Labdarúgás és társadalom. Lehet-a a foci az új politikai eszköz? Péter László előadása a "Szociológus estek" keretében

Ugyanakkor a fogyasztási termékké vált labdarúgás, a
globális tömegtársadalomban kommercializálódott és kommodifikálódott „egyszerű
sport” nem más, mint egy fogyasztható és fogyasztandó termék, látványelem,
tévéműsor, ami elsősorban a tömegek passzív szórakoztatását, illetve a
korporációs világ profitját biztosítja. A populáris kultúra kiemelt jelentőségű
terméke, amit „elvettek” eredeti közönségétől, a munkásosztálytól, és amit az
uralkodó osztályok immáron eszközként, egyfajta mediatizált „új népi
ópiumként” használnak a társadalmi kontroll érvényesítése, a fennálló
egyenlőtlen társadalmi rend konszolidációja és újratermelődése érdekében.
A 2008 és 2013
között a GSP, a ProSport és a DigiSport.ro sportsajtóban megjelent vezércikkek tartalmi-, szemantikus-, hálózat- és diskurzus-elemezésének
eredményei alapján előadásunkban olyan aktuális kérdésekre adunk választ, mint:
- Milyen társadalmi problémákat tematizálnak a focidiskurzusok?
- A futballról való beszéd lenne az új társadalmi nyilvánosság? Politikai lenne a labdarúgásról szóló diskurzus?
- Milyen kapcsolat teremthető a jelenlegi DNA korrupcióellenes küzdelme és a labdarúgás jelensége között? Joggal „haragudhat-e” Elena Udrea és Társai a sportsajtója?
- Mit köszönhet a frissen megválasztott Klaus Johannis a focinak?
Az előadás alapját a Football and Society. Issues and Problems in Soccer Discourses című angol nyelvű, megjelenés alatt álló könyv képezi (2014, p. 355, az University of Jyvaskyla támogatásával készült kutatás alapján).
Az előadás időpontja március 25. délután 18.00 óra, helyszíne a BBTE Szociológia Kar Plugarilor utcai épületének 7-es terme.
Szervezők:
Erdélyi Múzeum Egyesület Jog-, Közgazdaságtan és Társadalomtudományi Szaktestülete
BBTE Magyar Szociológia és Szociális Munkás Intézet