IV. Szociológus Hallgatói Találkozó
Olaru Júlia - Rusu Szidónia
Az idén
immár negyedik alkalommal megrendezésre került a Szociológus Hallgatói
Találkozó, röviden SzoHaTa, melynek otthont a Pécsi Bölcsészettudományi Kar
biztosított. E rendezvény lehetőséget ad és bíztatja a fiatal, pályakezdő
szociológus hallgatókat egyetemük és szakmai tevékenységeik bemutatására. Ez
évben a kolozsvári Szociológia Kar hallgatói is meghívást kaptak a konferencián
való részvételre, így négyen (Barta Csenge I. éves, Csiszér Ödön, Olaru Iulia,
Rusu Szidónia II. éves hallgatók) mehettünk el a találkozóra.
A szervezők nagy szeretettel fogadtak bennünket, majd a
regisztrációt követően elfoglalhattuk szállásunkat az egyetem egyik nemrégiben
felújított kollégiumában. A konferencia tényleges megnyitójára másnap került
sor, 12 órai kezdettel. A köszöntő beszédet követően Gáspár Gabriella,
intézetvezető, tanszékvezető és egyetemi docens "Street Art" címmel tartott előadást, mely során egy több
hónapon át tartó kutatás eredményeit és megfigyeléseit prezentálta, valamint
betekintést nyújtott az utcai képzőművészet és a grafitti, a stencilek színes
világába.
Egy
kisebb szünet után az intézmények bemutatása következett. Elsőként a Pécsi
Tudományegyetemet bemutató kisfilmet láthattuk, majd a mi egyetemünk bemutatója
következett, melyben úgy az egyetem által szervezett, mint a hallgatók
tevékenységeire is kitértünk. Továbbá a többi résztvevő egyetem is prezentálva
volt kisfilmek, vagy képes bemutatók által (Zsigmond Király Főiskola, Eötvös
Loránt Tudományegyetem, Miskolci Egyetem, Budapesti Corvinus Egyetem, Szegedi
Tudományegyetem, Károli Gáspár Református Egyetem és a Debreceni Egyetem).
Rövid pihenő, és városnézés után a Monarchia Étterem és Rendezvényházban fogyaszthattuk
el vacsoránkat, majd ugyanitt a szakest keretein belül kötetlen ismerkedésekre
került sor. Véletlenszerű kiválasztással csapatokba rendeződtünk, és különböző
játékos szakmai feladatokkal (szociológiával kapcsolatos kvíz
kérdések-elméletek, kulcsfogalmak, személyiségek és különböző helyszínek
felismerése, frappáns találóskérdések, activity, zenefelismerés és
improvizációs feladatok) mérhettük össze ismereteinket és leleményességünket.
A pénteki napon 9 órai kezdettel a hallgatói előadások következtek, mely során a diákok saját kutatásaik folyamatát, módszereit és eredményeiket, következtetéseiket prezentálhatták 15 percben, majd a közönségnek is lehetősége adódott kérdései feltevésére. Számunkra érdekes volt "A hatalom konstruálása a narratívában" című előadás, melyben Lipcsei László debreceni hallgató egy speciális, helyi szélsőjoboldali csoport a status quo megtartásáért és a további hatalomért folytatott küzdelmeit mutatta be. Kutatásának empirikus anyagát a közösség zenekarainak szövegei, általuk készitett videók és velük készített narratív életútinterjúk képezték. Továbbá Földi Péter: "A kábítószer-fogyasztás gyakorisága és elterjedtsége a középiskolás diákok körében" és Hegedűs T. Luca: "A hagyományos és modern szülői szerepek társadalmi megítélése" című előadások keltették fel a figyelmünket. Kersánszki Levente a társadalomtudományokban használatos adatbányászati módszerek jelentőségére hívta fel a figyelmet, mely során nagy mennyiségű adatokból kis információt nyerhetünk különböző algoritmusok segítségével viszonylag rövid idő alatt, valamint hogyan lehet ezeket vizuális formába önteni bizonyos program segítségével.
A
bemutatott kutatásaink közül az egyikben tavaly a középiskolások körében
végzett kérdőíves felmérés általunk feldolgozott eredményeit szemléltettük,
pontosabban a tanulmányi sikeresség feltételeire és az előítéletesség mértékére
tértünk ki. A közönség tagjai közül többen is fokozott érdeklődést mutattak a téma iránt, az érdeklődőknek a szünetben is szívesen beszéltünk a kutatás
folyamatáról és módszereiről. A másik témánk "A Vallási konverzió egy erdélyi roma közösségben" címmel szintén
nagy érdeklődésnek örvendett, többen voltak kiváncsiak a terepen szerzett
tapasztalatokra. Ugyanakkor az aznapi szakest során alkalmunk adódott más
szakkollégistákkal is felvenni a kapcsolatot, esetleges jövőbeli közös szakmai
tevékenységek szervezése érdekében.
Végső soron elmondhatjuk, hogy pozitív és
időnként meglepő tapasztalatokkal térhettünk vissza Kolozsvárra. Új szakmai és
nem utolsósorban baráti kapcsolatokat építhettünk, betekintést nyerhettünk a
magyarországi Szociológia Tanszékek működésébe, és kipróbálhattuk előadói képességeinket.
Ellenben nem kis meglepetést okozott számunkra, mikor rövid beszélgetés után
egyik neves egyetemi hallgató arról érdeklődött, hogy "mi tényleg tudunk
magyarul beszélni?! "