2013. június 28., péntek

Hogyan készítsünk prezentációt? Tippek a bemutató elkészítéséhez

Kiss Dénes

A záróvizsgához közeledve többen is azzal a kérdéssel fordultak hozzám, hogy adjak tanácsot a szakdolgozat bemutatásához. Az alábbiakban néhány internetes forrást és saját tapasztalataimat felhasználva a prezentáció-készítéssel kapcsolatos legfontosabb (és egyben leggyakoribb) tanácsokat foglaltam össze. A tippek alapvetően a ppt bemutató készítésére vonatkoznak, hisz ennek logikai szerkezete az előadás egészének felépítését is meghatározza. 



Előzetes tudnivalók
Mielőtt a bemutató elkészítésébe belevágnánk, jól gondoljuk végig, hogy kiknek tartjuk a bemutatót, mennyire lesz hozzáértő a közönség. Ennek függvényében gondoljuk végig, hogy mit milyen mértékben szükséges elmagyarázni. A fölösleges magyarázattal a hallgatóságot untatjuk, és ráadásul a szűkös időkeretet fecséreljük erre.

Szintén előzetesen kell megtudni, hogy mennyi idő fog rendelkezésünkre állni. Percenként legtöbb 1 diát tervezzünk, de még jobb ha két percenként vetítünk 1 diát.

A bemutató szerkezeti felépítése
Egy társadalomtudományi jellegű dolgozat esetén (szakdolgozat, TDK vagy TUDEK-dolgozat) a bemutató egy ajánlott szerkezete:
        Címlap
        Kutatási kérdések, hipotézisek
        A feldolgozott szakirodalom összefoglalása
        Saját kutatás bemutatása
    o       terep / populáció (ha szükséges)
    o       alkalmazott kutatási módszerek
    o       elemzés, eredmények
        Következtetések
        Zárlap

A bemutató formai elemeivel kapcsolatos tanácsok

Általános szabályok
Figyeljünk a jel/zaj arányra: minél kevesebb fölösleges elemet használjunk a diákon (logók, ismétlődő címek, alcímek, mintás háttér, stb.), hisz ezek mind lekötik a hallgatók figyelmének egy részét, elterelve a figyelmet mondandó lényegéről.

Gyakori tanács, hogy törekedjünk minél kevesebb szöveg megjelenítésére, inkább grafikai elemeket használjunk. A kivetített anyag nem felolvasandó vázlat, hanem a hallgatók figyelmét irányító segédeszköz.

Gary Reynolds szerint...



Betűtípus, betűméret
Használjunk talp nélküli betűtípust. Ajánlottak a kifejezetten képernyőn való megjelenítéshez kidolgozott Georgiana, Verdana és Tahoma betűtípusok.

Szöveghez legalább 20-as, címhez 32-40-es karaktereket használjunk

Egy bemutatón belül ne váltogassuk a betűtípust, a szöveg stílusát és a betűméretet, mert zavaróvá, fárasztóvá válik. Ezekhez a technikákhoz csak akkor folyamodjunk, ha valamit ki akarunk emelni – de ha túl gyakran használjuk őket, pontosan e funkciójukat veszítik el.

Sorok száma
Fontos, hogy a diák ne legyenek túlzsúfoltak, egy diára maximum 8 – 10 sor kerüljön. Az átlagos közönség azonban igazából csak 6-7 sort, soronként 6-7 szót tud elolvasni.

Színhasználat
Figyeljünk oda, hogy a háttér és a betűk színe kontrasztos legyen. Ajánlott sötét háttéren világos betűket használni. Legjobb ha a háttér színe egyszerű, a mintás háttéren kevésbé jól látható a szöveg, és jobban is terheli az olvasót.
Kiemelés céljából lehet a szövegben több színt is használni, háromnál többet azonban semmiképpen ne használjunk, kerüljük a papagájtarka színösszeállítást.

Áttűnés
A diák egymás utáni megjelenítésének a módját is felhasználhatjuk valamilyen mondanivaló kiemelésére, de amennyiben nem ez a célunk, az áttűnés inkább legyen egységes az egész bemutató során.

Animáció
Az animációs lehetőségek használata során is fontos, hogy a hasonló funkciójú elemek hasonló animációval jelenjenek meg. A szöveg megjelenhet mondatonként, szavanként vagy betűnként is – de minél kisebb egységekben jelenik meg, annál fárasztóbb és idegesítőbb az olvasása. Szavankénti megjelenés esetén ajánlott jobbról megjeleníteni (mivel az olvasás balról jobbra történik)


A diák vetítése
Vetítés közben a diák néha előreugranak az előadáshoz képest, a visszalépegetés pedig sokaknál nehézséget szokott okozni. E helyzet kezeléséhez előre gyakoroljuk be, hogy ilyenkor hogy lehet visszalépni (page up, vagy felfele mutató nyíl).

A diák egymás utáni megjelenése időzíthető is, de ezt csak akkor használjuk, ha az egyes diák kapcsán elmondandókat nagyon begyakoroltuk.

A bemutatáshoz érdemes kinyomtatni a diákat, esetleg megjegyzésekkel ellátva – amelyek nyomtatott formában a diák alján jelennek meg.

Az elkészült ppt-bemutatót érdemes lementeni slide show-ként is (azaz pps formátumban), ezáltal nem csak Power Point-al lehet lejátszani, illetve a Power Point különböző verzióiban is lejátszható lesz.


A Power Point használatához magyarul egy anyag INNEN tölthető le.

És végül érdemes elolvasni GaryReynolds tíz tanácsát is a jó preZENtáció készítéséhez, de ezt már inkább csak haladóknak ajánlom.

3 megjegyzés:

  1. És ha valakinek további tippjei, vagy a fentiekhez bármilyen hozzátennivalója van, kérem tegye meg itt :)

    VálaszTörlés
  2. Ha vissza akarunk utalni egy korábbi diára, használhatjuk a belső hiperhivatkozásokat.

    VálaszTörlés
  3. Nekem lennének. Kicsit más oldalról meggközelítve, ez a cikk a diák kinézete helyett inkább az előadástechnikára helyezi a hangsúlyt. https://iqfactory.hu/blog/szakdolgozat_tippek/szakdolgozat_vedese/prezentacio-7-uj-szabalya/

    VálaszTörlés