A víz szerepe a Fiság lokját alkotó falutízesek társadalmi, gazdasági, kulturális szervezettségében
A fenti címmel Domokos Lívia és Tímár Kinga, a csíkszeredai Joannes Kajoni Szakközépiskola XII-es diákjai írtak dolgozatot, mellyel a 2014-es TUDEK szociológia szekciójának dícséretét érdemelték ki. A blogunk számára Duduj Szilvia foglalta össze a dolgozatot
A tanulmány tárgya az életet adó vízhez kapcsolódó
Teremtett világ, az a Teremtett világ, amelyet a Fiság lokját alkotó tízesek
lakosai jól meghatározott, pragmatikus össztársadalmi rendezőelvek alapján
formáltak a maguk szükségleteire. Ezek a rendezőelvek érvényesek a természethez
és egymáshoz fűződő kapcsolataikra, a gazdasági szervezettségre, a
szűkebb-tágabb közösségek fejlődésére, fennmaradására. A víz, mint a
létfenntartó környezeti rendszer egyik nélkülözhetetlen eleme, megadja az alapot
egyrészt a gazdasági tevékenységnek, másrészt az emberi rendszerek, a
közösségek fejlődéséhez.
A tanulmány ennek szellemében röviden ismerteti a
Fiság lokját alkotó tízesek földrajzi helyzetét, a székely falutízesek
jelentéstartalmát, genezisét, a tízesek társadalmi, gazdasági, kulturális
szervezettségét, összetartó erejét, amelyből kiemeljük, illetve elemezzük a
hidrológiai adottságokat, a Fiság vizéhez kapcsolódó legjellemzőbb, illetve a
legáltalánosabban előforduló szerveződések értékhordozó voltát.
Az a terület, ahol a víz és a geomorfológiai
formakincs arányaiban egymást szervesen kiegészítő tájpotenciált hozott létre,
a székelyföldi Alcsíki-medence északkeleti részét üli meg. A gyors folyású
Fiság pataka Ménaságújfalu, Csíkszentgyörgy, Bánkfalva tízeseit szeli át. A
völgy kissé félreeső faluja, Kotormány, amely természetföldrajzilag, illetve történetileg
szintén a Fiság-völgyéhez tartozik.
A Fiság lokját alkotó
tízesek Székelyföld térszerkezetében
Csíkmenaság és Pottyand szintén a Fiság vízgyűjtőjéhez
tartozik, de a mai napig őrzi a térbeni elkülönülését, az archaikus
településszerkezetet (térben is elkülönülő tízes), illetve
településmorfológiát.
A tízesek kialakulását a természeti adottságok és a
történeti realitás determinálta. Ugyanis a természeti adottságok keretein belül
alakította ki az ember a tízest, és nagy valószínűséggel a honfoglalás diktálta
szükségszerű védelem gyökeréhez vezethető vissza a genetikája. Maga a
természet, illetve a székely küldetés (határvédelem, katonáskodás) a helyére
tette az embert. Össze kellett fogni ahhoz, hogy a természet és az ellenség
erejével megbirkózzanak, fennmaradjanak. Ezért a székelyeket vérségi alapon a
legkisebb hadi egységekbe telepítették le. A tízes integráló erőként hatott, a
kommunitás szintjén egységbe foglalta a lakóit; a kis autonóm szervezeti forma
a jogok és kötelezettségek hordozóivá vált (Ambrus, 2012).
A tízesek lakói a mosáshoz, állatitatáshoz általában a
patak vizét használták. Az iváshoz és főzéshez szükséges elsődleges vízszerzési
lehetőséget a természetes édesvízforrások és ásott kutak jelentették. Mivel a
tízes összes lakóházának telkén nem ástak kutat, a vízzel való ellátásban a
tízes-kútnak jutott szerep. Ezek a kutak több családot (10-20) magukban
foglaló kútközösségeket alakítottak ki. A tízes-kutak
legtöbbször a kiszélesedett téren, utcaelágazásokban kaptak helyet.
Közös tízes-kutak a
települések térszerkezetében
A Fiság-patak mentén a különböző nagyságú, kőből vagy
fából épült hidak és pallók biztosítják az átkelést. A nagy megterhelés, az
árvizek pusztítása miatt ezeket rendszeresen javítani kellett. Karbantartásuk,
gondozásuk az adott tízes feladata volt, amit legtöbbször szintén kalákában
végeztek el. Úgy is megfogalmazható, hogy a híddal rendelkező tízes társadalma hídközösségekre tagolódott. A hídközösségek hídbírót választottak, ő
irányította a munkálatokat. Ezeket a hídközösségeket a kiváló
néprajzkutató, Bárth János térképen is ábrázolta, megnevezte.
A csíkszentgyörgyi
Jenőfalva tízes hídközösségei
A
XX–XXI. század fordulóján – a kor igényének megfelelően – a Fiság lokját alkotó
tízesek ún. vízvezető közösségekbe szerveződtek. Ekkorra
ugyanis egyre nagyobb igény mutatkozott a vezetékes vízre. A helyi önkormányzat
azonban anyagi okok miatt, illetve a centrális vezetés átka miatt nem
vállalkozhatott a tízeseket átfogó vízvezeték megépítésére. Ezért azok a
tízesek, amelyek felismerték a hagyományos közösségi szerveződés előnyeit,
önerőből igyekeztek kihasználni a természeti környezet kínálta lehetőséget.
Sorban alakultak a több családot átfogó (5-30 család) vízvezető közösségek,
amelyek kalákamunkával juttatták el a környező hegyek forrásainak vizét a
csoportosulás tagjainak házaihoz.
Annak ellenére,
hogy a tízes-közösségek veszítettek jelentőségükből, szerepkörükből, a
tízes mint önálló települési egység ma
is létezik. Sok változáson ment át, ugyanakkor sok mindent megtartott. Következésképpen
tételesen megállapítható, hogy egy település történetiségét nemcsak az írott
okleveles adatok segítségével tudjuk leírni, hanem az említett társadalmi, gazdasági, kulturális
szervezettségével, hitével. A tízesek lakosságának
összefogása, közösségi szerveződésének modellje felelet lehet a XXI. század
több szálon futó (általános településfejlesztési, népességi, kulturális,
építészeti, szociológiai, gazdasági, politikai stb.) elméleti és gyakorlati
kihívásaira.