Társadalom, igazságosság és igazságtalanság az iskolai környezetben
Az
iskolai ballagásokon és évzáró ünnepségeken közhelyes, mégis sokszor említett
gondolat, hogy az iskolai élményeink lesznek a legkedvesebb emlékeink a
jövőben. De sajnos nem a fiatalság üdesége és szépsége teszi olyan fontossá ezt
a kort: tulajdonképpen kemény tanulságokkal és sokoldalú tapasztalatokkal kellene
hogy felkészítsen a gyermekkor és serdülőkor a társadalom és a világ
próbatételeire. Persze, ez a folyamat lehet izgalmas, időnként lehet kellemes,
és közben boldoggá is tehet. Sajnos, sokak iskolai évei mégsem ilyen
csodálatosak: a félelem, szorongás és erőszak az egyetlen tanára rengeteg
diáknak.
Ez sokszor az egyén jövőjét végérvényesen megpecsételi, és katasztrófával is végződhet: az ehhez kapcsolódó érzéseket és élményeket a legprecízebben és leglátványosabban az irodalom mutatja be, így nagyrészt irodalmi műveket használok majd forrásként különféle emlékezéseken és tapasztalatokon kívül. Az iskolára mint társadalmi alegységre fogok tekinteni, és minthogy a legmegfoghatóbb tapasztalatokat fogom tárgyalni, mellőzöm az iskola alapfunkciójának, az elméleti és szaktantárgyak tanításának kifejtését.
Ez sokszor az egyén jövőjét végérvényesen megpecsételi, és katasztrófával is végződhet: az ehhez kapcsolódó érzéseket és élményeket a legprecízebben és leglátványosabban az irodalom mutatja be, így nagyrészt irodalmi műveket használok majd forrásként különféle emlékezéseken és tapasztalatokon kívül. Az iskolára mint társadalmi alegységre fogok tekinteni, és minthogy a legmegfoghatóbb tapasztalatokat fogom tárgyalni, mellőzöm az iskola alapfunkciójának, az elméleti és szaktantárgyak tanításának kifejtését.
„Mindenki szabadon cselekedhet, ha ezzel nem sérti mások jogát”, mondja ki a liberalizmus egyik alapelve. Talán több okból is utópisztikus ez a kijelentés, de az iskola szintjén mindenképpen megbukik. Alapvetően érvényesül az, hogy akinek nagyobb presztízse, ereje van, az többet tehet meg, ráadásul semmibe véve mások jogait. De előbb ezeknek a „mikrotársadalmaknak” a felépítését kell megvizsgálni: hogy néz ki a hierarchia a diákok körében? Elvileg és többé-kevésbé gyakorlatilag is a tanárok vannak a legmagasabb szinten az iskola rendszerében: általánosan nekik van a legerősebb döntéshozói (így elméletileg igazsághozói) erejük, és „érinthetetlenek” a diákok által. Mégis, az egész jelenség felügyeletében és irányításában nekik van a legkevesebb (vagy legszimbolikusabb) hatalmuk. Ritka az olyan tanár, aki valóban belát a fiatalok kapcsolatrendszere mögé, és tud is jobbára változtatni lényeges dolgokat (mégsincs tanárok nélkül iskola, de erről még beszélek). Fontosságuk csökken középiskolai szinten, ahogy a diákok idősebbek és érettebbek lesznek, és egyes tanárok lényege teljesen eltűnik szemükben, vagy csak egyszerűen arra korlátozódik, hogy átsegítse a tanulót az érettségi vizsgán. Hogy a tanárok után miként következik a rangsor, az már egy sokkal nehezebb kérdés.
Ha
teljesen eltűnnének az etikai szabályok (bár ez gyakorlatilag lehetetlen), kis
társadalmunk nagyon hasonlítana arra a világra, amelyet Anthony Burgess képzelt
el Gépnarancs című művében: a 15 éves Alex három csatlósával együtt éjjelente körbejárja
a várost, és élvezetből követnek el brutális bűntényeket: félholtra vernek egy
akadémikust, megölnek egy hajléktalant, és így tovább. Közben, persze, közöttük
is kialakulnak ellentétek, és versengenek, hogy ki képes vezetni a „bandát”. Ha
összeakadnak más hozzájuk hasonló csoportokkal, kialakul a dominanciaharc. Nem
túlzás, ha azt mondjuk, hogy szabályok nélkül rövid idő alatt is ilyen káosz
alakulhat ki egy iskolában. Ebben az esetben szinte teljes mértékben az erő és
az ösztön határozza meg a társadalmi hierarchiát. És ez egy nagyon fontos
jellemzője a tárgyalt iskolai környezetnek, mert a gyerekek és tinédzserek
szintjén erősen érvényesül az ösztön hatalma az egyén fölött. Gondoljunk csak
Golding remekművére, A legyek urára,
ahol a civilizált, úri környezetből kikerült gyerekek felnőtt hiányában (ezért
annyira lényegesek a tanárok!) a kegyetlenség és megfélemlítés áldozataivá
válnak. A szigetre került diákok eleinte a racionális, józan vezető
egyéniséget, Ralphot követik, de hamarosan átállnak a vad és erőszakos Jack
pártjára, aki a vadászatokat vezeti, és ételt tud adni a követőinek. Az
ellenszegülőket keményen megbünteti, a leggyengébb, legkövérebb gyereket (aki
végig Ralph védelmét élvezte) pedig megöli. Ralph maga csak az utolsó pillanatban
menekül meg, amikor egy tengerésztiszt és egy mentőegység értük jön.
Pedig
amíg maradt volna étel és víz a szigeten, működött volna a rendszer! Nem ritka,
hogy az iskolákban is az erősebbek, „ösztönösebbek” hatalommal rendelkeznek a
gyengébbek fölött, még ha azok okosabbak is, „behódolásra” kényszerítve őket.
Ez annyit jelent, hogy ezek a „gyengébb” egyének úgymond adót kell hogy
fizessenek a vezetőnek, ami lehet uzsonna, pénz, vagy éppen valami piszkos
munka elvégzése. Mégis, a tanárok után azok a diákvezetők következnek a
rangsorban, akik egyszerre intelligensek, ravaszak, és nagyon jó meggyőzőerővel
rendelkeznek (ezek általában a diákszervezetekben is tevékenykedő diákok).
Ezután pedig lényeges, hogy mennyire erős iskoláról beszélünk: közrejátszik itt
az, hogy milyen módon nevelték szüleik a diákokat, milyen értelmi képességeik
vannak, de a rangos iskolákban az elméleti versenyeken jó eredményeket elérők
következnek a hierarchiában, a gyengébb iskolákban pedig a „kemény”, erőszakos
személyiségek. Az elit iskolákban
csandalának (a hindu törvények szerint a legalacsonyabb kaszt) minősülnek az
„izomagyúak”, akik meggondolás nélkül cselekednek, az alacsonyabb rangú
intézményekben pedig egyenesen páriák azok, akik a tudásukkal akarnak
érvényesülni. Valóban, jól jellemzi a kasztrendszer az iskolák társadalmát,
hisz nagyon sok esetben a diákok nem tudnak arról, hogy olyanok, amilyenek.
És
fenn tud maradni ilyen körülmények között az igazságosság? Hány gyereket,
serdülőt, fiatalt megaláznak, esetleg megvernek természete miatt (de ne
higgyük, hogy a „szívatásnak” nincs jól kialakított metodológiája az
iskolákban, ráadásul a szavak is többet árthatnak, mint egy pofon), látszólag
ok nélkül. Még elkeserítőbb az, hogy az igazságtalanságok áldozatai lelkileg
eltorzulnak, és képességeiktől függően tönkretehetik környezetüket és akár tragédiát is okozhatnak.
Ezért történik egyre többször (bár ez a rossz fegyverellenőrzési törvényeknek
is a hibája), hogy egy diák bemegy az iskolájába és lemészárol tucatnyi
fiatalt. Vagy ugyanezekből az emberekből később terroristák is lehetnek, de ez
egy nagyon tág téma, amivel most nincs módom foglalkozni.
Érdekes
példa erre Kun Béla, az 1919-es Tanácsköztársaság és vörös terror vezetője,
akiről mint diákról, Kós Károly így vélekedett: „Okos, szorgalmas, de
rettentően pökhendi (...) fiú volt, osztálytársai átlag minden héten
kegyetlenül elverték, de nem használt. Tanárai sem szerették a kolozsvári
református Főgimnáziumban, mert konfidens (bizalmaskodó, szemtelen) volt...”
(Kós Károly: Hármaskönyv, Bukarest, 1969, 222 p.) Tehát lehetett eszes, okos,
szorgalmas, mert nagyképűségéért hetente „kegyetlenül elverték”. Persze,
elmondható, hogy később sikkasztóvá és tolvajjá vált (Kós Károly egyik
Móricz-illusztrációját is ellopta), és Magyarországot tönkretette a világháború
után, de vajon nem az iskolai évei okozták az egészet? Így válik egy
pszichológiai probléma társadalmi katasztrófává, és így bukik el csúfosan a
megszokott iskolai közösség.
A
politikai rendszerek kicsinyített képe észrevehető az iskolákban, és itt
vélhetjük felfedezni az egyik legfontosabb összeköttetést a hierarchia és a
diákok jövője között. Kun Béla egy átlagos iskola diákja volt, és az
elmondottak alapján (kasztok jelenléte, előítéletek, egyéncentrikusság) leginkább
egy erős jobboldali rendszer jellemző az átlagos iskolákra. A leendő népbiztos
egy ilyen „jobboldali” rendszer áldozatának nevezhető, és talán nem véletlen,
hogy a bosszúvágy vezette a szélsőbal irányába, ahol mindenki egyenlő (csak,
nyilván, Orwell szavaival, egyesek egyenlőbbek másoknál). Legtöbbször az is
csalódik, aki a haszonélvezője volt az iskolai társadalomnak, mert a társaiban
kialakul az öntudat, ő pedig egyedül marad. Fontos elem az öntudat, mert a
legstabilabb és legerősebb rendszer a köztársaság, a res publica teljes
egészében rajta alapszik. És minél hamarabb kialakul valakiben a demokratikus
értékek iránti tisztelet, és minél hamarabb megérti a liberális (a szó eredeti
értelmében) értékeket, annál hamarabb megszabadulhat az iskolai hierarchia láncaitól,
és annál jobban megértheti a valós életben történő
jelenségeket. Mert nem más ez a vezetőkkel, csatlósokkal, alárendeltekkel teli
rendszer, mint egy börtön az egyén tapasztalati világa számára.
És
végül felvetülhet a kérdés, hogy lehet-e jobb ennél? Változhat-e az oktatás,
hogy igazságosabb legyen mindenki számára? Sokan pártolják a finn oktatási
modell bevezetését, vagy valamilyen alternatív nyugati rendszer honosítását, de
ez nem működne, ezek „tartalom nélküli formák” lennének, ahogyan Titu Maiorescu
leírta. Így hát azon kívül, hogy könnyítjük a diákok dolgát (vagy éppenséggel
nehezítjük), és hatékonyabban tanítjuk őket, újítjuk a rendszert, egyetlen
dologgal lehet kiirtani az iskolai társadalom gyermekbetegségeit: a közöny kiirtásával
a gyermekekből, fiatalokból, tanárokból és takarítókból egyaránt.