Hogyan is csináljuk...? A Szocioblog két éve számokban
Idén júliusban a Szocioblog elérkezett fennállásának második évfordulójához. A blog eredeti célja - ahogy azt annak idején a Blog-keresztelő című bejegyzésben összefoglaltuk - hogy „tanszékünk diákjainak és tanárainak közös életét, annak mindenféle tanulmányi, kutatási, társadalomkritikai és szabadidős eseményeit, megnyilvánulásait tükrözze.”
Tartalmát illetően az alábbi „műfajok” megjelentetését tűztük ki célul:
- beszámolók, tudósítások tanulmányi eseményekről (szakmai gyakorlatokról, kirándulásokról, kutatásokról)
- beszámolók szakmai jellegű rendezvényekről ( konferenciákról, részképzésről, nyári egyetemről)
- személyesebb társadalomkritikai írások
- olvasmányélmények, könyvismertetések
- 20 hír (beszámolók szakmai-tanulmányi eseményekről)
- 15 programajánló
- 9 recenzió/lapszám-ismertetés
- 3 filmkritika
- 4 videó
- 17 „egyéb” anyag
Ugyancsak az „elemzés" műfaj térnyerésével és a szubjektívebb társadalomkritikai anyagok hiányával hozható összefüggésbe, hogy a blogon viták egyáltalán nem alakultak ki. Az elemzések rendszerint tényszerű adatokra épülő, kevés markáns állítást megfogalmazó, érzelmeket nem kavaró, higgadt szövegek, amelyekkel nehéz vitatkozni. És meglehet, hogy az ehhez hasonló felületeken a vita generálása amúgy is nehéz feladat, legalábbis ha mérvadónak vesszük a Szociológiai blogok toplistája bejegyzésünkben bemutatott blogokat, vitákat ugyanis ezek túlnyomó többsége sem tud kiváltani.
Az olvasottság szempontjából azonban mégis az elemzések voltak a legnépszerűbbek. Látogatottságuk dinamikája sajátos. Míg a hír és program jellegű posztok olvasottsága közvetlenül megjelenésük után magas, majd egy-két nap múlva látogatottságuk majdnem nullára esik és ott is marad, hisz a hírek elavulnak, addig az elemzések látogatottsága sokkal lassabban nő, és folyamatosan megőriz egy bizonyos szintet. Ennek az oka valószínűleg az, hogy tartalmuknak köszönhetően e szövegekre kulcsszavas kereséssel is rátalálnak olyan olvasók, akiknek a blogról egyébként nincs tudomásuk. Ezekkel az anyagokkal lehet tehát elérni a tanszékünktől távol eső olvasókat.
A legnépszerűbb
bejegyzések a következők voltak:
Bejegyzés
|
Oldalmegjelenítés
|
Műfaj
|
||||||||
2013. aug. 27.
|
795
|
elemzés
|
||||||||
2013. nov. 3., 1 megjegyzés
|
645
|
|
||||||||
2012. szept. 14.
|
634
|
elemzés
|
||||||||
2013. szept. 19.
|
631
|
|
||||||||
2013. jún. 28., 2 megjegyzés
|
614
|
egyéb
|
||||||||
2014. júl. 27., 1 megjegyzés
|
576
|
|
||||||||
2013. júl. 4., 5 megjegyzés
|
498
|
elemzés
|
||||||||
2013. júl. 18., 2 megjegyzés
|
464
|
programajánló
|
||||||||
2014. júl. 10.
|
380
|
hír
|
||||||||
2013. márc. 22.
|
364
|
|
A legnézettebb tíz anyag közé bekerült egy recenzió
és egy hír is, azonban elért helyezésük megtévesztő, az illető műfajokon belül ugyanis e két poszt kivételesnek számít. Az illető recenzió azért, mert sok
adatot is átvett a bemutatott könyvből, így jóval több mint egy recenzió, a
HR-képzésről szóló anyagot pedig szakreklámként facebookon boostoltuk, kivételes nézettsége mögött tehát ez áll. Egyébként a recenziók, hírek, a filmkritika és a videó kategóriák látogatottsága alacsony. A beszámolók nézettsége ennél nagyobb, és szorosan kapcsolatban áll a felhasznált fényképek mennyiségével - egy túlnyomórészt fényképes beszámolót rendszerint még a szülők és a szakmától távol eső barátok is lájkolnak, megosztanak. Kérdés azonban, hogy ezzel a kívánt irányba bővül-e a blog olvasóközönsége.
Itt érdemes szóvá
tenni, hogy miközben a 94 poszt közül 70 szerzője tanár, és csak 24-é
diák, a két legolvasottabb írás szerzői mégis diákok. A blognak tehát gyenge pontja a diákok bevonása az írásba.
A Szocioblognak fennállása óta 21.420 látogatója volt. E megjelenítések
alig több mint fele történt Romániában, majdnem egyharmada magyarországi volt. Az ezer fölötti Egyesült Államokból történő megnyitás kissé meglepő, az oroszországi érdeklődés pedig már egyenesen hihetetlen, magyarázza meg valaki, ha tudja...
Az
oldalmegjelenítések országok szerinti bontásban:
Bejegyzés
|
Oldalmegjelenítés
|
Románia
|
11391
|
Magyarország
|
5872
|
Egyesült Államok
|
1118
|
Oroszország
|
1087
|
Németország
|
348
|
Egyesült Királyság
|
215
|
Franciaország
|
103
|
Szlovákia
|
84
|
Ukrajna
|
84
|
Ausztria
|
66
|
Az olvasóközönségünk összetételéről sajnos semmit sem tudunk. Annak alapján, hogy az anyagok rendszeres facebookos megosztása a tanszéki fb-oldalon és a szociológus alumni csoportban történik, valószínű, hogy az olvasóink zömét az aktuális szociológus, antropológus és HR-es diákok, valamint a tanszék végzettjeinek egy köre képezi. Kérdés, hogy az elképzeléseink szerinti két további célcsoportot, a társadalomtudományok iránt érdeklődő egyetemistákat és középiskolásokat milyen mértékben éri el a blog. Biztos válasz e kérdésre persze nincs,
Milyen témákra keresett rá interneten? Első említés. Középiskolások, N=583 |
Ilyen lett tehát a Szocioblog két év működés alatt. Nem teljesen tudatos tervezés eredményeként vált ilyenné, így egyáltalán nem biztos, hogy ez az optimális formája. A fontos az, hogy a kolozsvári magyar szociológus tanárokat és diákokat összefogja egy szakmai közösséggé, e közösségnek pedig fórumot teremtsen. Ezt szeretnénk elérni, de hogy ezt hogy lehet a jelenleginél jobban megvalósítani, hogyan tölthetné be még jobban e funkcióját a Szocioblog, ez továbbra is nyitott kérdés, melyhez ötleteket, véleményeket várunk.
Kiss Dénes