Beat-korszak Erdélyben
ProMinoritate 2012 / 4
Kiss Dénes
NURSE, Lyudmila - SIK Endre: Zene és identitás
NURSE, Lyudmila: A zene szerepe a magyarországi szlovákok etnikai identitásában
Magyar könnyűzene a Ceauşescu-érában
DEMETER Csanád: A romániai magyar könnyűzene bölcsője
CSEKE Gábor: Az Ifjúmunkás Matinék. "Extázis" a romániai hatalom palástja alatt
COSMEANU, Marius: Egy magyar énekes "nemzetközi" karriere a Ceauşescu-érában.
Interjú Nagy Mária énekessel
Etnorock
SZERBHORVÁTH György: A politizáló rockzene a nyolcvanas évek Jugoszláviájában
STIER Gábor: Ukránul zenélni küldetés. Erősödik a nemzeti öntudat, a show-biznisz nyelve azonban ma még az orosz
Szemle
PÁL Zoltán: Út a futballpályától a hídig
Borsi-Kálmán Béla: Megközelítések II. Tanulmányok, esszék, beszélgetések, Lucidus Kiadó Kisebbségkutató Könyvek, Budapest, 2012, 256 oldal
MÁTYÁS Zoltán: Az urbanizálódás kérdése Szentegyházán
DEMETER Csanád: Így lettünk Város. "Valhica" várossá válása (1968 - 1989), Státus Kiadó, Csíkszereda, 2012, 172 oldal
Kiss Dénes
A ProMinoritate legfrissebb száma a (kisebbségi) identitás és a zene
kapcsolatával foglalkozik. Az erdélyi magyar „könnyűzenével” kapcsolatos három
szöveget is tartalmaz, két tanulmányt és egy interjút. Mindhárom szöveg a
romániai magyar könnyűzene kommunizmus-beli korszakával kapcsolatos, amelyre a szerzők és az érintettek inkább a beat-zene és beat-korszak
megnevezést használják.
A két tanulmány alapvetően a nyugatias hangzású, de ekkor még nyugaton is
új könnyűzenei irányzatok hazai meghonosodásának intézményi feltételeit mutatja
be. Az új, néha igencsak zajos irányzatokat a nyugati felnőtt társadalom sem
fogadta be zökkenőmentesen, mit kezdhetett vele akkor a szocialista
kultúrpolitika? A tanulmányokban erről kirajzolódó kép valójában nem okoz
meglepetéseket, bár a fiatalabb generációk számára sok új információt
nyújt. Végül is nem meglepő, hogy egy olyan rendszerben, amelyben az
intézményi keretek maximálisan a hatalom ellenőrzése alatt álltak, még az ilyen
„underground” jelenségek számára is felülről kellett kereteket kialakítani és
működtetni – és hát mi lehetett volna erre alkalmasabb kezdeményező intézmény,
mint KISZ, azaz a Kommunista Ifjak Szövetsége? Az pedig már csak természetes,
hogy a dalszövegeket illetően cenzúra működött, mint ahogy azon sem lepődünk
meg, hogy voltak javasolt (előírt?) témák, valamint hogy inkább a könnyedebb
műfajok honosodtak meg. Legalábbis kezdetben.
No és amint a tanulmányokból megtudjuk, a romániai beat-zene történetének
volt egy markáns (?) romániai magyar fejezete. Amely a székelyudvarhelyi
Siculus táncdal-fesztivállal kezdődött, és bár ez négy év után megszűnt, a
helyét más fesztiválok vették át. A fesztiválok anyagából nem egyszer sikerült
lemezt is kiadni, valamint a tévé magyar adásába is bekerülni. A jelenséget
felkapta az ifjúsági média is (na ná, hogy az Ifjúmunkásról van szó), amelyben rendszeressé
vált a zenei rovat, így egyfajta zene-kritika is kialakult. Fesztiválok,
lemezkiadás, média-jelenlét – ezek együtt viszonylag nagyszámú énekes és
együttes számára lehetővé tették a szélesebb közönség előtti bemutatkozást, sztárrá
válást.
Nem hiszem, hogy túlzás lenne azt állítani, hogy a 70-es, 80-as években az
erdélyi magyar kultúrának egyik fontos összetevőjévé vált a magyar könnyűzene /
rock-beat zene. Miközben szép számban voltak forgalomban az Omega és az LGT
lemezei is, a magyar nyelvű zenei felhozatalban sajátos, de legalábbis jól
elkülönülő színfoltot képezett a Metropol, a Concorde, a Vox T, a Reflex vagy az
Autostop MS. Azt hiszem, hogy ezek a nevek a maguk korában szélesebb körben voltak ismertek, mint ma bármelyik
erdélyi énekesé vagy együttesé. (És ha ez így van, az bizony azt is jelenti,
hogy a kegyetlenül korlátozott és cenzúrázott, és mindennek tetejébe erősen
kisebbség-ellenes szocialista kultúrpolitika és média hatékonyabban termelt ki
erdélyi magyar sztárokat, mint napjaink szofisztikált média-ipara és
showbiznisze).
A történészi tárgyilagosságra törekvő tanulmányokhoz képest a Nagy Máriával
készült interjúban a korabeli könnyűzenei szcéna világának szubjektív
megélésével szembesülhetünk. A gyergyóremetei születésű lány egy csíkszeredai
együttes énekeseként a szokásos erdélyi magyar könnyűzene-énekes karriert futja
be, különböző vetélkedők megnyerésétől a magyar nyelvű rádió és tévé-adásokig. De míg
a legtöbb esetben egy korabeli magyar énekes-karrier nagyjából eddig tartott, Nagy Máriára egy
országos tehetségkutató tévé-program keretében felfigyel Adrian Păunescu, akinek
a Cenaclul Flacăra elnevezésű nagy sikerű (ám a magyarok körében hirhedt) műsora révén válik országosan ismertté. Innen
kezdve a román tévé viszonylag gyakori szereplőjévé válik, később Egyiptomba
szerződik, majd egy hazatérési kísérlet után továbbra is az arab államokban
énekel, végül Franciaországba kerül.
A történet egyrészt jól tükrözi a fentiekben vázolt intézményi környezet
működését – egy tehetséges, pop-sztárságra vágyó fiatal karrierjének különböző
állomásait, az ezek közötti lépdelések személyes megéléseit. Számomra ebben a
történetben főleg az a természetesség volt elgondolkodtató, amellyel egy művész-törekvésű
fiatal a legkeményebb diktatúra szabta korlátokat megélte. Azt hiszem ez az
interjú az ügynök-kérdésben vitatkozók számára is tanulságos lehet, illetve mindazok
számára, akik ma a kommunista diktatúrában megkötött egyéni alkukról
elmélkednek. Az énekes-ambíciójú lány habozás nélkül, teljes természetességgel
kapcsolódik be Păunescu műsorába, és bár nem szereti, ha a vezér propagandát
csinál a színpadon, nem ezért hagyja ott, hanem anyagi ügyek miatt. A külföldi
szerződések megkötésekor a Securitate nyilván „megkérte”, hogy jelentsen, de
ezt nem vette különösen szívre – „mondtam: természetesen, természetesen”, de
erre nem kellett sor kerüljön. A művészek ugyanis egymás között nem
beszélgettek politikáról, egyszerűen nem érdekelte őket. És a paradoxon az, hogy erre nem is volt szükség, mert a műfaj önmagában egyfajta lázadókká tette őket. Legalábbis egy részüket.
A romániai magyar könnyűzene a ProMinoritate szóban forgó számának csak
egyik témája, e mellett találunk benne egy tanulmányt a nyolcvanas évek
Jugoszláviájának rockzenéjéről, az ukrajnai ukrán nyelvű zenélésről, a zene
szerepéről a magyarországi szlovákok identitásában, valamint egy összehasonlító
elemzést tíz kelet-európai kisebbség zenekultúrájáról. A lapszám tartalomjegyzéke:
Kisebbségi
identitás és zene
NURSE, Lyudmila - SIK Endre: Zene és identitás
NURSE, Lyudmila: A zene szerepe a magyarországi szlovákok etnikai identitásában
Magyar könnyűzene a Ceauşescu-érában
DEMETER Csanád: A romániai magyar könnyűzene bölcsője
CSEKE Gábor: Az Ifjúmunkás Matinék. "Extázis" a romániai hatalom palástja alatt
COSMEANU, Marius: Egy magyar énekes "nemzetközi" karriere a Ceauşescu-érában.
Interjú Nagy Mária énekessel
Etnorock
SZERBHORVÁTH György: A politizáló rockzene a nyolcvanas évek Jugoszláviájában
STIER Gábor: Ukránul zenélni küldetés. Erősödik a nemzeti öntudat, a show-biznisz nyelve azonban ma még az orosz
Szemle
PÁL Zoltán: Út a futballpályától a hídig
Borsi-Kálmán Béla: Megközelítések II. Tanulmányok, esszék, beszélgetések, Lucidus Kiadó Kisebbségkutató Könyvek, Budapest, 2012, 256 oldal
MÁTYÁS Zoltán: Az urbanizálódás kérdése Szentegyházán
DEMETER Csanád: Így lettünk Város. "Valhica" várossá válása (1968 - 1989), Státus Kiadó, Csíkszereda, 2012, 172 oldal