Értékrend a középiskolások körében
Rusu Szidónia
Akár egyénenként, de az adott közösség, osztály, család,
társadalom szerves tagjaként bizonyos értékeket képviselünk. Ezen értékek, mint
a boldogság, erkölcsösség, személyes szabadság, békés világ, határozzák meg mindennapi
cselekvéseinket, életvitelünket, döntéseinket vagy másokhoz való
viszonyulásunkat. A társadalmi értékek idővel változnak, amely változás megjelenik
a fiatalok és az idősek értékrendje közötti eltérésekben a generációk közötti
konfliktusok számos okát képezve. E mellett az értékrend egy adott korosztályon
belül is eltéréseket mutathat, így például a falun élők általában
hagyományosabb értékrendet képviselnek, mint a városiak. De eltérések lehetnek
az értékrend tekintetében férfiak és nők között is, sőt akár az elvégzett
iskola is befolyásolhatja azt.
A
középiskolások körében végzett felmérés során többek között a fiatalok
értékrendjére is kiváncsiak voltunk. Az értékrendet úgy vizsgáltuk, hogy
felsoroltunk egy sor társadalmi értéket (az értékrend-kutatásokban
szokásosokat), egyenként megkérdezve, hogy ezek mennyire fontosak a kérdezett
életében. A választ egy egytől négyig terjedő skálán lehetett bejelölni,
amelyen egy azt jelentette, hogy egyáltalán nem fontos, négy hogy nagyon
fontos. Így az egyes értékek fontosságára vonatkozó átlagértékek alapján megkaptuk
az értékek fontossági sorrendjét - az alábbi táblázat első oszlopában ez
látható. A táblázat második oszlopában a felnőtt lakosságon végzett
értékrendvizsgálat eredménye látható.
Fiatalok
értékrend listája
|
Felnőttek
értékrend listája
|
||
1
|
Igaz barátság
|
1
|
Család
|
2
|
Család
|
2
|
Békés Világ
|
3
|
Szerelem, boldogság
|
3
|
Istenben való hit
|
4
|
Mindig elérni kitűzött céljaid
|
4
|
Jó viszonyban lenni az emberekkel
|
5
|
Szakmai érvényesülés
|
5
|
Szerelem, boldogság
|
6
|
Önmegvalósítás
|
6
|
Igaz barátság
|
7
|
Siker
|
7
|
Megbecsülés
|
8
|
Jó viszonyban lenni az emberekkel
|
8
|
Pénz
|
9
|
Személyes szabadság
|
9
|
Erkölcsösség
|
10
|
Megbecsülés
|
10
|
Személyes szabadság
|
11
|
Békés világ
|
11
|
Magyarság
|
12
|
Erkölcsösség
|
12
|
Vallás
|
13
|
Munka
|
13
|
Munka
|
14
|
Istenben való hit
|
14
|
Hagyományok
|
15
|
Változatos élet
|
15
|
Tiszteletben tartsa mások
véleményét
|
16
|
Magyarság
|
16
|
Segíthessen másokon
|
17
|
Segíteni másokon
|
17
|
Mértékletesség
|
18
|
Pénz
|
18
|
Önmegvalósítás
|
19
|
Vezetésre és döntésre való jog
|
19
|
Szépség világa
|
20
|
Mértékletesség
|
20
|
Mindig elérje céljait
|
21
|
Mások véleményének tiszteletben
tartása
|
21
|
Siker
|
22
|
Mindig megszerezni, megvenni amit akarsz
|
22
|
Szakmai érvényesülés
|
23
|
Szépség világa
|
23
|
Vezetésre való jog
|
24
|
Vallás, spiritualitás
|
24
|
Változatos élet
|
25
|
Hagyományok
|
25
|
Mindig megszerezhesse, amit akar
|
26
|
Közösségi problémákkal foglalkozás
|
26
|
Közösségi problémákkal foglalkozzon
|
Hogy a
különbségeket könnyebben követni lehessen, a fiatalok által legfontosabbnak
tartott öt értéket pirossal jelöltük, a legkevésbé fontosakat pedig zölddel.
Így követhető, hogy a fiatalok legfontosabb illetve legkevésbé fontos értékei mennyire
fontosak a felnőttek számára.
A szakmai
érvényesülés és a kitűzött célok elérése a fiatalok számára nagyon fontos
értéket képvisel, míg a felnőttek inkább az Istenben, a transzcendensben való
hitet és a békés világra való törekvést tartják jelentős értéknek. Ezen értékek
mind az életminőség javítását szolgálják. Ugyanakkor talán azért eltérőek ezen
értékrendek a korcsoportok tekintetében, mivel a fiatalabb generációk egy jobb
élet megteremtését úgy szakmai, mint a személyes életben való érvényesülésben,
felfele törekvésben látják, míg az idősebb generációk (a közelmúlt borúsabb
történelmi eseményeinek hatására is) a minőségi élet feltételei közé a békés
világot és természetfelettiben való bizodalmat sorolták. Érdekes módon a
közösségi problémákkal való foglalkozás mindkét korcsoport esetében az utolsó
helyen szerepel.
Természetesen az
értékrenddel kapcsolatos kérdések itt korántsem értek véget. Kíváncsiak voltunk
arra is, hogy a fiúk és lányok értékrendje között milyen eltérések vannak. Ennek
kimutatására minden érték esetében a fiúk átlagértékéből kivontuk a lányok
átlagértékét, az eredményt pedig az alábbi hisztogramon zölddel jelöltük. Ahol
tehát a zöld oszlop nagyobb, ott az érték fontossága nagyobb mértékben eltér
fiúk és lányok között.
Míg a fiúk a
lányoknál fontosabbnak tartják a pénzt, a szakmai érvényesülést és a sikert,
addig a lányok az eszmei értékeket (békés világ, szerelem, boldogság, Istenbe
való hit...) tekintik fontosabbnak. A lányokra tehát egy hagyományosabb
értékrend jellemző, mint a fiúkra. Persze ez nem feltétlenül takar óriási
különbségeket, s nem minden esetben jelenti azt, hogy a lányoknak kevésbé
fontos az anyagi jólét, vagy, hogy éppen a fiúknak
túlságosan fontos ez, s a többi értékek háttérbe szorulnak. S nagy
valószínűséggel az évek során ezek az értékek majd változni fognak, úgy a
fiúkban, mint a lányokban is, persze ez egy teljesen másik történet.
A nemi eloszlás
mellett végül hadd beszéljünk egy keveset a település szerinti eloszlásról, s
legvégül pedig az iskola típusa szerinti eloszlásról is. A kérdőivet kitöltő
diákok falun, községközpontban vagy pedig városban élnek. Sokak szerint
értékrendbeli különbségek (főleg a felnőtt lakosság körében, hiszen a
fiatalkorban az esetek többségében még nincs kialakulva egy szilárd értékrend)
vannak a városon és falun élők nézetei között. Az alábbi hisztogrammal részben
igazolni tudjuk ezt az állítást:
Az átlagok
alapján elmondhatjuk, hogy a falun és községen élők számára fontosabb érték a
magyarság és a hagyományok őrzése, mint a városon élők számára. Talán ezért
vesznek részt eseteként jelentősebb számban hagyományőrző tevékenységeken a
falun élő diákok, mint a városiak. Ugyanakkor az is kiderült, hogy a falun és
községekben élő diákok nagyobb számban hisznek Istenben, mint a városon élők.
Ez is számos új kérdést vethet fel, leginkább azt, hogy minek tudható be ez a
különbség, mi az oka ennek? Ezzel szemben a vezetésre és döntésre való jog és a
minden kívánt dolog megszerzése tekintetében a városiak fölényben vannak a
falusi diákokhoz képest.
Végül fontosnak
tartottuk azt is megvizsgálni, hogy milyen hatást gyakorol a középiskolások
értékrendjére az egyházi oktatás. Ehhez összehasonlítottuk az egyházi és nem
egyházi iskolába járók értékrendjét. Az értékek nagy többségében nem mutatkozik
különbség, viszont értelemszerűen, ahogyan előre sejthettük az egyházi
iskolákban a diákok fontosabbnak tartják az Istenbe vetett hitet, a vallást és
spiritualitást, ugyanakkor a közösségi problémákkal való foglalkozást is. A
siker, a kitűzött célok elérése és a megkívánt dolgok megszerzése pedig a nem
egyházi iskolák diákjai számára fontosabbak. Tehát az egyházi iskolákban a
diákok vallásosabbak, többen hisznek Istenben és empatikusabbak,
közösségorientáltabbak, mint a nem egyházi iskolában tanuló diákok, míg az
utóbbiak céltudatosabbak, sikerorientáltabbak az előzőeknél.
Végül tehát elmondhatjuk,
hogy a fiatalok értékrendje jelentős mértékben különbözik a felnőttekétől,
ugyanakkor a lányok értékrendje is eltért részben a fiúkétól, akárcsak a falun
élőké a városiakétól,
s az egyházi iskoláké a nem egyháziakétól.
A szerzőről: Rusu Szidónia másodéves szociológus hallgató. Korábban a a marosvásárhelyi Bolyai Farkas Elméleti Líceum angol-intenzív társadalomtudomány szakos osztályában érettségizett. Email-címe: rusu_szidicy@yahoo.com
A kutatás támogatói:
A program része az "Életmód, értékrend és iskolai siker társadalmi meghatározottsága. Település- és regionális fejlesztési szakértő képzés" tehetségfeljesztő KMEI programsorozatnak.