A tanulmányi sikeresség feltételei a középiskolában
Csiszér
Ödön
Az „Életmód, értékrend és szervezeti részvétel
a középiskolások körében” című kérdőíves kutatásunkban többek között a
tanulmányi sikerességet befolyásoló tényezőket is vizsgáltuk, elemzésemben ezt
a kérdéskört járom körül. Az iskola nincs tekintettel a tanulók
származási-családi hátterére, a tanulók tevékenységét kizárólag azok egyéni
teljesítménye alapján értékeli. Ez azonban, mint a továbbiakban látni fogjuk,
csak részben van így, a valóságban az egyéni hozzáállás mellett az
eredményességet erősen meghatározzák a tanulók családjával kapcsolatos - azaz
szociológiai - tényezők, amelyekről a tanuló nem tehet, hisz családját senki sem
maga választja meg.
Mielőtt nekikezdenénk az elemzésnek, ismertetnem kell három kategóriát, a bukott, közepes tanuló és tantárgyversenyen részt vevő tanulók kategóriáit, amelyek az
iskolai eredményességet hivatottak mérni. Ezen három kategóriát tekintsük úgy,
mint egy mérőeszközt, ami az iskolai tanulmányi sikerességet méri,
használhatóságukat jól bizonyítja, hogy a bukott diákok átlagmédiája 7,77 volt,
a közepes tanulóké 8,85 és azoké, akik tantárgyversenyen voltak 9,20. Ezen kategóriák tehát érvényes
mutatói az iskolai eredményességnek.
Elsőként olyan tényezőket vizsgálok, amelyek a
csakis a tanulókon múlnak. Nézzük először a tanulásra fordított időt a
különböző tanulmányi eredményt elért diákok között. Az alábbi ábrán világosan
látszik, hogy szoros kapcsolat van a két tényező között, pontosabban aki több
időt tölt tanulással annak az iskolai eredményei is jobbak lesznek.
Az ábrán jól látszik a tanulásra fordított idő
növekedése annak függvényében, hogy az illető diák bukott, közepes tanuló, vagy
tantárgyversenyen volt. Míg a közepes tanuló és tantárgyversenyen résztvevő
diákok között kismértékű az eltérés, addig a bukott és tantárgyversenyen
résztvevő diákok között jelentős időbeni különbség figyelhető meg. Egyszóval ez
azt jelenti, hogy a tanulásra fordított idő igenis befolyásolja az iskolai
eredményességet.
Kutatásunkban megkérdeztük a diákokat, hogy
milyen gyakran olvasnak könyveket a kötelező olvasmányokon kívül, ami ugyancsak
az egyéni hozzáállást tükrözi. Az alábbi ábrán ezt vetettem össze az iskolai
eredményességükkel.
Jelentős különbség mutatható ki a bukott és
tantárgyversenyen résztvevő illetve közepesen tanuló diákok között az olvasás
gyakorisága szempontjából is. A fenti ábrán jól látszanak az arányok, amelyek
magukért beszélnek, ugyanis míg azok, akik havonta több könyvet olvasnak,
túlnyomó többségben kiváló tanulmányi eredményekkel rendelkeznek, míg a
túloldalon, vagyis azok, akik az utóbbi évben egy könyvet sem olvastak azoknál
rossz tanulmányi eredménnyel rendelkező (bukott) diákok vannak többségben. Ezen
két szélső pont között is megfigyelhető az átmenet, vagyis ahogyan haladunk a
havonta több könyv elolvasásától az évi egy könyvet sem olvasókig, úgy nő a
bukott diákok száma és egyenesen arányosan csökken a tantárgyversenyen
résztvevő diákok száma. Összegzésként elmondhatjuk, hogy az olvasás mennyisége
összefügg az iskolai sikerességgel, tehát akik többet olvasnak, jobb iskolai
eredményekkel rendelkeznek, ezzel szemben, akik nem olvasnak, vagy csak nagyon
ritkán azok iskolai eredményei gyengébbek.
Az egyéni hozzáállás terén végezetül összevetettem a számítógép előtt eltöltött időt is a tanulmányi
sikerességgel, azonban ezek között nem találtam korrelációt, vagyis ez a
tényező nem befolyásolja az iskolai sikerességet. Ugyanerre az eredményre
jutottam a facebook-ozás és a tanulmányi sikeresség közötti kapcsolat
vizsgálatával is, itt sem találtam semmilyen összefüggést a változók között. Ez
utóbbi eredmények meglepőek voltak a számomra, hisz nagyon sok pedagógus e két
tényezőt tartja az iskolai sikertelenség legfőbb okának.
Most, hogy megvizsgáltuk azon tényezőket,
amelyek a tanulókon múlnak, dolgozatom további részében áttérek azon tényezők
vizsgálatára, amelyek a diákok akaratától függetlenül hatnak
a tanulmányi eredményeikre. Ilyenek lehetnek például a szülők hozzáállása, a
család anyagi helyzete, a tanulás materiális feltételei (külön szoba, szekrény,
számítógép, szerkény, stb.), vagy akár a könyvek száma az otthonukban. Ezen tömbben először a szülők iskolai végzettségét
vetettem össze a diákok tanulmányi eredményeivel, ugyanis ezt találtam a
legfőbb tényezőnek, ezen kategóriában. A szülők iskolai végzettsége sokak
szerint nem függ össze a gyerek tanulmányi eredményeivel, hiszen azok csak a
diákon, esetleg a tanárokon múlnak. A továbbiakban vessünk egy pillantást a
következő ábrára ezen feltételezés tisztázása érdekében.
A fentiekben az édesapák iskolai végzettségét
vetettem össze a diákok tanulmányi eredményeivel. Megfigyelhetjük, hogy az
egyetemet vagy főiskolát végzett szülők gyerekei között kis arányban találunk rossz
médiával rendelkező, avagy bukott diákot, ugyanakkor ahogy haladunk visszafele
az iskolázottsági szinteken (9-12 osztály, 5-8, 4 osztálynál kevesebb) úgy nő a
bukott diákok aránya és csökken a tantárgyversenyen részt vevőké. A szülők
iskolai végzettsége tehát erős hatással van a diákok tanulmányi eredményeire.
Az
elkövetkezőkben is a szülőkön lesz a hangsúly, hiszen most a szülők
hozzáállását fogjuk alaposan megvizsgálni. Nézzük meg az alábbi ábrát.
Ezen az ábrán a különböző tanulmányi
eredményeket elért diákok szüleinek hozzáállását láthatjuk. Az ábrán jól
látszik az összefüggés a tanulmányi sikeresség és szülői támogatás között.
Ugyanis az elégtelen tanulmányi eredménnyel rendelkező diákok szülei, mint
láthatjuk sokkal közömbösebbek a gyerekük tanulásával szemben mint a jobb eredményeket elért diákok
szülei, sőt mi több, a bukott diákoknál az is előfordult, hogy a diák szülei
ellenezték azt, hogy az illető tanuló túl sokat tanuljon. Ugyanakkor a kiváló tanulmányi
eredményekkel rendelkező diákok szülei nagyobb arányban támogatják teljes
mértékben gyerekeiket, mint az elégtelen tanulmánnyal rendelkező diákok szülei.
A továbbiakban felvetődik a kérdés, hogy mi történik a közepes tanulókkal. A
válasz az, hogy itt is megfigyelhetjük, azon szülők többségét, akik teljes
mértékben támogatják gyerekeiket. Közömbös szülőket itt is találhatunk, de
sokkal kevesebbet (szinte fele annyit), mint az előző kategóriában (az ellenzés
itt is előfordul, de jelentéktelen). Tehát bátran kijelenthetjük, hogy a szülők
támogatása fontos tényező a diákok tanulmányi sikerességében.
Elemzésemet egy érdekes feltételezéssel
folytatnám, miszerint a tanuló lakásában található könyvek száma is
befolyásolja a tanulmányi eredményességet. Ez a feltételezés alapjául az szolgál, hogy a család kulturális tőkéjét nem csak a szülők
képzettsége alkotja, hanem többek között a könyvtára is. Még mielőtt bármit is mondanék a családi
könyvtárnak a tanulásra gyakorolt hatásáról nézzük meg a következő ábrát.
Amint láthatjuk ennél szemléletesebb már nem
is lehetne az ábránk, ugyanis világosan látszik belőle, hogy a lakásban
található könyvek száma befolyással van a diákok tanulmányi sikerességére.
Amikor nekifogtam ezen állítás megvizsgálásának először nem hittem volna, hogy
lesz e tényezők között összefüggés, másodszor azt nem, hogy az ilyen látványos
lesz. Jól láthatjuk a könyvek számának növekedését a tanulmányi sikeresség
függvényében. Ahogyan nő az iskolai sikeresség a gyengén tanuló diákoktól a
közepeseken át a kiválókig, úgy nő a könyvek száma a lakásokban is. Míg a
bukott diákok lakásában átlagban 300 könyv található, addig a közepes
tanulóknál 400, míg a tantárgyversenyen lévőknél több mint 600. A
tantárgyversenyen lévő diákok tehát több, mint dupla annyi könyvvel rendelkeznek
átlagban az otthonukban, mint a bukott diákok, ugyanakkor a
közepes tanulóknál is jelentősen több könyvük van, ami meglepő, hiszen mostanig megvizsgált elemzéseinkben
nem voltak jelentős különbségek a közepes és kiváló tanulmányi eredményekkel
rendelkező diákok között. Összességében bátran kijelenthetjük, hogy a könyvek
száma a tanulók lakásában, vagyis otthonukban igen jelentős összefüggésben áll
a tanulmányi sikerességükkel és hatással van rá.
A továbbiakban még két tényezőt vizsgáltam meg,
egyrészt azt, hogy a család anyagi helyzete befolyásolja-e a diákok tanulmányi
sikerességét, illetve ezzel szoros kapcsolatban azt, hogy a tanulás materiális
feltételei (van-e a tanulónak otthon külön szobája a tanuláshoz, külön számítógépe,
asztala) hatást gyakorolnak-e rá. A család anyagi helyzetét a tanuló zsebpénzének
mennyiségével mértem, de a zsebpénz mennyisége és a tanulmányi eredmények
között nem találtam szignifikáns összefüggést. Hasonlóképpen nem tudtam
kimutatni kapcsolatot a tanulás materiális tényezői és a tanulmányi
eredményesség között sem.
A diákokon múló és nem rajtuk múló tényezők
megvizsgálása és elemzése után még maradt két vitatott tényező, ami az
elkövetkezőkben elemzésre kerül. Ezek nem mások, mint a diákok iskola melletti
munkavállalása és az iskolai szervezeti életben való részvétele. Mindkettőt
megvizsgáljuk a továbbiakban, először nézzük az iskola melletti munkavállalást. A következő diagramon látható, hogy a
tanulmányaikban sikeresebb diákok közül lényegesen kevesebben dolgoznak, mint a
kevésbé sikeresek közül: míg a tantárgyversenyen részt vett diákoknak csak 14
százaléka dolgozik rendszeresen a tanulás mellett és 33,6 százaléka néha, a
bukott diákoknak 19,5 illetve 51,6 százaléka. Úgy tűnik tehát, hogy az iskola
melletti munkavállalás akadálya a sikeres tanulmányi eredményeknek.
És végül, de nem utolsó sorban nézzük meg,
hogy az iskolai szervezeti életben való részvétel milyen hatással van a diákok
tanulmányi eredményeire.
Itt azt láthatjuk, hogy az adott tanulmányi
eredményekkel rendelkező középiskolások milyen mértékben vesznek részt az
iskolán kívüli tevékenységekben (nem vesznek rész, egy szervezetben tevékenykednek vagy több mint egy szervezetben is). Az ábrán megfigyelhető, hogy a tanulmányaikban
eredményesebb diákok inkább vesznek részt iskolán kívüli tevékenységekben, mint
azok, akik megbuktak a középiskola során. Ez azt is jelenti, hogy az iskolán
kívüli tevékenységekben való részvétel nem akadálya a tanulmányi sikerességnek.
Összegezve a dolgozatban elhangzottakat
elmondható, hogy a tanulmányi eredményeket részben a tanulók hozzáállása
határozza meg (akik több időt fordítanak a tanulásra és többet olvasnak, azok
sikeresebbek), részben azonban olyan, a tanuló akaratától független, „strukturális”
tényezők is hatással vannak rá, mint a család kulturális tőkéje (szülők iskolai végzettsége, család
könyvtára) és a szülők támogató vagy közömbös hozzáállása. Az iskolai
szervezeti életben való részvétel nem akadálya a tanulmányoknak, viszont a
tanulmányi eredményeket negatívan befolyásolja, ha a diák az iskola mellett
dolgozni kényszerül.
A szerzőről: Csiszér Ödön első éves szociológus hallgató, korábban a csíkszeredai Székely Károly Szakközépiskola diákja. E-mail címe: odon.csisz@yahoo.com
A program része az "Életmód, értékrend és iskolai siker társadalmi meghatározottsága. Település- és regionális fejlesztési szakértő képzés" tehetségfeljesztő KMEI programsorozatnak.
A program része az "Életmód, értékrend és iskolai siker társadalmi meghatározottsága. Település- és regionális fejlesztési szakértő képzés" tehetségfeljesztő KMEI programsorozatnak.