A gyerekverésről a moralitáson túl
A Bodnariu házaspárnak a norvég
gyermekvédelemmel való esete óta a gyerekek testi fenyítéssel történő nevelésének kérdése úgy tűnik
elérte a tömegek érzékenységének szintjét. A sajtó felületes figyelése alapján
azt mondanám, hogy az ügyben a lakosság nagy része nyíltan vagy hallgatólagosan
a Bodnariu házaspárral szimpatizált, és a testi fenyítést (legalábbis annak
enyhébb formáit) maga is elfogadhatónak tartja.
Ezzel ellentétes állásfoglalások egy szűkebb, fiatal értelmiségi réteg részéről voltak hallhatók, amely elítélően viszonyult az esethez, és a helyzetet kihasználva megpróbálta felhívni a figyelmet a gyerekek bántalmazásának gyakoriságára, ennek gyakran súlyos eseteire, amelyek súlyosságuk ellenére semmilyen hatósági odafigyelést nem váltanak ki. Nem is olyan régi kutatási eredmények is előkerültek, a Save the Children romániai szervezetének kutatásából például, amelyben gyerekeket és szülőket külön országos mintákon kérdeztek meg, az derül ki, hogy a szülők 38 százaléka alkalmaz valamilyen testi fenyítést a gyerekein, a gyerekeknek viszont 63 százaléka állította, hogy volt már fizikai bántalmazás áldozata. Egyes leírások egészen brutális helyzetekre hívták fel a figyelmet, így például a Parintii din Romania nu-si bat copii című riportanyag (magyarul is elérhető, itt). Mivel az erőszaktól magam is irtózom, a fenyítés-ellenes diskurzust lelkesen üdvözöltem. Van azonban ezzel az egész média-diskurzussal kapcsolatban egy erős hiányérzetem. Zavar, hogy ez az egész ügy kizárólag morális diskurzusként forrong a médiában, miközben egy összetett szociológiai jelenségről van szó, melynek természetesen van erkölcsi dimenziója, ám ez csak az egyik a sok közül, és meggyőződésem, hogy pusztán morális érveléssel e téren nem lehet tovább lépni.
Ezzel ellentétes állásfoglalások egy szűkebb, fiatal értelmiségi réteg részéről voltak hallhatók, amely elítélően viszonyult az esethez, és a helyzetet kihasználva megpróbálta felhívni a figyelmet a gyerekek bántalmazásának gyakoriságára, ennek gyakran súlyos eseteire, amelyek súlyosságuk ellenére semmilyen hatósági odafigyelést nem váltanak ki. Nem is olyan régi kutatási eredmények is előkerültek, a Save the Children romániai szervezetének kutatásából például, amelyben gyerekeket és szülőket külön országos mintákon kérdeztek meg, az derül ki, hogy a szülők 38 százaléka alkalmaz valamilyen testi fenyítést a gyerekein, a gyerekeknek viszont 63 százaléka állította, hogy volt már fizikai bántalmazás áldozata. Egyes leírások egészen brutális helyzetekre hívták fel a figyelmet, így például a Parintii din Romania nu-si bat copii című riportanyag (magyarul is elérhető, itt). Mivel az erőszaktól magam is irtózom, a fenyítés-ellenes diskurzust lelkesen üdvözöltem. Van azonban ezzel az egész média-diskurzussal kapcsolatban egy erős hiányérzetem. Zavar, hogy ez az egész ügy kizárólag morális diskurzusként forrong a médiában, miközben egy összetett szociológiai jelenségről van szó, melynek természetesen van erkölcsi dimenziója, ám ez csak az egyik a sok közül, és meggyőződésem, hogy pusztán morális érveléssel e téren nem lehet tovább lépni.
A
családszociológia nagy vonalakban a gyermeknevelés két típusát különbözteti
meg, a tekintélyelvű- és a gyermekcentrikus nevelést (Somlai 2013). Az agrár-
és ipari társadalmakra jellemző tekintélyelvű nevelés eszménye az engedelmes
gyermek, melyhez annak meg kellett tanulnia, hogy „ne a saját kívánságait,
hanem nevelője akaratát kövesse, ehhez viszont azt kellett elérni, hogy ne
legyen akarata, hanem fogadjon szót.” A nevelés e típusában a legfontosabb
magatartásszabályozó eszközök a tiltás, a fenyítés és a büntetés. Ezzel szemben
a 20. század folyamán kialakuló, de igazából annak második felében (tehát már a
posztindusztriális, fogyasztói társadalom keretében) elterjedő, nyugati
országokban normává váló gyermekcentrikus nevelési eszmény a gyerekek idomítása,
akaratuk letörése és engedelmességre szoktatása helyett a mintaadást, meggyőzést
és magyarázatot ajánlják nevelési eszközökként. A kialakulás körülményei, a követett eszmény
és az ennek érdekében alkalmazott módszerek mellett nagy különbség továbbá e két
gyereknevelési stratégia között, hogy míg a tekintélyelvű kizárólag a szülő
szándékait veszi figyelembe, a gyermekcentrikus nevelés a gyermeki személyiség
fejlődési folyamatának ismeretére, a gyermek szándékainak megértésére, azaz a
gyermeklélektan eredményeire épül.
Már e rövid
szociológiai kitérő alapján három olyan tényezőt is látok, amelyek véleményem
szerint eléggé valószínűtlenítik a gyerekek testi fenyítésével kapcsolatos
„népszokások” megszűnését. Ha igaz az, hogy az új nevelési „paradigma”
elterjedéséhez szükséges a gyermeklélektan valamelyes ismerete, akkor itt azt
hiszem máris nagy bajban vagyunk. Ilyen típusú ismeretekkel, a gyermeki
személyiség fejlődésével, annak különböző lélektani szakaszaival kapcsolatos
tudással attól tartok Romániában igencsak szűk rétegek rendelkeznek. Honnan is
terjedhetnének el ezek, hisz ezeket az iskolában sem tanítják, néhány
középiskola kivételével. Aztán ha a szóban forgó tudással rendelkeznek is
egyesek, ez még nem elég, szükség van továbbá konkrét nevelési technikákra is. A
fentiekben eszközként említett magyarázat, mintaadás stb. tulajdonképpen még
mindig csak nagyon általános nevelési elvek. Ha a konkrét technikákat nézzük,
akkor azt láthatjuk, hogy míg a tekintélyelvű nevelésnek a fülcibálástól kezdve
a kukoricára térdepeltetésen át a nadrágszíj használatáig gazdag, rafinált eszköztára
van, addig a gyermekcentrikus nevelés hívei a technikák tekintetében
bizonytalanok, homályban tapogatóznak. Ha például a három éves gyereked
kuncogva legszebb sáladra végzi a dolgát, konkrétan mit tegyél? Esetleg tudod
is, hogy határainak feszegetése nem „rosszaság”, hanem személyiségfejlődése aktuális
szakaszának fényében természetes viselkedés – rendben, de mit tegyél, ha
magyarázattal mindössze annyit értél el, hogy már a pulóvered is soron van? A
javasolt módszerek, pl. figyelemelterelés, alternatívák felkínálása, rendszerint
folyamatos kreativitást igényelnek, és nem utolsó sorban pihent szülőt, így nem
csoda, hogy magasan képzett családokban is az indulatok néha felülírják az
elveket.
És végül az sem
mellékes, hogy Románia lakosságának széles rétegei valójában nem fogyasztói
társadalomban élnek, melyben a gyermekcentrikusság dominánssá válhat. Másszóval
az ipari, gyakran az agrártáradalmakra jellemző mentalitás mellett reménykedünk
egy olyan gyereknevelési szemlélet elterjedésében, amely egy ezektől különböző
társadalomtípus tartozéka. És ha esetleg szkeptikusak is vagyunk az ilyen
nagyon általános összefüggésekkel szemben, az biztos, hogy egy olyan
társadalomban, melynek értékrendjéből az emberi méltóság tiszteletben tartása
szinte teljesen hiányzik, nem nagyon reménykedhetünk a testi fenyítés
megszűnésében.
A változás
szociológiai feltételeivel kapcsolatos pesszimizmusom mellett már csak arra
lennék kíváncsi, vajon milyen lehet a helyzet azokban az országokban, melyekről
az hírlik, hogy a gyerekek nevelő célzatú verése már devianciának számít.
Például Norvégiában. Mert azt nem hiszem, hogy a gyermeklélektani alapismeretek
akár ezeken a helyeken is általános tudássá váltak volna. Nekik hogy sikerült?
Szerző:
Kiss Dénes