Görbetükör, avagy iskola a 21. században

...a diákok többségét nem a tanulási, a szellemi fejlődés vágya hajtja, hanem „legyünk már túl rajta, mert kötelező” felfogás, ebből adódik a következő gond. Mivel a diákok nem tanulni járnak az iskolába, hanem a közösség szelleme miatt, ezért megpróbál mindenki kitűnni és ezt sokan olyan módon teszik, hogy másokat megbántanak, megaláznak.
Iskolába kötelező járni, legalábbis 10. osztályig, a 12. osztályt meg már illik befejezni. Ez a tanárok, de főleg a diákok mentalitásán is látszik. Több problémával is szemben állunk. Én leginkább a líceumi problémákra asszociáltam.
Elsősorban az a legnagyobb probléma az iskolával, hogy líceumban, főleg
szaklíceumban a diákok többségét nem a tanulási, a szellemi fejlődés vágya
hajtja, hanem „legyünk már túl rajta, mert kötelező” felfogás, ebből adódik a
következő gond. Mivel a diákok nem tanulni járnak az iskolába, hanem a közösség
szelleme miatt, ezért megpróbál mindenki kitűnni és ezt sokan olyan módon
teszik, hogy másokat megbántanak, megaláznak.
Erről sokszor a tanárok nem is tudnak. Gondolok itt a csúfolódásra, gúnyolódásra. Úgy gondolom, hogy ezzel mindenki szembesült iskolai évei során, mivel senki sem tökéletes és tudjuk, hogy a gyerekek kegyetlenül és meggondolatlanul őszinték tudnak lenni. Ám egyesek ezt tudatosan teszik, mert úgy gondolják, hogy ha másokat lealacsonyítanak, megaláznak, kigúnyolnak, azzal ők automatikusan felsőbbrendűekké válnak és ezáltal ők nem lehetnek a gúnyolódás áldozatai. Ez az enyhébb esett, de van amikor tovább fajul ez a dolog és fizikai erőszakba csap át. Bár nem tudom, melyik a rosszabb a fizikai vagy a lelki terror? Egyik se jó, viszont sajnos a társadalmunk szerves részévé vált, köszönhetően a filmeknek, a sorozatoknak és a különböző közösségi oldalaknak.
Erről sokszor a tanárok nem is tudnak. Gondolok itt a csúfolódásra, gúnyolódásra. Úgy gondolom, hogy ezzel mindenki szembesült iskolai évei során, mivel senki sem tökéletes és tudjuk, hogy a gyerekek kegyetlenül és meggondolatlanul őszinték tudnak lenni. Ám egyesek ezt tudatosan teszik, mert úgy gondolják, hogy ha másokat lealacsonyítanak, megaláznak, kigúnyolnak, azzal ők automatikusan felsőbbrendűekké válnak és ezáltal ők nem lehetnek a gúnyolódás áldozatai. Ez az enyhébb esett, de van amikor tovább fajul ez a dolog és fizikai erőszakba csap át. Bár nem tudom, melyik a rosszabb a fizikai vagy a lelki terror? Egyik se jó, viszont sajnos a társadalmunk szerves részévé vált, köszönhetően a filmeknek, a sorozatoknak és a különböző közösségi oldalaknak.
Egyesek elveszítik a valóság érzetüket, és egy tini sorozat főhősének
képzelik magukat. Személyes véleményem szerint ez inkább az elkényeztetett és
alacsony intelligenciával rendelkező gyerekekre jellemző. Ennek is két típusa
van. A „divat király/királynő” és a „nem érdekel, hagyjatok” típus. Az első
kategóriába tartozó emberekre az jellemző, hogy rendszerint a legdrágább és
legmenőbb ruhákat és ékszereket viselik, drága telefon és más kütyük állnak
rendelkezésükre, és úgy viselkednek, mintha az övék lenne az egész iskola, sőt
az egész világ. (Idővel rájönnek, hogy mégsem, de ez más téma.) A második
csoport meg szimplán lusta és nemtörődöm, cél nélküliek, akik általában
eltökéltek abban, hogy ők nem jók semmiben, és nem képesek semmire. Tanulni
természetesen egyik csoport sem kíván, és nem is szokott.
Másodsorban az iskolával az is egy jelentős probléma, hogy a tanárok
nincsenek megfizetve, ezért kisebb lelkesedéssel vetik bele magukat a tanításba.
Lássuk be, ez is a 21. század egyik „vívmánya”. Ez a pénzközpontú rendszer, ahol
már sokan egy szakmát nem szívből, hanem muszájságból végeznek. A probléma
gyökere szerintem valahol a tanulás, tanítás nem megfelelő értékeléséből indul.
Emiatt a tanárok többsége nem lelkesen magyaráz, ezért nekünk, diákoknak is
nehezebb figyelni, vagy egyeseknek egyáltalán nem jön össze. Ennek köszönhetően
mindig megvan az osztályban az alapzaj, a tanár-diák vita, amiben néha úgy
látom, hogy egyes tanárok tehetetlenek, mások humorral ezt könnyedén elsimítják.
Hiába is, tanárnak születni kell. Tudom, a tanárok munkáját mi diákok sem segítjük,
a fent említett magatartásformáknak köszönhetően.
A harmadik problémának azt említeném meg, hogy a szaklíceumok természetesen
megfelelő szakképzést ígérnek úgy
elméleti szinten, mint gyakorlati szinten. Az én városomban ezt sajnos nagyon
kevés iskola tudja biztosítani. Van ahol a szakgyakorlatokat nagyon alacsony
szinten tudják kivitelezni, máshol az elméleti oktatás az alacsony szintű. Elég
nehéz megtalálni az egyensúlyt e közt a két dolog között. Itt megint
visszatérnék a diákok felfogására, ugyanis sokan azért jelentkeznek
szakiskolába, mert nem szeretnének egyetemre menni. Nekik elég a szakdiploma,
úgy gondolják az érettségi sem szükséges. Persze vannak kivételek, akik a
szakdiplomájuk mellett szeretnének érettségizni, és esetleg tovább tanulni.
Nos, valljuk be, lusta egy társadalomban élünk, ami az alapoktól kezdve el van rontva, és változtatni rajta elég nehéz, de nem lehetetlen. Sajnos kevés az ambiciózus gyerek a mai úgynevezett „y generációban”. Természetesen vannak kivételek, és ők azok, akik akarva akaratlanul kitűnnek a tömegből az iskolában és a „való életben” egyaránt.