Akadémiai mobilitás Kelet-Közép Európában

Interjú Csata Zsomborral, kérdezett Serestély Zalán
Serestély Zalán: A napjainkban „akadémiai mobilitás”-ként megragadott jelenség történetileg sem idegen a kelet-közép-európai térségtől. A magyar peregrinusok ösztöndíjakkal, családi támogatással olyan európai városokban tanultak, mint Göttingen, Bázel, Bonn, Lipcse, Párizs vagy Firenze. Felfogható az akadémiai mobilitás ennek kortárs analógiájaként?
Csata Zsombor: Szerintem
a peregrináció legfeljebb történelmi metaforaként illik a mostani akadémiai
mobilitás bizonyos típusaira, ma nagyon más a helyzet a kései középkorhoz vagy
a korai modernitáshoz képest. A peregrináció feudális, legfeljebb nemzetállami
keretek között zajlott, a peregrinusok szinte kivétel nélkül mindig
visszatértek szülőföldjükre, a mecénásaikhoz. A mobilitás mai formái a
globalizáció, a szabad tőkeáramlás és az ezt követő tömeges nemzetközi migráció
kereteiben értelmezhetők, ahol laza intézményi kötődésű vagy független kutatók
mozognak ebben a transznacionális akadémiai térben. Itt a kulcsfogalom a
globalizált tudáspiac, amihez kellett a felsőoktatás tömegesedése és piacosítása,
az internet, esetünkben pedig a vasfüggöny leomlása, de legfőképpen az EU-s
csatlakozás.
S. Z.: Milyen konkrét európai tervek vannak jelenleg az
akadémiai mobilitás serkentésére?
Cs. Zs.: Az
Európa-projekt egyik fontos célkitűzése, hogy a javak, a személyek, a
szolgáltatások és a tőke szabad áramlása mellett a kutatók, a tudás és a technológia
is szabadon mozoghasson. Ettől a belső mobilitástól azt várják, hogy egyszerre
őrizze meg az EU globális gazdasági versenyképességét és belső kohézióját. Létrehozták
az úgynevezett Európai Kutatási Területet (European Research Area) a kutatásfinanszírozási
keretprogramokkal (Horizon 2020, ERC stb.), az oktatásban bevezették a bolognai
rendszert és az Erasmus programokat. A mobilitás nagy része ezeken a
csatornákon keresztül zajlik. A deklarált cél az, hogy az „agyelszívás” helyett
a tudás körforgása valósuljon meg, ennek érdekében meg kell szüntetni azokat az
akadályokat, amelyek a kutatói mobilitás útjában állnak, sőt ösztönözni kell az
európai közösségen belüli együttműködést a kutatók között. Ezeknek a
programoknak meg is van a pozitív eredménye, az utóbbi évtizedekben kiszélesedtek
a lehetőségek a külföldi tanulásra és a kutatási együttműködésekre, erősen
megugrott a mobilitás a felsőoktatásban és a kutatásban. Erre természetesen rásegít
az internet, a zöldhatár és az is, hogy egyre olcsóbb és gyorsabb lett az
utazás.
![]() |
Régi tőzsdei bútorzat a Texasi Egyetem Business School-jának előterében |
S. Z.: Minden előnye mellett a peregrináció századokon keresztül
a fejlett Nyugat és a fejletlen Kelet közötti egyirányú, kiegyensúlyozatlan
viszonyt is jelentett, egyértelműnek tűnt, hogy csak mi tanulhatunk a
Nyugattól. Mit tükröz a mai akadémiai mobilitás gyakorlata: kiléptünk ebből a
megbélyegző felosztásból?
Cs. Zs.: A
jelenlegi akadémiai mobilitás sem szimmetrikus. A nyilvánvaló előnyei mellett
ennek az új tudománypolitikai rezsimnek is számos árnyoldala és negatív
következménye van össztársadalmi és egyéni szinten egyaránt. Makroszintű következmény az, hogy, a
várakozások ellenére, növekszik a tudástermelés földrajzi koncentrációja, a kérdésben
felvetett Nyugat–Kelet lejtő megmarad. A kutatók egyre növekvő hányada tömörül
olyan hálózatokban, hubokban, amelyek
a fejlettebb országok intézeteihez kapcsolódnak. Elég csak a top 200 egyetem
listájára ránézni, hogy lássuk: továbbra is a fejlettebb Nyugat (különösen az
Amerikai Egysült Államok és az Egyesült Királyság) vonzza magához a legtöbb akadémiai
tehetséget. És az is látható, hogy a nagy központok egyre nagyobbra nőnek, a
kisebbek pedig, ha növekednek is, a relatív hátrányuk nem csökken. Kivételt
egyedül Kína jelent, de ott példa nélküli állami beavatkozás történt, az elmúlt
évtizedekben évi húsz százalékkal emelték a kutatásra szánt kereteket. Nem
véletlen, hogy jelenleg az Egyesült Államok után a kínai egyetemeken és
kutatóintézetekben publikálnak a legtöbbet. Egyébként világviszonylatban a
hallgatói mobilitásban részt vevő diákok több mint fele ázsiai. Különösen erős
az Egyesült Államok és Kína közötti kapcsolat, az EU arányaiban sokkal kevesebb
ázsiai diákot fogadott az elmúlt évtizedekben, inkább a saját belső
mobilitásának az ösztönzésével volt elfoglalva. Sokan tartanak attól, hogy a
Brexit után az EU ebben a globális versenyben még inkább le fog maradni,
nemzetközileg elszigetelődik. Az akadémiai mobilitásban mutatkozó
egyenlőtlenségek egyébként az EU-ban is látványosak: a kutatók közül a top tíz
százalék jegyzi a publikációk felét, és ez az aránytalanság
egyre nagyobb. Mivel a kutatási grantok
egy jelentős része „hordozható” (ilyen például az ERC), gyakori az, hogy a nyertes
közép-kelet-európai kutatók kiviszik ezeket olyan helyekre, ahol jobbak a
körülmények a zavartalan munkához. A fejlettebb országok tehát egyértelmű
nyertesei ennek a mobilitási rendszernek, annak ellenére, hogy – legalábbis az
EU-ban – a közösségi szolidaritás és a felzárkózás ideológiájával van nyakon öntve.
Az erősödő nemzetközpontú kormányzás mellett ezeknek az egyenlőtlenségeknek az
elmélyülése még valószínűbb, hiszen ha a szakemberek kutatói lehetőségeikben és
szabadságukban korlátozva érzik magukat, mozgásukban viszont nem, akkor nagyobb
eséllyel fognak esetleg véglegesen nyugatra telepedni. Márpedig a fogadó
országok nagyon sokat tesznek azért, hogy az olyan stratégiai ágazatokban, mint
az információ- és kommunikációtechnológia vagy a műszaki és orvostudományok, megtartsák
a náluk tanuló külföldi diákokat és a vendégkutatókat. Gondolok itt például a
lazább vízumszabályokra, az oklevelek elismerésére, a munkába való átmenet
segítésére például a skandináv országokban.
S. Z.: Szükségszerűnek találja azt, hogy az EU-s akadémiai mobilitásban részt vevő kelet-közép-európai felek ráfázzanak ezekre az együttműködésekre?
S. Z.: Szükségszerűnek találja azt, hogy az EU-s akadémiai mobilitásban részt vevő kelet-közép-európai felek ráfázzanak ezekre az együttműködésekre?
Cs. Zs.: Nekem
a társadalomtudományokra van némi rálátásom. Nem hiszem, hogy az akadémiai
mobilitás a mai formájában egy „zéró összegű” játék lenne, vagyis hogy amennyit
a fogadó ország nyer, annyit veszít a küldő ország. Ebben a rendszerben is vannak
úgynevezett pozitív externáliák: például jót tesz a BBTE-nek, ha vannak olyan
kutatók szerte a világban, akik Kolozsváron végeztek, hiszen rajtuk keresztül
lehet rákapcsolódni az értékesebb nemzetközi központokra és az ott elérhető
erőforrásokra. Inkább azt mondanám, hogy az EU-n belül a fogadó ország kétségtelenül
nyer, de általában a küldő ország sem veszít, legfeljebb relatív értelemben, ugyanis
megvalósul egyfajta tudástranszfer irányába is, és a fejlesztés előnyeit a
közös piac révén valamelyest élvezheti. Az vitathatatlan, hogy az EU-s
csatlakozás az itteni tudományos központok előnyére vált, az aszimmetria és a
hozzá kapcsolható egyenlőtlenség viszont továbbra is jelentős, egyelőre nem
látok számottevő konvergenciát. Ehhez, Kína példáját követve, sokkal több pénzt
kellene költeniük a kelet-európai kormányoknak a kutatásfejlesztésre, versenyképes
fizetésekre, külföldi szakemberek meghívására, a kitelepültek
hazacsalogatására. És nem fognak, mert nincs miből. Maradnak tehát többnyire az
EU-s források. Viszont fontos ennek a jelenségnek a fenomenológiája is: ha az
olyan nagyobb projekteket, mint az ERC vagy a Horizon 2020 rendre nyugatiak
nyerik, illetve ők a kutatásvezetők, csak megerősítik azt a képzetet, hogy a
keleti kutatók és intézetek rosszul teljesítenek, ezért nem tanácsos
együttműködni velük. A tudományos felzárkózás tehát nagyon nehéz, talán
nehezebb, mint a gazdasági, mert még csak azt sem mondhatjuk, hogy közvetlen fogyasztóként
fontosak vagyunk a nyugatiak számára, és a kiszervezhető, idetelepíthető munkák
hányada is lényegesen kisebb a tudományban.
![]() |
Wildermuth Intramural Center, Indiana University, Bloomington, USA |
S. Z.: Az EU-tagországok közötti aszimmetrikus gazdasági
viszonyok mennyire törnek be az akadémiai mobilitás területére? Korábban
említette, hogy az EU-s mobilitási rendszert „nyakon öntötték” a közösségi
szolidaritás és a felzárkózás hívószavakkal, ebből iróniát hallok ki.
Cs. Zs.: Az
EU-s célkitűzések egy része ugyan szolidaritásról és kohézióról szól, a
kutatási erőforrások elosztásánál viszont nem sikerül eltekinteni attól, hogy
globálisan a fő koordinációs elv a gazdaságból importált piaci verseny és az
ehhez szorosan kapcsolódó tudásmenedzsment lett. A teljesítmény monitorozásához
pedig egységes standardok kellenek, ennek talaján fejlődött ki és nőtt nagyon
nagyra a szcientometria. Soha nem látott igyekezet van arra, hogy a kutatók nemzetközi
folyóiratokban publikáljanak, növeljék a tudományos impaktjukat, amit
elsősorban az idézettségen, újabban pedig a láthatóságon keresztül mérnek. Látványos
az is, ahogyan a felsőoktatási és kutatási intézmények diskurzusa igazodik a
vállalati menedzsmentéhez. Egyre gyakrabban használunk olyan fogalmakat, mint a
„kiválóság”, „jógyakorlatok”, „akciótervek”, „megvalósíthatósági tanulmányok”, „audit”,
„kontrolling” és hasonlók. Ezek mind-mind a piaci alapú koordináció
hegemóniáját igazolják és erősítik. A piaci hegemóniával pedig az is a baj, hogy
a tudás egyre inkább elveszíti a közjószág jellegét, már nem elérhető egyformán
mindenki számára, egymással versengő intézetek, kiadók tulajdonában van, egyre gyakrabban
kell fizetni azért, hogy megismerhessük a legfrissebb kutatási eredményeket. A
nyolcvanas évek neoliberális fordulata erős nyomot hagyott a felsőoktatásban és
a kutatásban is: a piaci partnerségek, hibrid rendszerek mentén intézményesült
a tudásmenedzsment, kulcspozícióba kerültek például a kiadók. A lehető
legjobban kifejezi ennek a rezsimnek az abszurditását az, hogy – ahelyett, hogy
neki fizetnének – a szerző fizet azért, hogy a publikációja ingyenesen láthatóvá
váljék minden érdeklődő számára. És mit tesz erre az EU? Ahelyett, hogy a
szabályokon változtatna, az adófizetők pénzén pályázatot ír ki a szerzőknek,
hogy az open-access, vagyis a szabad hozzáférés jogát megvásárolják.
S. Z.: Alulnézetből miben mutatkoznak meg ezek az
ellentmondások?
Cs. Zs.: Jellemző,
hogy a fiatal kutatók valamiféle „akadémiai önfoglalkoztatókká” válnak, jóval
komplexebb szerepelvárásokat kell teljesíteniük, mint korábban. Mindenki saját maga
felelős a teljesítményéért, munkája eredményéért, ami a korábbihoz képest
sokkal szigorúbb önellenőrzési, önfegyelmezési gyakorlatot követel meg. A
kutatót terheli annak a felelőssége is, hogy láthatóvá, eladhatóvá tegye a
tudását, kötelező feladattá válik az önfejlesztés, önmarketing, a saját szakmai
imázs gondozása. A magánéletet – ha ezek után egyáltalán jut rá idő – ehhez a karrier-vállalkozáshoz
kell igazítani. Gyakori jelenség, különösen a posztdoktori kutatók körében,
hogy a területiségtől megfosztott, humán tőke birtokosaiként rövid időtartamú
szerződésekkel lépegetnek egyik kutatóintézettől a másikig szerte Európában,
anélkül, hogy előrébb jutnának az akadémiai ranglétrán. A krónikus
bizonytalanság a karrierre és a megélhetésre egyaránt vonatkozik. Akárcsak a
vállalkozóknál, itt is kiemelt személyiségvonássá vált a kockázattal szembeni
averzió és a bizonytalanságtűrés. Ezek viszont erősen függenek a társadalmi
háttértől. Azok mernek kockáztatni, akiknek vannak biztos tartalékaik arra az
esetre, ha a kutatói karrierterveik kudarcot vallanának. Egy szerényebb anyagi
helyzetű fiatal kutató kevésbé engedheti meg magának, hogy évtizedekig
prekárius helyzetben tengődjék egy majdani biztos állás reményében. A
társadalmi egyenlőtlenségek tehát ezekben a viszonylag kései életszakaszokban
is erősen beleszólnak abba a szelekciós folyamatba, hogy kiből lesz majd meghatározatlan
időre alkalmazott kutató, ez pedig eléggé szembemegy a deklarált
meritoktratikus elvekkel. Egyébként egyre mélyül a szakadék a tenure track-es,
biztonságos, kényelmes, jobban fizető állásúak és a prekárius helyzetű,
bedolgozó kutatók között, új természetű egyenlőtlenségek alakultak ki és
erősödnek meg.
![]() |
Az Universite D'Abomey-Calavi campusa, Környezetvédelmi Kar, Benin |
S. Z.: Ha jól értem, a kritika itt már annak az átfogó pályázati
finanszírozási rendszernek szól, amely nemcsak Kelet-Közép-Európában, de világviszonylatban
is kedvezőtlen hatást gyakorol a kutatók életére. Milyen általánosabb, a
regionális egyenlőtlenségeken túlmutató hatásait emelné ki ennek a rendszernek?
Cs. Zs.: A pályázatalapú
finanszírozás szorgalmazása versenybe állítja a közvetlen munkatársakat is, ami
általában nem tesz jót a kutatók otthonosságérzetnek, a szolidaritásnak, a
mélyebb emberi kapcsolatok kialakulásának, a segítségnyújtás gyakorlatainak. Nő
a munkahellyel szembeni elidegenedés. Egy projektalapú, állandó rugalmasságot
igénylő rendszerben hátrányba kerülnek a családos kutatók, ezen belül még inkább
a nők, a kutatói pályát egyre nehezebb összeegyeztetni a családdal. Ez nagyon
veszélyes, mert társas izolációhoz vezethet, kevesebb idő jut a lelki egészség
szempontjából oly fontos baráti, családi, kollegiális kapcsolatok ápolására. Végül,
de nem utolsósorban, ez a projektalapú rezsim nem kedvez az elmélyült munkának,
a felfedezésnek, nem enged szabad utat a kutatói szenvedély és a kíváncsiság
találkozásának sem, hiszen a kutatók a munkájuk jelentős részében
menedzsmenttel, szakmai diplomáciával, az eredményeik könyvelésével és
prezentálásával vannak elfoglalva. Növekszik a performativitás szerepe, mert a
tudáspiac egyre inkább a generikus, könnyen transzferálható képességeket
jutalmazza. Ilyenek például a nyelvtudás, a digitális tudás, a multitasking, a problémamegoldó
képesség, a komplexitások kezelése, a csapatmunkára való hajlam, a vezetői,
menedzseri, vállalkozói készségek, kommunikációs skillek multidiszciplináris,
illetve multikulturális környezetben, és még sorolhatnánk. Ezeknek nem sok közük
van az alkotói munkához, és ez meg is látszik abban, hogy a tudományos eredményekre
egyre több redundancia jellemző, az egy helyben toporgás, a korábbi ötletek
felmelegítése, újracsomagolása. Ezek a problémák globálisak, a hazai kutatókat
ugyanúgy érintik, mint a nyugat-európaiakat. A keletiek azért vannak mégis
hátrányosabb helyzetben, mert kevesebb a pénz az intézményekben, és az egyéni erőforrásaik
is szűkösebbek ahhoz, hogy saját maguk párnázzák ki a karrierpályájukat.
Kevésbé mernek váltani, nagyobb eséllyel ragadnak bent zsákutcás, prekárius pozíciókban.
![]() |
Loméi Egyetem, Humántudományi Kar, Togó |
Az interjú eredeti megjelenési helye:
BBTE LAB: AKADÉMIAI MOBILITÁS KELET-KÖZÉP EURÓPÁBAN II.
A felhasznált fotók Csata Zsombor felvételei