FÉRFIURALOM. Hadas Miklós beszélgetése Pierre Bourdieu-vel (részletek)
Bartha Zsuzsa
“HADAS Miklós: Ön azt írja
"Férfiuralom" című tanulmányában, hogy ez egy "olyan intézmény,
amely immár évezredek óta teljesen be van tagozódva az objektív társadalmi
struktúrákba és a szubjektív gondolkodási struktúrákba" (Bourdieu,
1990:4). Ugyanakkor azt is állítja, hogy a háziasszonyi szerep és a családi
élet hagyományos formái megváltoztak. És amikor arról beszél, hogy "annál
inkább felruházzák a férfiakat a szexuális potenciállal, illetve a szexualitás
legitim gyakorlásának lehetőségével, minél hatalmasabbak társadalmilag",
zárójelben fontosnak tartja hozzátenni: "talán az Egyesült Államok
kivételével" (i. m. 10). Egy másik jegyzetében pedig úgy ír, hogy a
jelenlegi "átmeneti helyzetben az itt felidézett archaikus állapot még
nagyon is jelen van a gyakorlatokban és a tudattalan hajlamokban" (i. m.
26). Mindezek alapján nem föltételezhető-e akkor, hogy napjaink "átmeneti
helyzetének" számos nemzeti és regionális változata legalábbis megkérdőjelezheti
a férfiuralom változatlanságának Ön által említett tézisét? Talán elegendő most
csupán a feminista mozgalmak következményeire és ezzel összefüggésben a
szexuális forradalomra utalnom.”
“Pierre BOURDIEU:
Elképzelhető, hogy férfiuralomról szóló tanulmányomban kissé túlhangsúlyoztam a
folyamatosság jelentőségét napjaink francia (illetve Virginia Woolf korának
angol) társadalma és egy archaikus mediterrán társadalom munkamegosztási
állapotai között. (…) …a tanulmányomban kifejtetthez képest élesebben kell
fölvetni a jelenkori társadalom sajátosságaira és a nemek közötti viszonyok mai
átalakulására vonatkozó kérdéseket is. Ezek az átalakulások egyébként két tényezőre
vezethetők vissza: a nők beáramlására a legkülönbözőbb szintű oktatási
intézményekbe, valamint tömeges megjelenésükre a munkaerőpiac egyes szféráiban.
Mindezek alapján jogosan állítható, hogy Wirginia Woolf általam idézett írása a
napjaink jelentős átalakulásait megelőző állapotot tükrözi. Ugyanakkor mégis az
a benyomásom, hogy ezek az átalakulások mégsem változtatták meg alapvetően a
nemileg kondicionált szocializáció mechanizmusait, mivel ezek -- az iskolai
oktatás látszólagos homogenizációja ellenére -- továbbra is működnek. Mindenekelőtt
a testiséggel kapcsolatos viszony rögzülését szolgáló mechanizmusokra gondolok,
amelyek például a járást, a fölállást és a leülést mint az emberi test térbeli
elhelyezkedését szabályozzák. Ezek a mechanizmusok
teszik ugyanis alkalmassá a nőket a nemi munkamegosztásban számukra kijelölt
feladatok ellátására, és ezeknek köszönhető az is, hogy a férfiaknak
hagyományosan fönntartott foglalkozások betöltése nehezükre esik.” (…)
“HM: Az ön véleménye
ezek szerint az, hogy e mechanizmusok nagyobb hatásúak voltak a
feminista mozgalmaknál?
PB: Sandra Lee Bartkynak
igaza van (Bartky, 1980), amikor néhány feminista férfiuralommal kapcsolatos
gondolatának "voluntarizmusát" leleplezi. Kétségtelen, hogy a
feminizmus megtörte a doxa egyeduralmát; a férfiuralom ma már nem olyan magától
értetődő többé, mint a kabil társadalomban, vagy mint egészen napjainkig az
volt a modern társadalmakban. Beszélni lehet róla, tiltakozni lehet ellene, s
egyre több nő tudatában van jelen. Ám – és ez az a pont, ahol a "tudatot
megváltoztatni" igyekvő harci lendület elakad – a férfiuralomnak jóval kevesebb köze van a tudathoz, mint a
testhez, illetve a tudatalatti testiséghez. Ebből adódóan a változtatási szándéknak
kicsik az esélyei. Legszerencsésebbnek a "testi korlátozottság"
fogalmát tartom, hiszen jól kifejezi, hogy a nők tulajdonképpen testük révén
szolgálják az uralmi helyzetben lévőket, és testük révén járulnak hozzá
alávetettségük újratermelődéséhez; és itt legyen elegendő ismét az
engedelmesség példájára utalnom.” (…)
“HM: Nem gondolja, hogy
ez a gondolatmenet igencsak emlékeztet azokra az érvelésekre, amelyek a nőket
teszik felelőssé önnön alávetettségük kialakulásáért?
PB: Szó sincs róla! Amit
Ön rajtam kérne számon, az a voluntarista feminizmus álláspontjára érvényes.
Éppen erről az álláspontról állítható, hogy az áldozatot teszi felelőssé a
történtekért, amikor úgy gondolkozik,
hogy a férfiuralomtól hasonlóképpen lehet megszabadulni, mint a cigarettától,
azaz a nők akarati úton megváltoztathatják tudatukat és életüket. A habitus és
a tudatosság közé ugyanis nem tehető egyenlőségjel: a habitus radikális megváltoztatása – a tudatosság segítségével – csak a kialakulását elősegítő, fönntartó és
újratermelő társadalmi föltételek megváltoztatása révén lehetséges. Esetünkben
tehát először is azokon a mechanizmusokon kellene változtatni, amelyek révén a női
test feminin és feminizált formájában termelődik újra.”
“HM: Ha jól értem,
állítása mélyén a tudatalatti társadalmi genezisét vizsgáló tudomány
megteremtése iránti igény fogalmazódik meg. Ezek szerint Ön úgy gondolja, hogy
ennek segítségével kidolgozható volna egy olyan cselekvési terv, amely a nemek
közötti viszonyokban valódi "szimbolikus forradalmat"
eredményezhetne?
PB: Pontosan! Véleményem
szerint csupán abban az esetben van egy kis esély a férfiuralom
megszüntetésére, ha a nők elnyomásának legvégső, legmélyebben elfojtott
összetevőit is sikerül föltárni. Ennek érdekében elemeznünk kell például az
intézményi rítusokat, amelyek csaknem minden
esetben a nemi különbségeket intézményesítő rítusok is. Ugyanígy vizsgálnunk
kell azokat a szocializációs folyamatokat, amelyek a nők tekintetét önnön
testükre, testi megjelenésükre irányítják, és hozzájárulnak ahhoz, hogy saját
(vagy kollektív) női testüket valami mély hiányként, meg nem felelésként, az ideálistól
való eltérésként, szégyenként, valami elérhetetlenségeként határozzák meg.(...)
Egészen a női libidó társadalmi megalkotásának alapelvéig kell visszanyúlnunk,
melynek lényege, hogy a nők elismerik a fönnálló hatalmi viszonyokat, s ezzel
egyúttal le is mondanak a hatalom megszerzéséről. A férfiuralmat a nők
társadalmilag intézményesült vágya hitelesíti; az a vágy, mely az uralmi
helyzetűekben fizikai erejüket, intellektuális képességeiket vagy egészen
egyszerűen társadalmi tekintélyüket szereti, azaz mindazt, aminek a férfiak hatalmukat
köszönhetik. Az a vágy, hogy birtokolhassák a hatalom birtokosait, végső soron
a férfiak hatalmának elismerését és a hatalom közvetlen birtoklásának elvetését
jelenti.” (…)
Ha
kiváncsi vagy mi a különbség az "illusio" és az illúzió fogalma
között, netán többet tudnál meg a szexuális forradalomról és a nemek közti
viszony alakulásáról, akkor megtalálod a teljes cikket a Project Gutenberg Consortia Center honlapján.
De a gender témával foglalkozik Hadas Miklós alábbi cikke is:
valamint a nagydoktori értekezése is:
Hadas Miklós kolozsvári előadására – "Miért kell nekünk a feminizmus" címmel – a 3. Szociológus Napokon kerül sor pénteken, március 22-én
16:00 órától a BBTE
főépületének Popoviciu termében.
Az esemény
facebook-eventje: https://www.facebook.com/events/477455408987113/