Bíró Judit – Csepeli György: A legközelebbi, s egyben legtávolabbi tett: az anyagyilkosság
Noghi Livia
A III. Szociológus Napok honlapja: http://maxweber.ro/szociologusnapok/
„A szülőgyilkosságokról szóló eddigi tudásunk
kulturális-történeti vándormotívumokat mutat. Az anya meggyilkolása, „a bűnök
királynője” (Csepeli, 2010) ugyan a nem megtehető cselekedetválasztások
hierarchiájának csúcsán található, ennek ellenére a jelenség magyarázó erővel
bír, s viszonyítási pontként szolgál, amikor választ kell találni a
megmagyarázhatatlannak tűnő sorscsapásokra, és amikor korlátozni kell az emberi
vágyakat. Ráadásul az anyagyilkosság ősmotívuma a bosszúállás: az apán eredő
sérelmet kell megtorolni, amelyet az anya okozott. Ez pedig rácáfol a
zsidó-keresztény kultúrkör azon elemére, amit a házasság és a család
szentségeként ismerünk. A gyilkos utódnak választania kell Apja vagy az Anyja
között. A kettő együtt, a pár választása nincs felkínálva számára (Bíró, 2010)”
„2009-ben a Szegedi Csillagbörtönben egy tucat férfi fogvatartottal
találkoztunk (Orestés-projekt, 2009): mindannyian közvetlen hozzátartozójukat
gyilkolták meg. Arra kértük őket, hogy írjanak nekünk „szabad idejükben”,
cellájuk „magányában”: írjanak bármit, amit fontosnak, említésre méltónak
találnak elmondani önmagukkal, akár tettükkel kapcsolatban. A tucatnyi
fogvatartottból négy bizonyult kooperatívnak: viszonzásképp odaadtuk nekik
Pierre Riviere szövegét. A négy fogvatartott néhány hónapon belül írt nekünk. Volt aki 7, volt aki 58 oldalban."
(...)
„Életem Története” – a 4.sz. szegedi fogvatartott ezt a
címet adta a visszaemlékezésének. Majd így folytatja: „Felkérést kaptam, aminek
szeretnék eleget tenni, mert úgy gondolom, talán segíthetek hasonló sorsú
Társaimon, hogy ne kerüljenek ilyen helyzetbe! Jelenleg 30 éves ítéletem ülöm
emberölésért, az áldozatok apám és mostohaanyám.”
A 3. sz. szegedi fogvatartott így kezdi beszédét: „Két ember megölésének
történetét mesélem, el, miközben bemutatom eddigi életem fontosabb állomásait.
Az események részletes leírása talán választ ad arra a kérdésre, hogy miért
történtek meg ezek a rettenetes események, melyeknek következtében végleg
kizártam magam a társadalomból. Mindazt, amit leírok itt, abban a hitben
teszem, hogy segít feldolgoznom a történteket, melyeket már 16 éve igyekszem
elnyomni magamban. Megpróbálom kiírni magamból a fájdalmas emlékeket, hogy
tiszta fejjel csak a jövőre koncentrálhassak.” Mottót is ír: „Mert hiszem, hogy
lehet még egy pár jó évem.” A fogvatartott édesapját gyilkolta meg.
„Másodpercek leforgása alatt, életed
csak egy ködös álomkép marad. F.A. B.A.” - ez a 2. sz. fogvatartott
vallomásának címe. Ő így folytatja: „Az egész az ötvenes évek elején kezdődött,
amikor nagyanyám feleséül ment nagyapámhoz. Fogalma sem volt, milyen lejtőn
indul lefelé élete, és leendő gyermekeié.” A fogvatartott nagyapját gyilkolta
meg."
(...)
"Kutatásunkhoz a jelen állás szerint valójában nem
Orestés, hanem Oidipus neve illene, ha ragaszkodnánk a mitológiai párhuzamhoz.
De az egysíkú összehasonlítgatás mellett ennél sokkal izgalmasabb az, ami az
áldozatok sorából hipotetikus következtetésként adódik. A két szülő közti
választás egzisztenciális meghatározottságában fogvatartottjaink az Anyát, a
Női princípiumot választják: az ő sérelmét torolják meg az Apán a Férfi
princípium likvidálásával. Fordított Pierre Riviere-történetek elbeszélését halljuk.
A fogvatartottak mindegyike kitér arra az erős szeretetkapocsra, amely az
anyjához köti, s amelynek kölcsönössége azzal is érzékeltethető, hogy jelenlegi
kapcsolattartóikként az anya szerepel. A nyomozati anyagokból ugyanakkor az is
kiderül, hogy a fogvatartott a bűntett elkövetésekor, ha jelen volt, akkor az
anyát is megfenyegette, vagy megkötözte."
(...)
„A közvetlen hozzátartozók élete ellen elkövetett
gyilkossági cselekmények mitológiai, filozófiai és pszichológiai értelmezéseit
keresve nem felejtkezhetünk meg a szociológia által kínált értelmezési sémáról,
melynek ismerete lehetővé teszi, hogy a tettet társadalmi kontextusba
helyezzük, a formát tartalommal töltsük meg. Az Átreidák esetében a hatalom, a
Rivierek esetében a paraszti föld tulajdona volt a tartalom. A jelen esetben,
melyet elemzünk, az apagyilkosság szociológiai előzménye a rendszerváltást követően
bekövetkezett „Gründerzeit” szindróma, mely egyes családok esetében a
várakozásokhoz képest hirtelen és nagymérvű vagyongyarapodást eredményezett." A fenti idézetek a szerzők kutatási beszámolójából, a Társadalmi Konfliktusok Kutatóközpontjának honlapjáról származnak.
Bíró Judith és Csepeli György előadására a III. Szociológus Napokon kerül sor szombaton, március 23-án, 18:00 órától a BBTE
főépületének Bogrea termében.
Az esemény facebook-eventje: https://www.facebook.com/events/477455408987113/