Egyetem és "egyetem"
Magyari Tivadar
Romániában közel száz
felsőoktatási intézet (tehát valamiféle egyetem) létezik, ha ebből kivonjuk az
egy vagy két sajátos szakra szorítkozó kis intézeteket (például egyes teológiai
képzési formákat, kereskedelmi főiskolákat stb.), így is maradt majdnem hetven
egyetem és „egyetem”.
A különbség az egyetem és az
„egyetem” között az, hogy az előbbi igazi, eredeti, tulajdonképpeni, meghatározás szerinti, az utóbbi a bóvli. (A kettő közötti átmenetet jelentő
intézetek is léteznek, sőt a nagyon rosszul alakult hazai felsőoktatási
rendszerben az igazi egyetemeken is meghúzódhatnak értéktelen, silány részlegecskék.)
A különféle intézetek
nagyobbik része magánegyetem, valamennyit – természetesen – 1990 után
alapították egy európai viszonylatban bizarr, voltaképpen káros
egyetemalapítási lázban. Többé-kevésbé hasonló egyetemalapítási láz volt több
más Kelet-Európai országban, Magyarországon is a kilencvenes évektől. Románia
kiemelkedik a sorból azzal, hogy nemcsak a magánintézetek alakulása szabadult
el, hanem az állami intézeteké is. Majdnem minden megyeközpont, sőt minden
közepes város (végül már a kisebb városok is) arra törekedett, hogy „egyetemük”
legyen, de legalábbis a közelebbi nagyobb felsőoktatási intézetek ott
fiókintézeteket nyissanak. Ez volt a polgármesterek választási ígérete, a
megyei vezetők vállalása, a parlamenti képviselők fogadalma: a város egyetemet,
lehetőleg államit kap. És nemcsak a parlamenti képviselők fogadalma, hanem azok
elefánttemetője is: amikor éppen nem voltak képviselők, vagy éppen nem
tartózkodtak a fővárosban, „egyetemi oktatók” lehettek. Később e politikai
lobbival való összefonódás képtelenné tett bármilyen beavatkozást a
minőségbiztosítás érdekében: ahol sikerült (állami) egyetemet alaptani, ott az
illető intézetek mindenféle kormányt és parlamenti ciklust túléltek még a
nyilvánvaló sekélységeik, botrányaik ellenére is. Az nem számított, hogy
egyetemet működtetni ott lehet, ahol ennek valamilyen előzménye, hagyománya
van. Persze erre mindig az volt az ellenérv, hogy valahol el kell kezdeni, és a
régi egyetemek is valamikor kezdők voltak. Csakhogy ezek a középkorba
visszanyúló kezdetek.
A gombatenyésztéshez
hasonló egyetemtenyésztés hátrányai
Az sem számított, hogy
egyetemet működtetni ott lehet, ahol a régió megfelelő gazdasági ágazatokkal
vagy intézményrendszerrel tud szakmai, kutatási terepet, alkalmazási
lehetőségeket biztosítani. Ilyenkor minden város talált magának egy
„hagyományos” specifikumot, ami találó „egyetemi” szakoknak felel meg. Sorra
akartak ilyen vagy olyan iparágakra vagy szolgáltatási területekre helyi
„egyetemeket” alapítani – magyar viszonylatban is: felsőoktatást alapítani
mikor pityókára, mikor szőlőre, mikor falusi turizmusra, mikor helyi társadalmi
problémákra. (Magyar viszonylatban kiváló retorikai fogásnak bizonyult Kovásznától
Nyárádszeredáig, Gyürkétől Marosvásárhelyig az a tétel, hogy túlságosan
Kolozsvár-centrikus a magyar kultúra, tudomány és oktatás.) Bizarr érv volt az
is, hogy éppen az egyetem lesz az, ami a kisvárosokat kiemeli a viszonylagos
(gazdasági) elmaradottságból. És furcsa érv volt az, hogy a kisvárosok
fiataljainak is szükségük van egyetemre (mintha mindenhol, mindenkor, mindenki
a saját városában végezné az egyetemi tanulmányait). Az sem számított,
hogy egyetemet ott lehet legsikeresebben fenntartani, ahol egyébként is jól
meggyökerezett tudományos, kulturális élet, oktatási rendszer van, ahol – akár
a lakosság nagyobb lélekszáma okán is – erősebb szellemi potenciál van, ahol
megfelelő az infrastruktúra. Van egyetemi könyvtár. (Romániában három város
egyetemi könyvtárának kell törvény szerint köteles példányt adni minden
megjelenő könyvből: Kolozsvár, Bukarest, Iaşi.) Vannak klinikák (orvosi egyetem
esetében). Nem vidéki kórházakból klinikává előléptetett intézetek, hanem
valódi klinikák. Ahol különféle állami vagy alapítványi kutatóintézetek
működnek. Van tudományos kutatás, vannak ennek megfelelő kiadványok.
A gombatenyésztéshez hasonló
egyetemtenyésztés számos káros jelenséget hozott. Például egyetemi oktatói
rangra emelt gyorstalpalással doktorált személyeket. Ebben a meglévő
hagyományos (tudomány)egyetemek is hibásak voltak (Kolozsvár, Bukarest, Iaşi,
Temesvár). Nagyon sokszor maguk sem tudták, hogy mit kezdjenek a váratlanul
felbukkanó újabb társakkal, és az ottani oktatójelölteket maguk legitimálták azzal,
hogy a mesteri és doktori képzés tömegessé vált, a szelekció pedig kevésbé
szigorúvá. A finanszírozási rendszer kényszerpályára helyezte őket is, és hol
emiatt (legalábbis ezzel a kifogással) rövid távon pénzt nyertek, hosszú távon
sok mindent veszítettek azzal, hogy hozzájárultak az újabb és újabb „egyetemek”
alapításához. Eközben maguk is elkezdtek kettős arcot mutatni: egy intézet
egyszerre lett egyetem és „egyetem”. Nagyon sok tekintetben egyes részlegeik
hasonlítani kezdtek az új magán- vagy állami intézetekhez: a tudományos
teljesítmény sekélysége, spanyolviasz-felfedezések, bagatell eredmények,
relativizált követelményrendszer jellemezte őket sokáig.
Egyetem nem létezhet saját
kutatási programok nélkül, saját kutatási eredményekkel, amiket különböző
országos vagy nemzetközi rendszerekben rögzítenek, jegyeznek, amikre
hivatkoznak. Ez nem presztízskérdés vagy arculati probléma, hanem a hazai
diplomák (nemzetközi) értéke, reális – és nem csupán szimbolikus – értéke függ
ettől. A hazai új „egyetemek” javarésze tehát nem egyetem, hanem egyfajta
tanfolyam, ahol a tanár annyival jár a diák előtt, hogy valamennyi éve vagy
évtizede előtte tanulta az, amit sokszor elmesél vagy lediktál, esetleg
tankönyvszerű kiadványban nem egyszer skolasztikus izzadsággal tálal. (Egy
magánegyetemre is járt diák mondta egyszer a kolozsvári tudományegyetemre
kerülve, hogy az előző intézetben még csak az az érzése sem volt, hogy
iskolában van, hanem inkább valami elnyújtott tanfolyamon, agytágítón.) Sajnos
az az érv sem igazolódott be, amihez sokszor nyúltak az új „egyetemek”
alapítói, miszerint a „helyi ipar” nagy „lehetőségeket” ad majd a tanultak
gyakorlati alkalmazására (divat lett a „gyakorlati” oktatás jelentőségét
kiemelni a hagyományos egyetemek – úgymond – elméleti oktatásával szemben, ami
merő cinizmus volt).
A húsz legnagyobb egyetemből csak hét volt "oktató és kutató" egyetem |
Az egyetem (vagy
„egyetem”) kiválasztása
Romániában öt élvonalas,
igazi egyetem (közte a kolozsvári BBTE, amely hol első, hol második helyet
foglalja el szoros versenyben a Bukarestivel, és ami azért fontos számunkra,
mert magyar tagozattal működik, és itt tanul a romániai magyar egyetemi ifjúság
többsége) adja a publikációkban mért tudományos eredmények ötven százalékát,
további nyolc-tíz egyetem adja ilyen eredmények további negyven százalékát, és sok
tucat intézet mindössze tíz százalékot nyújt, számos „egyetem” pedig semmit. Az
országban huszonegy felsőoktatási intézet képes alapfokon teljesíteni a
jelenlegi alapvető nemzetközi követelményeket, amiket egyetemekkel szemben
támasztanak. Ezeknek az intézeteknek többsége sajátos – szűkebb körű – szakokra
épül (például csak orvostudomány vagy hadtudomány). Nem több, mint egy tucat a
száma a sokféle szakra épülő egyetemnek (jellemzően tudományegyetemnek vagy
műszaki egyetemnek), amely ezeket a kritériumokat teljesíti. Az alapfokot
túllépi, tehát az európai átlagban helyezkedik el néhány intézet: a magyar
vonatkozásban fontos kolozsvári Babeş–Bolyai Tudományegyetem (két éve nyerte el
az élvonalas oktató- és kutatóegyetem címet), a Bukaresti Tudományegyetem, a
Bukaresti Műszaki Egyetem, a Iaşi-i Tudományegyetem, illetve a Temesvári
Nyugati Tudományegyetem.
A találmányokban (voltaképpen
szabadalmakban), a nemzetközileg jegyzett publikációkban és a kiemelkedő
tudományos díjakban mérik az egyetemek teljesítményét, nem pedig a
diáklétszámban (ez általában egy demográfiai aspektus).
Sajnos a gombamódra szaporodott „egyetemekre” sok romániai magyar fiatal
jár. Köztük számos tehetséges ifjú, aki értékes középiskolai előtanulmányokkal
rendelkezik. Sokan a könnyebbség, a közelség, valamelyik barát vagy rokon
példája nyomán kerültek oda, sokan azért mert a kolozsvári egyetem magyar
tagozata messze van, költséges. Az egyetem (vagy „egyetem”) kiválasztása
végülis minden fiatalnak, családjának saját joga, de a választásban – az igazi
egyetem és a bóvli egyetem között döntésben – a közoktatásban dolgozó
pedagógusoknak is felelőssége van, azoknak a szaktanároknak vagy
osztályfőnököknek, akik egyetemválasztási döntésben segítik a fiatalokat.
Megjelent a Magyar Közoktatásban