„...én úgy irigylöm mikor szépen fel vannak öltözve, s egy táskát vesznek a vállukra s mennek.”
Falusi nők a kommunista és posztkommunista korszak gyáraiban
Szakáli (Pap) Ágnes
A munkások nagyobb teljesítményre való ösztönzése a
szocialista rendszer gyáraiban folyamatosanjelen volt, és a közösségen és a
rendszer elismerését hivatott elérni a munkásnők körében. A dolgozó nő
legnagyobb erénye a munka és a produktivitás. A legjobban teljesítő nőket az „élmunkásnő”
címmel illették, ami azon túl, hogy a vezetőség és ez által a rendszer részéről
egy megbecsülést és elismerést nyújtott, a közösségen belül is egyfajta
elismerést, presztízst jelentett. Az élmunkásnőket kötelezték a pártba való
beállásra, ugyanis ennek elmulasztása az élmunkásnői juttatásoktól való
megvonást jelentette.
Shadt Mária 2003:
„ A feltörekvő dolgozó nő”. Pro Pannonia Kiadó, Budpaest
Szakáli (Pap) Ágnes
A második világháború
után Romániában berendezkedő kommunista rezsim a társadalom egészében változásokat
eredményezett. Az új társadalmi-politikai rendszer megalapozta a nők
egyenjogúságát, emancipációját, azonban ez az egyenjogúság a nők kötelező
munkavállalását is jelentette, a nők is ugyanúgy, mint a férfiak, ki kellett
vegyék részüket a rendszer építéséből, eleget téve a hatalom által előírt
szerepeknek. Az egyenlőség jegyében a hagyományosan férfiak által betöltött
munkakörökbe is alkalmaztak női munkásokat.
A rendszer kötelezte a nőket a munkavállalásra, azonban a tradicionális
szerepek (gyereknevelés, háztartás) ellátása ugyancsak a nőkre hárult.
Falvakban a nők munkavállalását a városok gyáraiba történő napi ingázás
jellemezte, emellett látták el a megkövetelt hagyományos szerepeket (háztartás,
földművelés). A munkásnőktől a gyárakban vállalt munka megkövetelte, hogy
alkalmazkodjanak és beilleszkedjenek az ott kialakult közösségekbe. A falusi
identitás összeegyeztetése a gyári identitással és a két szerep által
megkövetelt feladatok teljesítése a munkásnők számára kettős terhet jelentett.
Írásom témáját
a kommunista illetve a posztkommunista időszak falusi munkásnői képezik. A női munkavállalás különbözöző vetületeit
elemzem, igyekeztem feltárni a kommunista ideológiával kapcsolatos viszonyulásokat,
képet alkotni a mindennapok életstratégiáiról, a környezet
szerepéről a munkavállalásban. Célom tehát a falun élő gyári munkásnők
helyzetének vizsgálata a szocializmus illetve posztszocializmus korszakában.
Női
munkavállalás a kommunizmusban – amit a szakirodalom mond
A gazdasági-társadalmi
viszonyok változásának hatása a családi munkamegosztásra szembetűnő. A női
munkavállalás magával hozta, főként a vidéki településeken, a nők kilépését a
családi környezetből és a helyi közösségből, ezzel részben átvállalva a férjnek
a külvilággal való kapcsolattartás feladatát. A demográfiai, pszichológiai és szociológiai
kutatások egyaránt azt mutatják, hogy az elmúlt fél évszázad változásokat
hozott a családok szerkezetében, feladataiban, lehetőségeiben, a családtól és a
család tagjaitól „megkívánt” tradicionális viselkedésmódokban. (H. Sas, 1979).
A hagyományos női
szerepeket Peter Laslett (1983) a
következő pontokban foglalta össze: a férjes asszony első szerepe, kötelessége,
hogy kielégítse férje szexuális szükségleteit. A második az, hogy részt vegyen
a családi vállalkozásokban, és helyettesítse férjét annak távollétében, vagy ha
beteg. A harmadik szerep, a táplálék beszerzése és elkészítése, egyetemes
konvención nyugszik. A nagy háztartásokban ez annyit jelent, hogy a nő
irányítja a cselédeket, ő a közvetlen irányító, a férfi pedig a legfőbb
tekintély. A negyedik szerep, a ruhakészítés és javítás, a házaspár és a
gyermekek számára. A nő ötödik és egyben utolsó szerepe a gyermekek születése
előtt a „pénzfonás”. Az ötödik szerep, tehát a dolgozó nő szerepe, ami szorosan
összefügg a második szereppel, tehát azzal, hogy a nő férje munkatársa vagy
inkább alárendeltje. A bekövetkező terhesség nehézségeket okozott e szerepek
betöltésénél, de ez nem jelentette azt, hogy a nő felfüggesztette volna
bármelyiket is. A gyermekszülés volt a hatodik és egyben a legfontosabb szerep,
amely a hagyományos családban a nőre hárult, mégpedig biológiai okokból,
kizárólagos jelleggel. A következő szerep tehát a gyereknevelés (Peter 1983:494).
A tradicionális szerepek
pontosan meghatározták a nők helyét, és feladatát adott társadalmi csoporton
belül, de az indusztrializáció következtében a nők társadalmi és családon
belüli szerepe és helyzete is nagymérvű változásokat szenvedett. Az ipar
fokozatos és gyors ütemű fejlődése következtében a munkaerőhiány jelentősen megnövekedett.
Nem volt elegendő az a munkaerő, amelyet a férfiak tudtak biztosítani, emiatt a
nők nagyarányú munkavállalása következett be. A nők munkavállalása elindította
a női egyenjogúság folyamatát, ami egyre több feminista mozgalom megjelenését
is generálta, amelyek a nőkkel szembeni diszkrimináció megszüntetését
hirdették. (Linda McDowell,1989:161).
A kommunista rendszerben a női munkavállalás
fokozatosan növekedett, ezáltal a rendszer célkitűzései a női egyenjogúsítással
kapcsolatban megvalósulni látszódtak. A gazdaságilag aktív nők száma egyre
inkább hasonlítani látszott a fejlett nyugati országokéhoz.
Gazdaságilag aktív nők aránya különböző országokban. Forrás: ILO, Yearbook of Labour Statistics, 1996, 1999,
Employment in Europe, 2008 , European Commision
|
A kommunista ideológia a
munkavállalásban látta a nők megszabadulását a családon belüli kötelezettségek
alól. Ezzel szemben viszont a nők alárendeltsége a kommunista korszakban
újratermelődött. Az alárendeltségi rendszert a „férfiasságra” és a „nőisségre” vonatkozó
normák közvetítették. A foglalkozások nemek szerinti megkülönböztetése az
alárendeltségi viszonyok újratermelődését jelentették. A kommunista ideológia a
háztartást, mint alacsony hatékonyságú intézményt ki akarta szorítani, ám a
megvalósult rendszer képtelen volt megszüntetni. A kommunista gazdaságban
elkülönült a munka három szférája: kereső munka, második gazdaság és a
háztartás. Az államszocialista gazdaság számára a nők mozgósítható
munkaerőforrást jelentettek (Asztalos 1997). A rendszer a reproduktív szférát
az állam felelősségére bízta. A
mindennapi élet terhei, háztartási munkák, gyerekek felügyelete a nőre hárul,
ha az állam nem vállalta. Az akkori propaganda által meghirdetett női
eszménykép a robusztus dolgozó nő és a szocialista anya kettőségére épült. Az
államszocialista rendszer gazdasági sajátosságai a fő kenyérkeresőt kettős
munkavégzésre kényszerítették.
Molnárné Venyige Júlia a nők teljes
foglalkoztatásának nem szándékolt hatásaira mutat rá tanulmányában. A nők
függetlenségének következménye, hogy nagyon fellazult az a kényszer, amely a
nőt a házassághoz kötötte – ez a változás természetesen pozitív, ami mintegy az
alapvető emberi jogok megvalósulását jelentette a nők számára. Másik
következmény, hogy a nők ambíciója a munkavállalással nem csupán a családra, a
házasságra fókuszál, mint korábban. A család mellett megjelenik a munka, mint
az önmegvalósítás egyik forrása. A munka a házasságkötés után csak másodlagos
szerepet tölt be a nők életében, de ahogyan a gyereknevelés egyre kevesebb
kötelezettséget igényelt, a munka első helyre kerül. Ez az életstílus nagy erőfeszítést
igényel a házas és gyermekes asszonyoktól. A férj és a család támogatása nagyon
fontos. Ha továbbra is a hagyományos szerepek betöltéséhez is ragaszkodnak, ez
kikerülhetetlen konfliktusokat szülhet. A nők munkavállalásával változás
következett be a „munkamegosztás évezredes gyakorlatában” (Molnárné 1983: 194).
A családon belüli
demokratikus vagy egyenlőtlen emberi kapcsolatok lehetnek megállapodás,
kényszer, tradíció és szokás következményei. A kutatott családokban főként
konzervatív és nem demokratikus emberi viszonyok éppen úgy külső kényszer, mint
tradíció, szokás termékei. A nők munkába lépésének motivációi között a család
gazdasági-anyagi helyzete olyan tényező, amely a feleséget, családanyát
munkavállalásra kényszerítheti, sok esetben a család megélhetése csak így
biztosítható. Motívum lehet még az anyagi függetlenség is és ezen belül is a
saját élet feletti rendelkezés tudata is, ezáltal egyenlőbbé teheti emberi és
családi viszonyait. Egy másik lényeges és meghatározó motívum lehet a kilépés
az otthoni, családi környezetből. Az otthon a megszokott, de egyben a bezárt
környezetet is jelenti, bizonyos védettséget, ugyanakkor elzártságot a
társadalomtól, emberektől. Az otthon falai közül kilépni: belépést, megjelenést
és egyben részvételt is jelenthet. Az a tapasztalat, hogy a saját gond mások
gondja is, erősítheti a változtatás igényét. A családon kívüliekkel való
kapcsolatok kialakítása segítheti a közügyekben való tájékozódást is. Egy
következő motiváló tényező, hogy a végzett munkával való azonosulásban nagy
szerepe van a végzett munka jellegének is. E tényezőkön kívül él a társadalmi
köztudatban, hogy az emberek a dolgozó nőt becsülik, tisztelik és ennek a
tiszteletnek, presztízsnek az elérése is motiválhatja a nőt a munkavállalásra.
(H. Sas, 1979:76)
Dolgozatom elkészítésében
a kvalitatív kutatások sajátos módszerét, a történeti mélyinterjúzást, és az
oral history-t alkalmaztam, tehát nem az adatszerzésen volt a hangsúly, hanem a
kutatott személyek elbeszélésinek értelmezésein és ezek feldolgozásán.
A terep
Nyikómalomfalva Hargita
megye, Farkaslaka községéhez tartozó falu. A községet alkotó kilenc falu közül
közepes nagyságúnak számít, 740 (népszámlálási adatok, 2011) főt számláló
lakosságával. A falu gazdasága a múltban főként a mezőgazdaságra alapozódott,
de a kézműipar is fontos jövedelem kiegészítést szolgáltatott. A Nyikó mentén a
XIX. század utolsó negyedéig a tradicionális gazdálkodási rendszer az uralkodó.
A kommunizmus berendezkedése után a jövedelemforrás kiegészült a közeli
Székelyudvarhely gyáraiba vállalt munkákkal. A gyári munkalehetőség a
szocialista időszakban elsőként a nőket célozta meg, könnyűipari, többnyire
textilipari termelőmunkát kínálva nekik. A falvakban kínálkozó olcsó és
megbízható munkaerőt kívánta kihasználni a rendszer, ez alól Malomfalva sem
volt kivétel. A faluról beáramló női munkaerő a rendszerváltás utáni években sem
csökkent, azért is, mert a fokozatosan csődbe jutott gyárak helyére újak
épültek, új munkahelyeket kínálva, jobb körülményeket, magasabb béreket ígérve
nekik. Tehát a rendszerváltást követő időszakban, és napjainkban is jellemző
Nyikómalomfalva női lakosságára a gyári munkavállalás. E falu is egy
tradicionális társadalmi csoportnak nyújt életteret, ahol a kommunista
rendszer, Románia más vidéki településeihez hasonlóan itt is változásokat
eredményezett, amelynek hatásai ugyanúgy érintették a falut, mint annak
lakosságát.
Elemzés
A
tizennyolc interjúalanyom korcsoport szerint három kategóriába sorolható,
iskolázottságuk szerint pedig két csoportra oszlanak. A korcsoportok szerinti
megoszlás a következő: négyen közülük a negyven éven felüliek csoportját alkotják,
tízen az ötven-es korosztályba, és ugyancsak négyen a 70-es korosztályba
tartoznak. Az iskolázottság szintje generációk szerint változik. A legidősebb
korosztály képviselői nyolc általános osztályt végeztek, az ötvenes generáció
tagjai szakiskolát végeztek, szakképesítéssel rendelkeznek, és a legfiatalabb,
a negyven éves korosztály már érettségivel rendelkezik.
Első látásra az interjúk
által létrehozott diskurzusok inkább homogéneknek tűntek, a mélyebb elemzés
azonban jelentős különbségeket mutatott ki. A legmeghatározóbb diverzifikáló
változónak az életkor bizonyult, pontosabban az életút különböző momentumai,
amelyek eltérő tapasztalatokat is teremtenek. Az elképzelés, hogy a különböző
korosztályok, illetve nemzedékek öntudata különbözik egymástól, a sajátos
társadalmi és kulturális tapasztalatoknak köszönhető, amely életútjukat is
fémjelzi. (Pia, Melissa, Stanley, 2004).
Az alábbiakban az így
kialakult típusok jellegzetességeit mutatom be. Úgy gondolom, hogy a generációk
közti különbségek lényegesek, és élesen kirajzolódnak abban a tekintetben,
ahogyan a kommunista rendszer berendezkedése és a munkavállalás kihat a
mindennapok szintjére, ahogyan ezt megélik és értelmezik a családok tagjai, és
maguk a munkát vállalt asszonyok, főként azért is, mert tradicionális
környezetről beszélünk. A kommunizmus
negyven éves fennmaradása alatt folyamatos változásokat hozott, állandó
szabályozásokat vezetett be, amelyeket a különböző generációk különböző módon
éltek meg, ezért is láttam ésszerűnek és lényegesnek, hogy ezek mentén és ezek
alapján mutassam be a nők munkavállalásának sajátosságait. Mindhárom generáció
sajátos képet alakít ki a megélt rendszerről, ugyanakkor nagyfokú hasonlóság is
fellelhető az elbeszélések során, főként a gondolkodás szintjén. Ezek a
hasonlóságok az azonos környezetnek, kultúrának és hasonlóan megélt
munkavállalásnak is betudhatók.
Családfenntartók
Leginkább ezzel a
jelzővel jellemezhetnénk azoknak a csoportját, akik a kommunista rendszer
berendezkedésének a kezdetekor vállaltak munkát. A szocializmus megcélozta a
női lakosságot, gyári munkát kínálva nekik. A kommunista ideológia azon
célkitűzése, hogy a nőket emancipálja, így kezdett valóra válni. A hirdetett
ideológia szerint a nők teljeses felszabadulása, csak a munka révén valósulhat
meg (Sullerot, 1969). A lakosság jelentős része falvakon élt, és az ott élő női
munkaerő a rendszer számára olcsó és megbízható munkát jelentett. Ahogy az
alcím is mutatja, az ebbe a kategóriába tartozó nők iskolázottsága az általános
iskola, nyolc osztályának az elvégzésére korlátozódik. Szakképesítéssel nem
rendelkeztek, munkába állás után végeztek el egy pár hetes tanfolyamot, és az
ott szerzett igazolás szolgáltatta a jogi hátteret a munkavégzésre. E kategória
fő jellegzetessége, hogy a munkát vállalt nők családjaiban, csak a nő volt az,
aki eljárt dolgozni, vagyis a fő kenyérkereső, anyagi hátteret szolgáltató
családtag a feleség, az anya lett. A munkába állás már a családalapítás után
történt, átlagosan 30-33 éves korban. Korábban az asszonyok csak a
mezőgazdaságban illetve a háztartásban dolgoztak. Egy másik sajátossága ennek a
kategóriának, az, hogy a munkavégzés főként a kommunizmus időszakára
korlátozódott, a rendszerváltás követő két- három évvel nyugalmazásba vonultak.
Falusi környezetben élő családokról
beszélünk, tehát a társadalmilag meghatározott hagyományos nemi szerepek még
nagyon erősen meghatározzák a családon belüli munkamegosztást, a hagyományos
női szerepek, még erősen élnek. Az államosítás
következtében kialakult „kollektív” megkövetelte a gazdáktól, hogy a földekkel „beálljanak”
és ott dolgozzanak. Az itt elvégzett munka után kaptak a családok részt a
termésből. Az elbeszélt interjúk alapján az alanyaim munkavállalásának a
motivációit, egyrészt a vágy egy új életforma megélésére, másrészt pedig az
anyagi mérlegelés és kényszer határozta meg. A férj nem minden esetben
támogatta azt, hogy a feleség az otthonon kívül vállaljon munkát, a munkaerő
szükségességére hivatkozva a háztartáson és a mezei munkán belül. Úgy gondolom,
hogy ez is egyfajta tényezője lehetett annak, hogy a nő a korábban
elképzelhetetlennek tartott városi környezetben vállaljon munkát, amellett,
hogy a család anyagi hátterét biztosítsa.
„Hallani se akartak arról, hogy én a gyárba eljárjak dolgozni, semmilyenféleképpen.
Három ember közül nem is volt könnyű eljárni, mikor ugye két fiam volt… s az
étel készen kellett legyen, s az egy gond volt az asszonynak, az eljáró asszonynak.”
(73 éves nő, cérnagyári munkás)
„39 éves voltam én, amikor bekerültem a gyárba, az uram nem akarta
volna, hogy én bekerüljek a gyárba, mert ő ugye itthon dolgozott, nálam nélkül
nem tudta a szekeret rakni... s nem akarta, hogy én menjek a gyárba... mondta, hogy
mi itthon Malomfalván jól megleszünk.” (76 éves nő, cérnagyári munkás,
jelenleg nyugdíjas)
Az e kategóriába tartozók
elbeszélései jól tükrözik e kettősség közti mérlegelést a munkavállalásban. A
városi munkával kapcsolatos elképzelések szerint a gyári munka, amolyan
egyszerű és egyfajta megbecsülést, rangot szolgáltató munka lehetett, ezzel
szemben a megélt kép, a valóság nem váltotta valóra az elvárásokat.
„Egy része már elment hamarabb, s akkor kedvet kaptunk, mert úgy
irigyeltük. Mondom, én úgy irigylöm
mikor szépen fel vannak öltözve, s egy táskát vesznek a vállukra s mennek. No,
aztán jutott nekünk is gyári munka.” (Nő, 73 éves, nyugdíjas, cérnagyári
munkás)
A férj és önmaguk
megnyugtatásaként értelmezem azokat a kijelentéseket, amelyek arra vonatkoznak,
hogy csak ideiglenesen szerettek volna munkát vállalni, majd visszatérni az
otthoni és a mezőgazdasági foglalkozásba. Erre nem került sor, mert a
nyugalmazásig ott maradtak, ami átlagosan húsz év ledolgozását jelentette abban
a gyárban és sokszor ugyanazt a tevékenységi mozzanatot végezve. Elbeszélőim
stabil munkaerőnek számítottak. Ennek indoklását a gyerekek iskoláztatásának
költségei, és az anyagi biztonság jelentette.
A falusi környezetből
való kilépés és a gyári közösségbe való beilleszkedés kettős megterhelést
jelentett, derül ki az alanyaim által megélt tapasztalatokból. Ez a kettős
teher az alkalmazkodás és a beilleszkedés nehézségét jelentette az új
környezetbe. Összeegyeztetni és
beilleszkedni a korábban ismeretlen közösségbe, olyan szocializációs”képességeket”
igényelt az újonnan érkező asszonyoktól, amelyeket a falusi, otthoni környezet
nem várt el tőlük. Összegezve: a frissen
munkát vállalt és a gyári környezetbe bekerült nő új kihívása az alkalmazkodás
az új munkakörnyezetbe, és a tervezett munka teljesítése volt. A differencia
elmélet szerint a keresőmunkához a munkavégzőt nem köti annyira személyes
viszony, mint a házimunkához ezért a nő a házimunka elvégzésének minél
tökéletesebb elvégzésére törekszi, ezzel szemben a keresőmunkához nem fűzi
személyes viszony, és az csak az egyéni feladatokra koncentrál.(Ostner, 1990).
Ezzel szemben, interjúim elbeszélései és beszédmódjuk alapján úgy gondolom,
hogy a személyes kötődés és a munka tökéletes elvégzése meghatározta a gyári
munkát ugyanúgy, mint a háztartásban ellátott feladatok elvégzését.
„Itthon úristenösön tudtam dolgozni, de, amikor bémentem, s a
géphez beraktak ..olyan össze vissza
volt hasadozva az újam, hogy a szál nem ment keresztül az újamon, mindenhova
akadt belé, mert hát ugye mi falusiakul, gyomlálsz, kapálsz, s mit tudom, s a kezed
olyan durva lett..semmiféleképpen nem tudtam a normát teljesíteni." (70
éves nő, cérnagyári munkás, jelenleg nyugdíjas)
Ez az interjúrészlet is
jól tükrözi azon nehézségeket, amelyek a munkába állással jártak. A városiak és
a falusiak közti különbség érezhetően jelen volt a gyárakban, főként abban az
időszakban, amikor még a közösség frissen alakult ki. Az interjúk hangvétele és
a szóhasználat is e különbségtételt kedvezőtlenül megélt élményként tünteti
fel. A városiak, legalábbis a munkaközösség kialakulásának a kezdetekor külön csoportot alkottak, ugyanígy a falusiak is, és, ahogyan a fentebb idézett
interjúban is megjelenik, az újonnan érkezett falusi munkásnő meg kellett „válogassa”,
hogy melyik oldalra áll.
„Biza nehéz volt… nehéz volt bé avulni a munkatársak közé, mert ugye
idegen volt az ember, s akkor ugye voltak városiak s voltak falusiak. Meg
kellett válogatni, hogy melyik oldalra állj.”(Nő, 70)
Az ilyen típusú
ellentétek az évek során megszűntek, az azonos környezetben végzett munka és a
hasonlóan megélt események következtében.
„Na, de osztán úgy essze szoktunk, ugye annyi éven keresztül, hogy
aztán már mindegy volt, ha városi, ha falusi, mind egyformák voltunk. Az elejin
érződött, mert meg kellett gondold, hogy hozza merj-e szólni, vagy így-e,
úgy-e, mert azért a városi városi s a falusi falusi..de aztán összeforrtunk.”
(Nő, 73)
A városiakkal
kapcsolatban megfogalmazott érzések leginkább a gondtalannak tartott
életvitelhez kapcsolódnak. „...hát könnyebb, ők blokkba laktak, azok, amikor vége lett a gyárnak,
mentek haza, ebédeltek s egyszer megpihentek, igen, de nekünk előbb haza
kellett jönni, s menni kellett a mezőre.” (Nő, 73 éves, cérnagyári munkás)
Ezt úgy értem, hogy a
diskurzusokban több alkalommal is megfogalmazódtak azok a gondolatok, amelyek
arra vonatkoztak, hogy városi asszonyok életvitele sokkal kedvezőbb
feltételeket biztosít a munkásnőknek. A folyamatos kimerültség állandó
velejárója volt a faluról bejárt asszonynak. A nyolc óra ledolgozása után a
városi munkásnőt nem várta otthon mezei munka, a gazdaság ellátása, csupán a
háztartási munkák elvégzése maradt elvégezendő feladatként. A munkába állás
kezdetén a nehezen teljesített normát a városi munkásokéhoz képest a fentiekben
megfogalmazott magyarázatokkal kompenzálták.
„Nekik azért könnyebb volt, mert ők hazamentek, a nyolc órát ledolgozták,
hazamentek s ők tudtak pihenni. Ugye
nem úgy volt...Mi hazajöttünk, ebédeltünk, általöltöztünk s nekünk menni
kellett a mezőre, s biza nehéz volt.”(Nő, 70 éves)
A gyárban kialakult
közösségekre az elbeszélőim mindegyike nosztalgikus hangvételben emlékszik
vissza, és szívesen idézik fel azt. A bérezés az egyénileg teljesített normák
által meghatározott volt. A munkavégzés ideje alatt a munkások közti interakció
minimális volt, a gépek zaja és a meghatározott norma teljesítése
következtében. Szoros kapcsolatok főként a közvetlenül egymás mellett dolgozók
között alakultak ki, a közelségből adódóan. E kapcsolatok tartósak és szilárdak
maradtak a munkakapcsolatok megszűnése után is. Sokat elhangzott kijelentésként
fogalmazódott meg, a valahova tartozás hangoztatása, abban a kontextusban,
amikor a munkavállalásra adtak magyarázatot az alanyok. A gyárak egy olyan
közösséget formáltak és alakítottak ki, amelyekhez a nők szívesen tartoztak, és
ez által nemcsak a biztos jövedelem volt a fő motivációs tényező.
„Jó élmény volt, na..erősen szerettem, s engemet is szerettek, amikor
én jöttem el nyugdíjba, abba a szekcióba, ahol én dolgoztam, mindenki megsiratott..szóval
én is szerettem az egész munkaközösséget, s ingömöt is szerettek, mert senkinek
sem tettem keresztbe, semmit sem, egyszer sem..én szerettem azt a társaságot,
aki a környezetemben volt.”(Nő, 74 éves)
A folyamatos és tartós
együttlét a gyáron belül, kialakított bizonyos belső normákat és
szokásrendszert, amelyek betartása mindenki számára elfogadott és természetes
volt. A szokások, amelyekről az interjúk alapján képet alkothattam az a
névnapok megülése, a „cigánykassza” bevezetése, és a halálesetek során való
pénz gyűjtéseket foglalták magukba. Ezekről a szokásokról a továbbiakban
kialakított kategóriák tagjai is említést tesznek. A névnapok megünneplése nem
mindig volt jellemző, és ha meg is tartották, az csak a vezetőség, igazgatóság
távollétében lehetett, mert ezt „nem
szabadott” (nő, 73 éves).
Megünneplésük is a közösségi hovatartozás érzését erősítette meg.
Interjúalanyaim közül ketten beszámoltak az úgynevezett”pityókasütésről”. Erre
a festődébe kerülhetett sor, a gőzgépek által kibocsájtott hő felett. Ez ritka
és várt eseménynek számított, a közös élmény, a titokban elkészített és
elfogyasztott eledel szintén a munkaközösség belső kohézióját erősítették. Az
interjúk hangvétele és a megfogalmazás alapján ezt a szokást a vezetőség
szigora vagy akár a rendszer elnyomásával szembeni, valamiféle titkos”lázadásaként”
értelmezem.
„Volt, hogy vittünk pityókát, s megsütöttük, pedig nem szabadott.(…) Amikor
éjszakai váltásban dolgoztunk, csak akkor csináltuk, de csak egy hónapban
egyszer, vagy kéthavonta fordulhatott elő. Szerettük, mert sokat kacagtunk, s
csak mi tudtuk. (…) nem kínáltuk volna meg Őköt [a gyári vezetőséget], az
biztos.” (Nő, 73)
A kommunista párt
jelenléte a gyárakban olyan szinten volt meghatározó, hogy a mindennapi
beszélgetések során a munkások nagyon odafigyeltek arra, hogy miről beszélnek,
azaz egyfajta belső cenzúra volt, a megfigyelésnek a tudata. Ez azt jelenti,
hogy folyamatosan jelen volt a rendszer, akkor is, ha nem is beszélnek róla.
Ahogy az alábbi interjúrészlet is tükrözi, ebben a generációban a kommunista
ideológiához való viszony nem mutatkozott meg, és nem volt meghatározó a
mindennapok szintjén. A rendszer a munkásokat az „élmunkás” kitűntetéssel
kívánta ösztönözni a nagyobb teljesítményre. Ennek kiérdemelése a név
kifüggesztésével, és pénzjuttatással is járt. Az interjúkból is kitűnik, hogy
az élmunkás kitűntetés nehezen megszerezhető és megbecsült rangot jelentett.
„Arra vigyáztunk örökké, hogy olyant ne mondjunk, ami törvényellenes..
s aztán, ugye voltak pártok, s párttagok, voltak pártgyűlések, s aztán mi azzal
nem foglalkoztunk.(…) Azt, hogy élmunkás legyél, azt ki es kellett érdemelni,
az jó kellett dolgozzék, hogy őt kitegyék élmunkásnak. Én örökké olyan
középúton haladtam, nem is törekedtem
arra, hogy élmunkás legyek.” (Nő, 71)
Egy másik és egyben a
legmeghatározóbb teher, ami még jellemző e kategóriában szereplő nőkre az a
hagyományosan női szerepek ellátása a gyári munka mellett Majd alább látni
fogjuk, hogy ez a kettős teher az eltérő élethelyzetekben ugyancsak előforduló
nehézség, amelyek a családos asszonyok mindennapjait átszövik. A családon belül
a fizikai munka terhei igen egyenlőtlenül oszlottak meg. A terhek jelentős része a nőket illeti. E
kettős szerepben való helytállás teljes embert kívánó feladat. A társadalmilag és
kulturálisan meghatározott normák az interjúk alapján is kirajzolódott kép
szerint, jelentősen megszabták azt a keretet, amelyben a nők a háztartási,
gyereknevelési feladatokat el kellett lássák. A gyári munka pénzt hozott,
anyagi biztonságot jelentett, ami egyes esetekben a gyerekek taníttatására, más
esetekben építkezésre szántak. A nők munkába állásával nem történt meg a férjek
esetében az a változás, hogy átvállaljanak bizonyos feladatokat a feleségtől.
Ebben a kategóriában az anyák munkavállalásának idején a gyerekek már nem
csecsemők voltak, így a gyerekek felügyeletének megoldása könnyebben
megoldhatóvá vált. A családi munkamegosztás nem igazodik eléggé a társadalmi
munkamegosztás változásaihoz. A háztartási feladatok átvállalásában a
nagyszülők szerepe jelentős, vigyáznak a gyerekekre, elkészítik az ebédet,
ezáltal is könnyítve a feleség terhén. Az
asszonyok munkavállalása valamelyest módosítja a családon belüli
munkamegosztást, de jelentősen nem változtatja meg azt, hiszen a feleségre
marad a házon belüli tevékenységek zöme.
„Amíg anyósom bírta magát, addig ő a főzést elrendezte, kihagytuk neki,
úgyhogy mi, amikor hazajöttünk, készételhez jöttünk. De mikor annyi idős lett, hogy már nem bírta,
akkor én főztem meg a másnapi ebédet. S amikor hazajöttünk, kivettük s csak
annyit melegítettünk meg, ami aznapra való... Nehéz volt, mert egyéb dolog is
volt.” (74 éves nő)
A múlt rendszerre való
reflektálás egy találó interjúrészlettel összegezhető: „ az is volt olyan, mint ez.”( nő, 70 éves). A kommunista rendszer
elítélése főként a rendszer ideológiai alapját célozta meg, a mindennapi,
gyakorlati szinten pedig a stabil munkahely és az anyagi háttér biztosítását
mindenképp pozitívan élték meg és a rendszer egyik legjobb megvalósításának
tekintették.
Szakképzettek
A különbség, ami az e
kategóriába tartozókat elkülöníti, azt az alcímben megfogalmazott jelző
tükrözi. Fiatalabb generációt foglal magába e kategória, így a szakképesítés az
eltérő élethelyzet velejárója is. A
különbség nemcsak ebből adódik, de lényegesen meghatározó alanyaim beszámolói alapján,
mivel a szakiskola előrevetítette, és mint egy természetes velejárójaként
tüntette fel a munkába állást. A szakképesítés megszerzésével egyesek a gyáron
belül kisebb karriert futottak be: korábban betanított munkatársnőik
csoportvezetőjeként, akár műhelyfőnökként is dolgoztak.
„…ugye én se tudtam mindig a normát csinálni, de hamar belejöttem, jó
munkásnak számítottam, és ugye elvégeztem a szakiskolát is, s addig, hogy
beraktak mesternőnek a munkatársaim fölé. S
akkor furcsa is volt, s nem is mindenkinek tetszett, de én úgy éreztem, hogy
azé’ ezért megérte úgy dolgozni, s több pénzt is kaptam, s akár hogy is, de számított.” (55 éves, nő, varrodai munkás)
Az idősebb korosztályétól eltérő élethelyzetet a
kommunista rendszerbe behozott folyamatos szabályozások teremtették meg. A
változásokat értem én arra, hogy a gyárak és a termelés bővülésével,
munkahelyek megteremtésével a férfi munkaerő bevonása is szükségessé vált. Az
ebbe a kategóriába sorolt asszonyok munkavégzésének időtartama a kommunizmus időszakát
és a rendszerváltás utáni időszakot is magába foglalja. A munkavégzés
folytonosságát megtörte a rendszerváltás, amely, egy részt, bizonytalanságot,
másrészt pedig új lehetőségeket kínált a munkásnők számára. Ennek a megélésére,
a diskurzusok szintjén, eltérő túlélési stratégiák rajzolódtak ki.
„Nagyon érződött a fordulat [a rendszerváltás], hát
egyre kevesebb munkát kaptunk, s kellett leépítsék az embereket, s azért rossz
volt biza, s mihelyt egyik vagy másik kapott munkát, hol Magyarországon vagy
hol itt, hol ott, akkor ment is el, hogy a másik tudjon még ott dolgozni a
gyárba. Én is eljöttem, s kaptam egy vendéglőbe munkát, s én meg is tanultam a
szakácsnő szakmát, s most is azt csinálom. De sokan elmentek Magyarországra,
mert azt gondolták, hogy ott jobb lesz...” (54 éves nő)
A szakiskola elvégzése e korosztály számára
természetesnek vélt velejárója volt az életnek. Ennek elvégzése szakmát és
munkahelyet, ezáltal stabil anyagi hátteret is biztosított az ott frissen
végzett diáknak. Ezzel a szülők is tisztában voltak és itt már nem volt
megkérdőjelezhető más alternatíva. A továbbtanulás lehetősége többek esetében
felmerült, de a szülők befolyása, a családban betöltött legkisebb testvér
szerep és a környezet, értem itt a barátnőket, a szakiskola elvégzésére és a munkába
állásra sarkalta a tanulni vágyót.
„Mivel, hogy én voltam a legkisebb a családban, leghamarabb kellett dolgozzak a családban. Én már 17
évesen kellett menjek dolgozni.
S olyan iskolába jártam, hogy inas szakiskola volt, Megyesen.”(Nő, 57 éves,
cérnagyári munkás)”
„Akkor mindenki odament, egy , ahogy megindult, mindenki oda ment..az nem volt elfogadva, ha valaki nem ment
be dolgozni. Olyan nem volt régebb,
hogy valaki ne menjen valahova dolgozni. Azt úgy kinézték...” ( Nő, 54 éves)
A környezet, ahogy az
interjúban is elhangzik azt, aki nem járt be dolgozni a gyárba, kinézte, ami az
egyik legsúlyosabb szankciónak számított a faluban. A társadalmi elismerést,
megbecsülést nyújtó városon történő gyári munka vállalásának meghatározó
tényezőként fogalmazható meg a közvetlen, illetve a szélesebb társadalmi
környezet elismerése, megbecsülése. Az itt munkába állt lányok az előző
kategóriába tartozókkal ellentétben még a családi környezetből kerültek be a
gyárakba. A családok számára a gyerek munkavállalása a jövedelem kiegészítést
szolgálta, bevásárlásra vagy nagyobb testvérek iskoláztatására fordították a
jövedelem, jelentős részét.
„Mivel én voltam a legkisebbik, a leghamarabb kellett dolgozzak. A nagyobb testvéreim iskolába
voltak, s akkor nehézségek voltak, erősen
nehezen tudtak a szülők magukra boldogulni..s akkor és már 17 évösön kellett
menjek dolgozni a cérnagyárba, hogy tudjam segíteni őket.” (Nő, 52 éves)
A lányoknak a munkába
állás egyfajta függetlenséget is jelentett, abban az értelemben, hogy a bérezésből
jutott új ruhákra és más fogyasztási cikkekre is, amit egyébként nem
engedhetett volna meg magának. „Moziba
jártunk mi is, randizgattunk, ahogy más fiatal is.”(J.I, 55 éves)”.
A nő az, aki a családi
jövedelem nem kis hányadát termeli meg, ezen kívül a háztájiban végezendő
mindenfajta mezőgazdasági munkát is ellátja. Munkája mind a társadalom, mind a
család szempontjából nagyon jelentős Az
ismerkedés színterei kibővültek, azáltal, hogy új környezetbe kerültek, de a
párválasztás csak a közösség falain belül valósulhatott meg, mert a közösség
normái, gyakorlata ezt írta elő. Az endogámia, kényszerítő erejű hatása még
nagyon erősen kötődött az emberek erkölcséhez.
„Mikor először szabadságra mentem, akkor a barátnőmmel elmentünk a
tengerre, de megegyeztünk, hogy senkivel szóba nem
állunk, mert ugye a faluból nem engedtek ki, hogy férjhez menjünk egyebüvé, nem
szabadott másokkal szóba állni.(…). Csak a faluba szabadott férjhez menni, ott
a gyárba udvarolgatott valaki, ott jött át
hozzám a gépökhöz, s édesanyám látta, hogy jön hozzám az az András, azt
mondta, ha még egyszer meglátja ott mellettem, a söprüvel összetöri még a
gépeket is közöttünk.”(Nő, 54 éves)
Az újonnan férjhez ment
fiatal lány tehát a falun belül választott párt magának, de már, mint saját
munkahellyel és jövedelemmel rendelkező fél lépett be a házasságba. A másik
sajátossága e csoportnak, hogy a férj is foglalkoztatott volt, legtöbb esetben
ő is a közeli városban. A család eltartása mindkét fél számára egyforma
feladat, viszont az asszonynak a háztartáson kívüli kapcsolatai miatt,
fokozatosan megoszlik a család kifele való képviselete, amely korábban a férj
monopóliuma volt. (Shadt, 2003) A férjek
a családi feladatok közül elsősorban és legnagyobb mértékben a megélhetést
segítő, önellátó termelőmunkában vesznek részt. Feltételeztem, hogy a
hagyományosan női és férfimunkának tekintett feladatok elvégzése azáltal, hogy
mindkét fél munkába állt, megváltozik. Kutatásom során azonban kiderült, hogy a
hagyományos női munkákat továbbra is a feleségek, anyák végzik, akkor is, ha a
nő „dolgozó nő”. A feladatok egy
részének átvállalása a férj részéről nem minden családban volt általános.
„Ugye nekem ott volt a munka a gyárban, s haza mentem, s várt a mosni
való, a kert, s egyéb, s volt, hogy Ő már rég otthon volt, de semmi pénzé nem
csinálta volna meg, azt én még meg kellett csináljam, s csak utána pihenhettem,
s ez így volt.” (56 éves, nő)
A frissen kialakult
háztartások megkövetelték egy új, a családon belül érvényesülő szokásrendszer
kialakítását, amelybe beletartozott az anyagiak beosztása, egymásra szánt idő
eltöltése, később pedig a gyerekek nevelésének, felügyeletének a megoldása, és
nem utolsó sorban a háztáji, és mezőgazdasági munkák ellátása. A
családfenntartó szerep ellátása mindkét fél feladata. Az előző kategóriához hasonlóan a nőnek, a feleségnek,
családanyának a legnagyobb kihívása a munkahelyen és a családi, otthoni
környezetben való helytállás, a rendszer által megszabott keretek között. E
terhek könnyítésére az esetek többségében jelen vannak a nagyszülők és a
rokonok, természetesnek tekintett volt, hogy a nagycsalád, amiben csak tudta,
mindenben segítette a friss házasokat, mert ez, a rokonság jogán járt az
embernek. A nagyszülők segítsége azért is volt könnyen megoldható, mert a
családok többnyire közel éltek egymáshoz. „Szerencsére volt segítség, hát az anyósomék, és édesanyámék átjártak,
az volt jó, hogy itt laktak a szomszédba, szinte egy udvaron belől, így hol az
egyik, hol a másik jött át segíteni.”
A gyereknevelési
szabadság 112 napot jelentett ebben a rendszerben, ami nagyon kevésnek
bizonyul, így a kismamák többsége, ahogy elbeszélőim is, majdhogynem a szülésig
dolgoztak, hogy a kapott gyereknevelési időt a már megszületett gyerekre
fordíthassák. A letelt nevelési időszak után az anyák újra munkába álltak, így
a csecsemő gondozása áthárult a nagyszülőkre. Egyik alanyom interjúrészlete
sokatmondóan szemlélteti a kismamák ilyen fajta nehézségét. „ Folyt el a tejünk a gép mellett.” (A. P,
53 éves). A gyerekek felügyeletétbe és nevelésükbe a férj bekapcsolódott,
átvállalta azokban az esetekben, ha a feleséggel ellenkező váltásban dolgoztak.
Ilyenkor a férj szerepe a gyerekek megetetését is magába foglalta. Az előző
kategóriával ellentétben, a férj itt már átvállalt bizonyos feladatköröket a
feleségtől.
„Igen, soha egy panaszom nem lehetett rá, amikor nem voltam s ő nem
dolgozott, úgy rendezte a gyermekeket, hogy egy szavam nem lehetett...akkor nem voltak ezek a pelenkák, olyan Ágnes pelenkák
voltak, na azt úgy megtanulta, hogy egy kettőre tisztába tette a gyermeket..” (52 éves, nő)
A férj és feleség
egymásra és a családra szánt ideje nagyon minimálisra csökkent, többnyire a
hivatalos szabadnapokra korlátozódott, amelyek a Május 1 és Augustus 23 napokat
jelentették. Ennél a generációnál már megjelenik a szabadidős tevékenységekre
fordított együtt töltött idő igénye, amelynek eltöltése többnyire a közeli
üdülő településeken (Szováta, Szejke) valósult meg. A csoportos kirándulások a „zöldbe”
a falusi környezetből kikerült baráti társasággal valósultak meg, ezek
jelentették a „ majálist”.
„Vártuk a május elsejét, mert az szabadnap volt, akkor nem kellett
menni dolgozni. Olyankor mindenki megindult, mi kimentünk az erdő alá, a zöldbe,
általában a mi korosztályunk, azok,
akikkel úgy összeszoktunk, s jóban voltunk... jók voltak, szekerekkel mentük, s
vittük az ételt, s jó hangoson kacagtunk s énekeltünk. Így telt akkor
nekünk a majálisolás.(…)” (55 éves, nő)
A rendszer a katolikus
egyházi ünnepek megülésére nem hagyott jóvá szabadnapokat, a munkából való
hiányzást is súlyosan megbüntették ezeken a napokon. A karácsony megünneplése,
de főként az azt szimbolizáló karácsonyfa állítás nem maradhatott el a
családokon belül, ennek megoldására a nagyszülők bevonásával került sor. „Mire hazaértünk a gyárból, az angyalnak el
kellett jönni, s a karácsonyfa fel kellett legyen díszítve.”(J.I.,55 éves)
A városi munkavállalás
nehézségei közé sorolták elbeszélőim a munkahelyre való bejutás körülményeit
is, az ingázást. A munkahelyre való bejutást a rendszer autóbuszokkal próbálta
megoldani. A biztosított maximum három autóbusz kevésnek bizonyult, mivel a
legtöbbször több falut is érintő járatok amíg elérték Malomfalvát zsúfolásig
megteltek, így a felszállást és az utazást rendkívül
megterhelőnek és kíméletlennek élték meg alanyaim. Ha késett a munkás, az
órabéréből levonták a hiányzott időmennyiséget, és a szakszervezetekhez
benyújtott panaszok sem találtak meghallgatásra. A buszozás körülményeit enyhítendően
az asszonyok a gyárban és a járatokon kötött ismeretségek révén próbálták
enyhíteni. Ez azt jelentette, hogy a szomszéd falvakból érkező munkások, helyet
„foglaltak” a felszállóknak. A buszokon kialakított ismeretségekre még ma is
szívesen emlékeznek vissza elbeszélőim.
„Sokan voltunk a buszokon, azelőtt a bálokon ismerkedtünk, de így
találkozhattunk az alföldiekkel, ott ismertük meg őket, ők minket, azelőtt nem is ismertem a környéket... Jó hangulat volt
a buszon örökké, jó volt, mert meg is pihentünk, ha le tudtunk ülni, de jól is
éreztük magunkat. A buszon is egy ilyen szórakozás alakult ki, tudod-e. Ha valakivel találkozunk, akkor úgy
örvendezünk egymásnak.” (nő, 56 éves)
A gyári munka első
benyomása különbözőképpen változott alanyaim körében. A szakiskola évei alatt a
lányok gyakorlati képzése a leendő munkahelyeken valósult meg. A lányok
elképzelései a gyári munkát és az ottani közösséget illetően változóak voltak.
Egyesek az első tényleges munkanappal szembesülve nem tartották elképzelhetőnek,
hogy életük hátralévő részében csak azzal foglalkozzanak, fiatalként és
kezdőként nagyon nehezen sikerült elfogadni az ottani körülményeket és jól
teljesíteni.
„De aztán, amikor lementünk legelőbb a gyárba. Én mikor megláttam, bevittek a legelső szintre, ahol a kész termékek vannak..az a
gőz, s ott egy csomó idősebb asszony dolgozott s mind olyan nagy darabok, s
attól a gőztől a hajuk olyan kócos volt, tudod-e... mondtak, mondtak, osztották
az ügyeiket. S ott dolgoztam az első nap, s én azt hittem meghalok, nem
létezik, hogy én kibírom ezt... már nem
volt, amit csinálni, s ez aztán eltelt valahogy.”
(H. I., 53 éves)
A nők körében a gyári
munka nehézsége eltörpült az ott szerzett tapasztalatok, a jó közösség és a
kialakult tapasztalatok mellett. Az elbeszélők nemcsak a lakóhelyet, hanem a
munkahelyet is olyan értékként jelenítik meg, mint amihez évtizedeken keresztül
kötődtek. Az elbeszélések alapján úgy tűnik, hogy a gyár és egyén között erős
kötődés alakult ki. A fiatal és tapasztalatlan asszony számára a gyári közösség
egyfajta tanulási közeget jelentett, ahol tapasztalatokat cserélhetett, a
mindennapok során alkalmazható praktikákat sajátíthatott el. Kiderült, hogy a
gyárba bekerült lányok többnyire egykorúak voltak, ami már eleve megteremtette
azt a közeget, ahol a beilleszkedés, alkalmazkodás könnyen ment. Az idősebb
generációval ellentétben, akik már a háztartás fenntartásához szükséges
tudnivalókat az otthoni környezetben és az anyós segítségével elsajátították,
addig ezek az asszonyok a „ gyárban tanultak meg sütni, főzni”. A közösség
hangulata megteremtette azt a környezetet a munkás számára, ahova szívesen
járt, jól érezte magát.
„Volt egy olyan jó oldala a Cérnagyárnak, hogy mind fiatalok voltunk.
S mind azután mentünk férjhez, ahogy bekerültünk. Én elmondhatom, hogy ott
tanultam meg sütni, főzni, bent a cérnagyárba.
Minden fiatalasszony otthon sütött egy tésztát hétvégire, mert ugye, akkor nem
lehetett édességet kapni, s
mindegyik hozott be hétfőn egy-egy szeletet, s amelyik nekünk megtetszett,
annak hamar írtuk le a receptjét, s addig sütöttük, amíg jó lett. (…) Ez úgy
hihetetlen, hogy ott tanultam meg, de így van, mindent ott tanultunk meg.” (S.M.,54
éves)
A munka során, mint a
gyári munka egyik szükségszerű velejárója a munkatársak között kialakított egy
nagyon bizalmas légkört, amelynek leírását a diskurzusokban folyamatosan
visszatérő elemmel jellemezném, és ez pedig, a kapcsolatok szinte testvérivé
alakulását illetik. Az egyes csoportokon
belül a munkások a családon belüli, személyes és intim problémáikat is
megbeszélték. A munkavégzés ideje alatt nem kerülhetett sor a beszélgetésekre,
a szünetek szolgáltatták azt az időt, ahol a dolgozók beszélhettek egymással.
Az emberek közé kerülést, mint a munkavállalás egyik meghatározó motivációját
határozza meg H. Sas Judit (1976). Úgy gondolom és az interjúk is alátámasztják
e kijelentést, miszerint a nők esetében fontos kritériumnak számított
munkavállalásuk szempontjából, hogy közösségben és társaságban dolgozzanak.
„Nagyon jó közösség volt, de sokat nem tudtunk beszélgetni munka
közben..minden nap volt egy ilyen kicsi időd, amíg kávéztál, azalatt te
megtudtad, hogy Udvarhelyen mi történt, Szentkirályon mi történt, Oroszhegybe
mi volt, vagy Kecsetbe,
s akkor eltudtunk beszélni mindent.” (S.M,
54 éves) .
A rendszerben „nem lehetett semmit se kapni”(B. E. ,55
éves), a fiatal asszonyok azonban igényt tartottak arra, hogy az éppen
aktuális divatot kövessék, a ritkán és nehezen beszerezhető fogyasztási
cikkeket beszerezzék. A falusi közösségben az alkalmanként megrendezésre kerülő
bálok
adták azt a színteret a lányoknak, ahol a divatban való jártasságukról számot
tehettek. E bálok és az ez köré szerveződő normák megkövetelték a lányoktól,
hogy minden alkalomra új ruhakölteményben jelenjenek meg. A városi környezet és
a gyárakban kialakult kapcsolatok közvetítették az asszonyok számára a
követendő divatot. A fiatal asszonyoknak meg folyamatosan meg kellett felelniük
a nőkkel kapcsolatos szépségelvárásoknak. Az áhított nőideálhoz először külsőségekben
próbáltak alkalmazkodni. A rendszer kínálta ruhanemű a konfekciók termeléséből
kikerült darabok voltak, amelyeket a városban könnyen beszerezhettek.. A
nagyvárosokba beérkező külföldi árucikkek azonban újdonságnak, és áhított
termékeknek számítottak. A legújabb darabokat mindenki igyekezett beszerezni,
gyűjteni és félretenni a pénzt az áhított darabra A munkásközösség tagjai közt
mindig előfordult egy –két ember, akik jövedelmüket kipótolva, és az
elbeszéltek alapján a közösség jótevőinek számítva utaztak el nagyobb városokba
(Arad, Bukarest), hogy a kívánt termékeket beszerezzék, és a gyárakban eladják. Ezek beszerzésére a
gyáron belül csak titokban kerülhetett sor, mert a gyár vezetősége illetve a
kommunista hatalom tiltotta és büntette is az ilyesfajta interakciókat. A
munkásnők jól tudták, hogy ki az, akihez fordulhatnak, s ki az, akit besúgóként
tartottak számon. A köztük lévő viszony nem volt bizalmas, mégsem vezetett
ellenséges viszonyhoz, közömbösek maradtak. A bizalom, amit ez a tevékenység
megkívánt és a közös élmény egyfajta egyenlőség és összetartozás érzését
váltotta ki a munkatársak körében. Arra is volt példa, hogy a vezetőség tetten
érte az éppen zajló cserét, amelyet szankcionáltak.
„Elmentem Aradra, mert a szomszédasszony oda ment férjhez, s nagy
divat volt a dzsörzé ruhának való, s vettem egy csomó anyagot, kávét, kézbalzsamot, Amo szappant, ezek
voltak, ami ment, s itt nem lehetett kapni… S nekem azt mondta a mesternő,
amikor észrevette, hogy ha még egyszer meglát engemet árulni, neki egy lejibe
kerül, s a feketekocsival elvitet.” (54 éves, nő)
A sokszor fenyegetést
jelentő büntetés legtöbb esetben elérte a célját, mivel az árucikkek behordása
és eladása megszűnt a büntetett részéről. A büntetés fizetéslevonást vont maga
után legtöbbször, a „fekete táblára” [A megkövetelt normát nem teljesítők listája] való felkerülést, vagy a „fekete kocsival” való fenyegetést jelentette, ahogy a
fenti interjúrészletben is megjelenik. Az alább bemutatott interjúrészlet egy
olyan alanyomtól származik, aki élt a behozott árucikkek megvásárlásával, és
eladásával, ugyanakkor egy alkalommal a műhelyvezetőnek sikerült „rajtakapni”.
A gyárban őket a „feketézők” címkével illették.
„A feketézőkre térek vissza: elmentek Aradra, ott volt egy olyan jó piac, ahol mindent lehetett kapni, valahogy
átal hozták a határon. Ezek a jó blúzok, vagy a budapesti táskák, lakktáskák,
ezek mind oda Aradra jöttek be, s akkor innen valaki ment, onnan megvette s itt a gyárban árulta. S akkor hamar
futtunk össze, s mindenki egy olyan blúzot vett, vagy egy olyan táskát… S aztán
addig hozta, amíg mindenkinek lett.”
(S. M. 54 éves)
„Én élmunkásnő is voltam, s ha nem álltam be a pártba, akkor azonnal
elvágták ezt, tehát, hogy nem lettem élmunkásnő, az pedig azt jelentette, hogy
se prémiumot nem kaptam, se szabadságra nem mehettem, amikor akartam, se gyűlésen
nem szólhattam hezza...”
(53 éves, nő, cérnagyár)
Az élmunkásnők anyagi
prémiumot is kaptak, ami elegendő motivációt teremtett, ahhoz, hogy a
teljesítményét továbbra is a legjobb szinten tartsa. Alanyaim körében is
találunk élmunkásokat, akik ezt az elismerést, az elbeszélés módja alapján
nagyon kitüntető és megbecsült rangként élték meg. „dolgoztam rendesen, még élmunkásnő is voltam.” (S. M., 54 éves) Az,
hogy kommunizmushoz való viszony és a párttagság mit jelentett számukra, az ott
való részvétel milyen megkülönböztetéseket, és elnyomást jelentett számukra,
azt a lenti idézet is sokatmondóan szemlélteti. A párttagság nem jelentett
aktív politikai részvételt elbeszélőim körében, csupán a pártgyűléseken való
részvételre korlátozódott, és az itt való részvételt is erősen meghatározta az
akkor elnyomást gyakorló rendszer.
„A politikába nem merültünk belé, tudja a fene, ott egymás között nem
politizáltunk. A gyűléseken, az elején hagyták, hogy hozza szóljak, de
fokozatosan úgy megtanítottak hallgatni, hogy a gyűlés úgy lejárt, hogy amit ők
mondtak, az jó, igen, s kész. Semmit se merünk szólni. Nem így mondták, egy az
egybe hogy ne szólj semmit, mert elvitetünk, hanem úgy benne volt, úgy érződött
a gyűlés után, hogyha te valamit hozza szóltál, akkor egy hétig nem kaptál anyagot,
gépet, hogy ne tudj haladni, s akkor tettek ki a fekete táblára, hogy elmaradott
vagy.”(54 éves, nő)
A gyári, kollektív
identitást erősítő szokásokat vezettek be a munkásnők itt is. A közösségek
tagjai igényt tartottak ezek megünneplésére, és ennél a generációnál megjelenik
a gyáron kívüli helyeken, cukrászdákban, vendéglőkben való megünneplés. A
faluról beérkező munkásnőt a gyáron belül ért megkülönböztetések a falusi
mivoltukat és a fiatalságukat célozták. Ez jelentette azt, hogy a
tapasztalatlan és újonnan beérkező munkásnőt az egyik termelési mozzanatról
folyamatosan áthelyezték egy következőre, ami azzal a hátránnyal járt, hogy nem
tudta a kiadott mennyiségű munkát elvégezni, így élmunkás sem lehetett.
Alanyaim számára ez a falusi identitásuk megkülönböztetését jelentette a városiakéval
ellentétben.
„Mikor én bekerültem, ugye én kezdő voltam, s olyan volt a mesterem,
hogy mikor valaki ment szabadságra, akkor engem tett az ő mozzanattjára, mikor
ment a másik, akkor az ő helyébe. Sokszor jöttem ki sírva, hogy én minden nap
más mozzanatot kell csináljak..”
(53 éves, nő)
A rendszerváltást követő
éveket a gyárak privatizációja, majd bezárásuk követte. A rendszerváltással
kapcsolatban alanyaim elvárásai többnyire hasonlóak. Az elképzelések a
szabadabb és reménytelibb lehetőségek köré fonódnak. A gyárakba fokozatosan
bekövetkezett csőd jelentősen érződött a munkáslégkör és a közösség hangulatán.
Az alanyok az állandó munkahely és stabil fizetés nyújtotta biztonságérzetét
felváltotta a folyamatos bizonytalanság, amit azelőtt nem tapasztaltak meg. A
munkamennyiség jelentősen lecsökkent, a gyár tényleges bezárása előtt már csak
napokra beosztva jártak be a gyárakba dolgozni. Többen megemlítik, hogy az
ekkor kapott fizetés már annyira minimális volt, hogy az annak megszerzésére
fordított munka- és időmennyiség nem volt kifizetődő. Itt sokkal inkább
szembetűnik, hogy a munkába való járás motivációja nem a fizetés, hanem a
közösségi és a valahova tartozás élménye volt.
„A végén már olyan kevés pénzt adtak, hogy éppen csak munkahelyed volt,
de pénzed nem, annyira kevés volt, de mi mégis azt szoktuk meg, s az volt, hogy
valahova tartozzunk.”
(nő, 54 éves)
A rendszerváltás új
életstratégiák kidolgozását követelte meg e generáció képviselőitől. Ide
sorolható a településen nyíló új gyárakba való elhelyezkedés, ritkább esetben
újabb szakma elsajátítása. A falusi identitás, a városon történő
munkavállalással már nem járt olyan nehézségekkel, mint korábban, mert az
ingázás körülményei javultak, és a gyerekek felnőttek, valamint a mezőgazdaság
egyre inkább háttérbe szorult. A nehézség most sokkal inkább az anyagiak
beosztását, a megélhetés jelenti, olyan értelemben, hogy a folyamatosan
beáramló export termékek, a bővülő kínálat nem jelentette a jövedelem
növekedését, azért is mert a gyárak és a munkahelyek jövedelem szempontjából
nem szolgáltattak megfelelő megélhetési hátteret. Többségük mégis inkább könnyűipari gyárakban
helyezkedett el, aminek magyarázatául a gyári évekhez kötődő fiatalság, a
közösségi élet, a jó hangulat és nem elhanyagolható érvként, a megszokott munka
szolgál.
„Modern rabszolgák”
Az alcímben megjelenő
idézetet a legfiatalabb generáció csoportjába tartozók jelzőjeként emeltem ki,
egyik interjúalany elbeszéléséből. E kategóriába tartozók a kommunista éveket
gyerekként, és kamaszként élték meg, munkavállalásuk még a kommunizmus utolsó
éveiben történt, az addig még állami tulajdonban lévő gyárakban. A
kommunizmushoz fűződő élményeik, tapasztalataik a gyerekkora és a fiatal kamasz
évekre korlátozódtak. Az előző kategóriához hasonlóan a szakképesítés az ebbe a
kategóriába sorolt alanyok mindegyikénél is jelen volt. A közeli
Székelyudvarhely szakközépiskoláiban szerezték meg érettségi diplomájukat. A
korosztály képviselői a negyven éves korosztályba tartoznak. A szakiskola
befejezése után, ami rendszerváltás előtti pár évben történt, a gyárakba való
elhelyezkedés követte. A könnyűipari varrodákban, cérnagyárakban esetenként
vas, vagy fémfeldolgozó gyárakba való elhelyezkedést az állam biztosította a
frissen végzettek számára.
A lányok a családon belül
a szülők után szintén keresőnek, családfenntartónak számítottak. A munkába
állás tényezőit többnyire a szülők és a környezet befolyása jelentette. A
legtöbb esetben az anya ugyancsak gyárban dolgozott, előfordult, hogy sokszor
ugyanoda”szerelte” be a lányát is, így számára természetes volt, hogy ő is
ugyanazt a munkát végezze, és ugyanúgy éljen, mint édesanyja és társai.
„Ahogy az iskolát befejeztem, mentem abba gyárba dolgozni, ahol édesanyám
volt, nem is gondolkoztam azon, hogy esetleg máshova is mehetnék, nem is lett volna értelme, ő elintézte, hogy
oda felvegyenek, s az nekem pont jó volt.” (44 éves, nő)
A környezet sem arra
késztette a fiatal szakképzett lányt, hogy az amúgy is korlátozott lehetőségek
közül más utat válasszon, mint a gyári munka. Sokszor már a családi légkörben
történő szocializáció is a gyári, varrodai munka irányába egyengette a lány
útját. Ilyen eset volt, például, hogy a még gyerek lány varrógépet kapott
ajándékba, hogy azzal játszódjon. A gyári munka teljesen elfogadott és
megbecsült munkának számított. Egyik alanyom esete példázza jól, az akkori szülők
és környezet jelentős befolyását. A lány tovább szeretett volna tanulni,
színésznőként képzelte el jövőjét. A család azonban hallani sem akart erről,
mondván, hogy az bizonytalan és nem megbecsült szakma, különben is a falu,
hogyan fogadná.
„Továbbtanulni, mondjuk én szerettem volna eléggé, de nem engedtek.
Vásárhelyre akartam én menni, a színészetire, édesanyámék nem engedtek el, mert
persze dolgozni, kellett, pénzt keressünk, mert aki, mit tudom hány éve
dolgozik, az már mennyi sokat keresett, s aki tanul annak csak fizetni kell, s
ez volt a sláger abban az időben..”
(nő, 44 éves)
A lányok lehetőségeinek a
köre nagyon beszűkül, de nem minden esetben jelentett ez terhet. A kommunista
rendszer számukra biztosította a munkahelyet, ami biztos megélhetést jelentett.
A fiatal nők ezzel a biztonságérzettel kezdték meg önálló életüket. Az akkor
még államosított gyárakban alig két - három évet dolgozhattak alanyaim, mivel a
rendszerváltást követő pár évben, ahogy már említettem magán tulajdont képeztek
vagy bezártak a gyárak. A rendszerváltás utáni rendszer új és sokszor külföldi
gyárak megnyitását eredményezte, ami az akkor uralkodó munkanélküliséget
hivatott csökkenteni az olcsó munkaerő alkalmazásával. „(…) Hát ugye, ahogy kezdtek bebukni az itteni gyárak, úgy jöttek a külföldiek, németek, olaszok, s akkor nyílott
a Norada is, s kezdték meghirdetni a munkahelyeket... tőlünk elég sokan
elmentek, én is, csak én később.” (nő, 44 éves)
Az ismerkedés feltételei
már nem voltak annyira leszűkítve, mint ahogyan az előző generáció esetében. A
párválasztás már megengedett volt a falu határain kívül is, aminek színterei a
város, a gyár és a busz volt. A munkába állás után egy két évvel a lányok már
férjhez mentek, sok esetben az első gyerek születése még a rendszerváltás
előtti években megtörtént. Az akkor még érvényben lévő gyereknevelési szabadság
hossza még mindig 112 nap volt, és az ezzel együtt járó nehézségeket még
volt alkalmuk megtapasztalni a fiatal anyukáknak. A férj is dolgozni járt,
sokszor ellentétes műszakban vállaltak munkát, így próbálva enyhíteni az amúgy
sem kedvező körülményeken. A második gyermek születése a rendszerváltás utáni
években történt általában. Itt már, ahogy alanyaim is beszámolnak sokkal
könnyebb volt, mert a két évre kibővített gyereknevelési már sokkal inkább
kedvezett a családnak, a gyereknevelésnek.
A fiatal házasok szántak
időt a szabadidő tartalmas eltöltésére, ezek többnyire arra az időre
korlátozódnak, amíg még a gyerekek kisebbek voltak, utána, hogy alanyim
elbeszélésiből kitűnik, nem volt rá anyagi lehetőség, vagy akár egyszerűen idő.
A családban a nő volt, az, aki igyekezett a családot összehozni, közös
programokat megszervezni. A kommunista rendszer a gyárban dolgozóknak
biztosított üdülőjegyeket, amelyekkel a családok elutazhattak akár a „tengerre”
is, ami abban az időszakban az egyik legtávolibbnak számító úti célként volt
jelen a köztudatban. „Nagy szónak
számított, hogy elmehettél a tengerre, a legtöbben csak ide közelbe, Szovátára,
Szejkére, esetleg Tusnádra mentek.”(nő, 43 éves). A szocialista időszak
iránti nosztalgikus beszédmód többek közöt az ilyen lehetőségeket
tünteti fel a rendszer pozitívumaként. Nehézségek ugyan úgy, mint az előző két
generáció esetében a házimunka és a gyári munka kettős terheként jelenik meg, a
két munka elvégzésére szánt idő ideális beosztásából származtak.
A gyárba bekerült
lányoknak a közösség nyújtotta sok esetben azt a környezetet, ahol az asszony
kiszabadulhatott a mindennapok terhei alól, megbeszélve problémáit a
kolleganőkkel, barátnőkkel. Az a közösség, ami a gyárban kialakult nem volt az
a bizalmas, baráti társaság, mint, ami a falusi közösségben kialakult. A
gyárban kialakult normák meghatározták a kapcsolatokat, azt, hogy kivel
mennyire bizalmas és milyen viszony alakítható ki. Úgy jeleníti meg egyik
alanyom a gyári légkört, mint, ami teljesen elzárt a külvilágtól, saját és
közösen elfogadott normák szerint történnek, és zajlanak a mindennapi
események. Az ebbe a „világba” és a falusi környezetben való részvétel egy
kettős identitás kialakítását eredményezte, és követelt is meg.
„A gyári munkaközösségnek van egy olyan varázsa, hogy úgy mondjam,
egészen olyan más világ, kicsi sziget, ott ahol megvannak a normák, hogy te mit
beszélhetsz ott el, mit tudhatnak meg a családodról.. tehát azt úgy magadban
eldöntöd, de úgy mégis tartózkodó is
legyél, közvetlen is legyél.” (G.K, 45, cérnagyári munkás)
A gyárba való bekerülést
és az ott maradtás magyarázatára gyakran hangsúlyozzák, hogy nagy szerepe volt
az idősebb generációhoz tartozó kolleganőknek, mert felkarolták és támogatták a
fiatal és tapasztalatlan lányokat. A munkahelyre bekerülő fiatalok számára a
támogatás rendkívül nagy segítséget nyújtott, mivel jelentősen megkönnyítették
a beilleszkedés és alkalmazkodás nehézségeit. Az idősebb kolleganők szerepe
gyakran ellentmondásosan jelenik meg elbeszélőim diskurzusaiban: ő volt az, aki
támogatott és segített, ugyanakkor ő is volt az, aki megbüntet, ha jónak látja.
A fiatalok és az idősebb korosztály közt úgynevezett anya-lánya viszony alakult
ki.
„(…) mi úgy az idősebbekkel is barátkoztunk, ők is a barátnőink voltak.
Az elejin, mikor bekerültünk a gyárba, akkor sokat segítettek mindenbe, sok
dolgot ők mutattak meg, s minden apróságot. S volt olyan is, hogy sokszor
megszidódtunk tőlük, mert nem úgy viselkedtünk.(…)”(nő, 44 éves)
A gyárban kialakult
közösségek, a megszokott munkatársak, a stabil jövedelem a rendszerváltás után
már nem biztosították azt a biztonságot, amit azelőtt, mivel a gyárak lassan
bezárni kényszerültek, csődbe mentek. A demokrácia beköszöntével az állam
határai megnyíltak, a lehetőségek kibővültek a munkavállalás terén. A
rendszerváltás ettől a generációtól is megkövetelte, hogy olyan élet és
túlélési stratégiákat dolgozzon ki, amelynek segítségével az új rendszerben „meg
tud maradni”. Interjúalanyaim körében a bővülő munkalehetőségek kihasználása az
újonnan nyílt gyárak kínálta munkalehetőségek kihasználása jelentette. Ezek a
gyárak külföldi beruházók tulajdonában álltak, a munkásokat a magas
jövedelemmel és a kommunista gyárak körülményeitől messzemenően jobb
munkakörülményekkel igyekeztek toborozni a munkaerőt. Ezek együttesen, elegendő
motivációnak bizonyultak, hogy generáció képviselői előző munkahelyeiket
felmondva felvételt kérjenek ezekbe a gyárakba. A kezdeti időszak ígéretesnek
bizonyult, a munkakörülményeket és a bérezést illetően is. Alanyaim első benyomása
az új munkahelyről nagyon pozitív és úgy
tűnt, „mintha egy teljesen új világba” csöppentek volna.
„(…) erősen, nagyon ... mintha valami külföldre toppantunk volna, mert addig nem volt, azt sem
tudtuk, hogy mi az, hogy légkondicionálás, akkor németországi gépek... Nem volt
az a hajrá, csak a tieddel foglalkoztál asztalod volt, idő volt rá adva,
teljesen mintha a mennyországba kerültünk volna,s még pénzt is többet adtak.
Úgyhogy indulásból nagyon jó volt. Aztán
fokozódott a szigor, akkor több szünet volt...most kevesebb…” (S. A., 43 éves)
Az interjúrészlet is jól
tükrözi, hogy az elvárásokkal szemben, a gyár fokozódó szigora, az egyre több
és megterhelő munka, a munkásnőket egyre inkább a „modern rabszolgák” sorsára
juttatta. A faluról érkező munkásnők
mindennapjait a folyamatos teljesítmény kényszer, a háztartási munkák szőtték
át. A beszámolók alapján e nőknek a jelenlegi rendszerben teljesíteni, családot
fenntartani és közben kapcsolatokat ápolni egy rendkívül nehéz és kíméletlen
feladat.
„Annyiban jó volt akkor, hogy volt fegyelem, volt rend, volt
munkahely ennyiben nagyon jó volt, viszont az üzletek üresek voltak, ennyiben
rossz volt, utána ez megváltozott... Egyébképpen nagyon jó lett, viszont modern rabszolgák
lettünk, mivel, hogy most demokrácia van a főnökök hajtanak, az elég sem elég,
ki akarják hajtani az emberből. Mondják, hogy demokrácia, s mégse vagy sehol,
reggeltől estig eljársz dolgozni s csak éppen, hogy kifizeted a számlákot, ugye
kell az abonamntre.” (43 éves)
A hagyományos és a normák
által megkövetelt nemi szerepek teljesítése a nők munkába állásával nem
alakultak át, sokkal inkább újratermelődtek. A mindkét (falusi, gyári)
környezetben való helytállás a falusi munkásnő számára nem ugyanazt jelentette,
mint a városi dolgozó nő számára. Sokszor megfogalmazódtak azok a gondolatok az
interjúk során, hogy a városi asszonynak könnyebb dolga van, de ugyanakkor
élete egyhangúbb, nem „ élettel teli”. Jogosan tettem fel a kérdést, de a
válasz nyilvánvalónak tűnt, hogy mi volt az, ami mégsem késztette őket a
városra való költözésre. A legtöbb esetben elbeszélőim a falusi környezet
nyújtotta közösséget, a légkört, a megmunkálandó kisebb veteményest és földet,
nem utolsó sorban a nyugodt lakókörnyezetet hozták fel indokul.
„Már az, hogy kimehetek az udvarra, s jó levegő, én jól elvagyok hál’
Istennek. Össze sem lehet hasonlítani a blokkal. Jó, hogy kényelmesebb, s könnyebb, ők a közköltségért
sírnak, nekünk annyi a bérlet... viszont már csak az, hogy nap, mint nap egy
szeget be kell üss valahova az udvaron, viszont a blokkba , ha bementél, az
ajtót béhúztad, s ott minden úgy van hagyva. Itt falun a kaputól egészen há zajlik az élet, teljesen más.”(43 éves, nő)
Összegzés
Kutatásom célja volt a kommunista és a posztkommunista időszak falusi munkásnőinek a
mindennapi életébe bepillantást nyújtani, megvizsgálni és feltárni azokat a
sajátosságokat, amelyek a generációk közti különbségeket meghatározzák. Mit
jelentett a falun élő nő számára olyan környezetben munkát vállalni, ami eltér
az addig megszokott környezetétől, melyek azok a társadalmi, kulturális
tényezők, amelyek megszabták és előírták női feladatköreit a közösségen és a
családon belül. Lazultak-e azok az évszázadok óta elfogadott normák, amelyek
meghatározták és előírták a nők szerepét és az ezzel járó szerepköröket.
Kutatásom során interjúkat készítettem, amelyeket értelmeztem, és a vizsgálat
során kategóriákat különítettem el, és azok jellegzetességeinek vázolása után,
a különböző típusok mentén a meglátásaimat, következtetéseimet az alábbiakban
összegezném.
A családfenntartók kategóriáját jellemzően azok a nők alkotják, akik a
hagyományos környezetből kilépve gyári munkát vállalnak, ezáltal a nő, feleség
válik a család anyagi hátterét biztosító dolgozójává. A nők még nem követelték,
hogy a férjek átvállaljanak bizonyos feladatköröket, úgy gondolom a közösségi
normák még jelentős befolyása miatt. Azáltal, hogy a nő eljár dolgozni és pénzt
keres, még nem jogosítja fel, hogy tényleges beleszólása legyen a családi
döntésekbe. A családon belüli tevékenységnek még mindig nagyobb szerepe van,
mint az azon kívül vállalt munkának, és sokkal inkább megkövetelt a családban
betöltött női szerep feladatainak az ellátása, különösen azért is, mert nem a
férj az, aki eljár otthonról. Ebben az időszakban a kommunista rendszer egy
olyan közeget és lehetőséget teremtett meg a tradicionális társadalmi csoportok
női szereplőinek, amelyben az otthon és a közösség kényszerítő hatása alól
kilépve, egy új közösségbe kellett beilleszkedjenek, az ott kialakított
normákhoz alkalmazkodni, az így kialakult közösségek egyfajta bizalmas
társaságot jelentettek, ahová az asszonyok szívesen eljártak. E kategória
képviselőinek a kommunizmus szolgáltatta a kilépést otthonról, ugyanakkor a
falusi asszonyok számára kettős megterhelést jelentetett az otthoni munka és a
gyárban megkövetelt munka teljesítése.
A szakképzettek csoportjába a fiatalabb korosztály képviselői
tartoztak, akik szakképesítéssel rendelkeznek, amelynek egyenes következménye
volt a későbbi gyári munka vállalása. Ebben a férjek is a munkát vállalnak
többnyire a közeli városokban, itt már azonban megfigyelhető, hogy a férjek
valamivel nagyobb arányban kapcsolódnak be a családi munkák elvégzésébe. A
társadalmi normák lazultak, abban a tekintetben, hogy a férjek és a feleségek
szerepkörei bizonyos, de nem jelentős mértékben módosulnak. A nő számára még
mindig megkövetelt a háztartás teljes körű ellátása, a férj , amiből főként
kiveszi a részét, az a gyereknevelés. A szakképzettek a gyárakban a rendszer
által meghirdetett kitüntetésekre, az úgynevezett élmunkásnő cím elérésére is
sor került. E rang megszerzése jelentett számukra egyfajta presztízst és
megbecsült rangot az ottani közösségben, amely ebben az esetben is nagyon
összetartó is bizalmas társaságnak számított, amely a fiatalon bekerülő falusi
nők számára a tanulás, ismerkedés, a külvilággal való érintkezést jelentette.
A „modern rabszolgák” főként a posztkommunista időszakban dolgoztak,
az akkor újonnan és magán tulajdonban lévő gyárakban. Esetükben is a férj aktív
pénzkeresőnek számított, aminek következtében a családon belüli hatalmi
viszonyok az előző kategóriákhoz képest elmosódnak, de ugyanakkor fenn is maradnak.
A gyerekneveléssel járó nehézségeket a falusi nők még sokkal inkább
megtapasztalják, mint városi társaik, mivel a gyári munka után még vár rájuk a
gazdálkodással járó feladatok ellátása. A rendszerváltáshoz fűzött szabadabb és
jobb körülményeket ígérő rendszer a kezdetekben beteljesíteni látszott
ígéreteit, ám a magántulajdont képező gyárak, a női munkásokat túlhajszolták,
bérezésüket a minimumon tartva. A jelenlegi helyzetben a falun élő nők
legnagyobb terhe, és kihívása a kíméletlen gyári munka mellett, a család összetartása,
fenntartása, ahol már nem a gyári közösség és városi lét jelenti a
kikapcsolódást, felszabadulást, hanem a falu, az otthoni környezet. Elmondható,
hogy a nőktől elvárt hagyományos szerepek, mint a háztartási feladatok
ellátása, a ház körüli, mezőgazdasági munkák ellátása nem alakult át
jelentősen, a férj átvállalt bizonyos feladatokat, de ezek többnyire
megmaradtak, ma is jelentősen meghatározva a falvakban élő családok
munkamegosztását.
A kutatásom során
kirajzolódott kategóriák úgy gondolom, hogy a hagyományos vidéki román
társadalmakban egyformán fellelhetők, és valószínű, hogy ezeken a tipológiákon
kívül mások is léteznek. A női munkavállalás minden tradicionális társadalmi
csoportban változásokat generált, úgy közösségi, mint egyéni szinte, és ez alól
Malomfalva sem volt kivétel.
Hivatkozott irodalom:
H. Sas Judit 1979: Életmód és család. Az emberi viszonyok
alakulása a családban. Akadémiai Kiadó, Budapest
Laslett, Peter 1983: A nő szerepe a nyugati társadalom történetében. in. Eliot Sullerot
szerk. A női nem. Osiris Kiadó,
Budapest
Linda McDowell 1989: Gender division in. Ed. By Cris Hamnett,
Linda McDowell, Philip Sarre: SAGE
Publications in association with The Open University, 1989
Asztalos-Morell Ildikó 1997: A nemek közötti egyenlőtlenségek
az államszocializmus korszakában, Szociológiai Szemle
Gysi, Jutta-Speigner, Wulfarm, 1983: Veranderungen in den Lebensmodellen von
Familien in der Deutschen Demokratischen Republik. Berlin
Molnárné Venyige Júlia 1985: Nők a vezetésben, in. Szerk. Olajos Árpád: Tanulmányok a női munkáról, Kossuth Kiadó, Budapest
Tóth Eszter Zsófia 2007: Kádár leányai. Nők a szocialista időszakban. Nyitott Könyvműhely, Budapest