Nők, férfiak és a közúti balesetek
Kiss Dénes
A közlekedésben tapasztalható nemek közti különbségeket rendszerint a legegyszerűbb sztereotípiákkal szokás letudni. Nem ilyen egyszerű azonban elintézni az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács pár napja publikált jelentését, amely az országonkénti halálos kimenetelű baleseteket nemek szerinti bontásban is tartalmazza. E szerint az Európai Unióban átlagosan a balesetek áldozatainak 76%-a férfi és csak 24%-a nő.
Az okok között természetesen ott található az is, hogy EU-szerte több férfi vezet autót mint nő, ami például tükröződik abban, hogy a férfiak elsősorban sofőrként és motorbiciklisként, a nők inkább utasként vagy gyalogos áldozatként veszítik életüket az utakon, a magyarázat azonban ennél azért sokkal összetettebb. Így például az is kiderült, hogy a férfiak sokkal agresszívebben vezetnek mint a nők, és hajlamosabbak túllépni a sebességhatárt. A hajtási megszerzése után a férfiak első balesete hamarabb következik be mint a nőké, és életük folyamán lényegesen több balesetük van mint a nőknek.
Az okok között természetesen ott található az is, hogy EU-szerte több férfi vezet autót mint nő, ami például tükröződik abban, hogy a férfiak elsősorban sofőrként és motorbiciklisként, a nők inkább utasként vagy gyalogos áldozatként veszítik életüket az utakon, a magyarázat azonban ennél azért sokkal összetettebb. Így például az is kiderült, hogy a férfiak sokkal agresszívebben vezetnek mint a nők, és hajlamosabbak túllépni a sebességhatárt. A hajtási megszerzése után a férfiak első balesete hamarabb következik be mint a nőké, és életük folyamán lényegesen több balesetük van mint a nőknek.
Egy millió lakosra jutó halálos kimenetelű balesetek száma az EU-ban és néhány továbbbi országban |
Az már valószínűleg senkit sem lep meg, hogy Románia a halálos kimenetelű balesetek gyakoriságát tekintve a sor végén kullog, egy millió lakosra nálunk 95 halálos baleset jut, míg az EU átlaga 60 fő. Ez a sorrend is megingat néhány közkeletű sztereotípiát: a közhiedelem szerint oly impulzívan közlekedő olaszoknál a mutató egy szinten van a franciákéval és osztrákokéval. A nemzeti sztereotípiákhoz képest úgy tűnik sokkal inkább az egyes országok általános gazdasági fejlettsége, azaz a közlekedési infrastruktúra fejlettsége a meghatározó. No meg bizonyára az alkoholfogyasztási szokások, illetve ennek és az általános fegyelmezettségnek, szabálykövetési hajlandóságnak a kombinációja.