Áldás vagy ártalom? Az internetfüggőség - TUDEK 2014, II. díj
Mészáros Adél*
A modern technológiai eszközök megjelenése
megkönnyíti a mindennapokban az információhoz való hozzáférést. Ezen
lehetőségek használata fejlődésünket és egészségünket kellene, hogy szolgálja,
viszont nem megfelelő használatukkal súlyosan romboljuk egészségünket. „Dosis facit venenum” – A mennyiség teszi
a mérget. Minden korban jelentek meg új dolgok, amelyek túlzott igénybevétele
káros lehet az egészségünkre. Ilyen például a nyomtatott könyvek megjelenése 1920-ban, 1609-ben az újság,
1875-ben a rádió, 1920-ban a telefon és 1989-ben az internet megjelenése.
Az
internetfüggőség (internet addiction disorder) diagnózis megfogalmazása dr.
Ivan Goldbergtől ered (1995), majd dr. Kimberly Young (1998) dolgozta ki
részletesebben. A DSM5, a pszichiátriai diagnosztikák 2013-ban megjelent
kézikönyve szerint függőnek tekinthető az alany, ha legalább 5 tünet 12 hónapig
jelen van az alábbiak közül:
- Az internettel való intenzív foglalkozás
- Egyre több időt kell ahhoz az interneten töltenie, hogy elégedett legyen
- Többszöri sikertelen erőfeszítés arra, hogy kézben tartsa, csökkentse vagy abbahagyja az internet használatot
- Nyugtalanság, rosszkedvűség, levertség, ingerlékenység, ha csökkenteni vagy abba akarja hagyni az internetezést
- Tovább időzik a hálón a tervezettnél
- Fontos kapcsolatok, munka, tanulmányi lehetőségek veszélybe kerülnek az internetezés miatt
- Hazudozás a családtagoknak vagy másoknak, hogy titokban tartsa az interneten való idő mennyiségét
- Internethasználat a problémák vagy a rossz érzések (tehetetlenség, bűntudat, aggodalom, levertség) elől való menekülésre
Kutatásomat 239
diák körében végeztem el. Felmértem az internetezési szokásaikat egy kérdőív
segítségével. Felmérésemmel azokra a kérdésekre szerettem volna választ nyerni,
hogy eltérő-e az Y és Z generáció, avagy a technológiával együtt fejlődő és a "digitális bennszülöttek"
között a világháló használata. Ennek kimutatása érdekében a 9. és 12.
osztályokban végeztem el a felmérést. Továbbá azt is tanulmányoztam, hogy
milyen különbségek jelentkeznek a humán/reál beállítottságúaknál, fiú/lány,
városi/vidéki diákok között. A kérdőívben az alábbi kérések szerepeltek:
Húzd alá a rád vonatkozót: Fiú/ Lány Városi/ Vidéki
A. Milyen készüléken/ készülékeken internetezel?
B. Naponta hány órát internetezel? (beleértve az
iskolát is)
C. Milyen céllal használod leggyakrabban az
internetet?
D. Az elmúlt időben több időt töltesz internet
előtt, mint azelőtt?
E. Előfordul, hogy a tervezettnél több időt
töltesz az internet előtt?
F. Hanyagolsz más dolgokat az internetezés miatt?
G. Amikor nem internetezel, tervezed, hogy mikor
tudsz rá időt szakítani?
A kérdőívben nem terjed ki külön kérdés az osztályra és a
szakra, mert osztályonként volt kiosztva.
Az alábbi
megoszlásban voltak a felmért személyek:
Fiú
|
Lány
|
Város
|
Vidék
|
Reál
|
Humán
|
|
9. Osztály
|
48
|
89
|
56
|
81
|
83
|
54
|
12. Osztály
|
32
|
70
|
45
|
57
|
75
|
27
|
Összesen
|
80
|
159
|
101
|
138
|
158
|
81
|
Feltűnően vezeti
az internetezési felületek listáját a telefon. A függőség kialakulásának
nagyobb az esélye egy olyan készülékkel, amely mindig kéznél van. Ezt követi az
asztali számítógép, majd a laptop és nagyon kis számban a tablet használata.
Az internetezési
célnál a két domináns alkalmazás a közösségi portál és a böngészés,
információszerzés. A felmértek körében senki sem válaszolta, hogy blogolásra
vagy internetes vásárlásra használná.
Prognózisom szerint a reál osztályok több időt töltenek el az internet előtt, viszont az eredmény meglepett. Nincs nagyméretű különbség és a szélsőséges esetekben a humán osztályok még le is hagyják a reál osztályokat. Tehát a beállítottság nem meghatározó.
A 9. és 12.
osztály között már egy óra eltérés is van. A 12-esek azt a plusz órát viszont
tanulásra fordítják, amint a felhasználási céloknál láthattuk. A második diagramon
láthatjuk, hogy a fiúk szinte egy órával többet interneteznek a lányoknál. A
harmadik dián a városiak vezetik a listát. Véleményem szerint ez a tömbházba
való bezárkózás következménye. Vidéken a fiatalok a kertben is találnak
elfoglaltságot, míg városon kevésbé.
A
DSM 2. kritériuma rámutat a folyamatosan növekvő internet szükségletre, ami a
függőség egyik jeleként fogható fel, hasonlóan más függőségekhez. Ez látványosan
kitűnik az első diagramból. Valójában kialakul egy ördögi kör, vagyis minél
több időt tölt az interneten, annál többre van szüksége. A második diagram az
időérzék elvesztését jelöli. A megkérdezettek nagy százaléka igennel válaszolt,
ami megdöbbentő. (5. Tovább időzik a hálón a tervezettnél.) A következő diagram
a más dolgok hanyagolását mutatja. (6. Fontos kapcsolatok, munka, tanulmányi
lehetőségek veszélybe kerülnek az internetezés miatt.) Az utolsó diagram pedig
a hiányérzetet mutatja. Ide két kritérium is tartozik a 3. többszöri sikertelen
erőfeszítés, hogy csökkentse vagy abbahagyja az internetezést és a 4.
nyugtalanság, ha az illető nem férhet hozzá a világhálóhoz.
Összesítve az
eredményeket a felmért személyek 20%-ának függőségi hajlama van vagy függők,
mivel minimum 5 kritériumnak megfelelnek. Egy diáknak kb. 6 óra szabad ideje
van hétköznap, és ennek a felét internetezéssel tölti. Vajon tartalmasabban is
el tudnák tölteni azt a szabad időt? Szerintem igen. Dolgozatom egyik célja,
hogy felhívjam a figyelmet arra, hogy a modern technológia a mindennapi életünk
része, és legyünk figyelmesek, hogyan és mire használjuk, mert jóból is megárt
a sok. Tehát újra feltevődik a kérdés: a modern technológia fejlődése számunkra
áldás vagy ártalom?
* Mészáros
Adél a gyergyószentmiklósi „Salamon Ernő” Elméleti Líceum 12.C. osztályos diákja. "Áldás vagy ártalom?" című dolgozatával a 2014-es TUDEK Szociológia szekciójának II. díját nyerte el.