Benyomások a székelyhídi romák vallási életéről
Miért térnek meg a romák neoprotestáns vallásokra? Igazak ezek a megtérések, vagy csak színjáték az egész? Milyen következményekkel jár rájuk nézve a vallási közösségekhez csatlakozás? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ egy öt fős kutatócsoporttal július 3. és 10. között székelyhídi szakmai gyakorlatunk keretében. Csoportunk eredetileg a kisváros vallási életének vizsgálatát tűzte ki célul, a témát menet közben szűkítettük le a roma vallásosság kutatására, de még így is túl nagy falatnak bizonyult, különösen hogy alig pár
napot tudtunk a kutatásra fordítani. Jól megalapozott állítások
megfogalmazására e rövid terepen töltött idő nem ad lehetőséget, a
látottakat-hallottakat azonban szeretnénk megosztani a téma
iránt érdeklődőkkel, vállalva a tévedések, félrevezető értelmezések veszélyét
is.
A témával való
ismerkedésünk első és legfontosabb napja a vasárnap volt, amikor megpróbáltuk sorra
meglátogatni a város roma vallási közösségeinek istentiszteleteit. A város vallási élete azonban sokkal
intenzívebbnek bizonyult, mint amire számítottunk, habár három gyülekezeti alkalmon is részt vettünk, így sem
jutottunk el mindenhová. E megfigyelések mellett néhány interjút is készítettünk a gyülekezetek
elöljáróival és a polgármesterrel – az itt következő beszámoló ezekre az
információkra épül.
A roma gyülekezetek kialakulásának története
Székelyhídon három
romatelep található: legnagyobb a Dankó Pista nevű, kb. 1200 lakóval, két kisebb
pedig a kiskágyai, valamint a Csikószín nevű cigánytelepek. Bár a roma népesség
is rétegzett, többségük nagy szegénységben él, a legnagyobb telepen lakók egy
része pedig extrém szegénységben nyomorog. Vallási közösségek, gyülekezetek mindhárom
telepen találhatók. A Dankó Pistán három közösség működik, közülük legnagyobb a
baptista gyülekezet, amely rendszeres missziós tevékenységet is folytat – ennek
köszönhető, hogy a két kisebb telepen szintén alakultak baptista gyülekezetek.
A Dankó Pistán azonban két további gyülekezet is található, a Győzelem, illetve
a Nemzeteknek Világosság gyülekezete. A
teljes roma lakosság kb. 30%-a
tartozik az öt gyülekezet valamelyikéhez.
A Dankó Pista cigánytelep |
A neoprotestáns egyházak jelenléte a székelyhídi romák
körében új jelenség. Eredetileg két magyar történelmi egyházhoz, a római
katolikushoz, illetve a reformátushoz tartoztak. Pontosabban vallásgyakorlás
tekintetében sehova sem tartoztak, de halálesetekkor ezen egyházak valamelyike
temette el őket is. Ez az egyházakon kívüliségük annak ellenére sem szűnt meg,
hogy a huszadik század folyamán a város felekezeti összetétele sokszínűvé vált.
Egy korábbi terepmunka alkalmával (2006-ban)
kilenc vallási közösséget
találtunk a településen, ám ezek rendszerint nem szelték át a helyi etnikai- és osztályhatárokat, így a romák integrációjában teljesen sikertelenek
voltak.
Vallás és vallásosság Székelyhídon 2006-ban
Székelyhíd vallási térképe rendkívül változatosnak
bizonyult, a településen 13 vallási közösséget találtunk, a népszámlálási adatokban
is megjelenő református, római katolikus, ortodox, görög katolikus, baptista,
hetednapi adventista és pünkösdista vallások mellett Jehova Tanúi, a Hit
Gyülekezete, a Jim Sanders-féle Szabad Keresztények, „karizmatikus
baptisták”, szabadkeresztények és nazarénusok is megtalálhatók. Kutatócsoportunk
interjúk segítségével a vallási sokféleség és a helyi társadalmi struktúra
közötti kapcsolatot vizsgálta. Azt találtuk, hogy a település felekezeti szerkezete nem szeli át annak
etnikai, illetve osztályszerkezetét
A
pünkösdi egyház kivételével a vallási közösségek határai etnikai
határokkal esnek egybe:
· a reformátusok, római katolikusok, baptisták, Jehova Tanúi,
a Hit Gyülekezetének tagjai és Jim Sanders-féle Szabad
Keresztények magyarok,
· az ortodoxok, görög-katolikusok, hetednapi adventisták és nazarénusok románok
· a karizmatikus-baptisták valamint a szabadkeresztények romák
Egyedül a pünkösdista
közösségnek van tehát etnikailag vegyes tagsága. A közösség azonban román
többségű, így a gyülekezeti alkalmak nyelve a román. Az etnikai elkülönülés
társadalmilag elfogadott, még a legerőteljesebb missziós tevékenységet kifejtő
közösségek sem terjesztik ki missziójukat más etnikumokra.
A felekezeti szerkezet és társadalmi rétegződés kapcsolatát a közösségek vezető
testületeinek társadalmi összetételének elemzésével vizsgáltuk.
E vezető testületek reprezentatívak a közösség önképére nézve, így társadalmi
profiljuk jól kifejezi a közösségek társadalmi megítélésében fennálló
különbségeket.
A történelmi egyházak vezető testületei, illetve belső magja
szorosan összefonódnak a helyi társadalom elitjével. Ez az összefonódás különösen a református egyház esetében erős: a presbiterek
között ott találjuk a fontosabb helyi intézmények vezetőit, iskolaigazgatót,
önkormányzati képviselőt, vállalkozókat stb. Az egyház melletti intézmények,
mint például
a férfikórus, hozzájárulnak
a helyi elit tagjai közötti kapcsolatok erősítéséhez. A faluban található
vallási vezetők közül a református pap társadalmi státusa is kiugróan magas
(fontos megyei szintű politikai kapcsolatai vannak, egy ciklusban megyei tanácsi képviselő volt, egy időszakban esperesi tisztséget tölt be). A református egyház belső magját alkotó 100-150 személyt erősen
integrálják az egyház melletti további intézmények, a
kórusok, a nőszövetség, az ifjúsági kör
(IKE). Ennek az
egyháznak a társadalmi jelentősége a
rendszerváltás után a laikus szerepvállalásai révén is növekedett: laikus
célokra külföldi támogatásokat szerzett (pl. számítógépparkot az iskolába),
nemzeti ünnepek megünneplésében főszerepet vállal, önálló gazdasági
tevékenység kialakítására törekszik.
A baptista egyház kb. 65 taggal
és Jehova Tanúinak
közössége kb. 48 taggal „megállapodott"
vallási közösségek: tagságuk leginkább az anyagilag jól konszolidált
középrétegből kerül ki. Mindkettőben jelentős számú más vallásról áttért
személy is van, a többséget azonban a már beleszületett, második-harmadik
generációs tagok alkotják. A
baptista gyülekezet missziós tevékenységet már egyáltalán nem folytat. A 80-as
években cigánymisszióval próbálkoztak, önálló cigány-gyülekezetet alakítottak
ki az egyik cigánytelepen, ez azonban rövid időn belül felbomlott.
A rendszerváltás utáni
periódusban inkább képzettebb fiatalok léptek be az
egyházba. A Jehova Tanúi gyülekezet a település és a szomszéd falvak magyar lakossága körében folyamatosan folytat missziós
tevékenységet, új hívek belépése azonban esetükben is ritka esemény. Imaházukat a
rendszerváltás után építették, külföldi segítséggel.
E helyi elit ezekben a közösségekben nincs jelen.
A Hit Gyülekezete és a Jim
Sanders-féle Szabad Keresztény gyülekezetek a rendszerváltás után,
magyarországi közvetítéssel
létrejött karizmatikus közösségek.
Saját imaházzal egyik sem rendelkezik, a település központjában egy bérelt
teremben tartják összejöveteleiket (mindkét közösség ugyanabban a teremben). A Hit Gyülekezete csoportot leginkább közép- és felsőfokú végzettségű fiatal nők
alkotják, 25-30 személyből áll. Helyi vezetői a közösségnek nincsenek, a
nagyváradi közösséggel szoros kapcsolatban működnek. A Jim Sanders-féle csoportot egy karizmatikus vezető irányítja, ő tartja a közösségi
összejöveteleket. Helyi származású, agrármérnök végzettségű, korábban a ref. egyház gondnoka, a pappal való szakítás, összeveszés után „keresővé” válik,
tibeti gyógyításokban szerez magas fokú képesítést, majd a karizmatikus
keresztény vallásgyakorlás mellett dönt. A közösségnek jelenleg 20-40 tagja van, tagsága
vegyes társadalmi összetételű, inkább nők, 40-50 évesek.
A vegyes nemzetiségű pünkösdi
közösség tagsága alacsonyabb presztízsű rétegekből származik. Nagyrészt öregek.
Vallásgyakorlásukból a karizmatikus elemek (már?) hiányoznak. A nazarénusok közössége 7 tagú
diaszpóra-közösség: hívei egyetlen, a településre 40 éve beköltözött család
tagjai és leszármazottai. Imaházukat a rendszerváltás után építették.
A két
cigány közösség eredetileg egy közösség volt, a magyarországi cigánymisszió
munkájának eredményeként jött létre. A
baptista gyülekezetnek kb. 350 tagja
van, a
másik, magát szabadkereszténynek nevezőnek 50-100
közötti. Vezetőségüket a legtekintélyesebb cigány
családok férfitagjai alkotják.
A roma
gyülekezetek tehát kivétel nélkül a rendszerváltás utáni korszakban
keletkeztek. Az első csoport egy magyarországi szabadkeresztény vállalkozó
támogatásával alakult, aki saját missziós tevékenysége mellett két hazai – azaz Székelyhíd környéki – nem roma személyt bíz meg a formálódó gyülekezet
folyamatos működtetésével. Ezek irányítása alatt életképes gyülekezet alakul
ki. Már az imaház-építés elkezdésénél tartanak, amikor a vezetőségen belüli nézeteltérések
miatt az elöljárók és a hívek egy részével a vállalkozó kilép e gyülekezetből, és
új csoport alapításába kezd. A már meglévő gyülekezet a két már említett
megbízott vezető személy önálló irányításával működik tovább, jelentős segítséget
kapva egy időközben bekapcsolódó amerikai misszionáriustól, Marta Lewistól is.
A kivált csoport
körül, továbbra is a magyarországi vállalkozó segítségével, újabb gyülekezet
kezd formálódni. A hívek elkötelezettségének láttán a vállalkozó impozáns
imaházat építtet, amelyet tulajdonjogilag a Keresztény Cigánymisszió Alapítvány birtokol,
később pedig a Romániai Magyar Baptista Gyülekezetek Szövetségének tulajdonába
kerül. Ez a gyülekezet sem működött azonban mindig tökéletesen, egy sikeres
növekedési korszak után egy rosszul sikerült papváltás következtében
hanyatlásnak indul és majdnem teljesen megszűnik. Jelenleg e gyülekezet újra
növekedőben van, sorsa fölött immár a Magyar Baptista Szeretetszolgálat gyámkodik.
A fenti két
gyülekezet mellett néhány éve egy harmadik is alakult. Ez szintén az első
gyülekezetből vált ki, ugyancsak a vezetőségen belül kiéleződő konfliktusok
miatt. A kilépő (egyesek szerint kizárt) amerikai M. Lewist és a vele tartó elöljárókat
a hívek nagy számban követték, így a legkisebb ma az „ősgyülekezet”, 50-60 taggal. Jelenleg Győzelem Gyülekezet néven működik, melynek vasárnapi
istentiszteletére véletlenül pottyantunk be.
Győzelem
Gyülekezet istentisztelete - 2014 július 6
Az épület alig nagyobb, mint az
utca jobb állapotban levő házai. Ajtaja az utcára nyílik, az istentisztelet alatt nyitva van, a bent folyó események hangjai kihallatszanak az utcára. Az
utca felőli oldalon az ajtó fölött rózsaszín (piros?) „Győzelem gyülekezet” felirat
látható. Az ajtó előtt üldögélő-álldogáló fiatalasszonyok tessékelésének
engedve betoppanunk az istentisztelet kellős közepébe. A terem téglalap alakú,
hosszanti berendezésű, az ajtóval szemben pulpitus, mögötte az egész falat
befedő óriási világtérkép. E térkép valószínűleg szimbolikus jelentéssel is bír,
mert a pulpituson is hasonló stilizált világtérkép/glóbusz található. A pásztor
mögötti fal mentén sok művirág díszíti a termet, egyik oldalon elektromos
orgona és hangosító berendezés, egy
fiatal srác kezeli, ő is zenél. A sarokban magasabb bútor tetején tévé, a tévén
videó lejátszó, ezeket ottlétünk alatt nem használták.
A teremben a fentieken kívül csak székek vannak, párnázottak. A terem legfeljebb 80-100 férőhelyes, ez esetben kb. 40 személy volt jelent, a jelen levő felnőttek úgy negyede férfi. Az ülésrend vegyes, férfiak-nők-gyerekek össze-vissza ülnek. Belépéskor a pásztor – kis termetű, fekete öltönyös-fehéringes-nyakkendős, rendkívül ápolt külsővel – a pulpitus közelébe külön számára kitett széken ült, mellette felesége, mögötte – azaz ugyancsak elől de oldalt – a helyi gyülekezetvezető és felesége. Maga a pásztor nem helybeli, hanem margittai, és nem csak a székelyhídi hanem további három Margitta környéki gyülekezetben szolgál.
Betoppanásunkkor egy idősebb férfi az utolsó sorban állva bibliamagyarázatban van elmerülve. Érkezésünk láttán rövidre fogja beszédét, mondván, hogy látja testvérek érkeztek, és hadd jussanak szóhoz ők is. Azaz mi. Elhallgatása után ének következik (érzelgős ének orgonakísérettel), majd a pásztor tényleg megkér, hogy mutatkozzunk be. Megköszönöm, hogy testvéreknek neveztek, összefoglalom röviden a szakmai gyakorlatunk céljait. A hívek kissé félreérthették mindezt, beszédembe néha halkabb Ámen felkiáltásokat szúrtak. Ez után a pásztor prédikációja következett, igeolvasás, majd lendületes prédikáció. Beszéd közben a pásztor a pulpitus mögött jobbra-ballra járkál, nagy intonációkat használ, rendkívül gördülékenyen beszél, tapasztalt beszélő. Több, mint egy órát tart a prédikáció, egyes kijelentéseket ámenekkel erősítenek meg a hívek, máskor tetszésüket fejezik ki az ámennel. Néha a pásztor kérdez, de a válaszokat nem várja komolyan. Közben még van ének, az énekek vidámak, taps kíséri őket. A prédikáció hangvétele is inkább vidám, az emberek is vidáman, gyakran mosolyogva hallgatják. Közben kisebb jövés-menés is van, egyesek kisétálnak, anyukák nyűgölő gyerekeket kivisznek-visszahoznak.
Mivel a prédikáció nagyon elhúzódik, távoznunk kell, de 2O-25 perc múlva visszatérek. Időközben bent lezajlott az
úrvacsora vétel, de énekelnek és nem szeretném megzavarni, a lépcsőn várom a
befejezést. Az ének után egy fiatalasszony házaséleti panaszát adja elő, férje
és egy további nő is szerepel az ügyben, mintha bűnbocsánat elnyerése érdekében
adná elő a történetet, eljárásának helyességét illetően megerősítést is kérve.
A történet felvázolásába több tag is beleszól, megerősíti a részleteket,
kiegészíti, majd a pásztor mondja el a véleményét, megerősítve egyébként a
fiatalasszonyt. A jelenet részben bizonyságtevés is. (Eközben újra bemegyek.) A
probléma lényegét sajnos nem értettem, a pásztor kapcsolódó tanítása
mindenesetre a házastársi hűségről és a házastársak egymással szembeni
türelmének és megértésének a szükségességéről szólt. E jelenetet követően egy
idős nő félig-meddig poénkodásból saját házasságát hozza fel pozitív példaként
– 46 éve él együtt férjével, akit ugyan néha felpofoz, de ettől még szeretik
egymást. A jelen levők ezen jól szórakoznak, és a pásztor is nevet, de azért kinyilvánítja
helytelenítését. Általános vidámság uralkodik, befejező szavak majd a hívek kiáramlanak
az imaházból. A férfiak mind kezet fognak velem, „békesség” köszönéssel, már
aki kijön, mert többen is körülveszik a pásztort megbeszélnivalókkal,
gyakorlatilag sorba állnak ezért. Eközben a pásztor felesége hasonlóképpen
elvonulva tanácsokat osztogat egy fiatalasszonynak. Kivárom amíg felszabadul a pásztor, megköszönöm a vendégszeretetüket, és elköszönök.
A Győzelemből
kiszakadó csoport új gyülekezetet hoz létre, Nemzeteknek Világosságot Gyülekezet néven. A furcsa név az amerikai támogató misszió, a Light to the Nations magyar fordítása. Az új
gyülekezet szoros kapcsolatokat ápol az amerikai támogató Christian Valey
Church-csel, akik az elöljáróságot és a polgármestert Amerikába is meghívták. Vízumot
sajnos csak a polgármester kapott.
Telt ház a Nemzeteknek Világosságot gyülekezet istentiszteletén (forrás: facebook) |
Miért térnek meg a romák, és milyen változásokat
hoz magával a vallási közösséghez tartozás?
A székelyhídi
romák körében végbemenő vallási jelenség Romániában korántsem számít
kivételesnek, inkább tipikus esetnek tekinthető. Az utóbbi 20 évben a romániai roma népesség oly nagy része
lépett be valamilyen neoprotestáns egyházba, hogy a jelenséget egyesek már roma
ébredési hullámnak nevezik. A kialakuló roma gyülekezetek többsége a pünkösdi
egyházhoz tartozik, de gyakoriak a független pünkösdi közösségek is, sikeres
a baptista cigánymisszió is, és a hetednapi adventista egyházhoz ugyancsak sok roma
tartozik (bár utóbbihoz inkább csak gábor-cigányok). A neoprotestáns (avagy evangelikál)
közösségek térnyerése a kelet-európai romákhoz hasonlóan a társadalom peremére
szorult, szegregált csoportok körében elterjedt jelenség a harmadik világ
országaiban is. A konkrét egyházszervezeti kapcsolódástól függetlenül e
környezetekben is elsősorban a pünkösdi vallásosság terjed, globálisan oly
mértékben, hogy a szakértők egy ideje a pünkösdi vallásosságot a
kereszténységnek a katolicizmussal és a protestantizmussal vetekedő harmadik ágának
tekintik. A marginális társadalmi csoportokban zajló vallási ébredésnek kivételes társadalmi jelentőségét ad az, hogy a megtérés
és a vallási csoporthoz csatlakozás következtében a tagok életmódja is
megváltozik, elősegítve ezáltal az érintettek társadalmi integrációját. A
jelenség a vallásszociológiai kutatások népszerű témájává is vált. A kutatók rendszerint
két kérdésre keresik a választ, (1) hogy miért a pünkösdi vallásosság a
sikeresebb e marginális közösségekben, és (2) mivel magyarázható a vallási közösséghez
tartozás életmódra gyakorolt hatása. A továbbiakban megpróbáljuk összefoglalni,
hogy székelyhídi tapasztalataink alapján milyen válasz adható e két kérdésre.
(1) A megtérések
kapcsán mindenekelőtt azt az elterjedt hazai meggyőződést érdemes
megvizsgálnunk, miszerint a roma megtérések nem is igazán megtérések, hanem csupán
opportunista csatlakozások olyan vallási csoportokhoz, amelyekben valamilyen
segélyhez való gyors hozzájutás lehetősége villan fel. E „népi hipotézis” helytállóságát
illetően már az is gyanút kelt, hogy egy tisztán segélyekre épülő vallási közösség
hosszabb távon fenntarthatatlan volna, hisz nincs az a segélyforrás, amely egy
idő után el ne apadna, és ez esetben a roma vallási közösségek a segélyektől
függő, tiszavirág életű képződmények lennének. Ez pedig nyilvánvalóan nem így
van, hisz tartósan fennálló közösségekről beszélünk. Ugyanakkor az is kétségtelen,
hogy a segélyekhez való hozzájutás sok esetben meghatározó motívuma a
csatlakozásnak, ami egyáltalán nem meglepő a szegénység e fokán élők esetében.
A székelyhídi gyülekezetek e rövid elemzése alapján elmondható, hogy a
különböző egyházak különböző segélyezési politikákat alkalmaznak. Egyesek rendszeres
segélynyújtásra törekednek – volt olyan év, amikor a téli hónapok minden napján
élelmiszercsomagot kaptak az arra rászoruló családok. E bőkezű segélypolitika azonban
inkább nyugati országokból jövő és a cigánymisszióban tapasztalatlanabb
egyházakra jellemző. E hozzáállásuk a segítéshez érthető is, hisz például egy
amerikai gyülekezet számára nem jelenthet gondot előteremteni azt a számukra jelentéktelen
összeget, amely egy nyomorgó cigánytelepen egész éven át elég az éhezés
felszámolására, vagy akár a minimális lakáskörülmények megteremtésére (lásd a
vidéken gyakori házépítéseket). E bőkezű segélypolitikát folytatókkal szemben a
másik végletet a cigánymisszióban több tapasztalatot felhalmozott egyházak
képezik, amelyek a közvetlen segítséget legfeljebb a cigánytelep legszegényebbjeire
korlátozzák, e helyett a gyermekek ellátására fektetik a hangsúlyt, és ezt
lehetőleg valamilyen oktatási programmal is összekapcsolják (óvodai vagy
after-school típusú foglalkozással). Kisebb-nagyobb arányban mindkét esetben
léteznek anyagi késztetések miatt csatlakozók is, de a gyülekezetek egy részét
(rendszerint többségét) azok képezik, akik közvetlen anyagi hasznot nem húznak
a részvételből. Érdemes megemlíteni a lehetséges anyagi haszon egy további
formáját is, az elöljárói tisztség betöltéséért kapott fizetést. A vizsgált gyülekezetekben
3-5 elöljáró kisebb fizetést kap munkájáért, ezért cserébe biztosítják a
rendszeres gyülekezeti alkalmakat, felvigyázva annak rendes lefolyására, és
részt vesznek a missziós tevékenységekben. Ezek a feladatok gyakran az egész
hétvégét kitöltő munkát képeznek, így a cserébe kapott pár száz lejes összegek egyáltalán
nem tűnnek nagy üzleti fogásnak, e nélkül a feladatok ellátása aligha volna elvárható.
És mivel ez esetben a cigánytelep legtehetősebb tagjairól van szó, akiknek azért
valamilyen rendszeres jövedelmük is van, le kell vonnunk azt a következtetést,
hogy ezek a személyek nem az elöljárói fizetésért tagjai a gyülekezeteknek. Az
elöljárói tisztség viszont kötelez is, így az is előfordult már, hogy a szigorúbb
segélypolitikát folytató baptista gyülekezet roma elöljárói a téli hétvégek
alkalmával maguk költségére rendeztek szeretetvendégségeket, 50-100 fő számára meleg ételt főzve.
Az amerikai Gihon Evangelizációs Csoport filmje
egy 2012-es segélyakciójukról
A segélyekhez jutás tehát nem magyarázza a gyülekezethez csatlakozók többségének kitartását döntése mellett. E kitartásnak azonban számos más oka is beazonosítható. Így például az, hogy az istentisztelet egy kellemes program, amelyre már csak a kívánatossága miatt is érdemes eljárni. Jól érzékelteti ezt az alábbi terepnapló részlet.
Istentisztelet a cigány baptista
gyülekezetben – 2014 július 6, délután
A telep szélén impozánsan magasló sárga, emeletes imaházban már 5 óra előtt
bent van a dicsőítő csoport – két énekes lány, egy elektromos orgona és egy
gitár. Hangos, vidám énekkel várják az érkezőket, akik nem sietik el, lassan
szotyognak. Az ajtó előtt megismerkedek a pásztorral – Kovács Lajos
Debrecenből, és egy unokatestvére, Endre testvér. Ők az érkezőket kézfogással
üdvözlik, személyes dolgokkal szólnak is hozzájuk (pl. szép volt a múlt heti
prédikációd, de jó hogy újra itthon vagy), a férfiak egymást kétfelől arcon is
csókolják (ez a magyar baptistáknál is szokásos, de itt különösen fontosnak
tűnik).
Az istentiszteletre egy nyolcszögletű szimmetrikus teremben kerül sor, a
bejárattal szemben pódium, ennek közepén pulpitus, a pódiumon áll a zenekar is.
Művirágok műanyag vázákban, a háttérben nagyméretű tájképfestmény (tapéta):
dombok között kanyargó folyó, vízeséssel, háttérben hegyek, fenyők. A pulpitus mellett
jobboldalon alacsonyabb asztal, rajta kör alakú, koronához hasonló aranyozott
edény – ebben találhatók az úrvacsoraosztáshoz szükséges kellékek: a kockákra
felvágott kenyér, kis műanyag pohárkákban a már előre kitöltött bor. A terem
majdnem tele van, ez 100-150 személyt jelent, többségben vannak a nők. A jelen
levők ünneplő, tiszta ruhában – éles kontrasztban az imaháztól alig 50 méterrel
kezdődő nyomorral, ami azt sejteti, hogy a legnyomorultabb viskólakók nem nagyon
vannak jelen.
Az eseményt a pásztor kezdi, üdvözölve a munkából hazatérőket (a férfiak
nagy számban idénymunkán vannak Magyarországon), majd a vendégeket (egy
amerikai misszionárius lányt és anyját) valamint minket, kolozsváriakat (Kiss
Dénest és a „lányokat”), majd átadja a szót Jimmynek, innen kezdve ő vezeti az
istentiszteletet, harsány rekedt hangján. Fekete nadrágban, piros ingben,
tatáros arcvonásaival imponáló látvány. Bizonyságtevésre kéri fel az erre
vágyakozókat – egy fiatalasszony megy ki beteg gyermekével, gyógyulása
érdekében imára kéri fel gyülekezetet. A síró nőt rögtön körülveszik a
gyülekezetvezetők, átölelik, a pásztor kihívja az összes elöljárót – öten körbe
állva imádkoznak a gyermekért, szemüket összeszorítva, a gyermeket ölbe véve (a
jól öltözött 4-5 éves gyerkőc mindeközben érdeklődve figyeli a magasból a
jelenetet, közben rágózik).
Jimmy megismétli a bizonyságtevésre vonatkozó buzdítást, de megint egy
beteg gyermekkel megy ki egy idős asszony (nagymamája) – ezt látva az elöljárók
megkérik a jelenlevőket, hogy ha van még hasonló probléma, akkor most menjenek
a többiek is, de más jelentkező nincs, így újra félkörbe állnak, és kicsit talán
kevésbé lelkesen, halkabban imádkoznak ezért a gyermekért is (a pásztor
fennhangon imádkozik, a többiek halkan mormogva önállóan imádkoznak). Ez után
néhány bizonyságtevés következik:
·
Egy
fiatalember, aki munkatábor-vezetésből érkezett haza a héten, bocsánatot kér
azoktól, akiket esetleg megsértett.
·
A fiatalember
tűzről pattant felesége, aki szintén a munkatáborban kialakult haragokért kér
bocsánatot, feloldozást is kérve, mivel úrvacsorát is szeretne venni.
·
Egy nem
rég megkeresztelkedett legény, aki szintén munkatáborban volt, de ott rosszba
keveredett, bűnt követett el – nem nevezte meg, hogy mit, de mintha mindenki
tudta volna, hogy miről van szó (utólagos információ: összeveszett valakivel) –
ez tulajdonképpen egy nyilvános bocsánatkérés volt a gyülekezettől.
·
Józsi bizonyságtevés
helyett tulajdonképpen inkább prédikál egyet. Mondanivalójának erős erkölcsi
tanítási vonzata van, lényege az, hogy nem elég a gyülekezetben hívőnek lenni,
az imaházon kívül is helyt kell állni, modellértékű erkölcsös életet kell élni
– a családtagok azért nem követik a megtérteket a gyülekezetbe, mert nem
mutatnak jó példát. Józsi rendkívül nyersen, hangosan beszél, de rendkívül világosan
és érthetően is, lendületes, szívből jövő, érzelmileg is átélt beszéde nagyon
magával ragadó. Józsi teljesen analfabéta.
·
Az
amerikai lány – egy igét olvas fel, azt magyarázza.
Józsi bizonyságtevése |
A bizonyságtevések között a dicsőítő csoport éneke, legtöbb esetben a
Váradi Roma Cafe stílusára emlékeztető módon, néha negédesen érzelgős, lassú
énekeket, néha egészen ritmikus, mulatós jellegűeket. Az énekeket állva, vagy
felfele fordított tenyérrel, vagy tapsolva éneklik. Mindeközben a rend laza,
gyerekek jönnek-mennek, emberek néha beszélgetnek, egyesek telefonjukkal
fényképezik-filmezik a dicsőítő csoportot. A pulpitus elé ásványvizes flakon és
műanyag pohár van kihelyezve, ehhez mindegyre kisétálnak, elviszik, isznak
belőle, visszaviszik, ha pedig elfogy, az elöljárók újat tesznek ki helyette.
Mindössze 5-6 flakonnal fogyhatott el, de mindez a bőség érzetét keltette. Mindeközben
néha beszélgetnek az emberek, gyakran a legerősebb érzelmi töltetű
momentumokban is (pl. miközben valaki összeszorított szemmel imádkozik a
pulpituson).
Ezután a magyar lelkipásztor elég hosszabb prédikációja következik,
amely az úrvacsorába torkollik. Két elöljáró körbe hordozza a kenyeres
tálcákat, aki akar vesz belőle (a jelen levők több mint fele nem vesz, aki nem
szándékszik venni az leül, a többiek állnak – mi erre sajnos későn jöttünk rá,
ezzel kisebb zavarodottságot keltve). Majd két másik elöljáró a boros
pohárkákat hordozza szét, ugyancsak tálcán, a poharak tehát egyéniek.
Az istentisztelet alatt többször is felkérnek egyeseket imádkozásra – pl. ige
előtt és után – a felkértek nagy rutinnal imádkoznak, egyszerű topikokból
építve fel a szöveget, hálaadás ezért-azért (gyakran a korábban elhangzott
dolgokért – távollevők hazatéréséért, gyógyulásokért), köszönet, kérés. Egyik felkérés
egy aznap szülő nőért és az újszülöttért történik – a hálaadó imára sorra több
családtagját is felszólítja, testvérét, menyét.
Az istentisztelet végén a pásztor kérésére öleléssel és arcon csókolással
üdvözlik egymást a résztvevők.
A gyülekezeti alkalom tehát az egyszerű résztvevők
szempontjából egyfajta szolgáltatásként is felfogható, amelyen csak úgy, ingyen
részt lehet venni. A szolgáltatás ráadásul a résztvevők konkrét, személyes
problémáira szabott – hisz imádkoznak a betegekért, a bajba kerültekért, a
távol levőkért, gyakran név szerint megemlítve ezeket. Másrészt az
istentisztelet számos elemében kulturálisan igazodik a roma közösséghez: a
gyülekezeti alkalmak inkább éneklésből, mint elmélkedésből állnak, az énekekhez
a roma dallamvilágot használja, nem igényel különösebb fegyelmezettséget a
részvétel során és így a három órás programot is képesek végigülni olyan
emberek, akik egyébként soha nem ülnek egy helyben folyamatosan. Ez a
kulturális igazodás egyébként tudatos törekvés a nem roma elöljárók részéről. „Miért
ne emelnénk fel a kezünket éneklés közben? Még jobban is esik így énekelni. És
miért ne tapsolnánk? A magyaroknak is van egy kultúrájuk, és a cigányoknak is
van egy kultúrájuk. Egyik így dicséri az urat, másik úgy.”- mondja a nem roma
baptista prédikátor, de azt is elismeri, hogy pontosan ezekből a kulturális
másságból fakadó elemek okozzák a legtöbb konfliktust a magyar baptista
egyházzal.
(2) A szolgáltatás
persze nincs teljesen „ingyen”. Amellett, hogy a megtérteknek néha aktívan be
kell kapcsolódni az istentiszteletbe (a bizonyságtevések, nyilvános hangos
imák érzelmi megterheléssel járnak, de ugyanakkor megerősítik az érintett
elkötelezettségét) a gyülekezeten kívüli mindennapi életben is nagyobb gondot
kell fordítani az elvárt életvezetésre. A gyülekezet ugyanis elítéli a „bűnös”
életvitelt, nem hunyhat szemet például a házasságtörés és az iszákosság, a telepen
élők két legfőbb problémája fölött. Egymás szem előtt tartása nem okoz gondot,
hisz az emberek a telepen szoros közelségbe élnek, kirívóan normaszegő viselkedés
esetén pedig az elöljárók megszólítják, megfeddik a vétkezőket. A cél inkább a „helyes
útra” való visszavezetés, így ezek a beszélgetések inkább figyelmeztető
jellegűek, de ismételt kihágások esetén a gyülekezetből való kizárás is előfordult. Nem a drákói szigor a jellemző tehát e közösségekre, de megvalósul a
viselkedések fölött egyfajta kontroll. Ez a kontroll annál inkább belsővé válik,
minél közelebb áll valaki a gyülekezet belső magjához, minél inkább feladatának
érzi valaki a mások etikai felügyeletét. (Ez persze nem jelenti azt, hogy az
elöljárók feltétlenül mind feddhetetlen viselkedésűek, ezek normaszegései pedig
komoly belső rendtartási gondokat is tud okozni – ilyen problémaként merült fel
például az egyházaknak az uzsora-kölcsönhöz való viszonyulása).
A gyülekezethez
tartozás életmód-befolyásoló és integrációt elősegítő hatása több további apróságban
is tetten érhető. Így például rászólnak azokra, akik nem az alkalomhoz illő tiszta
ruhában érkeznek az imaházba, (míg az önkormányzat szociális hivatalát átható
mosdatlanság-szag hatja át, az imaházakban ennek nyoma sincs), a gyülekezeti
alkalmak keretében sokan megtanulják az elektromos hangszerek, erősítő
berendezések kezelését, számítógép-kezelést (az egyik imaházban online
tanítások folynak skype-on), stb.
Végül nem elhanyagolható az sem, hogy e gyülekezetek a roma népességet belsőleg is integrálják, egyesek számára e belső struktúrákban mobilitási lehetőségek nyílnak (elöljáróvá válás lehetősége, dicsőítő csoport tagjává válás lehetősége stb.), a roma-nem roma viszonyban ezáltal közvetítő szerepek válnak elérhetővé. A gyülekezetbe szerveződés által ugyanakkor a nem romák egyik tipikus intézményi formájának, az egyházaknak a roma változata teremtődik meg, amely bizonyos értelemben az egyenrangúság fele jelent egy lépést. „Korábban csak a magyaroknak volt templomuk, egyházuk, a cigányok be kellett kérezkedjenek. Most már nekünk is van egyházunk, ahova a magyarok kell bekérezkedjenek, akiket fogadunk örömmel, megvendégeljük” mondja az egyik elöljáró.
A székelyhídi roma gyülekezetek tehát arról tanúskodnak, hogy akárcsak a harmadik világ gettóiban, a vallási közösségek nálunk is képesek a társadalom peremén élők helyzetének javítására. Az ébredési hullám mind a szociálpolitikusok, mind a kutatók részéről nagyobb figyelmet érdemelne.
A kutatócsoport
tagjai: Bíró Adél, Rusu Szidónia, Szántó Veronika, Vita Emese, Kiss
Dénes (irányító tanár).