Hogyan írjunk "reaction paper"-t?
Minden tanévkezdés elején napirendre kerülő kérdés, hogy a szemináriumi olvasmányokkal kapcsolatos írott reflexió – leggyakrabban használt nevén "reaction paper" –mit tartalmazzoon. Az alábbiakban egy összefoglalás olvasható arról, hogy néhány népszerű útmutató alapján milyen kell legyen egy reaction paper.
Általános tanácsok
A reaction paper
célja bizonyítani, hogy az olvasó alaposan tanulmányozta az olvasmányt és
megértette az abban tárgyalt állításokat. A reaction paperben nem szükséges
összefoglalni az olvasmány tartalmát, hisz azt a szeminárium-vezető úgyis
olvasta. Fontos ugyanakkor, hogy legyen mondanivalója,
az olvasó számára váljék világossá, hogy rövid reflexiójában mit akar közölni a
reflektáló személy. A reaction paper egy személyes reakció, ezért helyénvalóak benne
az egyes szám első személyben történő megfogalmazások, mint pl. „Azt gondolom…”, „véleményem szerint…”, stb.
A reaction papernek
nincs egy általánosan előírt szerkezete, így tartalmát tekintve nagyon sokféle
lehet. Általában a következő részeket szokta tartalmazni:
1. Összegzés/áttekintés
- Ki az
elemzett szöveg szerzője, mi a címe, mikor és hol jelent meg (utóbbiak csak ha
relevánsak)
- A szöveg
témája egy mondatban/bekezdésben
- A szerző
célja a szöveg megírásával, vagy mögöttes motivációja (akár explicit ez a
szövegben, akár nem). Pl. megpróbálta bemutatni egy társadalmi csoport valamilyen
problémáját.
- A szerző
fő állítása (ez lehet, hogy azonos a témával, de lehet hogy nem)
- A fő állítást
alátámasztó főbb gondolatok, érvek
2. Elemzés
– történhet a szöveg egészére, vagy egy-két fontosabbnak ítélt részére vonatkozóan
2.a. A teljes szövegre vonatkozó reflexió, annak erősségeire és gyengeségeire
koncentrálva
- Meggyőző volt a szöveg? Ha igen miért, ha nem miért nem? Kielégítően alapos volt az állítások alapját képző kutatás? Hihetőek a használt források? Ha igen miért, ha nem miért nem?
- Van valamilyen a témához kapcsolódó fontos részlet, amely elkerüli a szerző figyelmét?
- Van valami, amit a szerző túlhangsúlyoz? Nem egyoldalú?
- Van valami, ami iránt a szerző elfogult?
2.b. A szöveg egy vagy több fontosnak ítélt részletére vonatkozó reflexió
- Válasszunk ki a szövegből egy vagy több kivételesen fontosan ítélt részt
- Fejtsük ki, miért tartjuk kiemelkedően fontosnak – az elemzett szöveg szempontjából, vagy a tárgyalt téma szempontjából
- Keressünk olyan általunk ismert példákat, amelyek alátámasztják vagy cáfolják a kiemelt részben megfogalmazott állításokat
3. Személyes
reflexiók – a szöveggel kapcsolatosan személyes szinten megfogalmazott
gondolatok
- Érdekesnek találtad a szöveget? Miért, vagy miért nem
- Volt valami zavaró a szövegben? Mi?
- Ha lehetőséged adódna a szerzővel beszélni, mit kérdeznél tőle, vagy mit mondanál neki szöveggel kapcsolatban?
- Van valami, amire a szöveg olvastán jöttél rá?
- Milyen kérdések merültek fel benned a szöveg olvasása hatására – akár a szöveg kapcsán, akár bármi mással kapcsolatban?
- Emlékeztet a szöveg a szeminárium valamelyik másik olvasmányára? Hogyan kapcsolódik hozzá, miben más, miben hasonló?
Néhány utolsó, de
egyáltalán nem mellékes tanács:
A befejezett
szövegünket mindig olvassuk újra, figyelve az elütési és helyesírási hibákra.
Nincs visszatetszőbb, mint egy helyesírási hibáktól hemzsegő dolgozat, miközben
a hibák nagy részét a számítógép maga is jelezné, ha megengednénk neki.
Gondoljuk
végig a már kész dolgozat logikai gondolatmenetét, vigyázva a logikai
törésekre, ugrásokra.
Kiss Dénes