Költséges szenvedély? A templomépítési hullámról Romániában
Kiss Dénes
Pár napja a BBC
összeállítást közölt a román ortodox egyház templomépítéseiről. Először egy
video-anyagot tettek közzé, majd rá három napra az anyagot írott változatban is
lehozták, Romania's costly passion for building churches címmel. Az összeállítás szerzője az intenzív templomépítésre csodálkozik rá,
kiszámolva, hogy átlagosan havonta 10 templomot fejeznek be Romániában, azaz
minden harmadik nap egyet. Mindezt közpénzből, Európa egyik legszegényebb országában, amelyben új iskolák építésére és
általában a közintézményekre alig jut pénz.
Hála a BBC tekintélyének
e beszámolókra a hazai sajtó is felfigyelt, és ezek után az ügyet már az ortodox
egyház sem hagyhatta szó nélkül. “Méltóbb egy keresztény európai néphez hogy új
templomokat építsen, mintsem hogy hívek hiányában eladja az üres templomokat
kereskedelmi célokra, ahogy az Nagy Britanniában és más szekularizált nyugati országokban
történik,” vágott vissza az ortodox egyház közleményében. Az igazi elmarasztalást persze
azért kapta a BBC, amiért összeállításával azt sugallta, hogy az ortodox egyház
templomépítéseire
fordított kiadások miatt nem jut Romániában pénz az oktatásra és az egészségügyre. Nézzük meg tehát, hogy is állunk ezekkel a templomépítésekkel, már csak azért is, mert a romániai magyar közvélemény ugyancsak összecseng a BBC-riport hangvételével. Nézzük először a tényeket.
fordított kiadások miatt nem jut Romániában pénz az oktatásra és az egészségügyre. Nézzük meg tehát, hogy is állunk ezekkel a templomépítésekkel, már csak azért is, mert a romániai magyar közvélemény ugyancsak összecseng a BBC-riport hangvételével. Nézzük először a tényeket.
Tények 1, Mennyit is költ az állam az
egyházakra és templomépítésre?
Romániában az
állam által elismert egyházak két fő támogatást kapnak a központi
költségvetésből, egyiket templomépítésekre és felújításokra, másikat az egyházi
személyzet fizetésének biztosítására. E két tétel mellett 2011-től
külön támogatja a központi költségvetés a bukaresti mega-katedrális, a „Nemzet Megváltása Katedrális” felépítését. Ez utóbbi tehát szintén templomépítésre
szánt támogatás. E költségvetési tételek 2008-2011 között a következők voltak, euróban:
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
|
Templomépítés és felújítás
|
33.794.505
|
25.199.524
|
9.153.318
|
6.710.638
|
Egyházi személyzet
fizetés-kiegészítése
|
46.187.637
|
64.490.238
|
63.643.936
|
58.779.433
|
A „Nemzet Megváltása Katedrális”építése
|
-
|
-
|
-
|
2.364.066
|
Összesen
|
79.982.143
|
89.689.762
|
72.797.254
|
67.854.137
|
Az egyházak támogatása a központi költségvetésből 2008-2011 között
Forrás: http://www.george-damian.ro/cati-bani-se-dau-de-la-buget-pentru-preoti-si-biserici-1689.html
2011-ben tehát az
egyházak összesen 67,8 millió eurót kaptak a központi költségvetésből. Ebből a templomépítésekre
és fizetés-kiegészítésre szánt összeg (vagyis 65,8 millió euró) az
egyes egyházak tagságával arányosan oszlott meg az egyházak között, vagyis az
ortodox egyház ezek 86%-át kapta. A bukaresti katedrális építésének támogatása
egészében az ortodox egyháznak jutott. Összesen tehát az ortodox egyház templomépítéseire
8,1 millió eurót költött a központi költségvetés 2011-ben. A táblázatból az is
látszik, hogy a templomépítésekre szánt támogatás az utóbbi öt év alatt
jelentősen lecsökkent, 2008-ban még 33,7 millió eurót költöttünk templomépítésekre.
Az egyházaknak nyújtott össz-támogatás azonban nem csökkent ennyire
drasztikusam, mivel ez idő alatt nőtt a fizetés-kiegészítésre szánt összeg.
Amit ezekből az adatokból szerintem fontos tudomásul venni az az, hogy az
egyházaknak nyújtott központi támogatás nagyságrendileg kisebb az oktatás vagy
az egészségügy költségvetésénél. 2012-ben az egyházak a teljes központi költségvetés 0,2 százalékát kapták.
2011
|
|
Egyházak támogatása
|
67.854.137
|
Oktatás
|
2.022.577.778
|
Egészségügy
|
1.044.352.009
|
Az egyházak, az oktatás
és az egészségügy részesedése a központi költségvetésből 2011-ben, euróban.
Forrás: http://www.george-damian.ro/cati-bani-se-dau-de-la-buget-pentru-preoti-si-biserici-1689.html
Tények 2. Tényleg csak ennyit kapnak közpénzből az egyházak templomépítésre?
Ezt a kérdést több okból kifolyólag is érdemes feltenni. Egyrészt azért, mert nyilatkozatában az ortodox egyház azt állítja,
hogy a templomépítések inkább a hívek adakozásából folynak, mint költségvetési
pénzből. Másrészt azért is, mert bennfentesek tudomása szerint a fentieken kívül a
templomépítések kivételes támogatásokban is részesülhetnek. A kivételes
támogatásoknak természetesen nehéz utána járni, de talán mérvadónak
tekinthetjük a Kolozsvári Ortodox Püspökség (Archiepiscopia Clujului) 2012-ben templomépítésre és felújításra kapott összegeit,
az egyszerűség kedvéért ezt is euróban. E szerint a hívek adományai tényleg
jelentősek, majdnem egyharmadát képezik a teljes összegnek. Kiderül azonban az is,
hogy a központi költségvetés mellett a helyi önkormányzatok, a megyei tanács és
a prefektúra is szokta támogatni a templomépítéseket, szintén közpénzből. Így a templomépítések
közpénzből történő támogatása valójában meghaladja a költségek kétharmadát.
EURO
|
%
|
|
Hívek adományai
|
841.299
|
29,9
|
Központi költségvetés
|
1.011.182
|
35,9
|
Helyi önkormányzatok
|
502.120
|
17,9
|
Prefektúra és megyei tanács
|
455.961
|
16,2
|
Nemzeti műemlékvédelmi program
|
2.222
|
0,1
|
Összesen
|
2.812.785
|
100
|
A Kolozsvári Ortodox Püspökség (Archiepiscopia Clujului) 2012-ben templomépítésekre fordított összegei.
Forrás: citynews.ro
Indokolt vagy sem a templomépítések boom-ja?
Az természetesen
vitatható, hogy az egyházakat kell-e közpénzből finanszírozni, de a fentiek
alapján aligha állítható, hogy az egyházak támogatása jelentősen elvonná a
közintézményekre fordítható forrásokat. Ennek ellenére joggal tehető fel az a
kérdés, hogy szociológiailag indokolt-e a templomépítések e mennyisége. Kétségtelenül
tény (és ez a fő érve az egyházi nyilatkozatnak is) hogy Románia ortodox (és
nem csak) lakossága vallásos, gyakran jár templomba, tehát szüksége van
templomokra. A szocializmus évtizedei alatt felépült városokban viszont nem
építettek templomokat, így ezeket a rendszerváltás után kellett pótolni. E városi
templomhiány tekintetében a különböző felekezetek között nem volt nagy
különbség, abban viszont már igen, hogy milyen mértékben fértek hozzá központi forrásokhoz.
Mert az egyházak jelenlegi, tagsággal arányos finanszírozásának rendszere csak
a 2000-es években alakult ki, a kivételes támogatásokból pedig
szinte biztos, hogy a többségi egyház aránytalanul nagyobb mértékben
részesedett. Mindeközben, más forrásokra támaszkodva (pl. külföldi egyházak adományainak
segítségével) a többi egyház is felépítette a hiányzó templomait, ez azonban
nem mentség a költségvetési források igazságtalan elosztására
.
Továbbá a
templomépítések egy jelentős része nem magyarázható a fentiekkel. Így pl. nem
lehet a fentiekkel magyarázni az épp csak épülőben levő új városrészekben,
kertvárosokban, üdülő-övezetekben folyó templom-építéseket, hisz e helyeken gyakran még lakók
sincsenek. Ezek nyilvánvalóan egyházi (túl?)buzgóságból épülnek, és az
építkezések elkezdéséhez, a szükséges források megszerzéséhez valószínűleg jelentős plusz motivációt nyújt a papi „túltermelés”, a gyülekezet és templom nélküli pályakezdő papok álláskeresési / állásteremtési igyekezete.
A templomépítési hullám néhány további
implikációja
A nyárádtői barokk-tornyos templom átépítése |
E templomépítési hullám egyúttal
az új városi terek szimbolikus elfoglalása is volt az ateista rendszer bukása
után ellentámadásba lendült egyház részéről. A köztereket kisajátították az új
templomok. E tekintetben látható egy markáns különbség az egyes egyházak között,
ezek társadalmi beágyazottságától függően: míg az ortodox templomok rendszerint
a központi terekre épültek, a kisebb egyházak új templomai marginális helyekre
kerültek.
A szóban forgó templomépítések egy további vetülete, hogy az épített templomok túlnyomó többsége szigorúan követte a bizánci (ritkábban bukovinai) építészeti stílust , félredobva a korábbi helyi építészeti hagyományokat. A jelenségnek ez a vetülete különösen Erdélyben látványos, ahol a fatemplomok mellé és a barokkos kőtemplomok helyére egységes bizánci stílusú templomok épültek, mellőzve az erdélyi román templomépítészeti kultúrát. E váltás esztétikai értékelése nem a mi dolgunk, az azonban kijelenthető, hogy az
egységes stílus által a nemzet egységes és homogén voltának a szimbolikus megjelenítése is megvalósult, és ezáltalt a rendszerváltás utáni ortodox templomépítési hullám a nemzeti homogenizálás eszközeként is szolgált.
egységes stílus által a nemzet egységes és homogén voltának a szimbolikus megjelenítése is megvalósult, és ezáltalt a rendszerváltás utáni ortodox templomépítési hullám a nemzeti homogenizálás eszközeként is szolgált.