Kastély a faluban
Kísérlet az épített örökség és annak társadalmi környezete közötti viszony vizsgálatára
Régóta foglalkoztat a kérdés, hogy történelmi műemlékek – kastélyok, kúriák, várromok – hogy mehetnek tönkre egy élő faluközösség kellős közepén. Talán a csákigorbói kastély volt az egyik legdöbbenetesebb ilyen élményem, ahol még mindig impozáns fasor vezet egy romhalmazhoz. Na meg a nemrég vandalizmus áldozatává vált szentbenedeki, amely összetett épületegyüttesként szintén egy virágzó közösség központjában vált a műemlékvédelem szégyenévé. „Magyar múlt emléke román faluban, mi nem érthető itt”, intézhetnénk el a kérdést könnyűszerrel. Csakhogy ha szóba állunk a helyiekkel, hamar kiderül, hogy a kérdés nem ennyire egyszerű. „Tényleg, miféle vár ez?”, kérdezett rám egyszer egy sebesvári férfi, látva, hogy a várrom miatt lófrálok a falujukban. És a szentbenedeki kastély kapubástyájában lovakat, várárkában juhokat tartó parasztgazdáról sem hiszem, hogy nemzeti bosszú fűtené. Mi több, szinte mindenhol találkoztam olyan helybeliekkel is, akik határozottan látták a műemlékben rejlő értéket, és keserűen beszéltek a degradálódási folyamatról.
Régóta foglalkoztat a kérdés, hogy történelmi műemlékek – kastélyok, kúriák, várromok – hogy mehetnek tönkre egy élő faluközösség kellős közepén. Talán a csákigorbói kastély volt az egyik legdöbbenetesebb ilyen élményem, ahol még mindig impozáns fasor vezet egy romhalmazhoz. Na meg a nemrég vandalizmus áldozatává vált szentbenedeki, amely összetett épületegyüttesként szintén egy virágzó közösség központjában vált a műemlékvédelem szégyenévé. „Magyar múlt emléke román faluban, mi nem érthető itt”, intézhetnénk el a kérdést könnyűszerrel. Csakhogy ha szóba állunk a helyiekkel, hamar kiderül, hogy a kérdés nem ennyire egyszerű. „Tényleg, miféle vár ez?”, kérdezett rám egyszer egy sebesvári férfi, látva, hogy a várrom miatt lófrálok a falujukban. És a szentbenedeki kastély kapubástyájában lovakat, várárkában juhokat tartó parasztgazdáról sem hiszem, hogy nemzeti bosszú fűtené. Mi több, szinte mindenhol találkoztam olyan helybeliekkel is, akik határozottan látták a műemlékben rejlő értéket, és keserűen beszéltek a degradálódási folyamatról.
Az épített örökség szóban forgó típusainak megmentésére, konzerválására, esetenként
revitalizálására számos kísérlet történt, e programok túlnyomó többségében
azonban a helyi közösségekkel nem számoltak, azoknak semmilyen szerepet nem
szántak, de még azok esetleg destruktív, a revitalizálást akadályozó szerepével
sem törődtek. E szempontból kivételes kezdeményezés volt az a 2016 nyarán megszervezett kutatótábor, melynek keretében
egy Maros megyei kastély revitalizációs alternatíváinak kidolgozására építész,
történész, tájépítész és közgazdász szakemberek mellett egy
szociológus-antropológus csoportot is meghívtak a szervezők. Ez utóbbinak az a
feladat jutott, hogy a szóban forgó kastély és a helyi közösség viszonyát
vizsgálja, arra keresve a választ, hogy milyen módon lehetne bevonni a kastély
életébe a helybelieket. A csoport egyik irányítójaként a továbbiakban e
kutatómunka tanulságainak rövid összefoglalására teszek kísérletet. Mivel a témában
készített interjúk feldolgozása még hátra van, az itt olvasható beszámoló
mindössze egyfajta kutatási előzetesnek tekinthető, melynek állításai további
alátámasztást igényelnek.
A helyszín
A falu Marosvásárhely közelében fekvő, ingázó életformára kiválóan alkalmas,
gazdaságilag meglehetősen fejlett település, melyben mezőgazdaságnak már alig
van nyoma, e helyett a porták többségének arculatát inkább a virágágyások
határozzák meg. A kétezer fős település lakosainak
70 százaléka magyar, 20 százaléka román, 10 százaléka roma. A falu kilenc
településből álló község adminisztratív központja, itt található a polgármesteri
hivatal, a polgármestert azonban a fő riválisnak számító szomszédos falu adja.
A település központjában fekvő barokk kastély helyzete kivételesnek számít,
a kommunista éra évtizedeiben, majd a rendszerváltást követően egészen az
örökösök általi átvételéig tüdőtébécé-preventóriumnak adott otthont, aminek
köszönhetően jelenleg meglehetősen jó állapotban van, és tulajdonjogi helyzete
is tiszta. Két örökös viseli gondját, egyikük, egy nyugaton élő gróf, évente néhány
hónapot a kastélyban tölt, ugyancsak nyugaton élő nővére hasonlóképpen. Itt
tartózkodásuk alatt a kastély egyik szárnyát használják lakosztályul. A kastélyban
állandó jelleggel él egy gondnoki feladatokkal megbízott család, így a kastély
gyakorlatilag egész évben látogatható, a kastélyban való tartózkodásuk alatt az
örökösök idegenvezetést is nyújtanak a látogatóknak. E mellett a kastély
leginkább esküvők helyszínéül szolgál (e célból egy vásárhelyi programszervező
céggel van szerződésük), évente egyszer egy „Kastélynapnak”valamint egy „bálnak”
ad otthont.
Bár a falu erdélyi viszonyok között életerősnek tekinthető, „brandjére” –
és minden bizonnyal a közösség identitására is – teljesen rányomja bélyegét a
kastély, a faluról interneten elérhető anyagok szinte kivétel nélkül a kastélyról
szólnak, vagy legalábbis a kastély fotóit használják illusztrációként. Így
igencsak meglepődtünk, amikor a tulajdonos a szociológus csoport számára
kutatási kérdésként a következőt javasolta: „Miért nem teszik be a lábukat a
falubeliek a kastélyba?” Bár utólag ez a kérdés kissé túlzónak bizonyult, az
beigazolódott, hogy a helyi közösség viszonya a kastéllyal tényleg nem
problémamentes.
Mivel a kastély teljesen magántulajdonban van, a közösségnek tulajdonképpen
nem sok köze van hozzá. Ettől azonban még viszonyulnak hozzá, pozitívan vagy
negatívan, meg hát persze lehetnek passzívak is vele szemben. Ahhoz azonban,
hogy a kastély a jövőben bármilyen módon is a helyi közösségi élet részévé
váljon, fontos, hogy a kastéllyal szembeni domináns attitűd pozitívvá váljon.
Ebből a megfontolásból úgy gondoltuk, hogy mindenekelőtt a kastéllyal
kapcsolatos helyi diskurzusokat vizsgáljuk, az azzal kapcsolatos történeteket,
kliséket, toposzokat. Emellett pedig azt is ki szerettük volna deríteni, hogy
az esetleg elkülöníthető beszédmódok mögött milyen helyi társadalmi csoportok
azonosíthatók be, kik azok akik a különböző beszédmódokat termelik és
fenntartják.
A „kastély”
A kastéllyal kapcsolatos diskurzusok vizsgálata során mindenekelőtt azt
kellett tudomásul vennünk, hogy a helyi közösség szempontjából korántsem csak
egy műemléképület, hanem egy ingatlan-komplexum, egy hozzá tartozó család,
valamint az ezekhez kapcsolódó társadalmi-gazdasági tevékenységek együttese. A
barokk kastélyhoz ugyanis gazdasági épületek is tartoznak, néhány kisebb a
kastély-kertben, egy egykori magtár viszont – ma házakkal körülvéve – lakóépületként
szolgál néhány szegény család számára. A kastélyhoz hozzátartozik a már
említett park, de emellett a család mezőgazdasági területeket (szántókat és
legelőket) is igényelt és kapott vissza, és valamennyi erdőt is. A tulajdonos
család a helyi közösség számára szintén tágabb fogalom, mint a kastély kapcsán leggyakrabban
emlegetett gróf és felesége, valójában az összes örököst jelenti, aki a
fentiekben felsorolt ingatlanok bármelyikének ügyeiben implikált. Az így értett
„kastélyhoz” hozzátartoznak annak valós és potenciális gazdasági vetületei is,
a mezőgazdasági területek használatának módja, a kastély és a park által
nyújtott munkalehetőségek (adminisztráló család, alkalmi karbantartási munkák, fűnyírás,
stb.) és nem utolsó sorban a kastély vendéglátó-ipari funkciói (étkeztetés,
rendezvényszervezés, potenciálisan szállásnyújtás), és végül annak társadalmi
vetülete is, mindenekelőtt a grófi család tagjainak a helyi közösségen belül
kialakult státuszai és társadalmi kapcsolatai. Amikor tehát a kastéllyal
kapcsolatos beszédmódokat kerestük, e teljes komplexumot érintő véleményeket
vizsgáltuk.
Kastély-diskurzusok
A kastélyról való beszédmódok vizsgálatát megnehezítette, hogy az erdélyi kastélyokkal
kapcsolatosan léteznek a településtől független, általános, elsősorban a média
által forgalmazott diskurzusok is, melyeket a továbbiakban „nagy”diskurzusoknak
nevezek. Így létezik egy erdélyi magyar nagydiskurzus, amelyben a magyar
arisztokrácia kastélyai és kúriái a magyar történelmi múlt részeiként jelennek meg,
így identitáspolitikai vonzatuk van, restitúciójuk a magyar jövő szempontjából kiemelten
fontos. Visszaigénylésükkel az arisztokrácia tagjai nemzeti ügyet szolgálnak, e
törekvésük tehát tiszteletreméltó, melyről kritikusan beszélni nem ildomos. Bár
a diskurzus fő forrása a média, fenntartásához nagymértékben hozzájárulnak
történészek, műemlékvédők és építészek, azaz a „szakértők” is. A magyar
nagydiskurzushoz hasonlóan létezik egy román nagydiskurzus is, amely az előbbi
tükörképe, e szerint a kastélyok visszaszolgáltatása a román nemzeti múlt
meggyalázása, az állam ezzel felelőtlenséget követ el, a magyar arisztokrácia leszármazottai
ezáltal elszakítják Erdélyt Romániától, az egész Magyarország titkos terve Erdély
visszavételére. A két
nagydiskurzus közti fontos különbség, hogy a román szakértői diskurzus elválik
a nemzetitől, azzal ellentétben alapvetően pozitívan viszonyul a restitúciós
folyamathoz, de nem része a nagydiskurzusnak.
E nagydiskurzusok erősen normatívak, egy felületesebb véleménynyilvánítás
során szinte megkerülhetetlenek, akárcsak a médianyilvánosság előtt is. Magáról
a szóban forgó kastélyról is több riport és film készült, amelyekben a
megkérdezettek ezeken nem lépnek túl, kritikát nem fogalmaznak meg. Ezek az
általános nagydiskurzusok a kastélyról való beszédmódok egészére nézve
meghatározóak, a szociológiai interjúk névtelensége viszont lehetővé teszi
kritikusabb, a helyi nyilvánosságon kívül felvállalhatatlan gondolatok
megfogalmazását is.
A lokális diskurzuson belül két összetevő, egy pozitív, illetve egy negatív
lokális diskurzus különböztethető meg. A pozitív diskurzus a műemléképület
fontosságáról, kulturális értékéről, a faluközösség szempontjából benne rejlő
gazdasági potenciálról szól, valamint a grófi család tagjairól, elsősorban annak
a még többek által is személyesen ismert felmenőiről.
„Én is voltam a Kastélynapokon, nagyon szép volt,
a falubeliek fele el szokott menni. Ez nagyon fontos, hogy megszervezik a
Kastélynapokat, mert az emberek kíváncsiak, szeretnék látni, hogy mi van
odabent. Érdemes lenne renoválni, mert a kastély a turizmust is elősegíti a
községben...” (nő, 55 éves)
„Mindnenki nagyon örült, hogy a gróf visszakapta a
kastélyt. Én úgy hallottam, hogy jó viszonyban van az emberekkel… hogy szokott
sétálni a faluban, és hogy nagyon barátságos. Van még pár épület ami az övé,
amelyikben emberek laknak, de senkit sem tett ki, továbbra is ott laknak” (nő, 55
éves)
A negatív diskurzus ezzel szemben kizárólag a család jelenlegi tagjaival,
elsősorban a család „frontemberének” tekintett gróffal kapcsolatosak. Ennek
főbb toposzai a következők:
A gróf távolságtartó:
„Az én véleményem szerint a gróf kicsit
távolságtartó a helybeliekkel szemben, ez az oka annak, hogy nem nagyon akarnak
részt venni semmiben. Például az is, hogy külön padja van a templomban, sokakat
zavar a faluban” (nő, 60 éves)
„Mikor a kastélyt visszakapta, a gróf meghívta a
falubelieket, látogassák meg a kastélyt, de senki sem ment el. Biztos az ő
hidegebb természete is az oka, hogy távolságtartóbb… nálunk például az a szokás,
hogy az idegen köszön elsőként, míg ő várja, hogy köszönjenek neki. Hát
ilyesmit nem csinálsz, ha közelebb akarsz kerülni az emberekhez.” (nő, 63 éves)
A kastélyt elzárja a helybeliektől:
„Régebben a kastély nyitottabb volt, még a
preventórium idején is...”
„Még ha vannak is rendezvények, a kastély a
helybeliek számára zárva van. Egyszer-egyszer jönnek szervezett csoportok
Magyarországról, Bukarestből… de csak nekik van nyitva.” (férfi, 50 éves)
A kastélyt magántulajdonként kezeli, haszonelvűen
”Hát tudja meg, hogy zavar az a tábla, amelyiken
azt írja, hogy magánterület… Tudjuk mi jól, hogy magánterület, nem kell ki is
írni.” (férfi, 55 éves)
”Most ugye szervezik ezt a Kastélynapokat, amelyen
bárki részt vehet ha akar... de azt
hiszem ezt is inkább azért szervezik, hogy pénzt gyűjtsenek.” (férfi, 55 éves)
Fontos kiemelni, hogy jellemző módon sem a pozitív, sem a negatív lokális
diskurzus nem személyes tapasztalatokból építkezik, a kritikákat megfogalmazó
alanyok többsége saját bevallása szerint a grófot személyesen nem ismeri. Ezek
tehát csakis egy diskurzus toposzaiként, helyi klisékként értelmezhetők,
amelyek a helyi közösségen belüli „kastélyról” való beszélgetések során
elhangzanak, és továbbadódnak.
Lokális diskurzusok és a helyi közösség kapcsolata
Az, hogy valaki negatívan vagy pozitívan beszél a „kastélyról”, természetesen nem véletlenszerű. A különböző diskurzusok mögött álló beszélők jellemzőit úgy próbáltuk beazonosítani, hogy azokat a helyi társadalom szerkezetében, az azt alkotó társadalmi csoportok és az ezek közötti viszonyok rendszerében próbáltuk elhelyezni.
Lokális diskurzusok és a helyi közösség kapcsolata
Az, hogy valaki negatívan vagy pozitívan beszél a „kastélyról”, természetesen nem véletlenszerű. A különböző diskurzusok mögött álló beszélők jellemzőit úgy próbáltuk beazonosítani, hogy azokat a helyi társadalom szerkezetében, az azt alkotó társadalmi csoportok és az ezek közötti viszonyok rendszerében próbáltuk elhelyezni.
A helyi
közösség szerkezete. Alkotóelemek és viszonyrendszerek
A helyi közösséget szerkezetileg különböző lakossági csoportok valamint a helyi
intézmények alkotják. Témánk szempontjából releváns csoportokként a helyi
elitet (azon belül a vállalkozók és politizálók összefonódó alcsoportját,
illetve az értelmiségiek alcsoportját) illetve a „jobb családok” alkotta
középréteget, a kevésbé „tiszteletreméltó” családok alkotta alsó réteget,
valamint a jövevényekből, romákból, legszegényebbekből álló marginális
csoportokat különböztethetünk meg.
E lakossági csoportok mellett ugyancsak fontos alkotóelemei a helyi
társadalomnak a legfontosabb helyi intézmények, a polgármesteri hivatal, a
település lakosságának többségét integráló református egyházközség, az 5-8
osztályos iskola, valamint a különböző helyben működő vagy helyi érdekeltségű cégek.
A helyi közösség szerkezetét alkotó társadalmi csoportok és intézmények
mellett az azokat átszövő gazdasági és hatalmi/politikai viszonyrendszereket
kell még kiemelnünk. A felsorolt alkotóelemeket összekötő gazdasági
viszonyrendszer cégtulajdonosok és alkalmazottak közötti viszonyokból, a cégek
tulajdonosai közötti együttműködési és rivalizálási viszonyokból tevődnek össze,
a mezőgazdasági vállalkozókat is beleértve. A helyi politikai viszonyrendszert a
kiemelkedő státuszú személyek, a fontosabb helyi intézmények és községet alkotó
falvak közötti hatalmi viszonyok összessége alkotja, melynek fontos eleme, hogy
a község két legnagyobb települése, a kastélynak otthont adó és a polgármestert
adó falvak között nagy múltra visszatekintő rivalizálási viszony áll fenn. Az
például, hogy a polgármester szomszédfalusi, a helyiek szerint falujuk
fejlesztésének elhanyagolását eredményezi.
A Kastély tulajdonjogának és rendeltetésének a megváltozása mind a helyi
gazdasági, mind a politikai „rend” szempontjából új helyzetet teremt, a korábbi
„establishment”-et megzavarja, átrendezi. A Kastéllyal szembeni attitűdök
megértése szempontjából az bizonyult meghatározónak, hogy ezek a változások
hogyan érintették a helyi szereplők gazdasági-hatalmi pozícióit.
Az egyik ilyen gazdasági átrendeződés a kastély korábbi rendeltetésének
felszámolásával, azaz a preventórium bezárásával kapcsolatos: a jelentős számú
helyi lakosnak munkahelyet adó intézmény felszámolásával ezek a munkahelyek megszűntek,
az érintettek vagy munkanélküliekké váltak, vagy valamelyik közeli városban
kényszerültek új, ingázással elérhető munkahelyet keresni. A kastély új
gazdasági funkciója, az esküvők szervezése, valamint a vendéglátással kapcsolatban
szőtt jövőtervek révén a kastély a már működő, hasonló profilú cégek számára
konkurenciaként jelenik meg.
A visszaigényelt mezőgazdasági területek korábbi használói számára a
restitúció gazdasági veszteségként értelmeződik, míg az új bérlők számára
korábban nem létező gazdasági lehetőséget képez. A faluban található gazdasági melléképület
lakói számára a korábban állami tulajdonban levő szociális lakásuk, melynek
lakhatóvá tevésébe egyes családok jelentős összeget is fektettek, hirtelen
magántulajdonná vált, melynek új tulajdonosa egyelőre ugyan nem kér lakbért és
nem is lakoltatta ki őket, de bármikor tehet ilyen irányú lépéseket (valójában
előbb-utóbb kénytelen lesz a kilakoltatáshoz folyamodni, mivel az épület a
folyamatos degradáció miatt egyre inkább életveszélyessé válik).
A faluba visszatérő gróf hatalmi-politikai ambíciókat nem nyilvánított ki,
így a helyi politikai viszonyrendszert a kastély restitúciója ténylegesen
egyelőre nem érintette. Azonban a helyi közösségen belüli kimagasló, sajátos
státusza ezt a lehetőséget magában hordozza. A kastélyban szervezett közéleti
események, egy kastélyt szolgáló egyesület létrehozása, a gyakori
médiaszereplés, a kiterjedt nemzeti és nemzetközi szintű kapcsolatháló mind
olyan tényezők, amelyek a grófot egy falusi közösség szempontjából szokatlanul
nagy szimbolikus tőkével ruházzák fel (ilyen volt például a grófi család néhány elhunyt tagjának
újratemetése a falu
határában található családi kriptában, melyről a magyar média széles körben
tudósított, vagy Magyarország köztársasági elnökének a kastélyban
tett látogatása
2015-ben). A gróf helyi közösségen belüli státuszával kapcsolatos érzékenységet
jól jelzi a helyi református gyülekezetbeli helyzete. A grófi családnak, mint
az egyházközség egykor legfontosabb támogatójának, a templomban külön padja
van, melybe a család 1945-ös kilakoltatása óta senki sem ült. A visszatérő
leszármazott természetesen ezt a családi padot használja, a pad újra
használatba kerülése azonban rögtön élénk beszédtémává vált a falubeliek
között, míg egyesek ezt természetesnek tartják, mások a helyiekkel szembeni
hatalmi gesztusértéket tulajdonítanak neki.
Látható tehát, hogy a gróf olyan szimbolikus és társadalmi tőkével
rendelkezik, amely a helyi közösség számára igencsak szokatlan. Így nem szorul
különösebb magyarázatra, hogy a helyi elöljárók egy része nem lelkesedik a gróf
tevékenységéért, és a kastély életrekeltésével kapcsolatos törekvésekről is
fenntartásokkal beszél.
Az, hogy a kastély új funkciója milyen módon zavarja meg a helyi közösség
rendjét, különösen jól kiviláglik, ha a helyi közösség legfontosabb közösségi
eseményeinek körébe való betagolódását nézzük. A faluban ugyanis viszonylag
élénk közösségi élet zajlik. A református egyház kórusának fellépései, valamint
a fiatalok, főleg iskoláskorúak által betanult színdarabok nyilvános előadásai
e közösségi programok hagyományosabb eseteit képezik. A bálok ugyan
gyakorlatilag megszűntek, ám új rendezvények is megjelentek, így a nemrég
meghonosodott kortárstalálkozók, vagy a református nőszövetség által szervezett
gasztronómiai programok, és ugyancsak újnak számítanak a falunapok. Míg az
egyházi kötődésű események főszervezője a református lelkész és fő helyszínük a
falu gótikus temploma, az iskolához kapcsolódó programokban a helyi pedagógusok
a főszereplők és főleg az iskolában kerülnek megszervezésre. Elterjedt szokássá
vált azonban, hogy e programok egy része a helyi vendéglőben zárul, több
program esetében pedig a vendéglő egyenesen ezek fő helyszínévé vált. Így
például a kortárstalálkozók alkalmával a szimbolikus nyitórendezvény után az
idő nagy részét a vendéglőben töltik, a nőszövetség gasztro-versenyeinek pedig szintén
ez a fő helyszíne. A kisebb horderejű családi rendezvényeknek pedig
(lakodalmak, keresztelők) szinte kivétel nélkül a vendéglő ad otthont. Úgy
tűnik tehát, hogy a vendéglő a közösségi élet legfontosabb centrumává vált,
átvéve a korábban a művelődési otthon által betöltött e funkciót. A kastély
ebben a kontextusban is meglehetősen zavaró tényezőként jelenik meg. A gróf
több említett esemény számára is helyszínként felajánlotta a kastélyt, a
legtöbb esetben azonban ennek beépítését a közösségi programok kialakult
forgatókönyvébe a szervezők nem tartották kívánatosnak, indokoltnak. Így a falu
viszonylag élénk közösségi élete korábban kialakult medrében zajlik, azokból a
kastély mint helyszín és a grófi család mint szereplők kimaradnak, mi több, a
Kastélynak a közösségi életbe való beépítésében a közösségi események
főszereplői valójában ellenérdekeltek, és ez a vendéglőhöz fűződő gazdasági
érdekek szempontjából sem kívánatos. Így a Kastély a maga rendezvényeivel a helyieket
alig tudja megszólítani, azok résztvevői jellemzően zömmel nem helybeliek, és a
kastély zárt terében kerülnek megrendezésre. Egyedül a falunapok szervezői
részéről mutatkozott nyitottság a kastély felhasználása iránt, ez a rendezvény
viszont a Kastély számára nem kívánatos, sem a résztvevők, sem a programok jellege
szempontjából. Azt, hogy a helyi társadalom legalsó rétegeit megszólító, a miccs-
és sörfogyasztás köré szerveződő esemény nem egy barokk kastélyba való, még a
helyi társadalom részéről is konszenzus övezi.
Diskurzusok
és szereplők
A fentiek alapján összefoglalható, hogy a helyi közösség mely szereplői
állnak a kastéllyal kapcsolatos különböző beszédmódok mögött, kik azok akik
termelik illetve újratermelik azokat.
A pozitív kastély-diskurzust termelő
szereplők
között kiemelkedő helyen található a református egyház elöljárói csoportja, a pap
és a presbitériumi tagok egy része. Esetükben komolyabb ellenérdekeltségről nem
beszélhetünk, ellenkezőleg, a kastély tulajdonjogának rendezése során a grófi
család és a református lelkész között szoros együttműködésre került sor. A
helyi intézmények közül a kastélynak jelenleg is a református egyházzal a
legszorosabb a viszonya, mindenekelőtt azért, mert a kastély és a gótikus
templom a falu két legfontosabb idegenforgalmi látványossága, és így a látogató
csoportoknak gyakran mindkettőt bemutatják, függetlenül attól, hogy a csoport
kinek is a vendége. Ugyancsak a pozitív diskurzust erősíti a kulturális elit nagy
része is, azaz a kastély kulturális értékét nagyra becsülő, és annak
restitúciójában és revitalizációjában nem ellenérdekelt felsőfokú végzettségűek
– pedagógusok, orvos, állatorvos, egyetemista fiatalok és mások.
A pozitív diskurzus hátterében álló másik csoportot képeznek a kastély
gazdasági vonatkozásaiban közvetlenül, egzisztenciálisan érdekelt szereplők – a
grófi földeket bérlők, az alkalmazottak és az alkalmilag bedolgozók. És végül ugyancsak
a pozitív diskurzust erősítik azok a családok, amelyeknek idős tagjai a grófi család
egykori tagjaival kapcsolatban állva azokról pozitív személyes emlékeket,
élményeket őriznek.
A negatív kastély-diskurzust
termelő szereplők közül kiemelkedik két sajátos helyzetű, a kastély
restitúciójában egzisztenciálisan ellenérdekelt csoport: a preventórium
megszűntével a munkájukat elveszítők csoportja és általában ezek családtagjai, valamint
a gazdasági épület lakói. Kisebb számban találhatók olyan családok is,
amelyeknek idős tagjai az egykori grófi családdal kapcsolatban valamilyen
negatív érzelmi emléket őriznek. És végül ezt a diskurzust erősítik a helyi politikai-gazdasági
elitnek a kastély revitalizációjában ellenérdekelt tagjai – hatalmi
pozíciójukat féltő politizálók és „piacukat” féltő vállalkozók.
Arányaikat tekintve a pozitív diskurzust felvállalók, úgy tűnik, többen
vannak mint a negatív diskurzust termelők, de a két csoport együtt is a helyi
közösség kisebbségét képezi, a többség pedig a kastéllyal szemben inkább
közömbös. Adott beszédhelyzetekben előnyben részesíthetik egyik vagy másik
diskurzus kliséit, de egyéni kastély-diskurzusukban nem feltétlenül koherensek.
Egyes vélemények szerint a „jó családok” alkotta középréteg és a fiatalok,
különösen az egyetemisták csoportja inkább a pozitív, míg az alsó és különösen
a marginális réteg inkább a negatív diskurzus fele hajlik – adataink azonban
ennek a véleménynek az alátámasztását nem teszik lehetővé. Az a vélemény
azonban igencsak hihetőnek tűnik, hogy a közömbös többséget alkotók a
kastélytól, annak rendezvényeitől alapvetően az individualizálódó életforma
miatt maradnak távol, úgy, ahogy más közösségi eseményektől is általában távol maradnak.
A
kastély-diskurzus és a helyi közösség viszonyának egy lehetséges általános
modellje
A fentiekben konkrét érdekcsoportokként kezelt társadalmi csoportokat
általánosabb társadalmi kategóriák eseteinek tekintve a kastély-diskurzus
különböző összetevői és az azok mögött álló szereplők közötti kapcsolatok
felvázolhatók egy általános, és reményeink szerint más helyzetekre is
alkalmazható modellben. Az alábbi ábrán ezt próbáltuk vizualizálni. E szerint
tehát a pozitív diskurzust forgalmazók három típusa különböztethető meg, melyek
mögött eltérő motivációk állnak. Beszélhetünk a kastély fennállásában
egzisztenciálisan érdekelt csoportokról (akikkel a kastély tulajdonosai
gazdasági együttműködésben állnak), ideológiai motivációjú csoportokról,
amelyek a „nagy-diskurzussal” azonosulva tartják fontosnak a kastély létét és
fennállását, valamint érzelmi motivációjú csoportokról, amelyek a család
egykori vagy jelenlegi tagjaival ápolt érzelmi viszonyuknak köszönhetően
kastély-pártiak. A másik, a Kastélyhoz negatívan viszonyulók körében elvileg
ugyanilyen, csak ellentétes előjelű motivációjú csoportok találhatók. Bár
esetünkben elsősorban a kastély restitúciójában egzisztenciálisan ellenérdekelt
csoportokat találtunk (munkájukat elvesztők, kilakoltatás által fenyegetettek,
gazdasági-hatalmi ellenérdekeltek), illetve egyetlen negatív affektív
megnyilvánulást, elképzelhető, hogy más esetekben a kastély-ellenes
nagydiskurzus is nagyobb jelentőséggel bír.
Következtetések
Elemzésünk fő
mondanivalója tehát az, hogy a helyi közösségeknek a kastélyokkal szembeni
viszonyulását, és ennek köszönhetően azok sorsával kapcsolatos segítő vagy
gátló magatartását meghatározza két, tőlük függetlenül létrejött, általános
diskurzus, melyek közül az egyik pozitívan, a másik negatívan viszonyul a
kastélyok restitúciójának és revitalizációjának folyamatához. Ezek az erős, normatív
diskurzusok meghatározzák a kastélyokkal kapcsolatban levő helyi közösségek kastéllyal kapcsolatos beszédmódjait is, ám ezek mellett a kastélyoknak és azok
tulajdonosainak konkrét viszonya a helyi közösséget alkotó társadalmi
csoportokkal és intézményekkel szintén befolyásolják a velük szembeni attitűdöt,
esetenként pedig felül is írják a nagydiskurzusok nyújtotta viszonyulási
mintákat. Így megkülönböztethetők a Kastély által egzisztenciálisan,
ideológiailag vagy érzelmileg pozitívan érintett
csoportok, amelyek a közvéleményt a Kastéllyal szemben kedvező irányba
befolyásolják, illetve a másik oldalon ugyanilyen jellegű, de ellentétes irányú
motivációjú csoportok, amelyek a közömbös többségben a Kastéllyal szemben
ellenséges viszonyulást keltenek és erősítenek. A kastéllyal kapcsolatos
bármilyen revitalizációs terv szempontjából érdemes tehát ezeket a csoportokat
konkrétan beazonosítani, és velük szemben sajátos stratégiákat alkalmazni. Bár
az, hogy esetenként mi lenne a megfelelő sajátos stratégia, természetesen a
fentiek mellett is nehezen megmondható.
És végül érdemes
visszatérnünk elemzésünk és modellünk általánosíthatóságának kérdéséhez.
Nyilvánvaló, hogy e modell legfeljebb az itt elemzetthez nagymértékben hasonló
helyzetekre alkalmazható, azaz olyan esetekre, amelyekben viszonylag jó
állapotban levő, azaz használható műemléképületeket a leszármazottak/örökösök
visszaigényeltek, a magántulajdonba került épületbe a tulajdonos család i visszatért
vagy legalábbis huzamosabb ideig benne tartózkodik, és amelyekhez kapcsolódóan
valamilyen gazdasági tevékenység is folyik. Az erdélyi kastélyok és kúriák nagy
számához viszonyítva azonban az ilyen helyzetek meglehetősen ritkák.
Degradáltságuk foka, tulajdonjogi helyzetük és az őket körülvevő helyi
közösségek jellege szerint az épített örökség esetei olyannyira változatosak,
hogy megőrzésük társadalmi feltételeinek megértéséhez további kutatások sora
volna szükséges.
Szerző:
Kiss Dénes
A kutatócsoport tagjai
Alexandra Oana Dincă
Egbuzobi-Nyakas Ildikó
Egbuzobi-Nyakas Ildikó
Gál Kata
Kiss Anna
Kristóf Bernadett
Olaru Júlia
Rusu Szidónia
Székely Anna
Tulit Boglárka
Turnai Anna
A kutatásra az Arche Egyesület és a Kastély Egyesület jóvoltából kerülhetett sor.