Akadémiai mobilitás Kelet-Közép Európában
"Jellemző, hogy a fiatal kutatók egyféle „akadémiai önfoglalkoztatókká” válnak, jóval komplexebb szerepelvárásokat kell teljesíteniük, mint korábban. Mindenki saját maga felelős a teljesítményéért, munkája eredményéért, ami a korábbihoz képest sokkal szigorúbb önellenőrzési, önfegyelmezési gyakorlatot követel meg."
Interjú Csata Zsomborral, kérdezett Serestély Zalán
Serestély Zalán: A napjainkban „akadémiai mobilitás”-ként megragadott jelenség történetileg sem idegen a kelet-közép-európai térségtől. A magyar peregrinusok ösztöndíjakkal, családi támogatással olyan európai városokban tanultak, mint Göttingen, Bázel, Bonn, Lipcse, Párizs vagy Firenze. Felfogható az akadémiai mobilitás ennek kortárs analógiájaként?
Interjú Csata Zsomborral, kérdezett Serestély Zalán
Serestély Zalán: A napjainkban „akadémiai mobilitás”-ként megragadott jelenség történetileg sem idegen a kelet-közép-európai térségtől. A magyar peregrinusok ösztöndíjakkal, családi támogatással olyan európai városokban tanultak, mint Göttingen, Bázel, Bonn, Lipcse, Párizs vagy Firenze. Felfogható az akadémiai mobilitás ennek kortárs analógiájaként?
Csata Zsombor: Szerintem
a peregrináció legfeljebb történelmi metaforaként illik a mostani akadémiai
mobilitás bizonyos típusaira, ma nagyon más a helyzet a kései középkorhoz vagy
a korai modernitáshoz képest. A peregrináció feudális, legfeljebb nemzetállami
keretek között zajlott, a peregrinusok szinte kivétel nélkül mindig
visszatértek szülőföldjükre, a mecénásaikhoz. A mobilitás mai formái a
globalizáció, a szabad tőkeáramlás és az ezt követő tömeges nemzetközi migráció
kereteiben értelmezhetők, ahol laza intézményi kötődésű vagy független kutatók
mozognak ebben a transznacionális akadémiai térben. Itt a kulcsfogalom a
globalizált tudáspiac, amihez kellett a felsőoktatás tömegesedése és piacosítása,
az internet, esetünkben pedig a vasfüggöny leomlása, de legfőképpen az EU-s
csatlakozás.
S. Z.: Milyen konkrét európai tervek vannak jelenleg az
akadémiai mobilitás serkentésére?
Cs. Zs.: Az
Európa-projekt egyik fontos célkitűzése, hogy a javak, a személyek, a
szolgáltatások és a tőke szabad áramlása mellett a kutatók, a tudás és a technológia
is szabadon mozoghasson. Ettől a belső mobilitástól azt várják, hogy egyszerre
őrizze meg az EU globális gazdasági versenyképességét és belső kohézióját. Létrehozták
az úgynevezett Európai Kutatási Területet (European Research Area) a kutatásfinanszírozási
keretprogramokkal (Horizon 2020, ERC stb.), az oktatásban bevezették a bolognai
rendszert és az Erasmus programokat. A mobilitás nagy része ezeken a
csatornákon keresztül zajlik. A deklarált cél az, hogy az „agyelszívás” helyett
a tudás körforgása valósuljon meg, ennek érdekében meg kell szüntetni azokat az
akadályokat, amelyek a kutatói mobilitás útjában állnak, sőt ösztönözni kell az
európai közösségen belüli együttműködést a kutatók között. Ezeknek a
programoknak meg is van a pozitív eredménye, az utóbbi évtizedekben kiszélesedtek
a lehetőségek a külföldi tanulásra és a kutatási együttműködésekre, erősen
megugrott a mobilitás a felsőoktatásban és a kutatásban. Erre természetesen rásegít
az internet, a zöldhatár és az is, hogy egyre olcsóbb és gyorsabb lett az
utazás.
Régi tőzsdei bútorzat a Texasi Egyetem Business School-jának előterében |
S. Z.: Minden előnye mellett a peregrináció századokon keresztül
a fejlett Nyugat és a fejletlen Kelet közötti egyirányú, kiegyensúlyozatlan
viszonyt is jelentett, egyértelműnek tűnt, hogy csak mi tanulhatunk a
Nyugattól. Mit tükröz a mai akadémiai mobilitás gyakorlata: kiléptünk ebből a
megbélyegző felosztásból?
Cs. Zs.: A
jelenlegi akadémiai mobilitás sem szimmetrikus. A nyilvánvaló előnyei mellett
ennek az új tudománypolitikai rezsimnek is számos árnyoldala és negatív
következménye van össztársadalmi és egyéni szinten egyaránt. Makroszintű következmény az, hogy, a
várakozások ellenére, növekszik a tudástermelés földrajzi koncentrációja, a kérdésben
felvetett Nyugat–Kelet lejtő megmarad. A kutatók egyre növekvő hányada tömörül
olyan hálózatokban, hubokban, amelyek
a fejlettebb országok intézeteihez kapcsolódnak. Elég csak a top 200 egyetem
listájára ránézni, hogy lássuk: továbbra is a fejlettebb Nyugat (különösen az
Amerikai Egysült Államok és az Egyesült Királyság) vonzza magához a legtöbb akadémiai
tehetséget. És az is látható, hogy a nagy központok egyre nagyobbra nőnek, a
kisebbek pedig, ha növekednek is, a relatív hátrányuk nem csökken. Kivételt
egyedül Kína jelent, de ott példa nélküli állami beavatkozás történt, az elmúlt
évtizedekben évi húsz százalékkal emelték a kutatásra szánt kereteket. Nem
véletlen, hogy jelenleg az Egyesült Államok után a kínai egyetemeken és
kutatóintézetekben publikálnak a legtöbbet. Egyébként világviszonylatban a
hallgatói mobilitásban részt vevő diákok több mint fele ázsiai. Különösen erős
az Egyesült Államok és Kína közötti kapcsolat, az EU arányaiban sokkal kevesebb
ázsiai diákot fogadott az elmúlt évtizedekben, inkább a saját belső
mobilitásának az ösztönzésével volt elfoglalva. Sokan tartanak attól, hogy a
Brexit után az EU ebben a globális versenyben még inkább le fog maradni,
nemzetközileg elszigetelődik. Az akadémiai mobilitásban mutatkozó
egyenlőtlenségek egyébként az EU-ban is látványosak: a kutatók közül a top tíz
százalék jegyzi a publikációk felét, és ez az aránytalanság
egyre nagyobb. Mivel a kutatási grantok
egy jelentős része „hordozható” (ilyen például az ERC), gyakori az, hogy a nyertes
közép-kelet-európai kutatók kiviszik ezeket olyan helyekre, ahol jobbak a
körülmények a zavartalan munkához. A fejlettebb országok tehát egyértelmű
nyertesei ennek a mobilitási rendszernek, annak ellenére, hogy – legalábbis az
EU-ban – a közösségi szolidaritás és a felzárkózás ideológiájával van nyakon öntve.
Az erősödő nemzetközpontú kormányzás mellett ezeknek az egyenlőtlenségeknek az
elmélyülése még valószínűbb, hiszen ha a szakemberek kutatói lehetőségeikben és
szabadságukban korlátozva érzik magukat, mozgásukban viszont nem, akkor nagyobb
eséllyel fognak esetleg véglegesen nyugatra telepedni. Márpedig a fogadó
országok nagyon sokat tesznek azért, hogy az olyan stratégiai ágazatokban, mint
az információ- és kommunikációtechnológia vagy a műszaki és orvostudományok, megtartsák
a náluk tanuló külföldi diákokat és a vendégkutatókat. Gondolok itt például a
lazább vízumszabályokra, az oklevelek elismerésére, a munkába való átmenet
segítésére például a skandináv országokban.
S. Z.: Szükségszerűnek találja azt, hogy az EU-s akadémiai mobilitásban részt vevő kelet-közép-európai felek ráfázzanak ezekre az együttműködésekre?
S. Z.: Szükségszerűnek találja azt, hogy az EU-s akadémiai mobilitásban részt vevő kelet-közép-európai felek ráfázzanak ezekre az együttműködésekre?
Cs. Zs.: Nekem
a társadalomtudományokra van némi rálátásom. Nem hiszem, hogy az akadémiai
mobilitás a mai formájában egy „zéró összegű” játék lenne, vagyis hogy amennyit
a fogadó ország nyer, annyit veszít a küldő ország. Ebben a rendszerben is vannak
úgynevezett pozitív externáliák: például jót tesz a BBTE-nek, ha vannak olyan
kutatók szerte a világban, akik Kolozsváron végeztek, hiszen rajtuk keresztül
lehet rákapcsolódni az értékesebb nemzetközi központokra és az ott elérhető
erőforrásokra. Inkább azt mondanám, hogy az EU-n belül a fogadó ország kétségtelenül
nyer, de általában a küldő ország sem veszít, legfeljebb relatív értelemben, ugyanis
megvalósul egyfajta tudástranszfer irányába is, és a fejlesztés előnyeit a
közös piac révén valamelyest élvezheti. Az vitathatatlan, hogy az EU-s
csatlakozás az itteni tudományos központok előnyére vált, az aszimmetria és a
hozzá kapcsolható egyenlőtlenség viszont továbbra is jelentős, egyelőre nem
látok számottevő konvergenciát. Ehhez, Kína példáját követve, sokkal több pénzt
kellene költeniük a kelet-európai kormányoknak a kutatásfejlesztésre, versenyképes
fizetésekre, külföldi szakemberek meghívására, a kitelepültek
hazacsalogatására. És nem fognak, mert nincs miből. Maradnak tehát többnyire az
EU-s források. Viszont fontos ennek a jelenségnek a fenomenológiája is: ha az
olyan nagyobb projekteket, mint az ERC vagy a Horizon 2020 rendre nyugatiak
nyerik, illetve ők a kutatásvezetők, csak megerősítik azt a képzetet, hogy a
keleti kutatók és intézetek rosszul teljesítenek, ezért nem tanácsos
együttműködni velük. A tudományos felzárkózás tehát nagyon nehéz, talán
nehezebb, mint a gazdasági, mert még csak azt sem mondhatjuk, hogy közvetlen fogyasztóként
fontosak vagyunk a nyugatiak számára, és a kiszervezhető, idetelepíthető munkák
hányada is lényegesen kisebb a tudományban.
Wildermuth Intramural Center, Indiana University, Bloomington, USA |
S. Z.: Az EU-tagországok közötti aszimmetrikus gazdasági
viszonyok mennyire törnek be az akadémiai mobilitás területére? Korábban
említette, hogy az EU-s mobilitási rendszert „nyakon öntötték” a közösségi
szolidaritás és a felzárkózás hívószavakkal, ebből iróniát hallok ki.
Cs. Zs.: Az
EU-s célkitűzések egy része ugyan szolidaritásról és kohézióról szól, a
kutatási erőforrások elosztásánál viszont nem sikerül eltekinteni attól, hogy
globálisan a fő koordinációs elv a gazdaságból importált piaci verseny és az
ehhez szorosan kapcsolódó tudásmenedzsment lett. A teljesítmény monitorozásához
pedig egységes standardok kellenek, ennek talaján fejlődött ki és nőtt nagyon
nagyra a szcientometria. Soha nem látott igyekezet van arra, hogy a kutatók nemzetközi
folyóiratokban publikáljanak, növeljék a tudományos impaktjukat, amit
elsősorban az idézettségen, újabban pedig a láthatóságon keresztül mérnek. Látványos
az is, ahogyan a felsőoktatási és kutatási intézmények diskurzusa igazodik a
vállalati menedzsmentéhez. Egyre gyakrabban használunk olyan fogalmakat, mint a
„kiválóság”, „jógyakorlatok”, „akciótervek”, „megvalósíthatósági tanulmányok”, „audit”,
„kontrolling” és hasonlók. Ezek mind-mind a piaci alapú koordináció
hegemóniáját igazolják és erősítik. A piaci hegemóniával pedig az is a baj, hogy
a tudás egyre inkább elveszíti a közjószág jellegét, már nem elérhető egyformán
mindenki számára, egymással versengő intézetek, kiadók tulajdonában van, egyre gyakrabban
kell fizetni azért, hogy megismerhessük a legfrissebb kutatási eredményeket. A
nyolcvanas évek neoliberális fordulata erős nyomot hagyott a felsőoktatásban és
a kutatásban is: a piaci partnerségek, hibrid rendszerek mentén intézményesült
a tudásmenedzsment, kulcspozícióba kerültek például a kiadók. A lehető
legjobban kifejezi ennek a rezsimnek az abszurditását az, hogy – ahelyett, hogy
neki fizetnének – a szerző fizet azért, hogy a publikációja ingyenesen láthatóvá
váljék minden érdeklődő számára. És mit tesz erre az EU? Ahelyett, hogy a
szabályokon változtatna, az adófizetők pénzén pályázatot ír ki a szerzőknek,
hogy az open-access, vagyis a szabad hozzáférés jogát megvásárolják.
S. Z.: Alulnézetből miben mutatkoznak meg ezek az
ellentmondások?
Cs. Zs.: Jellemző,
hogy a fiatal kutatók valamiféle „akadémiai önfoglalkoztatókká” válnak, jóval
komplexebb szerepelvárásokat kell teljesíteniük, mint korábban. Mindenki saját maga
felelős a teljesítményéért, munkája eredményéért, ami a korábbihoz képest
sokkal szigorúbb önellenőrzési, önfegyelmezési gyakorlatot követel meg. A
kutatót terheli annak a felelőssége is, hogy láthatóvá, eladhatóvá tegye a
tudását, kötelező feladattá válik az önfejlesztés, önmarketing, a saját szakmai
imázs gondozása. A magánéletet – ha ezek után egyáltalán jut rá idő – ehhez a karrier-vállalkozáshoz
kell igazítani. Gyakori jelenség, különösen a posztdoktori kutatók körében,
hogy a területiségtől megfosztott, humán tőke birtokosaiként rövid időtartamú
szerződésekkel lépegetnek egyik kutatóintézettől a másikig szerte Európában,
anélkül, hogy előrébb jutnának az akadémiai ranglétrán. A krónikus
bizonytalanság a karrierre és a megélhetésre egyaránt vonatkozik. Akárcsak a
vállalkozóknál, itt is kiemelt személyiségvonássá vált a kockázattal szembeni
averzió és a bizonytalanságtűrés. Ezek viszont erősen függenek a társadalmi
háttértől. Azok mernek kockáztatni, akiknek vannak biztos tartalékaik arra az
esetre, ha a kutatói karrierterveik kudarcot vallanának. Egy szerényebb anyagi
helyzetű fiatal kutató kevésbé engedheti meg magának, hogy évtizedekig
prekárius helyzetben tengődjék egy majdani biztos állás reményében. A
társadalmi egyenlőtlenségek tehát ezekben a viszonylag kései életszakaszokban
is erősen beleszólnak abba a szelekciós folyamatba, hogy kiből lesz majd meghatározatlan
időre alkalmazott kutató, ez pedig eléggé szembemegy a deklarált
meritoktratikus elvekkel. Egyébként egyre mélyül a szakadék a tenure track-es,
biztonságos, kényelmes, jobban fizető állásúak és a prekárius helyzetű,
bedolgozó kutatók között, új természetű egyenlőtlenségek alakultak ki és
erősödnek meg.
Az Universite D'Abomey-Calavi campusa, Környezetvédelmi Kar, Benin |
S. Z.: Ha jól értem, a kritika itt már annak az átfogó pályázati
finanszírozási rendszernek szól, amely nemcsak Kelet-Közép-Európában, de világviszonylatban
is kedvezőtlen hatást gyakorol a kutatók életére. Milyen általánosabb, a
regionális egyenlőtlenségeken túlmutató hatásait emelné ki ennek a rendszernek?
Cs. Zs.: A pályázatalapú
finanszírozás szorgalmazása versenybe állítja a közvetlen munkatársakat is, ami
általában nem tesz jót a kutatók otthonosságérzetnek, a szolidaritásnak, a
mélyebb emberi kapcsolatok kialakulásának, a segítségnyújtás gyakorlatainak. Nő
a munkahellyel szembeni elidegenedés. Egy projektalapú, állandó rugalmasságot
igénylő rendszerben hátrányba kerülnek a családos kutatók, ezen belül még inkább
a nők, a kutatói pályát egyre nehezebb összeegyeztetni a családdal. Ez nagyon
veszélyes, mert társas izolációhoz vezethet, kevesebb idő jut a lelki egészség
szempontjából oly fontos baráti, családi, kollegiális kapcsolatok ápolására. Végül,
de nem utolsósorban, ez a projektalapú rezsim nem kedvez az elmélyült munkának,
a felfedezésnek, nem enged szabad utat a kutatói szenvedély és a kíváncsiság
találkozásának sem, hiszen a kutatók a munkájuk jelentős részében
menedzsmenttel, szakmai diplomáciával, az eredményeik könyvelésével és
prezentálásával vannak elfoglalva. Növekszik a performativitás szerepe, mert a
tudáspiac egyre inkább a generikus, könnyen transzferálható képességeket
jutalmazza. Ilyenek például a nyelvtudás, a digitális tudás, a multitasking, a problémamegoldó
képesség, a komplexitások kezelése, a csapatmunkára való hajlam, a vezetői,
menedzseri, vállalkozói készségek, kommunikációs skillek multidiszciplináris,
illetve multikulturális környezetben, és még sorolhatnánk. Ezeknek nem sok közük
van az alkotói munkához, és ez meg is látszik abban, hogy a tudományos eredményekre
egyre több redundancia jellemző, az egy helyben toporgás, a korábbi ötletek
felmelegítése, újracsomagolása. Ezek a problémák globálisak, a hazai kutatókat
ugyanúgy érintik, mint a nyugat-európaiakat. A keletiek azért vannak mégis
hátrányosabb helyzetben, mert kevesebb a pénz az intézményekben, és az egyéni erőforrásaik
is szűkösebbek ahhoz, hogy saját maguk párnázzák ki a karrierpályájukat.
Kevésbé mernek váltani, nagyobb eséllyel ragadnak bent zsákutcás, prekárius pozíciókban.
Loméi Egyetem, Humántudományi Kar, Togó |
Az interjú eredeti megjelenési helye:
BBTE LAB: AKADÉMIAI MOBILITÁS KELET-KÖZÉP EURÓPÁBAN II.
A felhasznált fotók Csata Zsombor felvételei