A diákok tapasztalatai szerint ilyen volt az online egyetemi oktatás
Elsőéves diákok miközben egy kávézóból jelentkeztek be online kurzusra |
A kitöltők egyetemeinek helyszínei |
Hallgatók aránya a mintában |
A válaszadók 90 százaléka alapképzéses hallgató, és csak a maradék 10 százaléka tanul mesterképzésen és doktoriképzésen, így a valós arányokhoz képest (miszerint alapképzésen a diákok 76 százaléka tanul, 20 százaléka mesterképzésen és 4 százaléka doktoriképzésen) az alapképzéses hallgatók fölülreprezentáltak a mintában.
A tanulmány szerint az offline oktatásról az online oktatásra való átállás közel sem volt teljeskörű, ugyanis az adatfelvétel időpontjában a válaszadóknak csak az egyharmada válaszolta azt, hogy az összes kurzusuk és szemináriumuk meg volt tartva online, ismét egyharmaduk pedig azt, hogy csak félig, alig vagy egyáltalán nem voltak megtartva.
Ahol viszont megvoltak tartva az órák, ott több nehézségbe is ütköztek a diákok. Több mint a felük (59%) értékelte rossznak vagy sokkal rosszabbnak az offline oktatáshoz képest az online óráit, ez valószínűleg azzal áll kapcsolatban, hogy sokkal több egyéni munkát követeltek tőlük, megnövekedett a feladatok mennyisége, hiányoztak a személyes interakciók, és nem volt lehetőségük könyvtárban hozzáférni a szükséges anyagokhoz.
A tanulási folyamat minőségét tehát jelentősen rontották az előbb említett problémák, és a kommunikáció minőségét is többnyire negatívan érintette az online oktatásra való áttérés. Leginkább az adminisztratív kommunikációt érintette rosszul, ugyanis a válaszadók 49 százaléka szerint nehezebbé, illetve sokkal nehezebbé vált a kommunikáció ezen a területen, ennek az ellenkezőjéről pedig csak 6,7 százalékuk nyilatkozott. A kommunikáció problémája fennáll a tanárok és a diákok között is, ez esetben a válaszadók 46 százaléka szerint lett nehezebb vagy sokkal nehezebb a kommunikáció. A diákok közötti, valamint a diákok és az évfolyamfelelős közötti kommunikációt valamivel kevésbé érintette negatívan az online térben való mozgás, ugyanis ezek esetében 65-64 százaléka a válaszadóknak nyilatkozta azt, hogy a kommunikáció ugyanolyan maradt vagy jobb lett, mint az online oktatás előtt.
Az offline oktatáshoz képest az online oktatás során a diákok 56,5 százaléka érezte azt, hogy alacsonyabb vagy sokkal alacsonyabb a megértési képessége az órán elhangzottakkal szemben, és 62 százalékuk érezte azt, hogy alacsonyabb vagy sokkal alacsonyabb a koncentrációs képessége. A válaszadók fele véli úgy, hogy alacsonyabb vagy sokkal alacsonyabb a szaktársakkal való együttműködés lehetősége (54%), valamint ugyancsak kb. fele (52%) nyilatkozott úgy, hogy kevésbé vesznek részt az órákon történő párbeszédekben, kevésbé vesznek részt aktívan az órákon.
Írta: Bocz Henrietta
Forrás:
Asociația Institutul de Cercetare Făgăraș
și Centrul pentru Cercetare Sociala, Universitatea
Lucian Blaga Sibiu, 2020