Sztereotípiák a 9gag-en. Etnikumok és hozzá társuló rutinszerű kategorizálások
A 9GAG 2008 áprilisa óta működő közösségi
oldal, fő célja a szórakoztatás, amelyre a legfőbb eszközök a bárki által
készített és feltöltött hol vicces, cinikus, hol megdöbbentő, polgárpukkasztó,
figyelemfelkeltő képek, internetes mémek, videók. Az oldal nagyon nagy népszerűségnek
örvend, 2012 júniusában több mint 80 millió látogatója volt, a Similarweb
adatai szerint 2015 márciusában ez a szám 188 millió fölé nőtte magát. Az összes
létező weboldal közül, a művészet és szórakozáson belüli humor kategóriában
elsőnek számít.
Még nem készült átfogó tanulmány a 9gagről,
csupán az ott népszerűvé vált mémek analíziséről és a nemi sztereotípiákról,
így nagyrészt tulajdonképpen csak saját megfigyeléseimre alapozhattam.
Amint
már az előbbiekben említésre került, a 9gag fő
rendeltetése a szórakoztatás. De vajon mi rejlik a vicces posztok, bejegyzések
mögött? Az oldalon a legtöbbször előforduló nemzeteket választottam ki:
amerikai, német, ázsiai, orosz. Bár az ázsiaiak nem egy külön nemzet, az
oldalon többnyire mégis így kezelik, néhány kivételt leszámítva. Olyan népszerű
posztokat választottam, amiket legalább tízezren upvote-oltak (lájkoltak). Nézzünk
hát meg néhányat ezek közül.
Az oroszok
2015
áprilisában szárnya kelt egy hír, miszerint „Putyinék”, de tulajdonképpen a
Roszkomnadzor tilossá tette az internetes mémeket, amelyek közszereplőket olyan
kísérőszöveggel ábrázolnak, amit nem mondtak - szerintük ezek sértik a mémek
szereplőinek személyiségi jogait, becsületét és méltóságát.
Az ázsiaiak
Az olyan képekre, amelyek valamilyen nagy képességet mutatnak be, és nem egyértelműen ázsiaiak vagy valamiféle ázsiai dolog szerepel rajtuk, azokra gyakran mégis ráfogják, hogy ázsiai – erre a „level Asian” kifejezést használva.
"Stairs level Asian"
"Study level Asian"
"Gadget level Asian"
"Traffic level Asian"
Az amerikaiak
Az amerikaiakról az a sztereotip
kép alakult ki, hogy csupán az érdekek számítanak nekik.
Az
amerikai rendőrökről pedig az a kép él a köztudatban, hogy mindenféle ok nélkül
is lelőhetnek bárkit, bár ennek „tudatosításában” más médiumok és eszközök is
szerepet játszanak.
A németek
A németekről is egy felszínes, sztereotip kép
alakult ki az oldalon, amit a következő internetes mém, bár tömören, elég jól össze is foglal. Célja a német 9gag-látogatót tipizálni olyan elemeket felhasználva, amelyekről a németekre asszociálunk: Hitler, sör, kolbász, Oktoberfest, és a hosszú, egyesek
szerint nehezen kimondható német szavak, ami összességében, megfigyeléseim
szerint, egy enyhén agresszív képet alakított ki róluk a 9gagen, ami a
hozzászólásokból is leolvasható.
Ha
egy kicsit mélyebbre próbálunk ásni egy ilyen oldalon, ahol egyébként a fő cél
a humor és szórakoztatás, jóval több mindent találhatunk, mint amit első
ránézésre a felszín mutat. A különböző nemzetekből érkező emberek - akár
névtelenül - kinyilatkoztathatják és összevethetik véleményüket a
hozzászólásokban, tulajdonképpen ha úgy tetszik, ez egy egységes találkahely és
vitafórum számukra - egy akár amúgy teljesen ártatlan poszt alatt. Miért
lényeges ezekről a sztereotípiákról beszélni? Ezek leegyszerűsített
kategorizációk, ezek irányítják gondolkodásunkat és cselekedeteinket,
legtöbbször negatív jelentést hordozva, s bár valamiféle kapcsolatuk van a
valósággal, túlnyomórészt eltérnek tőle. És az én következtetésem az lenne,
hogy éppen ennek tudatában kell gondolkodnunk: nem általánosítható egy teljes
etnikumra sem az, hogy érdek-orientáltak, sem az, hogy zsenik. Ha mindezen sztereotípiák csak a poén kedvéért lesznek népszerűek, annak különösebb veszélyei ilyen felületeken nem lehetnek, és ezzel tulajdonképpen semmi baj sincs, csupán arra kell figyelni, hogy milyen körülmények között és hogyan használjuk ezeket.
Duduj Szilvia
Szociológia, I. év
A szöveg a Szociológus Napok keretében elhangzott előadás alapján készült.
Duduj Szilvia
Szociológia, I. év
A szöveg a Szociológus Napok keretében elhangzott előadás alapján készült.