Alternatív médiafogyasztás az ifjúság körében: a növekvő magyar YouTube közösség. Népszerű arcok, csatornák, közvetített értékek*
Csiszér Ödön
Mielőtt bővebben elmerülnénk a magyar
YouTube közösség csatornáinak és közösségének megismerésében, vessünk egy
pillantást világviszonylatban is a videó megosztó óriásra. A YouTube-t 2005 februárjában
alapította három korábbi PayPal alkalmazott. 2006 novemberében
a céget 1,65 milliárd dollárért vásárolta
meg a Google Inc. Székhelye a kaliforniai San Brunóban található. A feltöltött tartalmak
között egyaránt megtalálhatók film- és tévéműsor részletek, zenei videók és
házi készítésű videofelvételek is. A YouTube ugyan tiltja a jogvédett
felvételek feltöltését, de 2010-ben
már percenként 24 óra videót töltöttek fel a felhasználók, így jóval nehezebbé
vált elkerülni, hogy ne kerüljenek ki jogvédett anyagok az oldalra.
A legtöbb tartalmat magánszemélyek osztják meg, de már sok cég felismerte, hogy az oldal napi kétmilliárd látogatója nagyszerű lehetőség a reklámozásra. Manapság több nagyobb médiavállalatnak is van saját csatornája, ilyenek például a CBS, a BBC. Ugyanakkor a filmipar is jelen van az oldalon: 2009 végén prémium szekciót indított a YouTube, ahol a filmeket, sorozatokat már teljes hosszukban lehet végignézni.
A legtöbb tartalmat magánszemélyek osztják meg, de már sok cég felismerte, hogy az oldal napi kétmilliárd látogatója nagyszerű lehetőség a reklámozásra. Manapság több nagyobb médiavállalatnak is van saját csatornája, ilyenek például a CBS, a BBC. Ugyanakkor a filmipar is jelen van az oldalon: 2009 végén prémium szekciót indított a YouTube, ahol a filmeket, sorozatokat már teljes hosszukban lehet végignézni.
Egy kis érdekesség és statisztika: azaz a YouTube számokban
A legnézettebb videó Psy Gangnam
Style c. száma, amit már több
mint 2 milliárd alkalommal töltöttek le (pontosan 2 321 867 023).
A legtöbb feliratkozóval bíró felhasználó jelenleg a svéd származású PewDiePie,
akinek jelenleg több mint 30 millió feliratkozója van, de ez a szám
folyamatosan nő (jelenleg pontosan 36 407 451).
- Havonta egymilliárd ember nézi a megosztott videókat. Ez az emberiség hetede, azaz az internetezők fele.
- Hatmilliárd óra videót nézünk meg a szolgáltatásban havonta.
- Percenként száz óra - több mint négy nap - videót töltenek fel világszerte a YouTube-ra.
- Egy hónapban több videót töltenek fel a YouTube-ra, mint amennyi időt a három legnagyobb egyesült államokbeli televíziós csatorna az elmúlt öt évben összesen sugárzott.
- Naponta több millióan iratkoznak fel egy csatornára.
- Az emberek által, havonta videó nézésre szánt idő évről évre 50%-kal nő.
- Az alkotók megtekintéseinek 60%-a a saját országukon kívülről érkezik.
- A YouTube 75 országban, 61 nyelven érhető el.
- Megtekintéseinek felét mobileszközökön végzik.
- A mobilos bevételek a YouTube-on éves viszonylatban több mint 100%-kal növekednek.
- Felmérések alapján a legnézettebb YouTube alkotók az amerikai tizenévesek körében népszerűbbek, mint a legismertebb hírességek.
- A partnerbevételek 2013-ról 2014 októberéig több mint 50%-kal emelkedtek.
- Számos országból több mint egymillió csatorna szerez bevételt a YouTube Partnerprogram keretében, és ez a bevétel több ezer csatorna esetén hat számjegyű.
Ezen rövid kis betekintő után máris rátérnék
a magyarországi specifikusságokra, ezt illetően a csatornákra, különböző
rendezvényekre, népszerű arcokra. A Google 2012-ben tette közzé az első Magyarországi
médiafogyasztási kutatását a YouTube-ra vonatkozóan. Ebből kiderül, hogy kik használják
az oldalt, milyen gyakran és természetesen azt is, hogy milyen tartalmakat
fogyasztanak a magyar felhasználók a felületen. Az ezer főre kiterjedő kutatás
a Magyarországi internetes 16-59 év közötti társadalomra reprezentatív.
A márkaismertségnél elég csak annyit
megjegyezni, hogy a közvetlen konkurenseket tekintve, mint például a Videa,
Indavideo és Vimeo is hatalmas hátrányban van, ezeket ugyanis csak nagyon
kevesen használják (1-3%) napi rendszerességgel, amíg a YouTubon ez az arány
30%. A legaktívabb userek a 16-29 évesek 53%-a naponta használja a felületet,
míg az idősebbeknél már ez az arány jóval kisebb (28% és 12%). Ez egyrészt a
családdal és munkával való elfoglaltsággal magyarázható, másrészt pedig a
legidősebb korosztály jóval kevesebbet használja az internetet, így a YouTube
felületére is ritkábban lép be emiatt. A kutatás kitért arra is, hogy
összehasonlítsa a TV és a YouTube használati szokásokat gyakoriság és mennyiség
alapján. A TV még jelentős előnyben van mind a gyakorisági, mind mennyiségi
alapon. Fontos azt kiemelni, hogy a TV használat mértékét is ebben a kutatásban
mérték fel, amely így csak az internetező 16-59-es korosztályra nézve lehet
reprezentatív. Ez alapján a válaszadók 92%-a, ha YouTube-ozik, míg csupán 82% a
TV-t nézők aránya, amely komoly eredmény a videós portál részéről. A válaszadók
átlagosan közel 5 napon tévéznek egy héten 13,5 óra terjedelemben összesen. A
YouTube használatánál ezek a mutatók 3,2 nap hetente, amely 7 órás időtartammal
párosul. A TV-zés volumene tehát duplája a YouTube használatnak, azonban
nagymértékű volumen és gyakoriság növekedés is várható a YouTube részéről a
jelenlegi kilátások tükrében. Magyarország esetében mára már szintén nem
elegendő figyelembe venni az asztali és hordozható számítógépeket, mivel az
okos telefonok és táblagépek elszaporodása megköveteli ezeknek az eszközöknek a
vizsgálatát is, ami a tartalomfogyasztást illeti.
A YouTube-on mindig főműsoridő van! A TV adók
nézettsége és a tévézés volumene hatalmas különbségeket mutat a reggeli és esti
időszakban, hiszen sokan csak munka után ülnek le a kanapéjukba és kapcsolódnak
be a tévés műsorokba. A YouTube felületén kis túlzással élve mindig főműsoridő
van, ahogyan az a következő ábrán is látható, amelyet a Google Magyarország
készített el. Ennek legfőbb oka az, hogy a sokak használják a videós oldalt
háttér zenehallgatásra munka, tanulás vagy akár főzés (stb.) közben. A
folyamatos elérés persze nem biztosítja a fogyasztók folyamatos figyelmét,
azonban mégis nagyobb tér nyílik a hirdetők számára reklámjaikat pozícionálni.
Kutatásom
során az a hipotézisem, hogy a YouTube a TV babérjaira kíván törni a hirdetések
területén megcáfolódott. Ugyanis itt inkább kiegészítésről beszélhetünk, vagyis
növeli az egyes reklámkampányok célcsoport elérését, hatékonyságát. Ez a
feltételezés be is igazolódott ebben a kutatásban, hiszen a válaszadók 12%-a az, aki
nem néz TV-t, azonban jelen van a YouTube-on.
A
fenti ábrán azt láthatjuk, hogy az emberek, milyen tartalmakat néznek a TV-ben,
YouTube-on. Ahogyan azt várni lehetett a zene kategória toronymagasan vezet a
többi kategória előtt 79%-al. A második helyen 33%-al a filmek végeztek,
amelyek jelenléte az elmúlt 1 évben nagyon megerősödött a felületen a szerzői
jogok tisztázása után. A televízióhoz képest a sport és a talk show kategória
van a legkevésbé lemaradva.
A YouTube közösségért
A
Google Ground, a keresőóriás új Alkotó és Oktató központja Budapesten, amely 2014
februárjában nyitotta meg kapuit. Ezen belül sok más mellett egy YouTube stúdió
is helyet kapott az oktatóközpontban (amelyben hangstúdió, sminkszoba és
vezérlő is található), ezeket a szolgáltatásokat a Star Network[1]
kiemelt ügyfelei és profi csatorna tulajdonosok is egyaránt igénybe vehetik. A
Google ezen oktatóközpont létrehozásával megint csak igazolni akarta, hogy
kiemelt szerepet szán a magyarországi YouTube közösség építésének és ezzel
kapcsolatban igyekeznek minden tőlük telhetőt a tartalomgyártók rendelkezésére
bocsátani.
A
Star Network már YouTube partnertalálkozót is szervezett a jelenlegi és
jövőbeli partnereink számára, szintén a Google Ground-on. Itt olyan
népszerű arcok voltak jelen, akikről
az elkövetkezőkben bővebben is fogunk hallani. Egy kis ízelítőként, ilyenek voltak, mint például a Szomszédnéni
Produkciós Iroda, Pamkutya, GameDay Iroda, TheVr, és további 30 YouTuber. A
Partnertalálkozó elsődleges célja a szervezők elképzelése szerint a magyarországi
YouTube közösség építése volt, mivel számos tartalomgyártó korábban még nem
találkozott élőben a hozzá hasonló ismert arcokkal. Az ötletgazdák
szerint a közös találkozás barátságokat szül, amelynek végtére is a nézők
lesznek a legnagyobb haszonélvezői, hiszen különleges koprodukciók jönnek létre
ezek hatására, amire a YouTuben számos példát találunk.
2014-ben
továbbá megszervezésre került az első Ki Mit Tube[2]
névre keresztelt videós tehetségkutató verseny is, melynek a döntője 2014
szeptember 21-én volt. A műsorvezető Flour Tomi volt, akinek ugyancsak sokat
segített anno karrierjében a YouTube, ugyanakkor a zsűriben többek között olyan
személyek kaptak helyet, mint például Péterfy Bori (énekesnő, színésznő),
Puzsér Róbert (kritikus, műsorvezető, szerkesztő), Szirmai Gergely (YouTube
személyiség), Kovács Patrícia (színésznő). A döntőt végül MrKlausz nyerte a
szavazatok 36%-át megkapva, ezzel maga mögé utasította a mezőny egészét.
(Zárójelben megjegyezném, hogy az internet népe a kezdetektől fogva őt tartotta
esélyesnek, ugyanis ők úgy mondták, hogy megtalálható benne az x helyett a
,,mém faktor’’,
ami az internet világában be kell vallanunk egy fontos tényezőként jelenik meg).
Főnyereménye: 1 Seat autó, 1 millió forint, Google tanulmányút, Vodafone médiatámogatás
és Philips Led Tv).
Népszerű arcok
Most,
hogy egy kis betekintőt kaptunk arról, hogy mi minden történik a YouTube falain
belül, nézzük kik is a magyar YouTube legnépszerűbb arcai és milyen
tematikákkal foglalkoznak. (A toplista a feliratkozó szám szerint lett
meghatározva). Azért alkalmazható a feliratkozó szerinti
rangsorolást, mert így jóval inkább arra a kérdésünkre kapunk választ,
hogy kik azok a tartalom előállítók, akik komoly közösség építést hajtanak
végre és nem csak egy-egy videó sikere miatt kerülnek előtérbe. Az utóbbi évek
tendenciáit figyelembe véve azt állapíthatjuk meg, hogy a gameplayekkel
foglalkozó csatornák, illetve a humor témában lévők is hátrébb csúsztak, míg ezzel
szemben a vlogger és filmkritikai témájú csatornák töretek előre.
Itt
egy pici kitérőt tennék a vlogger csatornák tekintetében, ugyanis egyre divatosabb foglalkozássá növi ki
magát a vloggerkedés, amelyet mi sem bizonyít jobban, minthogy napi szinten indulnak
újabb és újabb véleménykifejtő, gamer, filmekkel vagy akár szépségápolással
kapcsolatos csatornák a YouTube felületén. Az elkövetkezőkben csak néhányat említenék
a legnépszerűbbek közül. Ilyen például a gamer kategóriába sorolható Szefi
csatornája, aki a játékvilág egyik
nagy szereplője, játékbemutatókkal szemben inkább az élményre, a szórakozásra
fókuszál. Több mint 1000 feltöltött videó közül találunk játékvideókat, ahol
Szefi játszik egyedül vagy barátaival. Illetve olyat is, ahol a nézőknek mesél
el valamilyen személyes történetet vagy egy kérdést boncol fel. A csatorna
egyaránt élvezetes azoknak, akik csak szórakozni, kikapcsolni akarnak egy
órácskára, és azoknak is, akik kíváncsiak milyen véleménnyel van Szefi egy
témáról. Egy másik csatorna a TheVR Tech nevű csatorna egy újfajta tech
csatornának számít Magyarországon, ugyanis a virtuális valóság témájával
kapcsolatban készítenek videókat. Két végletekig őrült, tech imádó, VR
függő srácról van szó, akik szeretnék minél több embernek megmutatni, hogy mi
is az a virtuális valóság, és hogy hogyan fogja megváltoztatni az életünket. A
videók során nemcsak beszélnek, hanem be is mutatják a VR-ral kapcsolatos
technológiákat, adnak tippeket is és hasznos információkat mellé. És
végül, de nem utolsó sorban erről
a listáról semmiképpen sem hagyhatjuk ki Delypeter vlog csatornáját, már csak
azért is, mert korábban a legtöbb feliratkozóval büszkélkedhető csatornával
Dely Péter (Herby) rendelkezett (pontosan, akkoriban 119, 585 feliratkozója
volt (2013-as adat)), azonban ezt saját döntése alapján törölte, majd újat
hozott létre, ami azonban így is magáénak tudhat már több mint 80 ezer
feliratkozót. Dely Péterrel számos internetes médiaportál foglalkozott, köztük
az Index is, ami ékes bizonyítéka hírnevének, sikerességének. Herby abban
különbözik más vloggerek csatornájától, hogy hosszabb, akár 50 perces videókat
tölt fel, és legtöbbször megvágatlanul. Így folyamatosan beszél valamilyen
témáról, és nagyon hosszú ideig kell fenntartani a néző figyelmét, amit ő
személy szerint is a legnehezebb feladatnak tart egy vlogger számára. Esetében
a témák rendkívül széles skálán mozognak, mindig arról beszél, ami éppen az
érdeklődését felkelti.
Röviden ennyit szerettem volna beszélni a
vlogger csatornákról és végezetül nézzük meg a várva várt toplistát, hogy kik
is a Magyar YouTube népszerű csatornái, arcai, sztárjai.
12. The OtherWorld Online – 128 247
feliratkozó
A
csatornán elsősorban filmkritikákat és játékbemutatókat találhatunk meg, de
előfordulnak technológiával kapcsolatos videók is. Jól szemlélteti azt az
esetet, hogy egy YouTube csatorna milyen hasznos lehet egy ilyen magazin
számára. 22,4 milliós nézettségű csatornán folyamatosan naprakészek a
játékipart illetően, és nagyon élvezetesen, az elmondott szöveg és a videó
vizuális elemeként szolgáló játékmenetek kombinációjával készítenek egyszerre
szórakoztató és érdekes videókat. (2014 decembere óta már nyomtatásban is
megjelennek cikkeik a Controller magazinban).
11. Mr. Busta
-128 364 feliratkozó
A
YouTube kiváló lehetőséget nyújt azok számára is, akiket a média nem jelenít
meg felületein. Ilyen előadó Mr. Busta is, aki szinte kizárólag a YouTube-on
van jelen videó klipjeivel. Legnézettebb videója, az Utca Himnusz már
közel 4 milliós nézettséggel bír. A Real Trill Music kiadóval, akiknek szintén
van saját csatornájuk, együttműködve már több mint 127 ezer feliratkozót
sikerült szerezni, és videóik már 49 milliós összenézettséggel
rendelkezik.
10. James -
138 436 feliratkozó
James
csatornáján a játékok mellett találunk néhány vicces videót, amelyben a
feliratkozói által adott kihívást teljesít. Csatornájának web shopja is
van, ahol az ő nevével ellátott termékeket vásárolhatnak a nézők, ezzel
erősítve a közösségét és személyes márkáját.
9. GoodLike –
150 581 feliratkozó
A
csatorna egy éve még szintén nem szerepelt a Top 10-es listán, mára azonban
több mint 150 ezer feliratkozóval kiérdemelte a kilencedik helyezést.
GoodLike videóiban személyes témák mellett, játékokkal is játszik, így sok
nézőt tudhat magáénak. Népszerűségét és elismertségét bizonyítja, hogy
számos alkalommal adott már elő marketing konferenciákon.
8. Pamkutya -
159 995 feliratkozó
A
Pamkutya egy klasszikus paródia csatorna, ahol leginkább népszerű slágereket
parodizálnak ki a készítők. A testvérpár legnépszerűbb videója (Majkáék
Belehalok című száma) napokon belül eléri az 6 milliós össznézettséget, amely
kiemelkedő eredménynek számít még külföldi viszonylatban is. A videóik
minősége egyre magasabb szintet üt meg, nemrégiben készítettek egy saját maguk
által írt szövegű klipet, ami szintén nagy népszerűségnek örvend. Magasan
vezetik az egy videóra jutó feliratkozók számának listáját!
7. Szigetofficial
– 174 064 feliratkozó
Koncerteket,
beharangozókat és hangulatvideókat találhatunk a csatornára feltöltve. Üzleti
szempontból a Sziget YouTube megjelenése hatalmas értéket hordoz magában,
hiszen remek lehetősége lesz a Sziget szervezőinek arra, hogy saját
feliratkozóikat konvertálják majd résztvevőkké 2015-ben.
6. Pingvinharcos
(Gergely Viktor) – 178 545 feliratkozó
A
Pingvinharcos csatornája is klasszikus gameplay kategóriába sorolható be, amire
több mint 3 éve tölt fel videókat. A csatornán remekül vannak tematizálva az
egyes tartalmak, hiszen külön listába rendezi őket a csatorna üzemeltetője.
Elsősorban a Minecraft kedvelői számára adhat remek élményt. Eddig több mint 29
millióan tekintették meg a csatorna videóit.
5. DumaRagu -
190 172 feliratkozó
Az
Arc Nélküli Manus-t kevés YouTube felhasználó számára kell bemutatni, hiszen
egyike volt az első olyan csatornáknak, amelyek profi készítők által
szórakoztatják a közösségüket. Hetente legalább egy alkalommal nézhetnek videót
a csatorna látogatói és havonta legalább egy teljesen egyedi animációs videót
is feltöltenek a készítők. 2011-ben szerzett népszerűséget magának a csatorna a Népszámlálással
kapcsolatos paródia videójával. Érdemes minden YouTube marketing iránt
érdeklődő számára megnézni, hiszen sokat lehet ebből a csatornából is tanulni.
(Sajnos ez már megszűnt).
4. Hollywood News
Agency – 207 544 feliratkozó
Szirmai
Gergő 3 éves YouTuber pályafutása alatt egy rendkívül sikeres csatornát épített
fel. Filmkritikai videói nemcsak viccesek, szórakoztatóak, hanem hasznos
információkkal telik, ráadásul minden videóban alaposan végigboncol
egy-egy mélyebb témát, amely alapjában kapcsolódik az éppen aktuálisan
kritizált filmhez, legyen az a Bosszúállók vagy a Mr. Nobody. Sikerét azonban
nemcsak videóinak és stílusának köszönheti, hanem annak is, hogy egy remek
közösséget sikerült összekovácsolnia. Gergő folyamatos rendszerességgel tart
találkozókat, közös mozizásokat és további más közösségi programokat csatornája
rajongóinak. Az eddig elkészült videók 23,5 milliós nézettséget értek el.
Hetente egy epizóddal jelentkezik a készítő hétvégénként. A
Hollywood News Agency mellett már közel 1 éve működtet gamer csatornát is
barátjával (Kiss Imrével) GameDay Iroda néven, amelyen szórakoztató formában
készítenek játékbemutatókat, kritikákat.
3. VamosART –
210 500 feliratkozó
A
VamosART csatornájára feltöltött 185 videó eddig több mint 30 milliós
össznézettséget ért el, ami egy ilyen témakörben remek eredménynek számít. A
videók különleges rajz elkészítéseket mutatnak be a művész által. A
videók lejátszási listákba vannak rendezve különböző tematikák alapján,
így a például találunk How-to és optikai csalódások listát is.
2. Videómánia –
225 458 feliratkozó
Listánk
második helyezettje a Dancsó Péter által vezetett, szintén híres
Videómánia. Az elmúlt 1 év alatt óriási növekedésen ment át a csatorna, ugyanis
akkor még nem szerepelt a Top 10-es listán. A már közzel 35 milliós
nézettséget elért csatorna többek között filmkritikákkal foglalkozik vicces
formában, továbbá vlog videókat is találunk.
1. NettyScribble –
464 469 feliratkozó
Ez
az animációs csatorna vezeti jelenleg a hazai YouTube mezőnyét. A több
mint 37 milliós megtekintéssel rendelkező csatornán kiváló minőségű animációkat
és képeket találunk. Továbbá bemutatja, hogyan is készíti el ezeket a
videókat. Együtt dolgozik PewDiePie-al, a legtöbb feliratkozóval rendelkező
YouTuber-el (36 millió), amely hatalmas lendületet adott kezdetben
csatornájának.
Összegezve
Mindent összevetve arra következtetésre
juthatunk, hogy a YouTube jellegzetesen abból a célból jött létre, hogy ott a
felhasználók valami egyénit tehessenek közre, valamit, ami az identitásuk
részét képezi. Ez a személyesség változatos formában jelenhet meg, önálló
alkotások, vlogok, gamer és humoros videók alakjában, melyek mind tükröznek
valamit feltöltőjükről. Tartalmaira egy virtuális világ reflektál, de az ebből
fakadó pozitív vagy negatív érzést a külvilágban, saját identitásunkkal
kapcsolatosan éljük meg. A YouTube kapcsolata a külső világgal olykor nagyon is
kevés (habár erre is évről évre egyre több az ellenpélda), de hatásuk egyre
inkább érzékelhető az önmeghatározás és a szociális élet területén.
Bibliográfia:
[1]. A
Star Network egy hálózat melynek elsődleges célja, hogy a minőségi videós
tartalmakat előállító egyéniségek,
cégek, márkák számára profi segítséget
nyújtson a YouTube felületén. Néhány statisztika: 74 Partner,
262
millió Nézettség, 1,31 millió Feliratkozó, 16 millió
Megtekintett óra.
[2] Újra egy kis statisztika: A verseny 5 hetes
időtartama alatt közel: 1100 videót került közzétételre a Ki Mit Tube
YouTube csatornáján (amely a jelentkezők produkciós és bemutatkozó videóiból, a
zsűri véleményekből és a szervezők által készített montázsokból állt össze), a
csatorna 17 100 feliratkozót ért el és 7,3 milliós össznézettséget generált ez
idő alatt.
* Az elemzés alapjául szolgáló adatok 2015-ösek, így az eredmények, következtetések is erre az évre vonatkoznak. Az írás nyomtatott változatban a Romániai magyar sajtó 2015 / 4-es számában jelent meg.