Hát én immár mit válasszak?
Továbbtanulás és iskolaválasztás a Kolozs megyei 8. osztályosok körében
Veres Valér – Szabó Júlia
Kolozs megyében felmérés készült az iskolaválasztásról, a magyarul tanuló nyolcadik osztályos tanulók szüleinek a körében, a Kolozs megyei Tanfelügyelőség felkérésére. Az adatfelvételre 2012 november 6 és 12 között került sor, a terepmunkát a BBTE Szociológia Tanszéke és a harmadéves szociológia szakos diákok végezték.*
Veres Valér – Szabó Júlia
Kolozs megyében felmérés készült az iskolaválasztásról, a magyarul tanuló nyolcadik osztályos tanulók szüleinek a körében, a Kolozs megyei Tanfelügyelőség felkérésére. Az adatfelvételre 2012 november 6 és 12 között került sor, a terepmunkát a BBTE Szociológia Tanszéke és a harmadéves szociológia szakos diákok végezték.*
A vizsgálat alapsokaságát az összes Kolozs
megyei magyarul tanuló nyolcadikos diák képezte: 603 fő, ebből a felmérés során
összesen 481 tanuló szülője válaszolt (80%).
Izelítő az
eredményekből: Arra a kérdésre, hogy hová szeretné jövőre adni a gyermeket, a
szülők mintegy 80 százaléka elsősorban elméleti líceumot jelölt meg, és közel
20 százalékuk szakiskolát. Legtöbben a kolozsvári állami magyar tannyelvű
középiskolákat választották. Arra a kérdésre, hogy „ha magyar nyelvű szaklíceumi osztály indulna, választana-e valamilyen
szakmát a gyereknek?” az első, másod vagy harmadsorban választott opck alapján
a szülők 37 százaléka választott valamilyen szakmát adó szaklíceumi képzést. A
választott szakmákat csoportosítva, első opcióként a következőket említették
nagyobb arányban:
autó-
és villanyszerelő szakmák 14%
szakács és élelmiszeripari szakmák 19%
fodrász és szépségápolás 12,9%
számítástechnika, automatizálás, operátor 7,9%
szakács és élelmiszeripari szakmák 19%
fodrász és szépségápolás 12,9%
számítástechnika, automatizálás, operátor 7,9%
Az iskolaválasztás
legfontosabb szempontja a szülők 31 százaléka szerint, hogy nagyobb esély
legyen továbbtanulni, ezt követi a gyerek elképzelésével való megfelelés (19%).
A gyerek képességeivel való megfelelés (14,5), illetve hogy a gyerek kapjon egy
szakmát (11,7%) következnek sorrendben, valamint hogy így magyarul tanulhat a
gyerek (11,9%). A többi opciókat kevesebben említették. A falusi gyermekek
szüleinek jóval nagyobb, 21 százalékának a legfontosabb szempont, hogy a gyerek
kapjon egy szakmát, városon ezek aránya csak 9%.
A szülőknek nincs pontos elképzelésük arról, hogy a gyerek milyen szakmát
fog választani. Csupán 27%-a válaszolta azt, hogy van konkrét elképzelése
arról, hogy milyen foglalkozása legyen a gyereknek. Ha a gyerek elképzeléseire
kérdeztünk rá, 35,3%-nak van elképzelése arról, hogy milyen szakmát szeretne, a
többi nem tudja megmondani.
Az eredmények alapján levonható néhány tanulság:
- A szülők jelentős része tájékozatlan a gyerek továbbtanulási lehetőségeit illetően;
- A szülők jelentős többségének nincs elképzelése a gyerek szakmai karrierjét illetően;
- A szakmaválasztást negatívan befolyásolja, hogy a kifejlett elméleti iskolahálózat mellett a magyar nyelvű szakiskolai kínálat szegényes, nagyszámú elméleti középiskola mellett nincs önálló magyar nyelvű szakközépiskola. Ezért más megyékhez képest (pl Hargita) nagyobb arányban szeretnének elméleti középiskolákban tanulni.
- A szülők válaszai alapján a tanulók túlnyomó része magyar nyelven szeretne továbbtanulni.
A kutatásról egy részletesebb elemzés ITT tölthető le.
A kutatásról megjelent két sajtóhír:
* A kutatásban részt vett még lebenyolítóként a Max Weber Társadalomkutató Alapítvány, koordinálóként a Kolozsvári Magyar Egyetemi Intézet Oktatáskutató Munkacsoportja, és segítséget nyújtott a Kolozs Megyei Ifjúsági Tanács (Geréd Imre koordinálása alatt), a kutatás anyagi támogatója pedig a Communitas Alapítvány volt.