A középiskolások sajátos önszerveződési formája, a diáktanács
Dániel Botond
„A demokráciát nem elegendő eltűrni, mint a diktatúrát. A demokráciát működtetni kell” (Bihari Mihály). Ezt a gondolatot válaszotta Pál Tamás szociológus, diákjogi szakértő, mozgalmár 1992-ben megjelent, „Igazlátó Nap” című, korszakalkotó könyvének mottójául. Bihari Mihály jogász, politológus, a Magyar Alkotmánybíróság egykori elnöke, idézett gondolataival nem volt egyedül. A rendszerváltás környékén Magyarországon neves humán szakértők – politológusok, jogászok, pszichológusok, pedagógusok, szociológusok – fejtették ki azon álláspontukat, hogy a demokráciát tanulni kell, és a demokráciára való nevelést már az ifjúkorban, az iskolában el kell kezdeni. Úgy gondolták, hogy az iskola feladata kell legyen, hogy a fiatalokat véleményük megfogalmazására, helyes képviseletére, környezetük életében és döntéseiben való aktív részvételre neveljék. Pál Tamásnak közvetlenül a rendszerváltás után két kötete is megjelent, amelyek nagyban meghatározták a magyarországi és romániai diákmozgalmak kialakulását és fejlődését. A „Diákönkormányzatok” és az „Igazlátó Nap” című könyvekben[i] elveket fogalmaz meg az iskolai diákönkormányzatok szükségességéről, feladatáról és gyakorlati technikákat is bemutat a létrehozásuk módjával, működtetésének módszereivel kapcsolatosan.
Az
iskolai diákönkormányzatokat, vagy ahogy az erdélyi magyar középiskolákban
nevezik őket, diáktanácsokat, nem
kell bemutatni, hiszen a diákmozgalom már több, mint 25 éve létezik Erdélyben,
a Romániai Magyar Középiskolások Országos Szövetségének jelenleg is 72
diákszervezet és 11 megyei szintű diáktanács a tagja.[2]
Emiatt is érezhetjük azt, hogy a diáktanácsokkal, a középiskolás diákság ezen
sajátos önszerveződési formájával méltatlanul keveset foglalkoznak a
társadalomtudományok. Jelen tanulmányban éppen emiatt a diáktanácsok szerepére
és társadalomtudományos vizsgálatuk fontosságára szeretnénk felhívni a
figyelmet.
[i] Pál Tamás: Igazlátó Nap. Iskolapolgár
Alapítvány, Budapest, 1992 (A továbbiakban Pál 1992), Pál Tamás – Papp György
(szerk.): Diákönkormányzatok.
Iskolapolgár Alapítvány, Budapest, 1993.
A diáktanács Magyarországon és
Romániában
Az
iskolai diákönkormányzatok jogait és az ezekkel összefüggésben álló feladatokat
mind Romániában, mind Magyarországon törvényi és rendeleti szinten szabályozzák,
bár mindkét országban jóval a törvényi szabályozás előtt léteztek diáktanácsok,
diákmozgalom. Ebben a tekintetben Magyarország jó tízéves előnyben volt
Romániához képest. Magyarországon már az 1980-as években komolyan beszéltek az
ifjúság demokráciára nevelése, az iskolai demokrácia, valamint a
diákönkormányzatok fontosságáról.[3]
A magyarországi diákmozgalom már a kilencvenes évek elején elindult, sorra
alakultak a diákönkormányzatok, elindult a diákmunkát segítő pedagógusok
képzése, rendszeressé váltak a közösségfejlesztő, személyiségfejlesztő,
képességfejlesztő képzések, szabadegyetemek. Országos diákszervezetek
alakultak, de a demokráciára való nevelést fontosnak tartó pedagógusok is
egyesületeket hoztak létre.[4]
Az erdélyi magyar középiskolákban szintén már 1990-ben megalakultak az első
diáktanácsok, illetve a Romániai Magyar Középiskolások Országos Szövetsége, a
MAKOSZ. A magyarországi egyesületek képviselői a kilencvenes évek elején
Erdélybe is átjöttek, hogy a diákmozgalmat és a körülötte létező humanisztikus
kultúrát terjesszék, népszerűsítsék, mindez az erdélyi magyar diákmozgalom
gyors megerősödéséhez vezetett.[5]
Ezzel szemben a román tannyelvű iskolákban az első diáktanácsok csupán 1999-ben
alakultak meg[6] és a diáktanácsok oktatási
törvényben való megjelenésére is csupán 2005-ben került sor.
Magyarországon,
mind az 1993-as közoktatási, mind az ezt felváltó 2011-es köznevelési törvény
hasonlóan fogalmaz. A diákönkormányzatot a tanulók, tanulóközösségek, diákkörök
által létrehozott, a tanulók érdekeinek képviseletére, jogaik és érdekeik
érvényesítésére és igény szerint közös tevékenységük szervezésére alakított
szervezetnek tekintik. A törvény a diákoknak saját közösségi életük
tervezésében, szervezésében, a tisztségviselőik megválasztásában döntési
jogköröket, az iskola szervezési és működési szabályzatával kapcsolatosan, a
tanulói juttatások elosztási elveinek meghatározásában, ifjúságpolitikai
célokra biztosított pénzeszközök felhasználásában, a házirend elfogadásában
pedig véleményezési jogkört biztosít.[7] A diákönkormányzat
kötelező feladata tehát a tanulók közösségeinek érdekképviselete, emellett
lehetőségük van arra, hogy minden olyan kérdéssel foglalkozzanak, ami a
tanulókat érinti. A diákönkormányzat döntésétől függ, hogy az érdekképviseleti
tevékenységen kívül milyen feladatokat vállal fel.[8]
Romániában
a diáktanácsok jogi szabályozása viszonylag késői és felületes, nem tartalmazza
sem a diáktanácsok tevékenységének, sem jogainak leírását. Először a 2005-ös
közoktatási törvényben jelennek meg, mely szerint minden közpépfokú oktatási
intézményben diáktanács alakul, ez az osztályfelelősökből áll és saját
szabályzat szerint működik, mely az intézmény vezetőségének jóváhagyása után az
iskola belső működési szabályzatának mellékletét képezi. A diáktanácsok továbbá
kijelölik azokat a diákokat, akik a vezetőtanács ülésein részt vesznek.[9]
Ezeket a viszonylag szűkszavú rendelkezéseket 2007-ben, Románia Európai Uniós
csatlakozási folyamatának keretében bővítették ki: minisztériumi rendelet
alapján létrehozták az Országos Diáktanácsot és az alárendeltségébe tartozó
megyei diáktanácsokat.[10]
A törvény szerint az Országos Diáktanács az oktatási minisztérium konzultatív
partnere, a diáktanácsok szabályozásával kapcsolatos kérdéseket (pl. a
diáktanácsok szerkezetének leírása, választási szabályzatok, stb.) pedig ezen
intézmény hatáskörébe utalja.
Az
Országos Diáktanács meghatározása szerint a diáktanács a diákok egyesületi
formája, az iskolák, valamint a tanár-diák viszonyok demokratizálásának egy
fontos tényezője. Lehetőséged ad arra, hogy szervezeti keretek között,
képviseleti elvek alapján, a diákok javaslatokat dolgozzanak ki az iskolai élet
minőségének javítására. A diáktanács elsődlegesen a diákok érdekképviseleti
szerve, iskolai, megyei és országos szinten. A diáktanács által a diákok
hozzájárulhatnak a társadalom jobbá tételéhez, ugyanakkor a tapasztalatszerzés
terepe is, ahol olyan ismereteket szerezhetnek, amelyekre a tanórákon nincs
lehetőség.[11]
A
diáktanácsokat viszonylag szigorú hierarchiában iskolai, helyi, megyei és
országos szinteken szervezik. Az iskolai diáktanács feladatai között szerepel a
diákok érdekeinek képviselete és védelme, a tanulók és tanárok közötti
kommunikáció biztosítása, a diákok ötleteinek és javaslatainak megvitatása és
tervezetek készítése, a diákok bevonása a tevékenységekbe, a diákok motiválása
a tanórán kívüli tevékenységekben való részvételre. Továbbá figyel a diákok
problémáira és megpróbálja azokat megoldani, védi a gyermekek jogait és jelenti
ezek megsértését, hozzájárul az iskolai fegyelem javulásához (hiányzások
csökkentése, iskolaelhagyás, fiatalkori bűnözés), figyeli az iskolai rendszabályzat
betartását, tanórán kívüli tevékenységeket kezdeményez és szervez, támogatja
azokat az oktatási projekteket, amelyekben az iskola részt vesz, ünnepségeket,
kulturális eseményeket, bálokat, versenyeket, kirándulásokat, közösségi
akciókat szervez (pl. adománygyűjtés sajátos szükségletű gyerekek
megsegítésére, környezetvédelmi problémákkal kapcsolatos akciók, stb.).[12]
Romániában
tehát a diákönkormányzatokkal kapcsolatosan a magyarországitól kissé eltérő
megközelítést, felfogást tapasztalhatunk, amely nem is annyira a deklarált
célokban nyilvánul meg, sokkal inkább a diáktanácsok szervezésével és
működésével kapcsolatos szabályokban, eljárásokban: az erősen hierarchikus
felépítésben, az iskola oktatási-nevelési céljaira való felhasználásában (mint
például a diákok motiválása az órán kívüli tevékenységekben való részvételre,
iskolai fegyelem javítása, iskolai rendszabályzat betartásának figyelése, vagy
az iskolák és a tanfelügyelőségek által kezdeményezett projektek atkív
támogatása). Az erdélyi magyar középiskolák és középiskolások a magyarországi mintához
állnak közelebb. Ennek oka véleményünk szerint az eltérő kulturális hagyomány
és mozgalmi háttér, de az etnikai-nemzetiségi különbségek is jelentősek.[13]
A
meghatározásokat összefoglalva azt látjuk, hogy mind a magyar, mind a román
oktatási rendszerben a diákönkormányzat/diáktanács úgy van elképzelve, mint a
fiatalok önszerveződésének egyik sajátos formája, amely (elsősorban)
középiskolai keretek között működik. Közös az elgondolás, hogy elsődleges
funkciója a tanulók érdekeinek képviselete, jogaik és érdekeik érvényesítése,
igény szerint pedig különböző közös tevékenységek szervezése. Hagyományosan fő
feladatai az érdekképviselet és a rendezvényszervezés, ugyanakkor feladata
lenne az iskolai nyilvánosság szervezése, a diákközvélemény alakítása is.[14]
Hozzájárul továbbá a diákok képességeinek fejlesztéséhez, akár a képzések
szervezése, akár pedig a diáktanács tevékenységében való részvétel által
gyűjtött tapasztalatok által.
A diáktanácsok
a diákok számára, legalább is a diskurzus szintjén, lehetőségeket biztosítanak
az önrendelkezésre, saját szervezeti keretek között saját problémáik
megoldására, érdeklődési körük alapján különböző tevékenységek szervezésére.
Ugyanakkor ahogy a fenti megfogalmazások alapján is sejtjük, egyrészt ezt a
deklarált demokráciát és önrendelkezést óvatosan kell kezeljük, a valóságban
pedig valószínűleg nagyon sokféle helyzet létezhet, a különböző intézményekben
különböző mértékben érvényesülnek a demokratikus elvek és gyakorlatok. A társadalomkutatók
egyik feladata pontosan az lehet, hogy az iskolai demokrácia működését alaposan
megvizsgálják.
A diáktanács társadalmi funkciója, avagy miért van szükség
diáktanácsokra?
Az
oktatási szakértők megosztottak annak kapcsán, hogy az iskola belső világában a
demokráciakultúrának a felnőtt-gyerek viszonyra kell-e koncentrálnia vagy a
tanuló horizontális kapcsolataiban (elsősorban a tanulási folyamatok
kooperativitásában) kell-e erősíteni azt. Élénk vita folyik arról is, hogy milyen
az optimális megközelítés a „tanulói részvételről”. Abban viszont mindannyian
egyetértenek, hogy a demokratikus működés az iskolában fontos, a törvénynek
garantálnia kell egy iskolademokrácia-minimumot.[15]
Az
iskolának ugyanis rendkívül jelentős szerepe van a diákok demokráciáról
alkotott képének kialakulásában,[16]
az iskola a demokratikus állampolgári szocializáció egyik fontos intézményes
formája, amely révén a fiatalok szinte észrevétlenül jutnak mindazoknak a
készségeknek a birtokába, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy kompetens
állampolgárokká váljanak, és hozzászokjanak ahhoz, hogy egyenrangú partnerei a felnőtt
társadalomnak.[17] Éppen ezért nagyon
fontos, hogy milyen iskolai demokráciában nőnek fel.
A
demokrácia alapját a felelős állampolgár jelenti, aki ki tudja fejezni érdekeit
és közvetlen vagy képviseleti demokrácia útján próbálja azt érvényesíteni. A
demokráciának ugyanakkor fontos eleme a szabad véleménynyílvánítás joga és a
gyülekezeti jog, valamint annak a törvényes garanciája, hogy sérelem esetén
létezik feljebbviteli lehetőség. Jól működő iskolai demokrácia esetén a
gyülekezési jognak megfelelően a diákok szabadon hozhatnak létre és
alakíthatnak diákköröket, diákönkormányzatokat. Ezáltal a diáktanács az iskolai
demokrácia fontos struktúrája, intézménye, amely hozzájárul a demokrácia
tanulásához, az öntevékeny, együttműködő, közösségben gondolkodó személyiség
kialakulásához.[18]
Először
is a diákönkormányzat a demokrácia
tanulásának, a demokratikus szocializációnak fontos eszköze, kerete lehet. A
diákok szabadon kifejezhetik véleményüket az iskolai életet érintő kérdésekben,
véleményeiket és érdekeiket képviselhetik közvetlenül és képviselőkön
keresztül, közösen cselekedhetnek a problémák megoldása érdekében, ezáltal a
diáktanács az állampolgári részvétel iskolája is. Sérelem esetén a diáktanács
érdekvédelmi szervként is működik, amely a megfelelő fórumokon megvédheti a
diákok jogait. A diáktanács nyilvánosságot is teremt, kétirányú kommunikációs
csatornát jelent a diákok és tanárok között. A diáktanácsban a tanulók
megtapasztalhatják a cselekvés szabadságát, ugyanakkor nő a felelősségük és a
felelősség-érzésük is.[19]
Másodszor,
amennyiben az iskola lehetőséget biztosít a diákoknak arra, hogy valós hatásuk
legyen az iskolai életre, a diákok megtapasztalhatják milyen érzés
tulajdonosnak lenni és azt érezni, hogy cselekvésüknek hatása van
környezetükre. Fóti Péter szerint a tulajdonosság érzés azt jelenti, hogy úgy
érzem, ura vagyok az életemnek. Annak megtapasztalása, hogy változást tudok
elérni a környezetemben (ami itt konkrétan az iskolai életet jelenti), a
változásban érezhető szerepe van az én aktivitásomnak, nem pusztán egy láncszem
vagyok egy hosszú láncban,[20]
mindez pedig hozzájárul ahhoz, hogy az iskola öntevékeny embereket képezzen.[21]
Harmadszor
elmondhatjuk, hogy az ifjúsági szervezetek és azon belül a diáktanácsok a
fiatalok számára a társadalmi cselekvés jellegzetes keretei is egyben,[22]
közös célok kitűzésének és megvalósításának terepe, amely lehetőséget ad a közösséget érintő problémákra való közös
megoldáskeresésre és cselekvésre. Az az iskola, amely támogatja a diákok
önállóságát és demokratikus részvételét egyúttal arra szocializálja a diákokat,
hogy felnőttként is aktívan vegyenek részt környezetük életében és döntéseiben,
fogjanak össze a közösséget érintő problémák megoldására.
Végül
az közelítsük meg a hétköznapi élet oldaláról is a kérdést. Nézzük meg, hogy mire
gondolunk konkrétan, amikor problémákról, jogsérelmekről, a diákok érdekeinek
képviseletéről, védelméről beszélünk? Miben állhat konkrétan a diáktanács
érdekképviseleti és nyilvánosság teremtő szerepe? Milyen problémákat
fogalmaznak meg és mondanak ki a diákok, ha lehetőségük van/lenne rá? Milyen
problémákat lehet, kell, kellene képviselnie a diáktanácsnak?
„Miért hagyták, hogy az iskola
külső állapota így leromoljon?”, „Miért nincsenek az iskolában jó, ép székek?
Igen kellemetlen, hogy az embernek minden szünetben széket kell szerelnie.”, „Történelemórán
miért húzódik el annyira a felelés, hogy az új anyagot már csak az óra végén
kezdjük el venni?” „A diákok szünetéből miért vesz el 4-5 percet?”, „Miért nem mehetnek ki szünetben a diákok az iskolából élelmiszert
vásárolni?”, „A Szepes tanár úr által
adott osztályzatokban miért játszik szerepet a hajviselet?”, „A biológia
tanárnő miért nem magyarázza meg, hogy miért úgy osztályozott, ahogy?”, „Ne könyvből olvassák a tanárok az
anyagokat. Azt hiszem, olvasni mi is tudunk.”, „Miért osztályoz az első félév
alapján?”, „Miért mást kér felmérőn, mint amit mondott, hogy milyen
anyagból fog felmérőt íratni?”, „Munkaidő
alatt a fiúkollégiumban a nevelők közül néhányan miért fogyasztanak alkoholt?”,
„A tanár úr - teljesen jogosan ugyan – megköveteli az óráján a köpenyviselést,
őt magát viszont egyetlen egyszer sem láttam ebben a szép egyenruhában.
Várhatunk-e valamilyen demokratikusabb változást?”, „Miért nem veszik
figyelembe a javaslatainkat az iskolai rendszabályzattal kapcsolatosan?”,
„Miért kell kémia óra előtt a telefonokat lerakni a katedrára? Van-e joga a
tanárnak a telefonokat elvenni?”, „Van-e
a kollégiumi nevelőnek joga ahhoz, hogy a diákot hétvégén benntartsa?”, „Miért
csak kilépővel lehet elhagyni az iskolát, még akkor is, ha orvoshoz kell menni?
Miért az igazgatónő dönti el, hogy ki kaphat kilépőt? Miért faggatóznak, hogy
kivel, mivel, miért mész, anyudék tudják-e? Lehet, hogy pont olyan problémám
van, amit nem szeretnék neki elmondani?”
A
felsorolt kérdések sokfélék: találunk közöttük az iskola állapotával
kapcsolatos kérdéseket, az iskolai szabályokkal és gyakorlatokkal kapcsolatos
kérdéseket, intézményvezetéssel kapcsolatos kérdéseket, tanárok óratartási,
osztályozási módjával, viselkedésével kapcsolatos kérdéseket, stb. A hétköznapi
életből valók, valós megfogalmazások. Elgondolkodtató viszont, hogy a középiskolás
diákok problémái évek, vagy akár évtizedek elteltével is hasonlóak: a
felsorolás érdekessége ugyanis az, hogy a dőlt betűvel szedett kérdések
1992-ből valók, a többiek 2016-ból.[23]
A hibásan működő iskolai demokrácia veszélyei
A
szakértők egyetértenek abban is, hogy a rosszul működő iskolai demokrácia
problémás politikai szocializációhoz vezet: elbátortalanítja a diákokat az
érdekképviselettől, a politikai közönyt és a kiszolgáltatottság érzését
szocializálja, kiábrándítja a fiatalokat a közösségi tevékenységből,
paternalizmust és korporativizmust tanít.
Kósa
András László szerint a diákönkormányzat működésének problémái jól jelzik az
iskolában és a társadalomban létező demokrácia problémáit. Sok esetben
megtörténik, hogy a diákönkormányzatban a tanulók nem élik át igazán a
demokráciát (véleményalkotást, képviseletet, stb.), a diákvezetők céljává a
struktúra, a szervezet építése válik, nehézkes a folyamatosság biztosítása,
gyakran megtörténik, hogy nem a megfelelő diákok kerülnek vezető pozícióba, a
diákönkormányzat eltávolodik a diákoktól, kiszakad a saját környezetéből
(eltávolodik azoktól, akiket képviselnie kellene). Ugyanakkor az is gyakran
megtörténik, hogy a diákönkormányzatokat felülről hozzák létre, a felnőtt
vezetők (segítők) terveznek, szerveznek és ellenőriznek, a diákok pedig felveszik
a végrehajtó szerepet.[24]
Amennyiben
ezen problémákat, diszfunkciókat nem sikerül a diákszervezetben megoldani, a fiatalok
ezen működési módokat viszik tovább felnőttként is. (Ebből a szempontból nézve
nem meglepő, hogy a helyi önkormányzati képviselők, vagy parlamenti képviselők,
politikusok elszakadnak a válaszatóiktól, a képviselt közösségektől, és mindezt
bizonyos esetekben nem is érzékelik)
Az
iskolai demokrácia szintjének, állapotának legélesebb kritikusa kétségkívül
Fóti Péter, aki éveken keresztül több tanulmányában is erőteljesen rámutat az
iskolák működésében létező demokráciadeficitre.
Fóti
szerint a magyar iskolarendszer úgy van kialakítva, hogy a tanár és a fiatalok
soha nem ülnek egyenlő félként az asztalnál, a magyar iskolai demokrácia
felfogás nem is célozza, hogy az iskolában demokratikus élet folyjon, csupán
látszat-demokráciát tart fent: a diákönkormányzatok rendszerét valójában a
felnőttek alakították ki a diákok számára,[25]
és a demokrácia kimerül a választásokban, akárcsak a parlamenti, önkormányzati
választások esetén.[26]
Az iskolarendszer olyan diákokat nevel, akik nem érzik magukat tulajdonosnak
(eltakarja előlük tényt, hogy az iskolát szüleik adójából tartják fent és az
iskola rendjét valójában az iskolai bürokrácia alakítja)[27]
egyéni tiltakozások esetén arra hivatkozik, hogy csak a diákönkormányzattal
tárgyal, amelyet a maga során erősen befolyásol, továbbá letöri a közösségi
érdekérvényesítő akciókat, amivel azt éri el, hogy „a fiatalok a közösséget és
annak közös álmát sutba dobva, kiábrándultan és kudarcot vallva mennek ki az
iskola falai közül”. A diákok demokrácia helyett paternalizmust és
korporativizmust tanulnak, mivel valójában kevés döntéshozási lehetőséggel,
ezáltal kevés felelősségel rendelkeznek, a tanárok pedig nagyrészt a fejük
fölött döntenek.[28]
Fóti
szerint attól tehát, hogy az iskolában diákönkormányzat működik, még nem lehet
azt mondani, hogy az iskolában bármilyen értelemben demokrácia lenne, amíg
aamíg az iskolaközösség – a tanárok és tanulók közössége – soha nem ül egy
asztal körül, és ezeknek a tanácskozásoknak nincs döntési hatáskörük, a
döntéseket nem hajtják végre és mindenkinek nincs egy szavazati joga.[29]
Az igazi demokráciát egy másik modell jelentené: a közös tanár-diák önkormányzatok.[30]
Záró gondolatok
Fóti
Péter kritikája elsősorban azokra az intézményekre vonatkozik, ahol az iskola a
törvényes jogain túl avatkozik be a diáktanács életébe,[31]
viszont kétségtelen, hogy a jelenlegi jogi keretek között ezt megteheti. A
tanár-diák önkormányzat modelljével, amelyet a Summerhill iskola gyakorlata
alapján javasol, a tanulói részvétel nagyon magas fokát és ezáltal magas
iskolademokrácia-minimumot határoz meg, azonban mind a magyarországi, mind az
erdélyi szakvélemények és felmérések eredményei komoly alapot adnak a
véleményének, hiszen akár Pál Tamás 1992-ben megfogalmazott véleményét, akár
1997-es, vagy 2005-ös felmérések eredményeit nézzük, ezek folyamatosan negatív
képet festenek az iskolai demokrácia helyzetéről: az iskola gátolja az önálló
véleményalkotás és érdekképviselet megtanulását, esetenként még bünteti is a
megszólalást, elbátortalanítja a diákokat az érdekképviselettől, politikai
közönyt és a kiszolgáltatottság érzését szocializálja, a diákok nem vesznek
részt a döntéshozási folyamatokban, a diáktanácsok leginkább végrehajtó
szerepben működnek.[32]
Folyamatban
lévő kutatásunk[33] előzetes eredményei az
erdélyi magyar diáktanácsokról is hasonló helyzetet sejtetnek, az iskolák
vezetőségei és a tanári közösségek általában a diákok nélkül, azok feje fölött
hozzák meg a döntéseket, a diákok problémáit hagyományos módon az
osztályfőnökökön és a vezetőtanácson keresztül kezelik, amely legtöbb esetben a
nyilvánosság teljes kizárása mellett történik és az osztályfőnökök sok esetben
még le is beszélik a diákokat a sérelmeik nyilvános felvállalásáról.
Továbbá
azt is tapasztaltuk, hogy a diáktanácsok vezetői és aktív tagjai a diáktanács
céljainak megfogalmazásakor elsősorban a diákélet színesítését, a diákok
szórakoztatását, tevékenységek szervezését emelték ki, ezek mellett pedig a
közösségépítést, a diák-diák és tanár-diák kapcsolatok közvetlenebbé tételét
említették meg. Bár eredeti funkciójukat tekintve ezen önszerveződések sokkal
inkább arra hivatottak, hogy a fiatalok demokratikus szocializációjának
eszközei legyenek, a diáktanácsok (legalább is az általunk vizsgáltak) deklarált
céljaikat és a tevékenységeiket látva úgy tűnik, hogy elsősorban
szolgáltató-szórakoztató tevékenység ellátására (ön)szerveződnek.
Érdekérvényesítő képességük viszonylag alacsony, érdekképviseleti tevékenységük
visszafogott.
A
demokratikus szocializáció szempontjából viszont fontos lenne a diáktanácsok és
az iskolai demokrácia erősítése. Abban az iskolában, ahol még mindig az
jellemző, hogy a tanár tanít, a tanuló tanul, nehezen építhető ki tevékeny
önkormányzat. Az iskolai demokráciát erősítené, ha az iskolai élet minden
területén lehetőség lenne az aktivitásra,[34]
ha a felnőttek és a fiatalok gyakrabban ülnének össze saját ügyeiket demokratikus
tanácskozáson megbeszélni, saját életük egy jó részét közösen szabályoznák, a
működés során a felnőttek és a diákok közötti partneri viszony erősödne. A
tanulók így nem csak tárgyai lennének az igazgatási döntéseknek, hanem több
lehetőséget kapnának arra, hogy közvetlenebb befolyásuk legyen az őket érintő
döntésekre, több lehetőségük saját életük meghatározásában.[35]
Reméljük,
hogy tanulmányunk és folyamatban lévő kutatásunk által is hozzájárulhatunk
ahhoz, hogy a középiskolás diáktanácsok újra több figyelmet kapjanak és erőre
kapjon a diáktanácsok és az iskolai demokrácia tudatos fejlesztése.
Jegyzetek
[1] Pál Tamás: Igazlátó Nap. Iskolapolgár
Alapítvány, Budapest, 1992 (A továbbiakban Pál 1992), Pál Tamás – Papp György
(szerk.): Diákönkormányzatok.
Iskolapolgár Alapítvány, Budapest, 1993.
[2] https://hu.wikipedia.org/wiki/Romániai_Magyar_Középiskolások_Szövetsége
[3] Lásd Pál Tamás hivatkozásait Gombár Csaba, Gáspár László, Bihari
Mihály stb. rendszerváltás előtti írásaira, Pál 1992
[4] A diákmozgalom hőskorában 450 iskolában szerveztek Igazlátó Napot,
amely keretet biztosít ahhoz, hogy a gyerekek (általános és középiskolások
egyaránt) kérdéseket tegyenek fel az iskolába. (Katona Csaba: Humánforradalom a szervezetekben?
Részvételi demokrácia blog, http://reszvetelidemokracia.blog.hu/2007/11/26/humanforradalom_a_szervezetekben,
2007.
[5] A MAKOSZ-nak 2002-ben, az iskolai diáktanácsok romániai jogi
szabályozásának megjelenése előtt három évvel, már 47 tagszervezete volt. Jómagam
a gyergyószentmiklósi Salamon Ernő Gimnázium Diáktanácsának voltam elnöke
1997-2000 között. Később, egyetemistaként, több évben is szervező és
csoportsegítő voltam Diákönkormányzati Szabadegyetemeken (DÖKSZAB), előadásokat
tartottam Országos Képzéshétvégén (OKH), szakmai vezetője voltam a Hargita
Megyei Magyar Diáktanács (HADIT) által szervezett I. DÖKStart tábornak. Amikor
1997-ben átvettem a diáktanács vezetését, a szervezetnek már négy éves múltja
volt, 1996-tól származtatott jogi személyiséggel bírt, integrálódva volt az
erdélyi magyar és a magyarországi diákmozgalomba. Már elődeim is rendszeresen
vettek részt Diákönkormányzati Szabadegyetemeken (DÖKSZAB), Közéleti
Diákakadémiákon (KÖDAK). A Salamon Ernő Gimnázium diáktanácsának történetéről
lásd a 2008-ban írt beszámolómat/interjúmat a gimnázium monográfiájában (Rokaly
József: A gyergyószentmiklósi Gimnázium
monográfiája. Mark House Kiadó, Gyergyószentmiklós, 2008. 83–88)
[6] Consiliul Național al Elevilor: Ghid
de inițiere pentru membrii Consiliului Elevilor. http://consiliulelevilor.org/, 2010. 4 (A továbbiakban CNE 2010)
[7] Lásd a
közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 63. paragrafusát., valamint a
köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 48. paragrafusát
[8] Magyar István – Sándor József – Gaál
Gabriella – Mogyorósi Zsolt: Az iskolai
nevelés alapjai. Elektronikus tananyag, EKF Eger,
http://old.ektf.hu/hefoppalyazat/nevtarsal/index.html, Eger, 2008
[9] A romániai közoktatási intézmények működését szabályozó rendelet,
2005, 105-ös cikkely, http://www.edu.ro/index.php?module=uploads&func=download&fileId=575
[10] Előbbi
a 2782/2007-es, utóbbi a 4247/2010-es számú minisztériumi rendelet.
[11] CNE
2010. 3-4
[12] i.m.
15-16.
[13] Véleményünk
szerint a magyar és román tannyelvű iskolák diáktanácsai, az erdélyi magyar és
a román diákmozgalmak, az iskolai demokráciáról alkotott felfogások és a magyar
és román tannyelvű iskolák demokrácia-szintje közötti különbségek és hasonlóságok
egy külön kutatást is megérdemelnének, akárcsak a magyar és román iskolai és
megyei diáktanácsok és az országos szervezetek közötti viszony.
[14] Kósa
András László: Együttműködés iskolája,
avagy a DÖK érdekképviseleti szerepe. Előadásvázlat. Közéletre Nevelésért
Alapítvány, 2011. 8 (A továbbiakban Kósa 2011)
[15] Agóra
Oktatási Kerekasztal: Oktatáspolitikai
alapvetések. Magyar Pedagógiai Társaság, Bp., 2013. 54.
[16]
Balogi Csilla: Az iskolai demokrácia
helyzete Székesfehérváron. Nonprofit Monitor 2010. 3. sz 1–36
[17] Kálmán
Attila: „Deáktér”. Diákokról, diákjogról. Iskolakultúra
2003/2. 97–110, 99–100 (A továbbiakban Kálmán 2003)
[18] Kósa
2011. 2
[19] Uo.
2.
[20] Fóti
szerint ez a lánc arra szolgál, hogy igazolja: elvileg a társadalom életében
mindenre befolyásom van, azonban a lánc hosszúsága és a hatalmi viszonyok
centralizáltsága miatt valójában nem működik, csupán legitimációs ideológiát
biztosít a hatalom birtokosainak (Fóti Péter: Az iskolai demokrácia alternatívái. A magyar iskola és az
úgynevezett demokratikus iskolák tapasztalatainak összehasonlítása. Család,
Gyermek, Ifjúság 2009/6, 22–28. 25–27 ) (A továbbiakban Fóti 2009)
[21] Uo.
25–27.
[22]
Kálmán 2003. 99
[23] Az
1992-ből származó kérdéseket egy magyarországi szakközépiskola diákjai
fogalmazták meg az Igazlátó Nap fórum előkészítő szakaszában (Pál 1992:69-80),
a 2016-ból származó kérdéseket gyergyószéki diáktanácsos diákok vetették fel a
fókuszcsoportos interjúk alkalmával.
[24] Kósa
András László: Diákönkormányzat, segítő
tanár és demokratikus részvétel. Előadásvázlat, Közéletre Nevelésért
Alapítvány, 2009. 3
[25] Fóti
Péter – Miskolczy Zsuzsanna: Egy film
tanulságai avagy mi az iskolai demokrácia minimuma? http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=1288,
2013 (A továbbiakban Fóti–Miskolczy 2013)
[26] Fóti Péter: Valódi demokratikus
intézmények az iskolában a diákönkormányzatok helyett. Taní-tani Online.
http://www.tani-tani.info/valodi_demokratikus_intezmenyek, 2011 (A továbbiakban
Fóti 2011)
[27] Fóti 2009. 25.
[28] Fóti–Miskolczy 2013.
[29] Fóti 2011.
[30] Fóti–Miskolczy 2013.
[31] Egy elméleti
modellben Csákó Mihály a diákaktivitás, valamint a tanári beleszólás mértéke
szerint az iskolai diákönkormányzatok működésének kilenc típusát határozza meg.
Fóti Péter kritikája elsősorban azokat az eseteket írja le (valószínűleg a
modelltől függetlenül), amikor az iskola a törvényes jogain túl is beavatkozik
a diákönkormányzat életébe. A modellről lásd Csákó Mihály: Mitől féltsük az
iskolást? (Vitaindító előadás az Eötvös Károly Intézet 2005. évi
konferenciájához) In: Majtényi László – Soody Bernadette (szerk.): Politika és
iskola, Eötvös Károly Intézet, hn., 2005. 23–32 idézi Csákó Mihály – Fóti Péter
– Pásztor Erzsébet – Trencsényi László: Diákszerep, diákrészvétel, demokrácia.
A tanulói és diákrészvétel, az iskolai demokrácia magyarországi helyzete, http://www.tanszabadsag.hu/blog/10-diakszerep-diakreszvetel-netgeneracio/
(A továbbiakban Csákó–Fóti–Pásztor– Trencsényi)
[32] Pál
1992. 10–12; Domokos Tamás – Kulcsár
László: Politikai skizofrénia. A
veszprémi Ifjúság és demokrácia program. Ön-Kor-Kép 1997. 7. szám idézi
Kálmán 2003. 97–98; Csákó–Fóti–Pásztor– Trencsényi
[33] A
Gyergyói Közösségi és Szociális Erőforrásközpont keretében 2016 február-március
hónapokban egy feltáró jellegű szociológiai kutatáshoz gyűjtöttünk adatokat. A
kutatás során öt gyergyószéki település hét magyar nyelvű középiskolájának
diáktanácsosait kérdeztük meg, 14 egyéni és 2 fókuszcsoportos interjút
készítettünk. A kutatás a diáktanácsok többféle aspektusát is vizsgálja,
eredményeit a közeljövőben készülünk publikálni.
[34]
Kálmán 2003. 101
[35] Fóti
2009. 22