Román nyelv és irodalom
Döbbenten nézem a
nyolcadikosok képességvizsgájának román tételeit. Az első gondolatom az, hogy ezen a vizsgán én megbuknék. Az egyik tétel egy archaizmusokkal tűzdelt, a
beszélt román nyelvben nem használt igeidőket tartalmazó meseidézetre épített feladatsor: „explică rolul cratimei în
secvenţa încât p-aci era”,
„transcrie două cuvinte/grupuri de cuvinte din text care se referă la timpul
acţiunii”. Az a feladat, hogy „să precizezi data la care
se sărbătoreşte ziua universală a iei” egy nem román anyanyelvűeknek szánt
játékos kitolásnak tűnik, legalábbis ahhoz képest, hogy írjanak egy
fogalmazást, amelyben „să precizezi două elemente ale contextului
spaţio-temporal”.
„Numeşte
câte un sinonim neologic potrivit pentru sensul din text al cuvintelor stăruiau şi deodată”, „construieşte un enunţ în care să ilustrezi
sensul conotativ al substantivului turmă”, „transcrie,
din textul dat, două secvenţe care conturează dimensiunea temporală.” Ezek már
az idei érettségi tételek, és nem tudom mások hogy vannak vele, de én egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy ezen a vizsgán átmentem volna.
Mindeközben a
PISA mérések szerint a román iskolások 40 százalékának elemi szövegértési
problémái vannak, magyarán funkcionális analfabéták. A helyzet tehát a
sajátos magyar kisebbségi vetülete nélkül is abszurd, nem csak a magyar diákok többsége képtelen megtanulni e
tantárgy keretében románul, hanem a román anyanyelvűek alfabetizálása is sikertelen.
Mi ez a képtelen helyzet? Kik állnak mögötte, és miért áll fenn ilyen makacsul?
Szociológiai
perspektívából nézve az egyes tantárgyak tartalmának az eldöntése, a tantárgy
céljainak kijelölése a megfelelő tudományos diszciplínák – jelen esetben a
nyelvészet és irodalomtudomány – képviselőinek hatáskörébe tartozik. Pierre
Bourdieu fogalmait használva, a szakemberek e csoportja egy sajátos „tudományos
mezőt” képez, amelyben az érintettek szimbolikus játékai, egymással folytatott
harcai zajlanak. Az egymással szembenálló szereplők ezen absztrakt terét az
köti össze, hogy mindannyian hisznek abban, hogy a mező (azaz az illető
tudomány) értelmes, értékes célt szolgál. E szakmai mezők egyik fontos tulajdonsága
az, hogy amennyiben tehetik, önállóságra törekednek minden külső hatással, minden
illetéktelen, azaz a mezőn kívüli szereplő részéről érkező beavatkozással
szemben. Másrészt a mező önmaga újratermelésére és fenntartására törekszik,
hisz – mint már mondtuk – a mező szereplői feltétlenül hisznek is annak
értelmében és hasznosságában.
A tanárok –
középiskolaiak és egyetemiek egyaránt – részei a szakképzettségüknek megfelelő
tudományos mezőnek. Amennyiben kutatómunkát is végeznek, aktívan hozzájárulnak
a mezőre jellemző tudományos tudás (vagy más szóval a mező sajátos kulturális
tőkéjének) termeléséhez, ha pedig csak tanítanak, akkor e tudás
reprodukciójához. Az oktatási intézmények és az akadémiai szféra között (azaz
oktatás és tudomány között) e tekintetben tehát folytonosság van, a kapcsolat
az egyetemekkel szorosabb, a középiskolákkal már lazább, de persze egyes elit
középiskolákkal, vagy az egy-egy szakterületre szakosodó középiskolákkal
szintén szoros.
E sommásan
vázolt bourdieu-i elmélet értelmében ami a fenti vizsgatételekből visszaköszön,
az nem más, mint az irodalmár-nyelvész tudományos mező kiterjesztése a
középiskolai, sőt általános oktatásra. Ami a mező perspektívájából nézve
természetes, hisz önmaga újratermelését szolgálja. Az iskolások túlnyomó
többsége szempontjából nézve viszont már egyáltalán nem természetes, hisz soha
nem fognak irodalmárrá vagy nyelvésszé válni. A filológiai szakterminológia
elsajátítása helyett nekik arra lenne szükségük, hogy minél jobban megértsenek egy
szöveget és helyesen ki tudják fejezni magukat, azaz nyelvi kommunikációs
készségeik fejlesztésére. Változásra volna tehát szükség, a tantárgy céljainak
átfogalmazására, az elitista filológus törekvések helyett az iskolások reális
igényeinek a figyelembevételére. Egy ilyen változás azonban a mezőn belülről nem várható, hisz az a mező önkorlátozását feltételezné. Vannak persze
az iskolai kurrikulumot és vizsgatételeket kidolgozók körével szemben kritikus,
belső érdekcsoportok, a filológusi túlkapások korlátozása azonban ezek részéről
nem valószínű, legfeljebb a tartalom (pl. az alkalmazott irodalmi kánonok) megváltoztatása.
Érdembeli változást a mezőn kívüli csoportok kényszeríthetnek ki.
A változás
követelése tehát a mezőn kívüli csoportok irányából volna várható. Több ilyen
csoport is beazonosítható: a középiskolai pedagógustársadalom, az egyetemi
tanárok, társadalmi felelősségérzettel megáldott értelmiségiek, az
iskoláskorúak szülei, és különösképpen a legtöbbet veszítő magyar gyermekek
szülei. Az elméletileg beazonosított érdekcsoportok azonban a valóságban szinte
semmit sem tesznek a változás érdekében. A passzivitás leginkább a nem
filológus pedagógustársadalom részéről érthető: őket kollegiális viszony fűzi a
filológusokhoz, hisz egymás szakterületének kölcsönös tiszteletben tartása
saját szakmai autonómiájuk feltétele is. Ne várjuk tehát, hogy a földrajztanár
szóvá tegye diákjai szövegértési problémáit, netán szervezett mozgalomhoz
csatlakozzon a román nyelv és irodalom tantárgy megváltoztatásának céljából.
Az
iskoláskorúak szüleinek nyomásgyakorló csoporttá szerveződése szintén nem
valószínű, a szülők ehhez túl sokan vannak, szervezetlenek, és többségük nem is
érezheti magát elég kompetensnek az aktív fellépéshez. No meg hagyománya sincs
nálunk az effajta civil szervezkedésnek, mozgalmárkodásnak. Érthető tehát, hogy
az elvétve előforduló kritikus hangok leginkább a „kritikai értelmiség” néhány
képviselője részéről fogalmazódnak meg (lásd Alina Mungiu-Pippidi vagy Mihai Gotiu
írásait), e kritikának súlyt adó csoport azonban mindmáig nem állt mögéjük. Ami
viszont a legkevésbé érthető, az a magyarok részéről megfogalmazódó kritika teljes
hiánya. Legalábbis nem emlékszem nagyobb tömegek ingerküszöbét elérő, magyar
vonatkozású médiaeseményekre, ha csak Andy Hockley írásait nem tekintjük annak. Mintha a magyarok ezt az ügyet nem tekintenék sajátjuknak, hanem a távoli román hataloménak, amely úgyis azt csinál amit akar.
Esély se volna a változásra? Francba ezzel a Bourdieu-vel...
Esély se volna a változásra? Francba ezzel a Bourdieu-vel...
Szerző: Kiss Dénes