Szociológus diplomások a munkaerőpiacon. Avagy mit ér a szociológus, ha (romániai) magyar?
Kiss Dénes
 
 
 
 
 
„A
szociológia, mint általában a bölcsészettudományok, nem annyira specializált képzés,
mint mondjuk egy kereskedelmi iskola, vagy az üzleti tudományok (kivéve a szociológiát
tanító tanárokká vagy kutatókká szeretnétek válni), de a szak elvégzésével olyan
„alkalmazható” képességekre tehettek szert, mint kritikai gondolkodás, íráskészség, kutatás, vagy összetett jelenségek
többirányú elemzői megközelítésének képessége. A potenciális alkalmazók
számára ezek mind kívánatos erőforrások. És ha emellett vállaljátok az
extra-curriculáris tevékenységekkel járó többlet-erőfeszítést, mint például a
bekapcsolódást egy olyan klubba vagy szervezetbe, amely segíthet az érdeklődési
körötöknek megfelelő alkalmazási terület fele lépni, a szociológiát választva a
legjobb úton jártok, hogy egy kompetens „job candidate”-té váljatok, miközben egyúttal
életpályátok irányát is magatok szabjátok meg. (...) Néhány terület, amelyre
egy szociológus diploma felkészít (bár egyesekhez poszt-graduális képzés is
szükséges): kormányzat, kutatás, vállalkozás, marketing, közösségfejlesztés,
non-profit szféra, közügyek, humán erőforrások, oktatás, sajtó-elemzés, újságírás,
kommunikáció, közegészségügy, bevándorlás, rendezvényszervezés, tanácsadás, és természetesen
a tudományok.”
A
fentieket egy amerikai egyetem diákszervezetének honlapján írják, a szakma
reklámjaként. Realista „ígéretnek” tűnik, amely felvillantja a szűkebb
értelemben vett szociológussá válás lehetőségét is, de inkább azoknak az
elhelyezkedési lehetőségeknek a körét hangsúlyozza, amelyekben az elsajátított
általánosabb jellegű képességek kamatoztathatók. És azt sem mulasztja el
megemlíteni, hogy a sikerhez azért szükséges a tudatos kapcsolatépítés is, már
az egyetemi évek alatt. A kelet-európai tömegoktatás szereplőiként azt hiszem
van mit tanulnunk az idézetből, mind (a szociológia képzés tartalmának
alakításáért felelős) tanárokként, mind (a jó munkahelyet néha sült galambként
váró) diákokként.
2008
végén – 2009 elején tanszékünk egy önkitöltős kérdőíves kutatást szervezett, a
BBTE szociológus és antropológus diákjainak egyetem utáni munkaerőpiaci
karrierjéről. (A munka zömét Csata Zsombor, valamint Faludi Orsolya és  Zakariás Eszter végezte.) Ennek eredményei
azt jelzik, hogy a szociológus diploma értékesítése a fentiekben vázolthoz
nagyon hasonló módon történik nálunk is. A 121 válaszoló az egyetem elvégzése
utáni első munkahelyén a következő munkakörökben dolgozott (nyílt kérdésekre
adott válaszok alapján):
| 
Adminisztratív személyzet, irodai munka | 
15,7 | 
| 
Felsőoktatás, kutatás | 
11,6 | 
| 
Tanácsadó, referens | 
11,6 | 
| 
Piackutatás (kutatók és kérdezőbiztosok),
  adatfeldolgozás | 
9,1 | 
| 
Projekt menedzsment, pályázatírás | 
7,4 | 
| 
Tanügy (nem felsőoktatás) | 
5,8 | 
| 
Szociális szolgáltatás, egészségügy | 
5,0 | 
| 
Marketing (eladás), menedzsment | 
4,1 | 
| 
Humánerőforrás szakember | 
3,3 | 
| 
PR | 
2,5 | 
| 
Egyéb | 
3,3 | 
| 
Munkás, beosztott (képzetlen munkakörben) | 
6,6 | 
| 
Munkanélküli | 
1,7 | 
| 
Nem válaszolt | 
12,4 | 
| 
Összesen | 
100 | 
A
felsőoktatásban-kutatásban dolgozók aránya kivételesen magasnak tekinthető (egy
hasonló egyesült államokbeli kutatásban ezek aránya 5,7%), amit részben az
okozhat, hogy a hazai szociológus-képzés utóbbi húsz éve alatt zajlott le magának
a képzésnek az intézményesedése, melyet az oktatás tömegesedésével egy intézményi
expanzió is követett, ami konjunkturálisan megnövelte az ilyen típusú elhelyezkedési
lehetőségeket. Az e területen való elhelyezkedések azonban azóta beszűkültek, így
az ezen kívüli foglalkozások sokkal sokatmondóbbak. A létrehozott
foglalkozás-kategóriákon lehet vitatkozni (sőt, várom a kritikai jellegű
hozzászólásokat), ám az jól körvonalazódik belőlük, hogy a szociológusok milyen
típusú skill-jei értékesíthetők sikeresebben. Az persze vitatható, hogy ezek a
képességek és tudások milyen mértékben a szociológus képzettség sajátosságai,
és ennek függvényében az elhelyezkedések mennyire tekinthetők a „szakmában”
való elhelyezkedésnek. A 121 válaszadó maga dönthette el, hogy munkakörét a
szakmán belülinek vagy szakmán kívülinek tekinti – válaszaik a következők (a
kis számok miatt ezúttal már abszolút számokban):
| 
 Megítélése
  szerint az állása... | 
Szakmán | 
Nincs válasz | |
| 
belüli | 
kívüli | ||
| 
Adminisztratív személyzet, irodai munka | 
7 | 
12 | 
0 | 
| 
Felsőoktatás, kutatás | 
14 | 
0 | 
0 | 
| 
Tanácsadó, referens | 
12 | 
2 | 
0 | 
| 
Piackutatás, adatfeldolgozás | 
9 | 
2 | 
0 | 
| 
Projekt menedzsment, pályázatírás | 
5 | 
3 | 
1 | 
| 
Tanügy (nem felsőoktatás) | 
6 | 
1 | 
0 | 
| 
Szociális szolgáltatás, egészségügy | 
3 | 
3 | 
0 | 
| 
Eladás, marketing, menedzser | 
1 | 
4 | 
0 | 
| 
Humánerőforrás szakember | 
3 | 
1 | 
0 | 
| 
PR | 
1 | 
2 | 
0 | 
| 
Egyéb | 
2 | 
2 | 
0 | 
| 
Munkás (képzetlen munkakörben) | 
0 | 
8 | 
0 | 
| 
Munkanélküli | 
0 | 
0 | 
2 | 
| 
Nincs válasz | 
0 | 
0 | 
15 | 
| 
Összesen | 
63 | 
40 | 
18 | 
Az
oktatásban, kutatásban, piackutatásban és tanácsadói-referensi munkakörben
dolgozók azok tehát, akik zöme munkáját a szakmán belülinek látja, és a
projekt-menedzserek, HR szakemberek többsége is összeköti végzettségével a
munkáját, akárcsak a szociális szolgáltatásokban dolgozók is (e kategória
esetében az egészségügyben dolgozók azok, akik más szakirányú végzettségük
segítségével dolgoznak munkakörükben). A nem válaszolók (és munkanélküliek)
szinte kivétel nélkül a 2008-as évfolyam végzettei közül kerültek ki, akiknek a
kutatás időpontjáig még nem volt idejük állást találni. A munkásként, képzetlen
munkaköri beosztottakként dolgozók érthető módon nem tekintik magukat szakmában
dolgozóknak. Az igazán elgondolkodtató az adminisztratív-irodai munkakörben
dolgozók helyzete, akik többsége nem tekinti magát szakmán belülinek – miközben
ez a leggyakoribb elhelyezkedési terület. 
A
fentiekben látott munkaköri palettából adódóan a szociológus diplomások különösen
a nonprofit szektorban felülreprezentáltak, de kisebb mértékben az állami
szektorban is. 
| 
A munkahely jellege | 
Százalék | 
| 
Magán szektor | 
38,8 | 
| 
Állami szektor | 
27,3 | 
| 
Non-profit szektor | 
15,7 | 
| 
Kevert | 
4,1 | 
| 
Nincs válasz | 
14,0 | 
| 
Összesen | 
100,0 | 
A kivándorlás
nem növeli a szakmában elhelyezkedés esélyét: a válaszolók negyede él jelenleg
külföldön (17% Magyarországon, 8% Nyugat-Európában vagy Amerikában), de a
Magyarországon élők ugyanolyan arányban dolgoznak szakmában, mint az itthon
maradtak, a Nyugaton élők körében pedig ez az arány rosszabb. 
| 
Munkahelye
  szakmán... | ||||
| 
Hol
  tartózkodik jelenleg (százalék) | 
belüli | 
kívüli | 
Nincs v. | |
| 
Románia | 
72,7 | 
55,7 | 
29,5 | 
14,8 | 
| 
Magyarország | 
16,5 | 
55,0 | 
35,0 | 
10,0 | 
| 
Nyugat-Európa, Észak-Amerika | 
8,3 | 
30,0 | 
50,0 | 
20,0 | 
| 
Nincs válasz | 
2,5 | 
- | 
- | 
- | 
Végül
pedig nem kerülhetjük meg azt a kérdést sem, hogy a szakmában való
elhelyezkedést milyen mértékben határozza meg az egyéntől független származási
háttér. Az apák iskolai végzettségét használva erre mutatóként, az alábbi
táblázat azt jelzi, hogy a családi háttér bizony ez esetben is egyértelműen
fontos tényező a szakmán belüli elhelyezkedés sikeréhez.  
| 
Szociológus diplomás állása | |||
| 
 Apja
  iskolai végzettsége | 
Szakmán
  belüli | 
Szakmán
  kívüli | 
Nincs válasz | 
| 
Kevesebb mint középfokú | 
25,0 | 
50 | 
25,0 | 
| 
Középfokú | 
46,9 | 
40,6 | 
12,5 | 
| 
Felsőfokú | 
59,6 | 
23,1 | 
17,3 | 
 A bemutatott foglalkozási adatok a kérdezettek első munkahélyére vonatkoznak. További kérdés, hogy foglalkozási karrierjük során a szakmában való elhelyezkedés esélyei nőnek-e, erre azonban csak egy alaposabb elemzéssel tudunk választ adni, amivel egyelőre adósok maraduk.

