Lucruri gratis: Buy Nothing Day

Buzogány Izabella


Napjaink társadalmában már ritkaságnak számítanak az ingyen kapható dolgok, de világszerte van egy olyan nap, a BND, avagy Buy Nothing Today nap, amely kizárólag az ingyenességről szól. Ez a nap egy Vancouver-i művész, Ted Dave ötlete. A BND valójában egy kozumerizmus elleni tűntetés (protest against concumerism) és világszerte november 24-én „ünneplik”.

Kolozsváron először 2012 november 23-án volt megszervezve a LucruriGratis.ro oldal szerkesztője, Cristi Mosora által. Egy vele készített interjúból kiderül, hogy egy alkalommal rájött, lakása tele van számtalan olyan tárggyal, amelyet nem használ már egy ideje és úgy gondolta, ezzel mások is így vannak. Így született meg egy ilyen esemény szervezésének az ötlete, melynek a lényege az, hogy az emberek olyan dolgokat visznek a helyszínre, amelyeket már nem használnak és cserében, bármit hazavihetnek, amit ott találnak. Vásárlás helyett tehát csere, amellyel az esemény a túlzott fogyasztásra, a fogyasztás-centrikus életmódra próbálja felhívni a társadalom figyelmét. 
Stop Shopping, Start Living, Buy Nothing (San Francisco 2000, Wikipédia)

Kolozsváron ma, január 26-án került sor a második ilyenszerű esemény megszervezésére a L’Atelier kávézó egyik sarkában. Először hallottam erről az eseményről és előtte kiváncsiságból utánaolvastam kialakítva magamnak egy képet arról, hogy hogyan zajlik mindez. A helyszínen kiderült, hogy nem pont olyan, amilyennek elképzeltem. Első sorban arra számítottam, hogy a terem sokkal nagyobb lesz, és sokkal több olyan dolgot látok majd, amelyek új gazdára várnak, mint amilyen valójában volt.

Mit láttam? Hát ruhából volt a legtöbb, ezért aztán itt keresgélt a legtöbb ember. Ezen kivül számos ékszer is kapható volt, viszont ami engem leginkább megragadott, azok a – bizonyára még mindig jó állapotban lévő, műkődőképes – játékok voltak, amelyekről a ’9O-es évek jutottak eszembe. Mindjárt a kis játékok mellet számtalan folyóírat volt és néhány könyv. Arra számítottam, hogy sok könyv lesz, amelyek között találok majd olyat, amit hazavihetek, de ezúttal tévedtem.

Annak ellenére, hogy sok ember fordult meg a L’Atelier kávézó kis termében, ahol ez az ingyen bazár zajlott, úgy gondolom kevesen távoztak úgy, hogy találtak is valamit, amit hazavihettek magukkal. Az itt megforduló személyek leginkább fiatal egyetemista lányok voltak. De akadt néhány fiú is a tömegben, és középkorú személyek is. 








Népszerű bejegyzések