„Akárhogy szeretem őt, vér vízzé nem válik.” Roma gyerekeket nevelő magyar nevelőszülők identitásépítő törekvései
Romániában több mint tizenöt éve vezették be a nevelőszülői gyermekgondozási rendszert. Ennek eredményeként több száz roma kisgyermek került székelyföldi magyar családok gondozásába, akik nevelőmunkájukat rendszerint a romákkal szemben ellenséges környezetben végzik, gyakran maguk is osztva környezetük cigányellenes nézeteit. Bálint Renáta 2010-ben készült szakdolgozata ezt a jelenséget járja körül. Terjedelmi okokból a dolgozatból csak részleteket közlünk, a település nevét és az interjúalanyok iniciáléit pedig kutatásetikai megfontolásból vágtuk ki.
Bevezető
Dolgozatomat húsz, roma gyerekeket nevelő
nevelőszülővel készült interjú alapján írtam. Néhány családnál többször is
megfordultam, a gyerekekkel viszont nem minden esetben találkoztam. Mivel a
témát addig nem ismertem, a legfőbb célom az volt, hogy minél többet megtudjak az ideiglenes
nevelőszülők és a roma gyermekek közötti interetnikus viszonyról. A kutatás
eredményeit két szempont szerint strukturáltam, a kutatott személyek és a roma
gyermekek közötti kapcsolat, valamint magyar környezethez fűződő viszony
alapján. Kitérek az interetnikus kapcsolatnak a gyermekek szemszögéből történő
átélésére is, azonban mivel ez is a szülők által lett elmesélve, valójában ez
is az utóbbiakról mond el valamit. A dolgozat két fő csomópontja tehát a
családban zajló viselkedésminták, ezen belül is a személyközi viszonyrendszer,
valamint az alanyok társadalmi életének eseményei, a roma gyerekkel való együttélés
ezekre gyakorolt hatása.
A nevelőszülők romaképe
A faluban a cigányok irányába egyre inkább
erősödő elutasítás érezhető. (...) A községben az emberek két fajta roma csoportot
határolnak el. Egyik kategóriába tartoznak azok, akik a faluban szétszóródva
élnek, és akiket csak egy utca választ el a többségi lakosságtól. Öltözetük is
a magyarokra jellemző. Ezek száma elenyésző és egyes esetekben házasodás is
történik a magyarokkal. A lakosság szemében ők a „rendesebb cigányok”, akik
alkalmazkodni próbálnak a falu elvárásaihoz. Velük szemben a falu szélén, a
„telepen” élnek a falu gazdasági és vallási életéből kizárt „restások”. Külső
megjelenésük, a virágmintás hosszú szoknya és a nagy kalap az emberekben
gondolkodás nélkül a „semmirekellő”, „a magyarokon élősködő népséget” mutatja.
Semmilyen körülmények között nem kolaborálnának velük az itt élők, főleg munkát
nem adnának nekik. (...) Ebben a helyzetben elemzem tehát azt, hogy a magyar nevelőszülők
milyennek látják a községben élő romákat és milyennek a családjukban élő roma
gyerekeket, a két látószög hol érintkezik illetve miben tér el.
Amikor alanyaimnak feltettem azt a kérdést,
hogy mit gondolnak a romákról, többek között ezt a választ kaptam: „nem
tudnak beilleszkedni s nem is fognak soha”. (...) A cigányokat jellegzetes
arcformájúnak, többnyire sötétbőrűeknek, büdösnek, mocskosnak, rendezetlennek,
lustának, rossz magaviseletűnek titulálták. Mindezt olyan hangsúllyal,
felháborodással mondták, amiből arra következtettem, hogy nemcsak ismerik a
közvélekedést, de el is fogadják azt. Annak ellenére, hogy arról számoltak be,
amire számítottam, vagyis senki nem került olyan szituációba, amiben komolyabb
nézeteltérések, viták történtek volna, egyöntetűen látszott a jellemzőkkel való
egyetértés. Ezeket elmondták, akár a betanult szöveget, de amikor azt
kérdeztem, mi a saját tapasztalatuk, nem tudták alátámasztani a véleményt. Csak úgy
látták vagy hallották másoktól, miket tesznek a cigányok és magától értetődő,
hogy „mindenki tudja milyenek, jól ismerjük őket”. A felsorolt
tulajdonságaik miatt haladnak előre, mondják az alanyok. Abból a rossz
viszonyból kovácsolnak előnyt maguknak, amit éppen el kellene kerüljenek.
Előnytelen tulajdonságaik miatt elengedik őket a rendőrök és hagyják elmenni
mindenhonnan a számonkérés helyett. Amiatt, hogy büdösek, „tetvesek” és
félelmet ébresztenek mindenkiben, inkább távolról elkerülik őket, nem húznak
ujjat velük és hagyják érvényesíteni akaratukat. Ez főleg a hivatalos szférában
történik így, amikor is inkább előre engedik az orvosi rendelőben, minthogy
szagolják hosszú ideig, a lökdösődés helyett hagyják hadd vegyék ki sorbaállás
nélkül a gyermekpénzt a postán, az üzletbe meg be se engedik őket, az ajtóban
kell kérniük amit vásárolni akarnak. A romákat nem tartják szegénynek a
megkérdezettek, sőt amellett érveltek, hogy nem érdemes nekik állami
segélyeket adni, mert munkakerülők és nem becsülik meg a segítséget. Nem
értik mit csinálnak a támogatással, hiszen a gyermekeiken nem látszik semmi. (…) Általános vélemény, hogy aki nem dolgozik, legyen az magyar
vagy cigány, nem szabadna „sommert” kapjon, hiszen ez által nem kényszerül rá a
munkára. Az állami intézkedést okolják tehát a kialakult zavartság és a romák
kéregető, munkakerülő viselkedése miatt. „A cigányok soha életjekbe nem
dolgoztak s most kapják a pénz.” (S.M.) Mindez a romákkal szembeni diszkrimináció
tagadását is jelzi, az interjúalanyok nem veszik észre a társadalom részéről érkező
kirekesztést és szerintük csak a romákon múlhat, hogy találnak munkát vagy sem.
Amit gyakran megemlítenek a fenti véleményekhez fűzve, hogy mivel a cigány
tulajdonságok együttese származás alapon magyarázható, valójában nem látnak reális
esélyt a probléma megoldására. A cigányok biológiai felépítésében látják a beilleszkedési
gondokat, a „nemtörődömséget”, „hanyagságot”, „érdektelenséget”, és ezért „nem
lehet soha integrálni” és „kihozni
belőlük a maximálisat”. Beszélnek arról, hogy neveléssel, rendszeres
felügyelettel, roma iskola alapításával segíteni lehetne az integrációt, de ezt
olyan illúziónak tekintik, amely valójában soha nem teljesülhet olyan módon,
mint a magyarokkal, a „gének ereje”
soha nem fogja engedni, hogy a segítési módozatok érvényesülni tudjanak.
Nevelés, identitásépítés, látszólagos integrálás
Az interjúkban arra is
rákérdeztem, hogy miért döntöttek úgy, hogy nevelőszülőkké váltak. A nők mindegyik esetben
azt mesélték, hogy a munkahely lehetősége miatt vállalták ezt az életet.
Nehezen találtak munkát, ha dolgoztak, akkor ingázni kellett, vagy a családi életet nem lehetett összeegyeztetni a munkahelyi
feladatokkal. „Nah, de itt bíztattak, mindenki bíztatott, anyósom es mindent
megcsinál csak öppe nem menjek el hazulról, maradjak a kapun belül s itt
dolgozzak”. A munkaévek gyűjtése
elsőrendű ösztönzője a nevelőszülővé válásnak, persze ezen kívül kiemelték a
gyermekek iránti empátiát és segítőkészséget, valamint gyakran a saját gyermek hiányát is. „Aki a gyermeket nem szereti, az ezt a
hivatást nem tudja csinálni.” Utalást tettek arra is, hogy a
nevelőszülővé válás előtt nagyon elutasították a romákat. Kezdetben volt aki kényszerűen fogta fel az együttélést ezekkel a
gyerekekkel, idővel azonban rájött, hogy a kisgyermek másképp viselkedik, mint a felnőtt
cigányok, és ma már mindegyik alany úgy beszélt
róluk, mint saját gyermekükről.
„Kérdezték, hogy
tudod megcsókolni azt a fekete gyermeket, de tudod-e, hogy nekem csak két napig
volt fekete?”
Elfogadják őket, megértik milyen rossz egy címkével élni már
kiskorban is és kötelességet éreznek, hogy segítsenek felnőni olyannak, mint a
„rendes emberek”.
A legfőbb feltétel, ami felmerült bennük a
munka során, hogy minél kisebb korban kerüljön a gyermek hozzuk. Ha segíteni
akarnak, azt kisbaba kortól kezdődően kell megtenni. „Semmi gond, mert
amikor kicsi korban kapod, odaszoktatod a kezed után. Mondjuk vannak a
génjeikbe is.” A munka évei alatt találkoztak olyan esettel, amikor a
gondozott élt valamennyi ideig vérszerinti szüleivel és kaptak pár hetes
gyereket is. A saját kulturális szokások megtapasztalása megnehezíti a későbbi
nevelés lehetőségeit. A szegénység, a tisztálkodás hiánya, az agresszív szülői
viselkedés a magyar családba kerülés után törést okoz a gyermek viselkedésében,
hiszen megszokta azt az életformát és természetesnek tartja. Amikor az egyik
kislányt kiszakították abból a szegényes, feszült környezetből, nem akarta
elfogadni az új helyzetet, támadásként fogta fel az egészet. Emellett hoz egy sor
olyan viselkedésbeli megnyilvánulást, amit eredeti családjában tanult, és ami a székelyföldi magyar társadalom számára deviánsnak minősül.
„Volt neki egy olyan szokása,
hogy az egyik ujját mindig szopta s a másik ujja egyfolytában a lába közt volt.
Ilyen szokással hozták hozzám hét évesen.”
Kiskorban az identitás alakulóban van, ezért
befolyásolható. Ebben a felfogásban olyan nevelési stratégiát választanak
maguknak a magyarok és cigányok határán álló nevelők, amely látszólagos
integrálást eredményez. Munkájukhoz tartozónak tartják tudatni a gyerekkel és nem engedni elfelejteni, hogy roma származású. E feladatra a nevelőszülőségre
való felkészítés során is felhívják a figyelmet, mivel nem lehet tudni mikor
veszi vissza a szülő a kiskorút, vagy milyen környezetbe kerül később.
Tevékenységük tehát a roma gyerekek felkészítése a felnőtt korra úgy, hogy
megfeleljenek a magyar normáknak, hogy elfogadják őket és ne tekintsék
alsóbbrendűnek másoknál. És ezzel együtt tanítják meg nekik azt is, hogy
cigányok, és készítik fel arra az eshetőségre, amikor szembesülniük kell a származásukkal.
„...ezeket megnevelni nem lehet, de én
megmondom, hogy lehet(...) s kétszer annyit kell kibírjanak, mint egy normál
gyermek, ezt elmondom.”
Ez a stratégia és az, hogy felnőttként minden
támogatást elveszítenek, nem föltétlen azt eredményezi, amit maguktól elvárnak
ezek a nevelők. Éppen a párhuzamosan két identitásra szocializálás vezethet
oda, ami még előnytelenebb esélyt nyújt a későbbi boldogulásban. A saját
gyermekkel összehasonlítva több figyelmet, türelmet igényelnek, nehezebb velük
megértetni mi a helyes és mi nem az. Ezt a nevelőszülők annak tudják be, hogy a gyerekek bizonytalan családi légkörből érkeznek, illetve annak, hogy a gyermeknek azt is
tudnia kell, hogy a szüleik elhagyták, meghaltak, nehéz körülmények között
élnek, börtönben vannak vagy elváltak. Egy akkora gyerekben ennyi ismeret
nehezen dolgozható fel, ebben az állapotban nem tudják hova tartoznak, mik ők
tulajdonképpen és reflexszerűen elutasítják a saját rokonaikat.
Az eszencialista
nézőpontból az etnicitás az ember elsőrendű meghatározója, és e mellett nem igazán veszik észre a többi, nem kirívó vonásokat. Mivel az
etnicitást elsősorban az eredetre vezetik vissza és ehhez kapcsolják a kulturális szokásrendet,
ugyanez jelenik meg a magyar nevelőszülők roma gyerekekhez
fűződő viszonyában is. A „cigány vér” aspektusából közelítve meg a jelenséget
elmondható, hogy e magyar családokban a romaság mint rossz tulajdonságok együttese van jelen, és ha eddig nem is tűnt fel
vagy nem észlelték jeleit, számítanak rá és várják, hogy valamikor megmutatkozik. „A
cigánytempó mindegyikben megvan”, és
olyan vonásokat fedeznek fel rajtuk, a megnyilvánulásukban, ami az általam
készített mindegyik interjúban változó volt, tehát nem mondhatnám, hogy két
személy ugyanazzal a cigányokra jellemző tulajdonsággal ruházta volna fel a
gyerekeket, sőt még két testvérnél is adódtak eltérések. Amikor arra kérdeztem
rá min mutatkozik meg a származásuk, olyasmiket soroltak fel, ami vagy
általános, gyerekekre jellemző tulajdonság vagy a társadalom cigány
meghatározásával azonos. Olyant
is mondtak, hogy ők eddig nem vették észre a vonásokat, de mástól tudják, hogy
léteznek és állítják, van ilyen. Könnyen átsiklanak a problémákon, mert olyan
természetűek, akik nem veszik túl komolyan az életet. Nem törődöm magatartás és
lustaság, agresszív viselkedés, munkakerülés, kétszínűség, kirívó,
figyelemfelkeltő megjelenés, meztelenkedés, kisebb hazudozások és lopás alkotják a cigány vonásnak tartott tulajdonságok tárát.
„Mert S. csinált olyant, hogy a kést elkapta az
asztalról s L. felé ment, csak szerencsére L. háttal volt s nem látta ezt az
akciót(…) ez a vérekben is benne van.”
„Híresek
a feketék erről, hogy elcsennek (…) megmontam szívesen adok, de tanuld meg,
hogy elveszed, ma csak egy ennyit veszel el, holnap csak annyit mondom, híresek
a feketék, hogy szeretnek elcsenni, ilyenek ne legyetek soha.”
A
beazonosított jegyek úgy vannak
beállítva ezeknek a magyar szülőknek a tudatában, mintha kötelező módon kellene
jelentkezzenek és mintegy igazolásként saját viselkedésükre, nevelési
szokásaikra kikeresik a gyermekekben akkor is ha nincs meg. Ami kicsit is
hasonló lehet az általuk ismert roma meghatározáshoz, azt reakcióként a negatív
élményekre, önigazolásként helyzetkezelésükre hozzák fel. Ezzel próbálják
leplezni a nevelés sikertelenségét vagy mentegetni magukat az alól, hogy ők
cigányokat nevelnek, holott a cigányokat mindenki lenézi. Szégyenérzetet kelt bennük.
Úgy tekintenek a jövőre, mint ami esetleg sikeres lehet a gondozásukban lévő
gyerekek számára, de igazából nincsenek meggyőződve, hogy az itt elsajátított szokásrend
hosszú távon megmarad bennük. „Ahogy elkerül, a génje felerősödik benne és a
tanultak elhalványulnak”. A bizonytalanságuknak hangot is adnak, amikor
nézeteltérés történik vagy helytelen dolgot tesznek a gyerekek, olyankor
konkrétan hasonlítják őket a rossz magaviseletű cigányokhoz, ami az
identitásépítés egy igen furcsa módozata abban az esetben, amikor a cél éppen az integráció.
„Látod-e te, ne mutasd ki, hogy ki vagy, mert
nem szeretnek dolgozni csak szekereznek”.
A gyermekekben formálódó identitások és a megtapasztalt romaság
A nevelőszülők tehát párhuzamosan megismertetik a kisgyerekeket a magyar
értékrendszerrel és kultúrával valamint a sztereotip roma képpel. Mintha azt
mondanák: te cigány vagy, de ne viselkedj úgy. És mit válaszol erre az a
személy, aki nem tudja mi is ő valójában?
„Nem, nem, csak azt mondja én nem
vagyok cigány s mondom akkor mi vagy? S nem felel semmit csak azt, hogy én nem
vagyok cigány. Mert mondom, én sokszor mondom nekik, amikor rea áll az esze a
rendetlenségre.”
Cigánynak nevezik, de az rosszat jelent, ezt tudja
mindazokból a mindennapi interakciókból, melyek során felhívják a figyelmét a
hasonlatosságára a romákhoz. Érzékeli azt is, hogy a család, ahol él nem
teljesen olyan, mint ő és a környéken élők, az óvodás- iskolástársak is
másmilyenek. Amikor az iskolából tudják, mert észre veszik a negatív
viszonyulást, amikor a helyi cigányok felismerik az utcán és azt hallják minden
alkalommal, hogy „félni kell a restásoktól, mert hanem odaadlak s elvisznek”,
valószínűleg lezajlik a meg nem felelés bennük. A nevelőszülők azzal próbálják jó útra
téríteni a kezükre adott, hátrányos etnikumú gyermekeket, ami szerintük
aktuális és hatásos módszer. A hátrányos etnikummal riasztgatják, de
valójában azzal a hittel, hogy az eredet eltörölhetetlen. Más szóval olyant
mondanak, amit maguk sem hisznek el. A kutatásban szereplő gyermekek óvodás és
általános iskolás korúak. Ezekben az intézményekben találkoznak ők személy
szerint a romaságukkal, itt történnek a kirekesztések, megszólások,
nevezgetések. A nevelőszülők mindezeket közvetett módon érzékelik és ellenük
irányuló támadásként értelmezik, mert biztosak benne, hogy a szülőktől erednek
az óvodás- és iskolástársak megszólásai. Természetesen, ha büdösnek nevezik azt,
aki az asztalánál eszik, és akit ő gondoz minden nap, érthető a támadásként
értelmezése ennek a fajta megkülönböztetésnek. A megélt attitűdök az évek
során egyre ritkábban fordulnak elő, viszont eltűnni soha nem fognak, mert „amelyik
gyűlöli, az gyűlöli, egy kalap alá veszen mindenkit”. Jelen helyzetben is
történnek komoly összetűzések a gyermekek között és hát a bőrszín a
kiindulópont, ami magával hoz fiktív vonásokat. A cigányok természetes
velejárója, hogy büdös, vallja a köz. Az egyik kislány amint meghallotta az
óvodában, hogy büdösnek nevezték, otthon ilyen módon próbál küzdeni ellene: „az
ágyneműjét megszagolja, szóval annyira benne van, hogy jó szagja van-e, nehogy
valamije büdös legyen.” Késztetés van bennük a megfelelésre, az elfogadásra
és erre különbözőképpen válaszolnak. Van, aki a testi megfelelésre koncentrált,
a barna bőrszín eltűntetésére túlzott tisztálkodással, hasonló ruhák, játékok
követelésével, mint a társaiké. Más esetben kitűnni akarást, a központi
szereplésre törekvést tapasztaltak a pótszülők, hogy ki tudjanak tűnni valami
mással, mint a származás és a bőrszín.
Az elmondások alapján mindenre képesek
lennének, csakhogy barátkozzanak velük és ne legyenek feltűnőek. Itt is
megmutatkozik a kettős azonosságtudat. Elhiszik magukról, hogy büdösek, mert
ismerik a cigányokról kialakított képet, ennek ellenére kényszert éreznek
integrálódni a magyar gyerekekhez, mert azt tanulták. „(…) sokszor jött haza
sírva, hogy meghúzták a hajamot, azt mondták te nem ide tartozol(…) ezt otthon
a gyermekek hallják a szülőktől, de ezért sokan megvetnek.” Folyamatos
kényszerhelyzetet élnek át és már- már azzal mentik fel magukat, hogy
hibáztatni kezdik saját és nevelőszüleiket. Ha nem teljesítik a kívánságukat,
ellenségessé válnak és azzal érvelnek, hogy a nevelőszülők sem fogadják el
igazán, nem is szeretik és megkülönböztetik. Egy belső vívódásról lehet szó és
abból adódik, hogy bennük még nincs kialakulva az énkép, formálódik és emiatt
nem tudják értelmezni a társadalom reakcióját. Mindez védekező mechanizmusként
értendő és ugyanígy a vér szerinti szülőkkel szembeni elutasítás is. Nyíltan
kimondja a tíz éves kislány, hogy nem fogadja el az édesanyját, mert szégyelli
származását vagy nem mutatkozik a barnább bőrű testvérével, nehogy még jobban
észre vegyék roma mivoltát. A nevelő erre meg így válaszol: „az anyját cigánynénak
nevezi, örülnie kéne, hogy beadta az intézetbe, mert így ember lesz nem pedig
mocskos, rongyos”. Konkrét esetként mesélte egyik alanyom, amikor az egyik
roma fiúcskát találkozóra vitték az igazi édesanyjával és egyik testvérével.
Szégyenérzete lett, amikor megjelent az anyja szoknyában és virágmintás
kendőben, még közel sem akart menni hozzá, testvérét pedig megszólta sötétebb
színe miatt. Igazából tagadni próbálják származásukat, mert az nem elfogadott
és törekednek magyarnak lenni.
Általában tehát inkább megfelelni akarnak a
társaiknak, de példa ennek ellenkezőjéről is van. Hallottam olyan kislányról,
aki nem a behódolást választotta megoldásként, hanem éppen a bátor kiállást.
Egyik tanárától tapasztalt hosszú ideig célzó megjegyzéseket, aminek aztán
véget vetett, megmondta neki, hogy többet ne utaljon a származására. Egyik
osztálytársával meg verekedésbe torkollott a magyar-roma viszony. Amint
elmondják, maguk a pótszülők is ösztönzik és bátorítják, hogy ne hagyják
magukat, küzdjenek az igazukért, mert később is ez által fognak boldogulni.
„…mert már amikor táncolni indultak s azt
mondja, én nem fogom meg a te kezedet, akkor sírva félre állt s akkor meg kell
vigasztald, hogy állj vissza mert meglátod, hogy megfogja fogni a kezedet”.
A származás és csoporttagság felvállalása
jelenti az identitást, a roma gyerekeknél külön beszélhetünk az eredetről,
arról, hogy nem abba a családba tartoznak, amelyben épp élnek és ezt meg is
tanítják nekik. Csoporttagságuk felvállalását meg a többséghez igazodva
próbálják megvalósítani. A nevelőszülők úgy gondolják, az ő feladatuk megvédeni
ideiglenesen fogadott gyermeküket a társadalmi erőviszonyoktól és ez nagy
nyomásként nehezedik szociális életük, etnikai csoporttársaikkal való
kapcsolatuk bizonyos aspektusaira.
Nevelőszülők a magyar-roma határvonalon
A nevelőszülők társadalmi környezetüknek
megfelelően viszonyulnak a romakérdéshez, de ugyanakkor sajátos helyzetük miatt is kell mutatniuk. Két
társadalmi szerepet játszanak, amelyek ütköznek egymással, amely így fejeződik
ki: „s akkor mindenkinek tartod a hátadat, hogy purdi” . Valójában
kényszerű helyzetben vannak, amelyben eljátsszák a gondozó szerepét, miközben nem látnak értelmet abban, amit tesznek, nem engedi a beléjük ívódott
hit, hogy eredményesnek lássák nevelői munkájukat. Ebből jön a probléma
másik fele, miszerint nem tudnak tapasztalataik ellenére sem másképp
gondolkodni, mint a „magyarok” és ennek eredményeképp állandó megfelelés van
bennük. „Meg kell védd mindentől, abszolút mindenkitől, viszont meg kell
felelj mindenkinek.” Nem tudatos
állapotként élik át, csak a külső és belső nyomást fejezik ki a
magyarázkodásban. Ha a környezetből negatív reakciót tapasztalnak, válaszukat a
kifogásokban találják meg. Azzal mentegetik magukat más előtt, hogy ez a
munkahelyük, a hivatásuk és még mindig könnyebb elviselni ezt az állapotot,
mint az ingázást vagy a nehéz fizikai munkát. Beszámoltak arról,
milyen nehéz volt a negatív sztereotipizálást leküzdeni magukban abban az
időben mikor még kevés család foglalkozott állami gyermekneveléssel. Az
elején az új, szokatlan, mindenki számára ismeretlen munkaformát szégyellni
való dologként fogták fel, a környezetükhöz hasonlóan. Jellemző a szomszédoktól
érkező kirekesztés. Egyik családban szó volt arról a szomszédról, aki gyakran
jár segíteni hozzuk, a roma gyerekeket viszont nem nézi jó szemmel. Elfogadják
a nevelők, hogy szomszédjuk nem akar egy asztalhoz ülni vele. A gyermek ezt
tudatosítja és kirekesztésként éli meg „nekem nem adtok ennem”. Látja,
háttérbe szorították és ez a származása miatt van. Megpróbál figyelemfelkeltő
lenni és támadni a szülőkkel szemben, tőlük várja a megértést, azonban ilyen
helyzetben az ellenkezőjét veszi észre. Ugyanez a nevelőszülő támadásként
vette, hogy sokan a településen „a turkáló szót használják. (…) Azok nem
turkálós gyermekek, mert az nem olyan mint a turkáló, hogy mész s onnan
válogatsz, mert amilyent hoznak olyant kell elfogadj”. Kihangsúlyozta, hogy
a pap használta először az említett kifejezést és nem tartja helyesnek olyan
embertől, aki Istent szolgálja. Ennek a kifejezésnek a használata elterjedt a
falu lakói körében, ami azt jelzi, hogy találó megnevezésnek tartják az
elhagyott gyermekekre, találó kifejezése a felelőtlen szülők által elhagyott
roma gyerekeknek, akiket a vérből fakadóan a „lusta, felelőtlen szülő” nem volt
hajlandó felnevelni. Valami ilyesmire gondolnak a magyarok, és igazából
nem minden államilag gondozott gyereket értenek alatta, hanem csak a romákat.
Sokszor hallották, hogy ő ilyennel nem
foglalkozna és megalázza magát azzal, hogy eteti a cigányokat. Szerintük az
elutasítás oka ez esetben abban rejlik, hogy az emberek félnek a cigányok
számától. A demográfiai fenyegetettség elméletét igazoló vélemények több
interjúban is előfordultak. Azt vették észre a környezet viselkedéséből, hogy a
fenntartás egyik oka a félelem a község elcigányosodásától. A romák egyre
csak szaporodnak, és ha ezek itt maradnak, még többen lesznek – él az emberek
felfogásában. Kérdezik sokan, „mi lesz amikor visszajőnek” vagy „minek
kellett ide az utcába a cigányokat béhozni?” A szülő szerint „attól
félnek az emberek, hogy itt maradnak és a falut elárasszák”. Ebben a
viszonyban is kétféle reakciót vettem észre. Van aki elhallgatja a
megszólásokat és a gyermekeket is arra inti, hogy ne szóljanak semmit, mintegy
elfogadva és helyeselve amit a környezet állít. “Volt egy idős néni, hogy
mentünk takarni s felütettük a szekérre s azt mondta, hogy ejsze rea vagytok
szorulva, olyan nagy gazdák vagytok, mét kell ilyeneket neveljetek. S mű nem
szóltunk semmit. Jóska (férj) mondta, hogy minnyá leteszem az öregasszonyt s
mondom hadd el jó helyt van az öregasszony, mit tudja miből áll”.
Más esetben szembe szálltak azokkal, akik viselkedésükkel hangot adtak a
társadalmi normarendszernek, de ez nem azt igazolja, hogy nem értenek egyet a
köz véleményével, hanem önmagukkal szemben értelmezik a nem elfogadást. „Légyszives
a kicsi leánykát fogd meg s azt mondja, hogy én biztoson nem, biztoson nem azt
a cigánypurdit(…), mondom neki már pedig fogd meg(…)”. Saját viselkedésük
nem normális működését látják mások viselkedésében. Tulajdonképpen nem a
gyermeket óvják meg a bántó megjegyzésektől, mindinkább magukat próbálják
igazolni azzal, hogy ez számukra munka, hogy ha ők gondozzák, nem lehet
büdösnek nevezni. „Sokszor az üzletbe is kérdezik, hogy mind nekik
veszed-e?” Az intézményekben történt interakciók során is fordult elő
megkülönböztető viselkedés. Egy esetben a kórházi személyzettel kerültek vitás helyzetbe
amiatt, hogy nem viseltek gondot a gyermekre, nem fürösztötték meg és etnikumát
is említették. A polgármesteri hivatalban is beleírták az igazolásba, hogy
„ţigani “, aztán még a házi orvosnál is az egyik aszisztens „feketének” nevezte
a roma gyereket. Az emberek reagálnak a környezet viselkedésére és a
szocializáció során megtanult jelentései a világnak mindenkiben másképp hatnak.
A szimbolikus interakcionalisták szerint az egyének közötti folyamatok teszik
olyanná a társadalmat, amilyen. Az emberek eltérő módon értelmezik a világot és
ez attól függ, milyen szimbólumrendszert sajátítottak el és milyen szituációba
kerülnek. A kutatásban részt vevő személyek konfliktusos helyzetbe kerülnek a
többi magyar lakossal, mert cselekvésük, jelentéstulajdonításuk a kialakult
jelenségnek, egymástól eltérő. Interpretációs és reprezentációs konfliktus
alakul ki a magyar és roma társadalom között, ezért tartják szokatlannak a
másik viselkedését. A szülők maguk élik át a gyermekek tapasztalatait is. Azzal
együtt, hogy támadják a romákat, őket is támadják.
Következtetések
Arra a kérdésre válaszolva, hogyan viszonyulnak a pótszülők a roma
gyermekekhez elmondható, a személyes tapasztalat ellenére sem tudnak nem romaként viszonyulni hozzájuk. Kivétel nélkül mindegyik interjúból kiderült, hogy
vallják, az alapjegyeket nem lehet kinevelni a gyerekekből. Az eredet meghatározó és el nem
törölhető meglétének tudatában formálják a gyermekek személyiségét, énképét.
Látszólagos integráció zajlik, amelyben megtanítják az elfogadott szabályokat
és a magyar kultúra tartalmát szocializálják. Ezzel párhuzamosan ismertetik meg
a gyermeket saját etnonimájával és ennek tartalmával az által, hogy rettegett
dologként állítják be a roma származást. Felhívják a figyelmét másságára és
azonosítják a gyermeket a cigánysággal, vagyis a magyarrá nevelés
helyett újratermelik benne a roma identitást.
A környezettel való kapcsolatban a negatív attitűdöket a pótszülő vele
szembe irányuló támadásként értelmezi, mondhatni átéli mindazt, amit a gyermek
átél származása okán. Ő maga is hiszi, amit a többség hisz a romákról, de
mindez nem tudatos, így nem azt látja a társadalom elutasításában, amit ő maga
is gondol a romákról. Ez egy megszokott, internalizált reakció a környezet
szemszögéből, ezzel szemben a szereplők kirekesztésnek veszik. Kibúvót keresnek
a társadalom előtt, amiért beengedték a „cigányt a magyarok közé”, ha kérdőre
vonja valaki a válasz, hogy ez a munkájuk.