A legújabb román filmsiker: Poziția copilului (Child’s Pose)
Vita Emese
A
premiert követő estén is megtelt a Florin Piersic mozi, a jegypénztárnál pedig
hosszú sor kígyózott, mialatt bent már megkezdték a vetítést. A film 116 percét
a közönség nemcsak nézőként, hanem a pszichodráma részeseként élhette,
lélegezhette végig, együtt egyszerre; mindezzel csak azt akartam kifejezni, a
kritikák és negatív visszhangok ellenére, nagyon élet szagú volt! S akik ott
voltunk mindnyájan éreztük és nyomban reagáltunk, hol megvető csendes kacajjal,
- hogy no lám, tényleg így működnek a dolgok nálunk, az országban, vagy a
családban – hol mély sóhajjal, hol síri csenddel. Érintettek voltunk, nagyrészt
fiatal felnőttek, akik már egyszer bizton megtapasztalták, amit Freddy Mercury így
énekelt meg: To
much love will kill you.
Călin Peter Netzer filmjének
középpontjában a felső tízezeri kört gyarapító Barbu (Bogdan
Dumitrache) áll, akit anyja gyakorlatilag megfolyt
szeretetével, mindent átható figyelem és kontrollvágyával, ami akkor
csúcsosodik ki igazán és válik tarthatatlanná a gyermek részéről, mikor halálosan elgázol egy kiskorút (és valóban
szüksége lenne a támaszra). A másodlagos téma, melyet a rendező mellékszálként
definiál, a jelenkori román gazdasági elit, valamint az igazságszolgáltatás
életének, ha úgy tetszik, keresztmetszeti képét mutatja be, s lényeges, hogy a
nemzetközi sajtó elsősorban ezt emelte ki, miközben Németország az elsők közt
vétózná meg Románia schengeni csatlakozását; a történethez hozzátartozik, hogy
a Poziția copilului február 17.-én
kapta meg berlini kitüntetését.
"Nem vagyok már kisgyerek
Ma vagy holnap elmegyek"
A
téma nem új, de jelentősége egyre erősödik a modern viszonyok közepette: míg
korábban a serdülő és ifjúkort könnyedén elválaszthattuk a felnőttkortól, a
modern társadalomban az említett életszakaszok időben kitolódnak és a határok
sem olyan egyértelműek, mint korábban. Az a tény, hogy a tanulásra szánt idő
meghosszabbodott, ezáltal a fiatalok munkaerőpiacra való tartós belépése is
időben később következik be, maga után vonja a házasságkötés és
gyermekvállalás- tulajdonképpen a legszélesebb értelemben vett önállósodás
késését. Normális esetben a szülőktől való részleges vagy egészleges
társadalmi-gazdasági függés, már nem jár együtt pszichológiai dependenciával,
ami főként az önálló döntéshozatalban és felelősségvállalásban nyilvánul meg.
Azonban minél tovább tart az említett anyagi ráutaltság, a szülő számára egyre
nagyobb a késztetés, hogy jogaival úgy éljen, mintha gyermeke továbbra is
kiskorú lenne, és hajlamos a már posztadoleszcenciába lépett fiát-lányát a
serdülő pozíciójába helyezni, és továbbra is akként kezelni. Ebben a tekintetben
nagyon beszédes az első rendőrségi jelenet, ahol Cornelia többször is hangot ad
abbéli követelésének, hogy fiának helyzetét, anyaszerepének megfelelően
kezelhesse, irányíthassa. Ez az egészségtelen anya-gyermek viszony teljesen
áthatja Barbu életét, aki bár szükségét érzi az elszakadásnak, sokáig képtelen
szembenézni tettével és a következményekkel, mi több annak ellenére, hogy
szeretné irányítani sorsát, úgy tűnik nem képes erre. Partnerkapcsolatban áll
egy gyermekes anyával, melyben inkább az anya-gyerek viszony dominál, és
kívülről az anyai kontroll hat át, mellesleg Barbu szexuális gondokkal
küszködik.
Belső
harcát, frusztrációját vulgáris szavakban, verbális agresszióval fejezi ki,
mikor úgy dönt, megteszi az első lépést az elszakadás fele és követeli anyjától
lakáskulcsait. Míg végül az utolsó előtti szcénában, már sokkal higgadtabban,
kijelenti, vagy elfogadja anyja, hogy majd ő keresi, amikor szükségét érzi
ennek, vagy ha nem, megszakít vele minden kapcsolatot.
A
szülők gyermekeik révén valósítják meg önmagukat, mondja Cornelia, és ha meg is
értette fia kérését, a kocsiban továbbra is a hátsó, a gyerekülésbe ültetve
viszi, kinyitja, s majd bezárja előtte a biztonsági zárat.
Természetesen
egész idő alatt minden a gyermek
érdekében történik, a cél szentesíti az eszközt alapon, akár a
vallomáshamisítás, a megvesztegetés, lefizetés is legitimnek tűnhet, jogos a
végtelen aggodalmaskodás, figyelmesség, mely egyszer csak halálossá válik,
hiszen itt valójában mindkét anya temetett.
"A hamu mindenkit egyenlővé tesz?"
Korántsem. Amikor Cornelia (Luminița
Gheorghiu) másodszor is elmegy a rendőrségre, hogy enyhíteni próbáljon fia
helyzetén, ott finom megjegyzéssel utalnak a kárvallott család státusára és
anyagi helyzetére: „oameni foarte simpli”,
azaz nagyon egyszerű emberek, akik talán beérik annyival, ha megtéríti a
temetés költségeit.
Az
egyszerű ember is igazságot követel,
követeli, hogy aki úgy elgázolta a fiát, mint egy kutyát, fizessen meg a
tettéért. Valószínű nem pénzre gondolt, amikor ezt mondta, viszont kiáltása és
fájdalma néma marad. Cornelia és Barbu leteszik végtisztességüket, visszaülnek
BMW-jükbe és továbbhajtanak, bár sírva. És vége. Ami ez után következne, az már
nem lényeges. Hiszen úgysem számít, annak az embernek még van egy gyereke, de
sem pénze, sem befolyása nincs, amivel igazságot követelhetne hallott fia
emlékének. Nem csak az emléknek, hanem valamennyi jelentéktelen embernek, akik a világ szemében talán úgy tűntek el,
mintha soha nem is lettek volna.