Temető egy ház mögött
A nagymamám majdnem ugyan akkor
született, mint Paula. Lehetett volna hasonló életük. Élhetett volna Paula is
92 éves koráig, tarthatta volna a dédunokáját a kezében. De Paula-t 14 évesen
lelőtték. Persze rengeteg oka lehet annak, hogy valaki nem éri meg az öregkort.
De Paula esetében ez az ok annyi volt, hogy...
Valamikor 5-8 osztályos koromban az
osztályfőnökünk elvitt minket Nagyszalontán belül kirándulni. Azt mondta a
zsidó temetőt fogja megmutatni. Kisétáltunk egészen a város szélére a Sarkad
(Magyarország) felé vezető útra. Úgy emlékszem egyikünk sem tudta, hova is
megyünk pontosan, sosem jártunk ott előtte, nem is került a zsidó temető szóba
addig. Majd a legutolsó háznál megálltunk. Egyszerű ház, kerítéssel, rozoga
tetővel, a falakról foszladozó festékkel. Értetlenkedve tömörültünk össze az
apró udvaron. Egyikünk sem így képzelte egy temető bejáratát.
Majd a házigazda megnyitott egy kis
ajtót, ami egy folyosón át a hátsó kertbe vezetett. Emlékszem, ahogy mentünk a
folyosón, olyan volt, mintha egy titkos kertbe sétálnánk be. Előttünk csupa
zöld volt minden, a folyosóra beszűrődött a kerti fák lombjain átcsillanó fény.
Majd kiértünk a folyosóról. Csend volt, fák, néhány fenyő, bukszusok, fű, és
valahogy úgy tűnt, mindent benő a borostyán. Mégis fehérlett, szürkéllett,
feketéllett itt-ott a zöldben egy-egy sírkő. Az egész valahogy hihetetlenül
valótlan volt. Temető, ami egy ház kertjében van. Sírok, amelyeket benőtt a
természet. Temető, amiről sosem tudtam, mégis most itt van, annak az útnak a
szélén, amin már annyit jártam.
Nem emlékszem, hogy mondta-e előtte is
az osztályfőnökünk hogy zsidó (valószínűleg mondta), de azt tudom, hogy ezen a
helyen jöttem rá először, hogy ez valami más. Hogy nem csak annyit jelent, hogy
valaki katolikus, református vagy evangélikus. Azt hiszem onnantól kezdve én a
zsidó szóhoz társítottam ezt a kertet, ezt a temetőt és az osztályfőnököt.
Valami, ami elhagyatott, elfelejtett, és néhány ember számára rendkívül fontos.
Valami, ami csak így eldugva létezik, amit benőtt a zöld, ahol a fák lombjai
közül a napsugár csak itt-ott ér el a földig. Azóta sem jártam ott. De valahogy
belém égett az emléke. Olyan békés hely volt. Nem is értem, hogy gyerek fejjel
hogy jutottak el hozzám ezek az érzések. Volt abban a helyben valami több,
valami mélyen szunnyadó, elrejtett érték, emlék, hordozott magában valami
különleges jelentést.
Most, ahogy írom ezeket a sorokat, azon
gondolkodom újra, hogy tényleg mennyire fontos, hogy bizonyos témával milyen
kontextusban találkozunk először, mik az első benyomásaink, mi az, ami először
belénk ég. Én a zsidósághoz először egy varázsos helyet kapcsoltam és egy
kedves embert. És mi van azokkal, akik először azt hallják, hogy a zsidók görbe
orrú, pénzéhes üzletemberek, akiknek mindig, minden jobban megy? Ha azt hallja
valaki, akár egy gyerek, hogy az ő családjának a zsidók miatt nincsen elég
pénze? És ez csak egyetlen a sztereotípiákkal teli példák közül.
Később, mikor már tanultunk a
holokausztról az iskolában, feltűnt egy újabb hely, ami a zsidósághoz köthető.
Az iskola épülete mellett volt egy nagy üres telek, amelynek az utca felöli
végében van egy emlékmű. Rengeteget jártunk el mellette, de nem igazán
foglalkoztatott minket, hogy mi is az. Majd az ember egyszer csak elkezdi
megérteni, hogy azok a történetek, amelyeket a holokausztról hall, nem
távoliak. Hogy az iskola mellett, ahol évek óta tanul, van egy üres telek, ahol
régen egy zsinagóga állt. Aminek az udvarán embereket gyűjtöttek össze, hogy
aztán deportálják őket. Hogy olyan életek szakadtak meg, mint bármelyikünké.
Paula Wajcman 1928-ban született,
Lengyelországban (megjegyzés: a washingtoni Holokauszt Emlékmúzeumból származó
kártya alapján, ami egy-egy áldozat élettörténetét mutatja be, s amit a házi
feladat elkészítéséhez kaptam az Eszmetörténet című elődáson). Vallásos zsidó
családan nevelkedett, apja a környék egyetlen teherszállító cégének volt a
tulajdonosa. Paula 11 éves volt, amikor a németek megszállták Lengyelországot.
Édesapja nem tétlenkedett, a családját egyik teherszállító autójával elvitte a
szovjet határ közelébe. Amikor ezt a környéket is elérték a németek, a család
egy bunkert épített a fapadló alá, a textilgyárban, ahol dolgoztak. Tudták, a
gödrök, amiket a német és ukrán katonák ásnak, nekik készülnek. 1942.
szeptember 24. hajnalán a rendőrség bevonult a gettóba. Káosz tört ki, Paula és
édesapja a bunkerbe menekültek. A bunkert megtalálták, mindkettőjüket lelőtték.
A nagymamám majdnem ugyan akkor
született, mint Paula. Lehetett volna hasonló életük. Élhetett volna Paula is
92 éves koráig, tarthatta volna a dédunokáját a kezében. De Paula-t 14 évesen
lelőtték. Persze rengeteg oka lehet annak, hogy valaki nem éri meg az öregkort.
De Paula esetében ez az ok annyi volt, hogy zsidónak született.
A holokauszt azért kell fontos téma
maradjon, azért nem szabad megfeledkeznünk róla, mert nem szabadna megtörténnie
még egyszer. Viszont minél többet tanulunk a témáról, minél jobban megértjük,
hogyan és mivel lehet embereket manipulálni, egyre kevésbé hiszem azt, hogy nem
történhet hasonló a jövőben. A Millgram kísérlet, vagy akár a Stanford-i
börtönkísérlet is igazolja, hogy a gonosz ott rejlik bennünk. Csak valakinek
célpontot kell mutatnia.
Olyan érdekkonfliktus, ami az 1867
végén kiadott 18-as törvény nyomán Magyarországon is előállt, melynek célja a
zsidóság emancipációja volt, de amely ugyanakkor célponttá is tette őket a
teret vesztő feudális rétegek és a nem zsidó vagyonos polgárság szemében,
bármikor kialakulhat. Esetleg más szereplőkkel. A lefelé mobilis rétegek
frusztrációjukat kivetítették a zsidókra. Az ember mindig keres olyat, akit a
maga megerősítése céljából megvethet, gyűlölhet. Ezért veszélyes a
gyűlöletkeltés, mert az ember könnyen rákapcsolódik, hogy önmagát a gyűlölet
tárgyával szemben kiemelhesse.
A fokozatos változás nehezen
észrevehető. A sorban megjelenő zsidótörvények között több évnyi különbség
volt. Egyesek akkor születtek, amikor már a legelső érvényben volt. Vagyis
számukra egészen természetes volt, hogy bizonyos emberekre más szabályok
vonatkoznak, és nem biztos, hogy megkérdőjeleznénk olyasmit, amit
születésünktől fogva természetesnek tekintünk. S végül azt is hajlandóak
vagyunk elhinni, hogy a zsidó szomszédunk a vallásos szertartásokkor keresztény
vért használ. A közös ellenség egységesít, így a nemzetépítés folyamata során
erősítik fel az antiszemitizmust. Az antiszemitizmusból pedig politikai projekt
lesz.
Napjainkra már a humanizmus
megfogalmazott olyan általános értékű erkölcsi elveket és törvényeket,
amelyeket semmilyen gazdasági, ideológiai körülmények között nem szabadna
megszegni. Az emberi élet szentsége, értékessége modern civilizációs eszme,
mely kulturális univerzálé kellene legyen. De ha jobban belegondolunk,
szemtanúi lehetünk nap mint nap, hogy vannak olyan körülmények, amely esetén
ezen eszme szentsége megtörik. Egyik legközelebbi példa a migránsok érkezésére
adott reakciók. Voltak befogadó európaiak, agresszíven tiltakozók, mások
esetleg csendben remélték, hogy nem bomlik fel az a rend és biztonság, amit
megszokhattak előtte. De az a bizonytalanság, ami megjelent az emberekben a
menekültekkel szemben, elég volt ahhoz, hogy politikai kampánnyá váljon,
plakátokon jelenjen meg. Plakátok egy embercsoport ellen. (Majd később egyetlen
ember ellen is.) És még mindig hisszük, hogy nem történhet meg újra?
Talán az a legfőbb hibánk, hogy azt hisszük, ahogy telik az idő az
emberiség csakis jobb lesz. Hogy évről évre civilizáltabbak, humánusabbak
vagyunk. A hibákból tanulva mindig csak előre tartunk, valami jobb felé. Csakhogy
vannak bennünk bizonyos tulajdonságok, amik nem tűnnek el az idő múlásával. Azt
talán a legtöbben beismerjük, hogy saját és szeretteink fizikai, szellemi
jóléte a legfontosabb számunkra. Képzeljük el azt a helyzetet, amikor ezek
valamilyen vélt vagy valós okból kifolyólag veszélybe kerülnek. Biztos, hogy
olyan humánusak maradnánk, mint amilyennek most képzeljük magunkat?
Gál Kata