Perifériára szorulás a kincses városban
Kolozsváron
– ahogyan máshol is – negyedenként, utcánként változik a városkép. Másképp
tekintünk a kincses városra, ha a központban sétálunk, az egymást érő
mobilüzletek, bankok és templomok között, vagy az Iris negyed szürke utcáin,
esetleg a pataréti cigányok közt. A kolozsvári társadalmi egyenlőtlenségek
térbeli megnyilvánulásairól PÁSZTOR
GYÖNGYI szociológussal Kustán Magyari Attila beszélgetett.
A
kelet-európai urbanizációs mintákról két megközelítés létezik. Az egyik szerint
a városiasodás folyamata egységesnek tekinthető, amelyben máshol helyezkednek
el a kelet- és nyugat-európai társadalmak. A másik szerint a társadalom
gazdasági berendezkedése nagyban meghatározza a városszerveződést, ezért Európa
két oldalán eltérő városiasodási minták jönnek létre. Amikor a kolozsvári
szegregációs folyamatokat kutattam, arra voltam kíváncsi, hogy ami a
rendszerváltás után történt, mennyiben volt a múlt öröksége, és mennyiben a megjelenő
kapitalista gazdaság logikája befolyásolta.
Hogyan kutatta
a témát?
Az
egyik részt a statisztikai adatok vizsgálata tette ki. A népszámlálási adatok
szegregációs indexét néztem, amely képes elmondani, hogy Kolozsvár társadalmi
kategóriái hogyan oszlanak meg a városban. Ezekből a statisztikákból sajnos
hiányoznak lényeges adatok, így például a jövedelmi-vagyoni helyzet, ami a
társadalmi egyenlőtlenség egyik legfontosabb mutatója.
Mi mondható el
ezekből az adatokból?
Hogy
Kolozsvár egy szegregált városnak mondható, amelyben érdekes módon vannak
csökkenő tendenciák, és vannak kifejezetten olyan, a hátrányos helyzetre
vonatkozó mutatók, amelyek tekintetében a város szegregációs indexe óriásit
növekedett húsz év alatt: ilyenek az iskolázottsági szint vagy etnikai
jellemzők. Iskolázottság szempontjából például érdekes, hogy a nagyon
alacsonyan iskolázottak és iskolázatlanok esetében a szegregációs indexek
megnőnek, és míg a román és magyar szegregációs index nagyjából azonos, a roma
népesség mutatója 0,80 körül, ami azt jelenti, hogy a városban élő romák
nyolcvan százaléka kellene elköltözzön ahhoz, hogy esetében ne létezzen
szegregáció.
Említett egy
számot a romák esetén, ezek szerint elméletileg egy országos vagy akár európai
szintű szegregációs térképet is készíthetnénk…
Kiszámolható
ez, viszont nem állnak rendelkezésünkre az adatok. Ahhoz, hogy megtegyük ezt,
szükségünk volna a népszámlálás körzetenként mért adataira, ilyenek pedig a
statisztikai hivatal birtokában vannak ugyan, és meg is vásárolhatók, de anyagi
okokból nem engedhetjük meg magunknak, hogy megszerezzük ezeket. A szegregációs
index nálunk nem egy bevett mutató, míg az Egyesült Államokban, ahol a
szegregáció fontos társadalmi kérdés, a statisztikai hivatal számol ilyent, és
a honlapjáról letölthető.
Ha egy
térképre vetítjük ki a problémát, hogyan néz ki mindez? Nyilván a perifériákról
van szó…
Az
egyik következtetés pontosan egy perifériára szorulásról szól, tehát a
hátrányosabbnak tekinthető helyzetűek – alacsonyan iskolázottak, romák – főként
a város széleire mozdulnak el, a város keleti és északi részeire, az ipari
negyedekbe.
Hogyan zajlik
ez a folyamat? Nem arra gondolok elsősorban, amikor egy önkormányzat fogja
magát, és kitelepít embereket, hanem amikor arra kényszerül valaki, hogy
elköltözzön a helyzete miatt.
Mivel
a statisztikai adatok tendenciákat mutatnak, de magyarázatokat kevésbé képesek
adni, ezért a kutatás következő lépése az volt, hogy a térképen látható adatok
és a szakirodalom tükrében igyekeztem megkeresni a szegregált negyedeket,
övezeteket. Volt kutatási terep, ahol a dezindusztrializációval egyszerre
szegényedett el a lakosság, de jártam a volt munkásszállók legénylakásaiban,
valamint egy volt munkásnegyedben, ahol házak állnak, mert a múlt rendszer
urbanizációs törekvései megfeledkeztek erről a részről. Úgy gondolom, nem
tudunk egy merev határt elválasztani aközött, hogy milyen társadalmi
berendezkedésben jönnek ezek létre: bár az államszocializmus időszakában az
ideológiához hozzá tartozott a társadalmi egyenlőtlenségek eltörlése,
tulajdonképpen sosem történt ez meg igazán, a város sok esetben a mainál is
szegregáltabb volt.
Ezt hogyan
érték el?
Például
azáltal, hogy a lakásokat munkahelyek, intézmények révén utalták ki, mivel ezek
az épületek gyárakhoz, felsőoktatási intézményekhez tartoztak. Ez a fajta
lakáselosztási rendszer a szegregáció nagyon nagy mértékét vetítette elő,
gondoljunk csak bele, hogy nem egy olyan hely van Kolozsváron, amit ma is
úgynevezett „értelmiségi tömbházaknak” tartanak, hiszen ezeket a lakásokat a
kutatóintézetek alkalmazottainak utalták ki többnyire, és szinte kizárólag
magasan iskolázott egyetemi oktatók laknak itt. Ehhez hasonlóan léteznek
épületek, ahol különböző gyárak munkásai laktak. Ez a folyamat eleve magában
foglalta a szegregáció potenciálját, a valóságban tehát a „megvalósult
szocializmus” nem törölte el a társadalmi egyenlőségeket úgy, ahogy azt az
ideológia magában tartalmazta.
Léteznek
egyébként minőségi különbségek a munkásoknak és az értelmiségieknek szánt épületek
között?
Ezekből
nagyon kevés van, nem tudnék egy elvet mondani feltétlenül. Sokkal inkább
létezik különbség a különböző időszakok között. Az épületeket minták és a
mintákat meghatározó ideológiák határozták meg. Az erőteljesen szociális
állammá válni próbáló Románia a hatvanas, de még talán a hetvenes években is az
európai szociális államok mintáit követi, tulajdonképpen a skandináv modellt,
ez pedig az építési standardokban érződött. Az ekkor épült lakások
tömbszerűbbek, több köztük a zöldövezet, a környezetével, berendezésével is
foglalkoznak, a hangulatuk teljesen más, mint a későbbieknek. A pálfordulat
következtében, a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején Ázsia lett a
mintaadó. Megváltoztak az építési standardok, egyre inkább a panel vált a
városrendészet legfontosabb elemévé, a rendszer legmeghatározóbb elemévé a
tömbházlakások lettek. Éppen ezért elsősorban impozánsaknak kellett lenniük, a
rendszer nagyságát voltak hivatottak bizonyítani, ezért ekkor jelentek meg –
főként a főutak mentén – a „faltömbházak”, hogy minden egyebet takarjanak, ami
már nem megfelelő: házakat, korábban épített tömbházakat.
Mi történt a
rendszerváltáskor?
Az
ingatlanok jelentős része önkormányzati-állami tulajdonban volt, elvben igények
– gyakran lehetőségek – szerint pedig kiutalták ezeket a család méretének
függvényében. A terv az volt, hogy a család helyzetének módosulása esetében a
rendszer lehetővé tette volna, hogy lakást cseréljenek az emberek, tehát ha nő
a család, vagy csökken, akkor nagyobb vagy kisebb lakásokat kaphatnak. Ez azért
nem valósult meg soha, mert a folyamatosan felépülő lakásokat gyakorlatilag a
városba költöző népességgel töltötték fel, és túl nagy luxus lett volna még a
cseréket is megvalósítani. A nyolcvanas években városokba költözők, akik
egyedülállók voltak, vagy fiatal házasok, általában munkásszállón, legfennebb
garzonlakásban lettek elhelyezve azzal a tervvel, hogy a későbbiekben
igényelhetnek más lakást. A rendszerváltás ezt a folyamatot törte ketté, sőt a
kilencvenes évek elején történő lakásprivatizációs projekt egyenlőtlen
erőforráshoz juttatta a népességet, mert mindenki azt a lakást vásárolhatta
meg, amelyikben éppen lakott, teljesen függetlenül minden egyéb erőforrásától.
Aki szerencsés volt, és három- vagy négyszobás lakásban élt épp, nem sokkal
többért jutott ehhez hozzá, mint mások a garzonlakásaikért.
Mi történt a
munkásszállókon élőkkel, akik a gyáraktól, intézményektől függtek?
Nekik
nem igazán volt, amit megvásárolniuk, mert a gyárak sok esetben megtartották
ezeket saját tulajdonukban, így az itt élők évekig albérlők lettek. Egy
kolozsvári utcában jól látszik ez, ahol három gyárnak – az Irisnek, a
Clujanának és a Mucartnak – a munkásszállója áll egymás mellett. Az ezek közti
különbségeket érdemes vizsgálni. A Mucartnak sokáig jól ment, ezért az
alkalmazottainak jó megélhetése volt, idővel pedig úgy döntöttek, eladják
ezeket a lakásokat, így az átmenet jól sikerült. A szomszédságában álló Clujana
bebukott, ennek következtében az alkalmazottakat elbocsátották, a gyár
ingóságainak jelentős részét pedig eladták, vagyis a munkásszállóján élők
egyszerre váltak munkanélkülivé és arra kényszerülve, hogy megvegyék a lakást.
Ezt persze sokan nem tudták megtenni, sok esetben úgy laktak itt a
későbbiekben, hogy valaki más vette meg a lakást a fejük fölül, és adta ki
bérbe nekik két-háromszoros bérleti díjért. Az Iris története a kettő közötti
átmenet, a gyár eladta a lakásokat egy adott pillanatban.
Befolyásolja-e
a szegregációs folyamatokat Kolozsváron, hogy a háromszázezres lakosság mellett
még százezer egyetemista él a városban?
Úgy
gondolom, ezekben a szegregációs folyamatokban nem igazán szerepel a diákság,
és ha a statisztikákban meg is jelennek, a társadalmi státusuk nem meghatározó.
Bár minden helyszínen találkoztam olcsó lakásokat bérlő diákokkal, a
mobilitásuk akkora, hogy ezeket a folyamatokat nem befolyásolják. Egyébként is
azokra a helyekre költöznek elsősorban, ami számukra megközelíthető, ezért ezek
általában nem a leginkább szegregált területek.
Mi a kutatások
végső következtetése?
Az
elméleti következtetésem az, hogy összetett folyamatról beszélhetünk. Bár a
hátrányos helyzetű társadalmi kategóriák erőteljes szegregációjához az átmenet
évei jelentősen hozzájárulnak, az elszegényedő rétegek teljesen világosan a
város külső kerületeire kerülnek, az mégsem mondható el, hogy a folyamat
kizárólag ennek a rendszernek a logikájában van benne. A szegregáció
feltételeit az államszocializmus városépítési logikája teljesen magában
rejtette, sőt az előfeltételeit is megteremtette. Így nem lehet megtenni, hogy
a két rendszer között éles határt húzunk, és azt mondjuk, hogy az egyik
történet teljesen más, mint a másik, bár azt sem gondolom, hogy gyakorlatilag
azonosak volnának a városiasodás mintái a két társadalmi berendezkedésben.
Az elején
említett két elméletből tehát az tűnik igaznak, amelyik szerint a kelet-európai
és nyugat-európai folyamatok nem egységesek.
Úgy
gondolom, ebben a tekintetben a neomarxista szerzők meglátása mélyrehatóbb, és
nem egységes folyamatokról van szó. A rendszerváltás évei bizonyítják be
számunkra azt, hogy ezek nem mereven létrejövő különbségek, és tulajdonképpen
az államszocializmus hagyományait hordozzuk magunkban, a társadalmi
egyenlőtlenségek előfeltételeit az előző rendszer már, mint mondtam, magában
rejtette.
Az interjú eredetileg az Erdélyi Riportban jelent meg.